Hva gjør en surroundprosessor god?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva gjør en surroundprosessor god?

I alle receivere finnes det jo en dekoderchip som splitter lydsignalet fra DVD opp i DD / DTS. Dvs. en surround prosessor. I de aller fleste receivere er det innebygget forsterkere for de ulike kanalene, og ofte er prisen avhengig av effekten disse receiverne leverer. MEN:

Rotel (m. fl.) leverer jo rene prosessorer (f. eks. 1068 ) som i utgangspunktet kun dekoder lydsignalet fra DVD.

Sett opp mot andre faktorer som påvirker surroundopplevelsen (i.e. rommet, høyttalerne, forsterker, m.m.): Hvor viktig er prosesseringen?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Mindre støy pga. egen boks, strømforsyning og generell bedre skjerming av komponentene. Dette fordi alt sitter mye tettere i en reciever.

2. Bedre bypass. Kan brukes som en fullverdig forforsterker i både 2 og mange kanaler.

3. Større fleksibilitet(?). Du kan bytte ut en enkelt komponent og slipper å bytte hele recieveren for å få nye features.

Minus er gjerne prisen.

Alt i alt ender du opp med et produkt som lydmessig skal låte bedre enn det en reciever gjør...

Newcomer Suspiria sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med LL, bortsett fra punkt 1.
    Så lenge signalet er i et digitalt format, vil det ikke bli påvirket av støy, som f.eks en transformator (i motsetning til analoge signaler). Enten så er det 0'er eller 1 tall, eller så er det ikke signal i det hele tatt.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Suspiria
    Helt enig med LL, bortsett fra punkt 1.
    Så lenge signalet er i et digitalt format, vil det ikke bli påvirket av støy, som f.eks en transformator (i motsetning til analoge signaler). Enten så er det 0'er eller 1 tall, eller så er det ikke signal i det hele tatt.
    Du har rett i at digitale signaler er mye mindre sårbare overfor slike ting enn det analoge signaler er, men i en surroundprosessor så vil deler av signalet også være analogt. Det er tross alt den som tar seg av DA-konvertingen av filmlyd i hvert fall. Dersom den også bruker som en forforsterker i f.eks. et stereoanlegg så vil den gjerne ta imot analoge signaler fra en cd-spiller.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da var altså ikke støy en issue på enkelte NAD receivere?
    På ett eller annet tidspunkt så blir jo disse 0 og 1 til analoge signaler, ergo det sitter en D/A konverter et sted i kjeden. Det kan jo være i dvd-spilleren, i receiveren/prosessoren

Mvh

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LL,
    Da er vi på samme bølgelengde Mitt eksempel gjaldt et rent digitalt format. Med en gang man implementerer analoge signaler (som du sier), da blir saken en annen. Jeg trodde dette var en ren surround prosessor boks uten analoge innganger eller utganger.

Soundfre@k,
    Ja, DA'n og AD'n er følsom for støy...

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv brukt en Marantz 5200 som forforsterker til en mye dyrer effektforsterker og jeg (uten at jeg har tilbragt lang tid med gode høytalere) synes resultatet ble meget bra. Leste også om noen som kjøpte en svak marantz receiver for igjen bruke preamp og de virker også fornøyde.. Er jo også muligheter for å bruke kreftene i receiveren til bakhøytalere.. Prisen blir iallefall meget fordelaktig. Er det noen ting man burde tenke på før man gjør noe slikt?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Har selv brukt en Marantz 5200 som forforsterker til en mye dyrer effektforsterker og jeg (uten at jeg har tilbragt lang tid med gode høytalere) synes resultatet ble meget bra. Leste også om noen som kjøpte en svak marantz receiver for igjen bruke preamp og de virker også fornøyde.. Er jo også muligheter for å bruke kreftene i receiveren til bakhøytalere.. Prisen blir iallefall meget fordelaktig. Er det noen ting man burde tenke på før man gjør noe slikt?
    Jeg bruker også min Marantz SR5300 som forforsterker i surround oppsettet mitt. Effektforsterkeren er Doxa'en min (jeg veksler mellom Rotel'en og Marantz'n som forforsterker). Dette er faktisk ikke så ille, og uansett MYE bedre enn effektrinnet til Marantz

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    De fleste surroundrecievere er like gode når det gjelder surround dekoding og behandling av analoge signaler. Hvis du da kjøper en rimelig reciever (med pre-out) og kobler til noen gode effektrinn så har du trolig en løsning som er bedre og kanskje billigere enn de dyreste alt-i-ett boksene. Dette er nok en løsning som vil fungerer godt for de aller fleste... Da kan du også kjøpe en ny rimelig reciever når det kommer et nytt format. Dette vil være en rimelig måte å oppgradere på!

Personlig ville jeg heller gått for en eldre surroundprosessor, da det her finnes gode og rimelige modeller på bruktmarkedet. De fleste av disse mangler de nyeste tingene som PLII, 6.1 og 7.1. Så lenge de har DTS og DD holder dette for meg. Jeg synes at egenskapene som forforsterker er viktigere...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gitt at man har en bestemt høyttalerkonfigurasjon og en definert effekt til hver høyttaler. Vil man høre stor forskjell dersom man benyttet en Yamaha RX-V657 som surroundprosessor, eller en Rotel 1068? That's the question.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Gitt at man har en bestemt høyttalerkonfigurasjon og en definert effekt til hver høyttaler. Vil man høre stor forskjell dersom man benyttet en Yamaha RX-V657 som surroundprosessor, eller en Rotel 1068? That's the question.
    Det er vanskelig å svare på uten å ha prøvd de forskjellige løsningene, men jeg tror at Rotel'en vil være bedre. Om forskjellen er så stor at den betyr noe for deg er det nesten bare du som kan finne ut av. Slike ting er jo veldig subjektivt også!

Lik effekt er en fordel, men det e rmulig å bruke mindre effekt til bakhøytalerne dersom man har et stramt budsjett. Front og senter bør ha lik effekt i hvert fall.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av bakgrunnen for spørsmålet mitt er faktagrunnlaget, ikke subjektivitet. Utgjør forskjellen:

Fakta 1: "En prosessor uten forsterker innebygget gir et renere lydsignal ut fordi prosesseringen ikke påvirkes av forsterkerdelene, som f. eks. i en receiver benyttet kun som prosessor."

Fakta 2: "En separat prosessor dekoder litt anderledes enn en receiver fordi chipen har høyere kvalitet".

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter tiger på dette. En egen prosessor har nok mye steilere kurver når det er snakk om delefiltere. Den har flere muligheter til tweaks av lyden , du har ditt og du har datt.. Masse ting for å tweake og gjøre lyden bedre. Selv _TROR_ jeg at du får mye bedre pris\ytelsesforhold med å kjøpe en ny receiver hvert 3. år enn å beholde en sliten prosessor(utviklingen er går som kjent ikke sakte).

En prosessor er jo vesentlig bedre skjermet og det komponentene er lagt lenger fra hverandre på PCB altså så blir det mininalt med "crosstalk" mellom kanaler osv.
    Selv så kommer jeg til å bruke min gamle receiver med effektblokkene som kjøpes inn i november

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er også en receiver med effektforsterkere den beste løsningen. Det er mye raskere utskiftningstakt på receivere og det er mye enklere å selge en receiver hvor kjøperen ikke trenger noe mer den den for å drive høyttalerne.

Min første surroundboks var en dekoder, deretter en prosessor, får jeg over på dekoder igjen og nå har jeg en receiver. Tipper neste også blir en receiver. (hvis da ikke Rotel kommer med RSP-1069 med romkorreksjon og HDMI til 10k.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Tipper neste også blir en receiver. (hvis da ikke Rotel kommer med RSP-1069 med romkorreksjon og HDMI til 10k.
    Hehe, som om jeg skulle sagt det selv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •