Litt matematikk + Auralex vs. IKEA madrass - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan det være en ide å kombinere denne ikeamadrassen med andre materialer med annen tetthet ?

Selv går jeg og grubler på et DIY-prosjekt der jeg tar en slik madrass og skjærer den til passende størrelse (120*60), lager en ramme til dette ,deretter fylles "eggekartongen" med flytende gips evt glassfiber og lar dette være baksiden. Utenfor madrassen legges en akustikkhimlingsplate f.eks denne http://www.rockfon.no/sw11779.asp
    Rockfon : Samson
    (Prisen på denne er litt over madrasspris men fremdeles løselig for vanlige lommebøker)
    Helt fremst kles innretningen med noe akustisk gjennomsiktig som samtidig ivaretar WAF.
    I min lille verden har en da en kombinert diffusor og absorbent som er ca 20 cm tykk og har noenlunde frekvenslineær demping til noe under 500hz .

Burde vel også være grei å flytte på om ikke WAF-delen blir særlig vellykket .

Om ikke annet så burde vel , etter så mye arbeid , alle problemer løses av ren placebo-effekt .

Gobble

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips

Du kan vurdere å kjøpe rockwool isolasjon. Jeg har laget for rockwool plater 120x60x10, disse er kledd i sort stoff (løpemeter fra ikea). Rockwool har høy massetetthet iforhold til glava og ved 10 cm tykkelse absorberer de ganske så lavt ned i frekvens.

Fordelen med 120x60 er at du kan spre de rundt i rommet for en jevnere absorbsjon iforhold til en stor ikea madrass. Man vil jo beholde en hvis gjenklang hele rommet så jevn spredning mener jeg er viktig.

Jeg har 4 stk bak høyttalere/sub, en i hvert hjørne og to hvor bakvegg møter gulv. Effekten av disse er å fjerne boom og i tillegg blir all bass _mye_ strammere og detaljert.

Bassfeller i førsterefleksjons punkt samt bakvegg fjernet også skarp diskant i mitt rom.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte Rockwoolplater for lenge siden og monterte de langsveggen kledd med scenemolton. Rommet fikk "kinolyd". Dvs. når man kommer inn i romemt så er det en merkbar stillhet.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Kjøpte Rockwoolplater for lenge siden og monterte de langsveggen kledd med scenemolton. Rommet fikk "kinolyd". Dvs. når man kommer inn i romemt så er det en merkbar stillhet.
    Hehe! "Kinolyd" var bra uttrykk :-D

Mange mennesker syns det er ubehagelig å oppholde seg i helt ekkofrie rom, selv syns jeg det er en litt merkelig følelse å være i et veldig godt dempet rom. Men det er jo litt vanesak også, og det kan være veldig behagelig å høre på musikk i et "dødt" rom. En annen ting er at man må spille litt høyere hvis det er "dødt" fordi man mister room-gain. Nytter ikke med lite effekt og lav følsomhet på høyttalerene da gitt :roll:

Men jeg regner med at du ikke er ute etter å dempe så mye, du har jo fjernet rockwool/molton platene igjen mener jeg?

For å svare på spørsmålet ditt i hovedinnlegget; ja, jeg tror nok en ikea madrass demper omtrent like godt som auralex, forskjellene er nok mest praktiske. Jeg for min del syns ikke auralex ser spes bra ut så en ikea madrass i en ramme med en stoff-plakat foran kan muligens være et bra alternativ

A

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant tema dette med rom-tuning. Jeg tror det er alt for få der ute som tenker over hvor viktig det er med et velkonstruert rom. Drømmen er et rom som er korrekt konstruert fra grunnen av, men det er for øyeblikket ikke så aktuelt. Personlig har jeg ikke gjort noe særlig på denne fronten enda, men går for øyeblikket med to planer;

Det ene er bassfeller i hjørnene. I den forbindelse har jeg sett litt på Auralex, men har også oppdaget at Wavepanels (http://www.wavepanels.com) tilbyr det samme for en langt lavere pris... Produktene ser forøvrig identiske ut og det ryktes også at de faktisk kommer fra samme fabrikk. Wavepanels hjørneløsning koster rundt kr. 1.000 for 2 x 1 meter.

Videre så planlegger jeg å dempe bakveggen med en eller annen for for dempemateriale, satt inn i en ramme og kledd med stoff (http://avforum.no/forum/diy-do-it-yourself-/42205-hvordan-laget-stoff-med-et-bestemt-motiv-tips-mottas.html) Problemet er at det skal se pent ut, så jeg må finne en stuevennlig løsning... Tips?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Interessant tema dette med rom-tuning. Jeg tror det er alt for få der ute som tenker over hvor viktig det er med et velkonstruert rom. Drømmen er et rom som er korrekt konstruert fra grunnen av, men det er for øyeblikket ikke så aktuelt. Personlig har jeg ikke gjort noe særlig på denne fronten enda, men går for øyeblikket med to planer;

Det ene er bassfeller i hjørnene. I den forbindelse har jeg sett litt på Auralex, men har også oppdaget at Wavepanels (http://www.wavepanels.com) tilbyr det samme for en langt lavere pris... Produktene ser forøvrig identiske ut og det ryktes også at de faktisk kommer fra samme fabrikk. Wavepanels hjørneløsning koster rundt kr. 1.000 for 2 x 1 meter.

Videre så planlegger jeg å dempe bakveggen med en eller annen for for dempemateriale, satt inn i en ramme og kledd med stoff (http://avforum.no/forum/diy-do-it-yourself-/42205-hvordan-laget-stoff-med-et-bestemt-motiv-tips-mottas.html) Problemet er at det skal se pent ut, så jeg må finne en stuevennlig løsning... Tips?
    Golden Age har også slike produkter
    http://www.goldenagemusic.no/goldena...s/uk/index.htm
    Priser finnes bl.a. på http://www.musikkborsen.no/
    Hvor fant du priser på wavepanels? Har lett etter dem selv.

Men det beste price/performance-forholdet tror jeg stadig vekk er Rockwool akustikkplater (6-700 for 10 stk. a 3 cm) + et pent trekk/stoff. Disse kan kombineres til å bli bassfeller også (ref. kinorommet til Hi-fi-klubben i Stavanger). Dessuten kan en velge WAF-vennlig trekk/stoff... :-)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Hvor fant du priser på wavepanels? Har lett etter dem selv.
    Selges bl.a. av Prolyd. Se prisliste her: http://www.mamut.com/controls/shop/s...wwalias=prolyd Jeg har forøvrig en mistanke om at at det er mulig å få disse enda litt rimeligere...

Men det beste price/performance-forholdet tror jeg stadig vekk er Rockwool akustikkplater (6-700 for 10 stk. a 3 cm) + et pent trekk/stoff. Disse kan kombineres til å bli bassfeller også (ref. kinorommet til Hi-fi-klubben i Stavanger). Dessuten kan en velge WAF-vennlig trekk/stoff... :-)
    Har du mulighet til å forklare hvordan dette er gjort på Hi-Fi Klubben? Altså, ikke hvordan en trekker en slik plate med stoff, men hvordan den må konstueres og plasseres?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Men jeg regner med at du ikke er ute etter å dempe så mye, du har jo fjernet rockwool/molton platene igjen mener jeg?
    Nei. Jeg har dem ennå. Muligens du blander med med g-h, som kledde "hele rommet i Rockwoll" for så å fjerne dem igjen.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Nei. Jeg har dem ennå. Muligens du blander med med g-h, som kledde "hele rommet i Rockwoll" for så å fjerne dem igjen.
    Åja, jeg bare forstod det som om du hadde tatt vekk platene igjen
    Vet ikke hvorfor jeg oppfattet det slik....

Å kle hele rommet blir kanskje litt for mye av det gode, men det er helt sikkert morsomt å teste ut forskjellig demping. Og er man så heldig at man har et dedikert rom så kan man jo prøve det aller meste bare for morro skyld ;-) Ønsker meg et sånt rom jeg :cry: hehe!

A

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet til å forklare hvordan dette er gjort på Hi-Fi Klubben? Altså, ikke hvordan en trekker en slik plate med stoff, men hvordan den må konstueres og plasseres?
    De har for høyere frekvenser lagt 3 120X60X3cm plater horisontalt i førstrefleksjonspunktene og plassert 4 lister horistontalt for å holde dem på plass (noe slik som Tiger har gjort, men altså horisontalt istf. vertikalt).

Som bassfeller har de brukt 2 slike plater lagt sammen (til sammen 6 cm tykkelse), trukket dem med stoff og plassert på høykant i 45 graders vinkel i hjørnene bak i rommet. Håper det var illustrerende, hvis ikke må jeg frem med et eller annet tegneprogram :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selges bl.a. av Prolyd. Se prisliste her: http://www.mamut.com/controls/shop/s...wwalias=prolyd Jeg har forøvrig en mistanke om at at det er mulig å få disse enda litt rimeligere...
    Dette er syke priser... i tråd med Auralex etc. Jeg går nok for en DIY-løsning med Rockwool, som til sammen vil koste meg rundt 1.000 kroner for 7,2 kvadratmeter dempeflate.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har for høyere frekvenser lagt 3 120X60X3cm plater horisontalt i førstrefleksjonspunktene og plassert 4 lister horistontalt for å holde dem på plass (noe slik som Tiger har gjort, men altså horisontalt istf. vertikalt).

Som bassfeller har de brukt 2 slike plater lagt sammen (til sammen 6 cm tykkelse), trukket dem med stoff og plassert på høykant i 45 graders vinkel i hjørnene bak i rommet. Håper det var illustrerende, hvis ikke må jeg frem med et eller annet tegneprogram :-)
    Takk, jeg forstår hva du mener. Går disse 6 cm tykke bassfellene helt til taket eller står de slik at toppen er 120 cm fra gulvet? Hva vil være ideelt?

Kanskje et dumt spørsmål; Får en tak i disse dempeplatene hos en vanlig byggevare forhandler eller må en får dem fra et spesielt sted?

Dette er syke priser... i tråd med Auralex etc. Jeg går nok for en DIY-løsning med Rockwool, som til sammen vil koste meg rundt 1.000 kroner for 7,2 kvadratmeter dempeflate.
    Enig. Jeg kan ikke forstå hvorfor slike ting som skal koste noe særlig. Det må da være en smal sak å produsere dette rimelig nesten hvor som helst i verden...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlig byggevareforhandler bestiller dem.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, jeg forstår hva du mener. Går disse 6 cm tykke bassfellene helt til taket eller står de slik at toppen er 120 cm fra gulvet? Hva vil være ideelt?
    På HFK står de 120 cm fra gulvet. Dette er hva jeg ser den vanligste plasseringen for bassfeller. Her må du nesten forsøke deg frem :-)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •