Bananplugg spørsmål - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Har opplevd at sporede pakker har vært "til fortolling" i et par dager, selv om de har hatt oppgitt verdi på 0...

Men mest er det nok Posten som somler. Her betyr jo de siste årenes "effektivisering" at pakken ofte må sendes pokker-i-vold i én retning for å bli sortert, før den kan sendes tilbake igjen i retning deg.
    Er kjent med postens somling. De brukte 6 mnd med noe paintball utstyr en gang. Da holdt jeg på å ta livet av de. :roll:

Skal bruke pluggene sammen med kabelstrømpe fra xtreme-cables, sånn rød kabel. Tror det blir bra. :-D
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mecha-H
    Jeg må flytte anlegget mitt, så jeg tenkte jeg like greit kunne få meg bananplugger nå (er et enormt slit å koble til alle høyttalerkablene bakpå receiveren).

1. Tenkte å kjøpe de pluggene de har på Biltema . Er disse gode nok?

2. Bakpå receiveren og høyttalerne er det en plastpropp der bananpluggene skal inn. Er det da ikke mulig å bruke bananplugg på utstyret mitt eller skal det gå an å ta ut de proppene?

Jeg har B & W høyttalere og NAD forsterker..

har selv bananplugger fra argon, lette og bruke og ser helt greie ut.

har aldri hatt problemer med lyden.

bitte bitte bitte liten skrutrekker, pirk dem ut, gjorde dette nylig på min venn sin effektforsterker.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte i dag 12 stykk Profigold Bananplugger PROD700 på billigsalg for og prøve ut noen og for og slippe og skru opp og gjenn bak på forsterere...

Ankomst i postkassen ukjent da det er noen rød-dager som roter til de sin reisetid.

Har jeg gjort et greit kjøp ???

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte Kimber sine (120,- pr. par). De kommer med loddetinn og krympestrømpe. Så slipper man det skrueopplegget og det ser bra ut. Fornøyd med det.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Hvis det virkelig er sølv, ville jeg styrt unna.

Grunnen til at plugger og kontakter ofte er gullbelagt, er at kobber (som leder bedre) korroderer. Det gjør ikke gull.

Sølv korroderer mye fortere enn kobber. Må renses regelmessig...
    Merkelig om de har belagt dem med sølv. Etter det jeg vet er det 2 grunner til å bruke det: Kostnad og høy frekvens. Det siste er jo ikke aktuelt her. Det vanlige kobber, nikkel, gull er nok kanskje anbefalt ja.

Mine Kimber-plugger er ikke gull, men jeg vet ikke hva de er belagt med. Nikkel kanskje?

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er skikkelig banan-plugg noob, hvis det finnes noe slikt, og har prøvd å feste mine gjennom hullene på terminalene på HT (Klipsch rf-82). Men synes ikke de sitter bra, så setter de der ht-kablene ville vært, da får jeg dem satt godt nok fast. Det er ikke noen form for festeanordning på mine plugger. Så jeg skjønner ikke hvordan man skal få festet dem på denne måten....hos meg i allefall. Må muligens ha andre plugger da? Klarer ikke å se at de blir strammet til på noen måte av selve terminalene-

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gelbear
    Det er ikke noen form for festeanordning på mine plugger.
    Det må det jo være.

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gelbear
    synes ikke de sitter bra, så setter de der ht-kablene ville vært, da får jeg dem satt godt nok fast. Det er ikke noen form for festeanordning på mine plugger. Så jeg skjønner ikke hvordan man skal få festet dem på denne måten....hos meg i allefall. Må muligens ha andre plugger da? Klarer ikke å se at de blir strammet til på noen måte av selve terminalene-
    Det forskjell på høyttalerterminaler. På mange typer må skruen være skrudd helt inn for at pluggen skal sitte skikkelig; på andre kan det være en fordel at skruene er skrudd litt ut.

Bananplugger festes ved hjelp av friksjon/fjæring. Ser ut til at dine plugger er av typen med et splittet rør. Diameteren på dette røret (altså pluggen) skal da være litt større enn hullet i terminalen, slik at pluggen blir klemt sammen når du presser den inn.

Andre typer bananplugger kan ha massiv metalltupp, med en splitt som sørger for fjæringen. Denne typen går lett i stykker.

Tradisjonelle bananplugger har en tupp med strimler av tynnere metall (ligner bananskall; derav navnet). Dette er etter min erfaring de beste over tid -- forutsatt at metallet er solid og spenstig nok.

Om metallet i puggene dine er av god kvalitet, vil det tåle at du utvider diameteren, ved å presse noe inn i røret.

Bananplugger er ellers langt på vei forbruksvare; de vil svekkes/bli slappere og sitte dårligere etterhvert; spesielt om det er press på dem fra tykke/tunge kabler.

Det finnes bananplugger med spesielle feste/strammeanordninger. Jeg har imidlertid sett at høyttalerprodusenter kan fraråde slike plugger. Om det presset jeg nevnte ovenfor er stort, vil slike strammede skruer bety at terminalen får alt presset og etterhvert kan løsne eller ryke.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg på denne tråden jeg:

Har kjøpt bananplugger fra biltema (har aldri brukt slike plugger før), og skal til å montere dem i mine DM 2/7. Men de går liksom ikke helt inn... blir på en måte litt hengende dersom skruen på HTterminalen er skrudd helt igjen, og blir ikke stort bedre dersom jeg løsner litt på den.

Så da er spørsmålet: Skal jeg bare presse pluggene ned (har prøvd lett, men vil liksom ikke ødelegge noe...), eller kan det være at pluggene fra biltema rett og slett ikke passer i disse HT?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BUMP... Anyone?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haraldo
    BUMP... Anyone?
    Som jeg skrev ovenfor:

"Det forskjell på høyttalerterminaler. På mange typer må skruen være skrudd helt inn for at pluggen skal sitte skikkelig; på andre kan det være en fordel at skruene er skrudd litt ut."

Bananplugger er rett og slett ingen rigid standard, slik som nyere plugg/kontakttyper. Av og til er det typer som passer dårlig sammen, eller typer som ikke passer til noe...

Får du det ikke til å passe, får du skru kablene fast. Det gir bedre kontakt, men er selvfølgelig vanskeligere å koble til og fra -- og det kan lønne seg å sjekke kabelenden for irr, og evntuelt kutte av en bit og avisolere på nytt om det skulle irre etter en stund.

(Produsenter av høyttalere til ute- og våtromsbruk anbefaler ofte å smøre litt silikon rundt koblingen for å unngå irr -- men det er for mye klin til at det er særlig praktisk til stuebruk.)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg på denne tråden jeg:

Har kjøpt bananplugger fra biltema (har aldri brukt slike plugger før), og skal til å montere dem i mine DM 2/7. Men de går liksom ikke helt inn... blir på en måte litt hengende dersom skruen på HTterminalen er skrudd helt igjen, og blir ikke stort bedre dersom jeg løsner litt på den.

Så da er spørsmålet: Skal jeg bare presse pluggene ned (har prøvd lett, men vil liksom ikke ødelegge noe...), eller kan det være at pluggene fra biltema rett og slett ikke passer i disse HT?
    Skru ut skruen litt da, så ser det pent ut....pluggerne er som regel litt for lange, helt normalt. Eller ta de av og bruk kablen som den er og skru den fast i terminalen.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Skru ut skruen litt da, så ser det pent ut....pluggerne er som regel litt for lange, helt normalt. Eller ta de av og bruk kablen som den er og skru den fast i terminalen.
    +1
    Det enkleste er ofte det beste om ikke høytalere skal flyttes på en del trenger en ikke benytte bannanplugg

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldingene. Pluggene stopper øverst i terminalen på grunn av de rillene som er bøyd ut fra selve kontakten. Disse er jo bøyelige, så mulig jeg får kontakten gjennom dersom jeg presser så hardt at rillene gir etter. Men som dere sier, er kanskje bare like greit å skru kablene fast fremfor å risikere å ødelegge noen terminaler..

Men generelt sett: skal man måtte presse bananpluggene slik at rillene gir etter for å oppnå kontakt med terminalen, eller skal det normalt sett bare være å sette pluggene rett i?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal man måtte presse bananpluggene slik at rillene gir etter for å oppnå kontakt med terminalen, eller skal det normalt sett bare være å sette pluggene rett i?
    Hvis du mener de langsgående metallbåndene på pluggens metalldel, "tuppen" -- "bananskallet" som har gitt pluggene navn -- så er de bøyet ut for at metallet skal presse tettere mot innsiden av kontakten.

Ikke alle bananplugger er laget på denne (opprinnelige) måten; det finnes også plugger der "tuppen" er en metallrør med litt større diameter enn hullet i kontakten, med en eller annen form for slisse som gjør det mulig for kontakten å presse røret sammen. Pluss en dårlig type der "tuppen" på pluggen er av massivt metall som er splittet for å gi den svikten som trengs.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, genrelt skal de bare settes i, de skal ikke presses på noen måte. Merker du der er dårlig kontakt er det jo dårlig kvalitet og du kan prøve andre om du vil, eller gå over til spader.
    Noen kjøpte massevis av Nakamichi bananplugger på E-bay, du kan jo prøve samme om du vil, koster ikke mye.
    Her er noen high end varianter:
    Pm Audio
    Pm Audio
    Pm Audio
    Duet-Audio - SRBN Bananplugger
    Duet-Audio - GYT Spader

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svarene! Da er det heldigvis ikke meg det er noe feil med, bananpluggene fra Biltema passer rett og slett ikke i disse terminalene. Skal prøve dem i forsterkeren jeg henter i dag, hvis de ikke passer der heller blir det god gammeldags skrutilkobling over hele fjøla :razz: :-o

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Noen kjøpte massevis av Nakamichi bananplugger på E-bay, du kan jo prøve samme om du vil, koster ikke mye.
    Men bestill flere enn du trenger, for mange har feil på gjengene til festeskruene...

Selve pluggene er svært bra.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har skrevet det før også, men kan gjenta, disse er rimlige og bra:
    http://no.farnell.com/deltron/580-05...86?Ntt=1193886

+ bedre fjærpatent en mange av de andre "billige" typene (som f.eks. Nakam.)
    + isolerte plugger, det kan være dyrt å kortslutte forsterkeren.
    + loddes på ledning

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •