Bi-Wiring? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34

Tråd: Bi-Wiring?

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AlexanderK
    Først og fremst så har du ingen utganger på høyttalerene dine. Hva skal du få ut av dem?
    Jeg har utganger på mine... det er der lyden kommer ut :-D

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst så har du ingen utganger på høyttalerene dine. Hva skal du få ut av dem? Det heter innganger.

Om du bruker øvre eller nedre kobling er uten betydning.
    prøv å forklare litt mer "JEG vet bedre enn deg"..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Point taken. Takk for svar..
    Jeg er en ny her, så bær over meg for litt dumme spørsmål

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dag Erik
    Point taken. Takk for svar..
    Jeg er en ny her, så bær over meg for litt dumme spørsmål
    Folk flest her er hyggelige. Søk i forumet og spør i vei! Det er bare slik en lærer!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dag Erik
    Har nå noen nye bakhøytalere som jeg vant på auksjon, de har 4 utganger bak. Spiller det noen rolle om man velger den øvre eller nedre koblingen?
    Har ingen planer om bi-wiring...
    Heisann,
    Det har ingenting å si om du kobler øvre eller nedre, så lenge du lar broene være der.

Øvre del er diskant / mellomtone (om du har 3 veis) og nedre er bass.
    Så lenge du har broen der, er delefilteret koblet sammen på utsiden av terminalen (ved hjelp av de broene).

Fjerner du de broene, kan du enten kjøre broen i forsterker, ved å kjøre bi-wire (en kabel til øvre og en til nedre). Bi-Wire gjør man somregel via a+b uttak. Bi-Wire gir ingen økt effekt altså, men du får jo økt kvadrat på kabling.

Om du vil kjøre bi-amp i fremtiden, er det noen recievere på 7.1, som du kan kjøre i 5.1 og bi-amp modus. Da må du også kjøre to kabler og fjerne broene er da UHYRE viktig!!

Om du skal bare kjøre en vanlig kabel, er det samme om du kobler til øvre eller nedre, da de som sagt er koblet sammen ved hjelp av de broene på utsiden av terminalen.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerk
    Hørte noe engang om hva poenget med biwiring var. Det ene (og mest kjente) var at kablene vil splitte opp signalet (kablen vil kun trekke det den skal ha?) og dermed sende flere typer signaler uforstyrret av hverandre.
    Det samme signalet sendes ut til begge kablene ... De er jo koblet sammen på utgangen.
    Sitat Opprinnelig postet av jerk
    Den andre og mer oppsiktsvekkende effekten, var i returen på kablen. En høyttaler vil sende et "retursignal" tilbake i kablen og til forsterkeren, og en biwiring-kabel er med på å redusere denne effekten på en eller annen måte.
    Du vil jo få samme retur, begge kablene er jo fremdeles koblet på samme utgang. Det eneste du gjør med biwire er å flytte punktet hvor terminalene er koblet sammen...

Newcomer AlexanderK sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundispower
    prøv å forklare litt mer "JEG vet bedre enn deg"..
    Det er jo ikke noe å forklare.. Alle skjønner jo at det er innganger, bare de får tenkt seg litt om.. ;-) Nå må ikke folk være så vonbråtne her da.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Billig, morro og farlig!!

Var ikke helt sikker på hvor jeg skulle skrive dette, men utgangspunktet var dagen store opplevelse etter biwiring på partyanlegget mitt. Jeg har bygd meg et partyanlegg som jeg tar med meg på fest. Har gjort alt for å lage det så billig som mulig. 2 stk CLSC-6 satelitter/monitorer, 2 stk brukte DC-15, 1 stk CLSC-15S (en til på veg), Behringer EP2500, mixer med 2x140Watt forsterker, PC og dobbel CDspiller. Alt er rackmontert. Det som gir trykket er EP'en til 3600 kroner, de brukte DC-ene til 2700,- kroner og demobrukt sub til 3300 kroner. I og med at jeg har lett etter billigst mulig komponenter kjøpte jeg høyttalekabler på europris til 49 kroner pr.stk.

Anlegget spiller vanvittig høyt, men også rent ved moderat lydnivå. Ved høyt pådrag ble mellomtonen grøtete. Lurte litt på hva det kunne skyldes, men har vel hele tiden vært enig med meg selv om at det skyltes de 5 meter lange og 1,5 mm2 tykke høyttalelkablene. Er godt kjent med ohms lov, og da er det ikke å vanskelig å forstå at de heftige peakstrømmene til bassen på kanskje 30ampere vil ødelegge det overlagrede diskant og mellomtonesignalet. Så jeg biwiret høyttalerene idag med 2 ekstra par høyttalekabler fra Europris.

Begynte testen med Goldeneye, alvorlig bra trøkk i bassen. Nå kunne jeg skru opp både bass og volum, og Tina Turner låt som hun skulle. Så over på Joan of Arc med Jennifer Warnes. Denne låta går dypt i bassen. Her dukker den gamle grisen Cohen opp med noe synging og han er jeg ikke like sikker på om anlegget taklet helt. Til slutt Bad med MJ!!!! Det er helt rått hvor mye lyd jeg har fått med et så lavt budsjett. Jeg gliste bredt under hele øvelsen. Men jeg kjenner på øra at dette ikke bør foregå over lang tid og ikke altfor ofte. Får kose meg på et litt lavere nivå på hifi'en.

Biwiring med billige kabler ga helt klart memmomtonen et løft. Dette partyanlegget kan neppe betraktes som hifi, men det bør uansett spille noenlunde rent. Hvilket ble oppnådd.

Newcomer AlexanderK sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stedgar
    Var ikke helt sikker på hvor jeg skulle skrive dette, men utgangspunktet var dagen store opplevelse etter biwiring på partyanlegget mitt. Jeg har bygd meg et partyanlegg som jeg tar med meg på fest. Har gjort alt for å lage det så billig som mulig. 2 stk CLSC-6 satelitter/monitorer, 2 stk brukte DC-15, 1 stk CLSC-15S (en til på veg), Behringer EP2500, mixer med 2x140Watt forsterker, PC og dobbel CDspiller. Alt er rackmontert. Det som gir trykket er EP'en til 3600 kroner, de brukte DC-ene til 2700,- kroner og demobrukt sub til 3300 kroner. I og med at jeg har lett etter billigst mulig komponenter kjøpte jeg høyttalekabler på europris til 49 kroner pr.stk.

Anlegget spiller vanvittig høyt, men også rent ved moderat lydnivå. Ved høyt pådrag ble mellomtonen grøtete. Lurte litt på hva det kunne skyldes, men har vel hele tiden vært enig med meg selv om at det skyltes de 5 meter lange og 1,5 mm2 tykke høyttalelkablene. Er godt kjent med ohms lov, og da er det ikke å vanskelig å forstå at de heftige peakstrømmene til bassen på kanskje 30ampere vil ødelegge det overlagrede diskant og mellomtonesignalet. Så jeg biwiret høyttalerene idag med 2 ekstra par høyttalekabler fra Europris.

Begynte testen med Goldeneye, alvorlig bra trøkk i bassen. Nå kunne jeg skru opp både bass og volum, og Tina Turner låt som hun skulle. Så over på Joan of Arc med Jennifer Warnes. Denne låta går dypt i bassen. Her dukker den gamle grisen Cohen opp med noe synging og han er jeg ikke like sikker på om anlegget taklet helt. Til slutt Bad med MJ!!!! Det er helt rått hvor mye lyd jeg har fått med et så lavt budsjett. Jeg gliste bredt under hele øvelsen. Men jeg kjenner på øra at dette ikke bør foregå over lang tid og ikke altfor ofte. Får kose meg på et litt lavere nivå på hifi'en.

Biwiring med billige kabler ga helt klart memmomtonen et løft. Dette partyanlegget kan neppe betraktes som hifi, men det bør uansett spille noenlunde rent. Hvilket ble oppnådd.
    Dette kan jo forklares ganske enkelt. Du fikk større tverrsnitt på kablene. Dermed fungerer de bedre. Om du hadde brukt et par høyttalerkabler med større mm2 villle du ha opplevd det samme.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan jo forklares ganske enkelt. Du fikk større tverrsnitt på kablene. Dermed fungerer de bedre. Om du hadde brukt et par høyttalerkabler med større mm2 villle du ha opplevd det samme.
    Hmm.. Har denne teorien en øvre grense ang tverrsnitt eller?

(klarte for en gangs skyld ikke helt å la være å kverulere litt i atter en av disse kabeldiskusjonene )

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det er fullt så enkelt som AlexanderK mener. Grunnen er at det går så veldig mye mer strøm til basselementene. Antakelig 10 ganger mer enn til mellomtone og diskant. Du må da 10-doble tverrsnittet for at signalet til diskant og mellomtone skal få like gode arbeidsforhold. Som et bilde på biwiring kan vi sammenligne med en 2-felts og en 4-felts veg. La tungtrafikken kjøre i høyre fil, mens personbilene kjører i venstre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste et sted at hvis man har et dårlig delefilter i høyttaleren kan det lønne seg med bi-wiring. Siden lydene som egentlig skal gå til f.eks. bassen kan lekke over på mellomtonen og diskanten. Da kan lyden bli stikkende og vond.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stedgar
    Jeg tror ikke det er fullt så enkelt som AlexanderK mener. Grunnen er at det går så veldig mye mer strøm til basselementene. Antakelig 10 ganger mer enn til mellomtone og diskant. Du må da 10-doble tverrsnittet for at signalet til diskant og mellomtone skal få like gode arbeidsforhold. Som et bilde på biwiring kan vi sammenligne med en 2-felts og en 4-felts veg. La tungtrafikken kjøre i høyre fil, mens personbilene kjører i venstre.
    Sitat Opprinnelig postet av Engen
    Jeg leste et sted at hvis man har et dårlig delefilter i høyttaleren kan det lønne seg med bi-wiring. Siden lydene som egentlig skal gå til f.eks. bassen kan lekke over på mellomtonen og diskanten. Da kan lyden bli stikkende og vond.
    Samme signalene går til begge terminalene uansett så dette er bare tull.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Samme signalene går til begge terminalene uansett så dette er bare tull.
    Det er ikke bare tull!. Det er samme signal som starter fra forsterkeren, men det er ikke samme signal som kommer fram til de 2 terminalene på høyttaleren. Loven heter Ohms lov, U=R*I. Dessto mer strøm som går, dessto mer spenningsfall blir det på kabelen. Høypassfilteret på mellomtone/diskantterminalen er høyohmig for de lave frekvensene. Derfor går det mye mindre strøm i disse kablene og signalet kommer "renere" fram.

Sånn er det bare.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •