Subsonic Filter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subsonic Filter

Noen som vet om det går an å få tak i ett eksternt subsonic filter som kutter frekvenser under f. eks 30-35 hz?
    Tanken var å koble det mellom for og effektforsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok vanskelig i å finne et subsonic filter som kutter såpass høyt i frekvens. De eneste eksterne subsonicfilterne jeg har sett til salgs har vært til folk med LPspiller. De pleier å kutte rundt 15hz. De koster også en god del penger.

Hvis du har brukt en loddebolt før, så kan du lage en selv. Det er ikke vanskelig. Og ikke spesielt dyrt heller.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    burde vel klare det. er elektrikar.
    veit du kvar ein kan finne tegning/oppskrift på dette?
    og komponentar?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt lenge siden kretsteknikken nå, men jeg våger meg frempå for det...

Regner med det er et høypassfilter du trenger dersom du vil ha bort frekvenser under en gitt terskel. Disse kan enkelt konstrueres vha spoler og kondensatorer. Tipper et google-søk på ord som "high pass filter + schematic" vil komme med tegninger og forslag til dimensjonen på de ulike komponentene. Ville forøvrig valgt komponenter av rimelig god kvalitet dersom jeg skulle hatt filteret mellom for- og effektforsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal filteret brukes til da? Jeg mener årsaken til at du trenger det?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av havard_johan
    Litt lenge siden kretsteknikken nå, men jeg våger meg frempå for det...

Regner med det er et høypassfilter du trenger dersom du vil ha bort frekvenser under en gitt terskel. Disse kan enkelt konstrueres vha spoler og kondensatorer. Tipper et google-søk på ord som "high pass filter + schematic" vil komme med tegninger og forslag til dimensjonen på de ulike komponentene. Ville forøvrig valgt komponenter av rimelig god kvalitet dersom jeg skulle hatt filteret mellom for- og effektforsterker.
    Morsom du! Bruke spoler på så lave frekvenser! Da blir de STOORE og blodig dyre, samtidig som resultatet blir meget dårlig. Og man skal heller ikke bruke spoler på linjesignalet. Det er et aktivt høypass filter han skal ha.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste er vel et passivt linjefilter. Du kan bruke F-mod som finnes i bilstereobutikker
    http://www.partsexpress.com/pe/showd...ID=16210&DID=7

Ellers finner du en del info på denne siden : http://www.t-linespeakers.org/tech/f...ssiveHLxo.html

Frode

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Hva skal filteret brukes til da? Jeg mener årsaken til at du trenger det?
    Har ett oppsett med large front høgtalarar + sub.
    Tanken var å avlaste fronthøgtalerane (patos L402) for dei djupaste bassane, og dermed kunne gi på enda litt meir uten at elementa kjem hoppande ut på golvet når det smeller som værst på f.eks saving private ryan. må presisere at dette ikkje er noko stort problem, men heller ein tweaking for å få det enda bedre. høgtalarane har ikkje mykje dei skulle sagt under 30hz uansett. særleg ikkje når subben teke laust for fullt...
    Prøvde å definere dei som small på min hk7500, men det vart for tamt da delefrekvensen er på 80 eller 100 hz valgfritt.
    Syns bassen da hadde lett for å virke for retningsbestemt fra subben (velodyne cht-15) som står på eine sida. (mulig eg er pirkete)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Det enkleste er vel et passivt linjefilter. Du kan bruke F-mod som finnes i bilstereobutikker
    http://www.partsexpress.com/pe/showd...ID=16210&DID=7

Ellers finner du en del info på denne siden : http://www.t-linespeakers.org/tech/f...ssiveHLxo.html

Frode
    Takk for tipset. Var veldig rimelig.
    Trur du at eit sånt passivt delefilter kan forringe lydkvaliteteten noko merkbart?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Passive linjefilter gjør vel mindre galt med lyden enn vanlige filter. Selvsagt har jo valg av komponenter noe å si, men siden det er snakk om veldig vanlige på disse, trenger ikke prisen bli så høy. Høyttaler systemet på bildet bruker denne typen filter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja passivt linjefilter er ingen dum idé. Det finnes flere systemer som benytter høypassfiltre for å fjerne de laveste frekvensene. Både aktivt og passivt på linjenivå. Patos L402 er vel bassrefleks og da trenger du et 2.ordens høypassfilter. I de fleste tilfeller vil ikke et passivt linjefilter forringe lydkvaliteten så mye. Et aktivt filter er noe bedre, men vesentlig dyrere.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Morsom du! Bruke spoler på så lave frekvenser! Da blir de STOORE og blodig dyre, samtidig som resultatet blir meget dårlig. Og man skal heller ikke bruke spoler på linjesignalet. Det er et aktivt høypass filter han skal ha.
    Som sagt, lenge siden kretsteknikken... Men høypassfilter fikk jeg rett i :P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •