Litt matematikk + Auralex vs. IKEA madrass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Litt matematikk + Auralex vs. IKEA madrass

Har lest litt om ulike dempematerialer og lært at jo lavere frekvenser jo tykkere dempemateriale. Tykkelsen på materialet skal være 1/4 av bølgelengden, som kan regnes ut etter formelen:

V = l * f [Velocity = Wavelength * Frequency]

V = 331.5 + (0.6 T)

(m/s)

Ved 22 grader Celsius vil med andre ord bølelengden for en tone med 1000Hz være 34,5cm. Skal man effektivt dempe denne frekvensen må dempematerialet være ca. 8,5cm tykt. Gjerne tynnere, men da må dempematerialet være montert ut fra veggen for å kompensere slik at kjernen i materialet kommer 8,5cm ut fra veggen.

So far so good.

Så var det å finne egnet dempemateriale. Egnet kan bety flere ting, deriblandt tettheten for materialet. For høy tetthet fører til at lydbølgene reflekterer fra dempematerialet, snarere enn å bli absorbert.

Ser at Auralex har en tetthet på 24 kg/m3. Flott. IKEAs polyetermadrass Sultan Fageräs har en tetthet på 26 kg/m3. Madrassen inneholder 3 kjerner. Hver av disse har en tykkelse på 4 cm, og 2 av kjernene har pyramider på den ene siden. Arealet dempemateriale pr. madrass er 3x80x200 = 4.8 kvm. Pris pr. kvm er da 92 kroner.

Så til spørsmålet: Vil ikke en IKEA madrass dempe praktisk like godt som en Auralexmatte?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...muligens... men hvem vil ha en IKEA-madrass på veggen i hjemmekinoen? Du får kanskje beskåret de fint?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bygge et "galehus", polstret rom må være perfekt for hjemmekino! :grin:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint at vi diskuterer fakta Spørsmålet er er mer av en teoretisk art.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, for å være litt seriøs... Jeg tror ikke nødvendigvis en madrass vil gi veldig mye dårligere lysisolering, det er jo en kjent sak av eggekartonger fungerer utmerket... Poenget med Auralex eller andre typer dempesystemer er at du får stykker tilpasset ulike deler av rommet (tak, vegger, hjørner), slik at det er praktisk gjennomførbart.

I mer avanserte oppsett (i profesjonelle lydrom osv.) tror jeg imidlertid Auralex o.l. har større betydning, uten at jeg har noe spesielt hold i et slikt utsagt utover markedsføringen Auralex bedriver...

Blir jo veldig synsete, det her, kanskje vi kan få inn noen faktisk erfaringer også!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK litt seriøsitet da.... Eggkartong har jo også en form som gjør at lyden reflekteres i mange vinkler, noe en madrass ikke gjør. Men den vil helt klart dempe..... men så var det "designen" da.....

Personlig synes jeg mange setter vel mye fokus på dette med demping. Noen lager lydfeller av rare tuber o.l. Et normalt møblert rom med litt tepper her og der fungerer nok for menigman. Men skal man først ta den helt ut, og at det ikke skal koste "skjorta" kan man jo lime trinnlydmatter i tak og på vegger for deretter å montere filt utenpå der igjen..... dette forutsetter at man planlegger nøye hva man skal ha hvor......

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta en ting først: Med demping tenker jeg ikke på å dempe lyden som eventuelt er plagsom for omkringliggende rom. Trinnlydsplater er dermed ikke den type demping jeg tenker på.

Så til eggekartongene. De vil ikke fungere som demping av en frekvens, hvis ikke frekvensen har svært høy Hz da. Ref. formelen for bølgelengde ovenfor og at dempingen må skje i midten av dempematerialet for at energiabsorbsjonen skal være effektiv. Antar eggekartongtrikset er mer å regne som en diffusor.

Her er link til to sider som forklarer dett enkelt:

Hz vs. bølgelengder: http://www.kemt.fei.tuke.sk/Predmety...ics/index.html

Absorbsjon: http://www.kemt.fei.tuke.sk/Predmety...bsoprtion.html

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definer svært høy..... Frekvensen for trinn på parkett er jeg noe usikker på, men det fungerer absolutt som demping. Det vil garantert fungere i tak og vegg også. Men hvor godt i forhold til kjegleformet madrass blir vanskelig å spekulere i.... Det må vel kanskje bare prøves.... hva med å bygge en kasse på 60x60x60 cm med et fulltoneelemt i den ene siden og prøve med forskjellige dempematerialer inni..... Er forøvrig ganske sikker på at isen også har noen teorier om emnet. Da det er svært beslektet med innsiden av en høytaler.....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss anta at en eggekartong er 0,5 cm tykk, og regnes som porøs. Da vil frekvensen den demper effektivt være 17kHz.

Se linkene rett over.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heh.... spiller ingen rolle for min del da....;-) mine ører "faller av" ved 15kHz....

Jeg husker når jeg flyttet inn i kjelleren hjemme hos mor&fra for mange år siden. Null møbler bare anlegg -> masse ekko og "etterheng" i lyden. Fikk fyllt opp rommet etterhvert, og da forsvant ekkoet og etterhenget. For opplysnings skyld kan det venvnes at rommet var stort sett i leca og betong..... (btw. bor ikke der lenger....)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nettopp pga. "etterheng" i lyden at jeg må gjøre noe. Og den "pene" skiferveggen hjelper ikke. Får pakke den inn

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Det er nettopp pga. "etterheng" i lyden at jeg må gjøre noe. Og den "pene" skiferveggen hjelper ikke. Får pakke den inn
    Er det så plagsomt.....??? Det ville være en katastrofe for rommet ( sett fra mitt dårlige designersyn) å bytte ut skiferen med ikea madrasser.... :grin: Så ille kan det ikke være....

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger, fra første gang jeg så dit rum har jeg tenkt "første refleksjoner". Jeg tror kanskje dit problem er dette, også fordi du har et smalt, langt rum. Lyden tror jeg ville være radikalt bedre om du f.eks. havde spilt på langveggen, men det kan du jo av gode grunder ikke.
    Jeg ville prøve et teppe, som en dekoration, på skiferveggen hvor dine første refleksjoner er. Funker dette kan du finde et pent teppe i rett størrelse, f.eks. et mørkt perserteppe, og henge opp dér på veggen. Egentlig burde du ha samme på motsatt vegg, men jeg husker ikke om dette går, har du ikke et vindue dér ?
    Skjønner ikke helt hvad du mener med etterheng, men for mange refleksjoner kan ødelegge fokus og det kan lyde meget stygt når der spilles litt høyt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med "etterheng" så mener jeg at lyden ikke "forsvinner" ut av rommet i det man trykker på pause knappen, men noen ms etter.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flutter-ekko kalles det.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og i den enden hvor du sitter, hvad har du på veggen dér ?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kombinasjonen diffusorer, absorbenter og at man tar noen grep for bryte opp å minske effekten av stående bøleger som kommer av 90 graders vinkel mellom alle de store flatene i rommet, kan få frem ganke gode akustiske egenskaper, selv i et langt og smalt rom.
    Valg av høytaler og prinsipp de jobber etter, er vel også en del av problemstillingen og hvor lett man får et godt resultat. En lang vertikalt montert båndikant vil f.eks spille veldig lite opp i taket og ned i gulvet, mens en vanlig diskant dome derimot sender like mye lyd opp og ned som til sidene.

Deler man opp en ikea skumgummi madrass i ønskede og lett romplasserbare størrelser, lager noen trerammer med trespiler og luftspalter osv, kan jo det akustiske resultatet bli ganke mye bedre.

Kanskje du kan få noen design ideer fra denne siden http://www.rpginc.com/projects/trans.htm

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du har rett, men for en tid siden spurgte Tiger om det samme, og da anbefalte jeg et mørkt teppe på tvers oppe ved høyttalerne, dette var både for å fange opp lys kastet fra lerretet, og fange opp første refleksjoner fra høyttalerne....
    Ser man på rummet er der intet i loft, gulv og vegger, bare harde flater....
    Dekorasjoner og møbler i form av tepper, bokreoler osv. er langt på vei alt man trenger.
    Når det er sagt, da mener jeg også at i Tiger tilfelde ville han få mye bedre lyd om han flyttet sofa gruppen en god del frem, plus fronterne lengere ut fra bakveggen, men design og ønsket resultat matcher ikke alltid.
    Når jeg måler i stereo sitte posisjon, og i kino posisjon får jeg ganske forskjellige resultater, det viktigste er at presens området ikke er så fremtredende desto lengere frem jeg sitter på, sikkert på grund av mindre refleksjoner da målingen er mere eller mindre "on axis" og der er langt til sidevegger, samt sekundært, at bassen rammer et andet "room mode"....
    Det skal dog siges at Film målingen ikke er i sweetspot da min crt jo står her ! Stolen står til venstre for dette punkt..., stereo posisjon er bak min crt, da er der ca. 4 meter opp til frontveggen og 3 meter til fronten fronten av høyttalerne. Etter laaang tids eksperimentering har jeg fundet denne høyttaler posisjon bedst, så det ser altså ikke helt ut som det gjør på bilderne av min kino....
    Denne måling går ikke så høyt opp, men man ser forskjellen : http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/19647-ling-av-frekvensrespons-3.html
    Jeg har målinger helt opp i frekvens og denne er ganske flat...
    Tiger, har du gjort noen målinger forskjellige steder, fra langt bak og lengere fremme ?
    Bare litt tanker fra mig....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har lest litt om ulike dempematerialer og lært at jo lavere frekvenser jo tykkere dempemateriale. Tykkelsen på materialet skal være 1/4 av bølgelengden, som kan regnes ut etter formelen:

V = l * f [Velocity = Wavelength * Frequency]

V = 331.5 + (0.6 T)

(m/s)

Ved 22 grader Celsius vil med andre ord bølelengden for en tone med 1000Hz være 34,5cm. Skal man effektivt dempe denne frekvensen må dempematerialet være ca. 8,5cm tykt. Gjerne tynnere, men da må dempematerialet være montert ut fra veggen for å kompensere slik at kjernen i materialet kommer 8,5cm ut fra veggen.

So far so good.

Så var det å finne egnet dempemateriale. Egnet kan bety flere ting, deriblandt tettheten for materialet. For høy tetthet fører til at lydbølgene reflekterer fra dempematerialet, snarere enn å bli absorbert.

Ser at Auralex har en tetthet på 24 kg/m3. Flott. IKEAs polyetermadrass Sultan Fageräs har en tetthet på 26 kg/m3. Madrassen inneholder 3 kjerner. Hver av disse har en tykkelse på 4 cm, og 2 av kjernene har pyramider på den ene siden. Arealet dempemateriale pr. madrass er 3x80x200 = 4.8 kvm. Pris pr. kvm er da 92 kroner.

Så til spørsmålet: Vil ikke en IKEA madrass dempe praktisk like godt som en Auralexmatte?
    Vil ikke tro det....
    Tettheten på dempematerien har mye og si den også.
    En IKEA madrass vil dempe den og, men et materiale med større tetthet vil være mer effektivt.
    Eksempel: Tykke og tunge gardiner demper mye bedre enn tynnere. Selve forskjellen på tykkelsen er minimal.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merk tettheten jeg nevnte mellom Auralex og IKEA madrassen...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •