Koble to forsterkere til ett sett høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Koble to forsterkere til ett sett høyttalere?

Vet noen om en duppedings som gjør det mulig å koble ett sett høyttalere (5.1) til to forskjellige forsterkere? Er dette en løsning som man bør unngå?

Jeg har en rimelig digital forsterker med CD/DVD/VHS/FM radio innebygget. Denne benyttes kun til normal TV-titting og bakgrunnsmusikk. Til hjemmekinobruk har jeg en større AV-receiver koblet til en HTPC. Jeg ønsker at disse forsterkerne skal kobles til samme sett høyttalere. Hvordan gjør jeg dette?

Newcomer Suspiria sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette vil jeg ikke anbefale. Grunnen er at det går mye strøm gjennom høytalerkablene og da er det ikke lurt med en koblingsboks. Det hadde vært mye bedre om du hadde en effektforsterker (har receiveren seperate RCA utganger?) for da kunne du bare hatt en RCA koblingsboks FØR forsterker inngangen (RCA).
    F.eks:

TV (RCA ut) > Koblingsboks > (RCA inn) Effektforsterker > Høytalere
    Surround (RCA ut) -^

RCA koblingsboksen kan bl.a. kjøpes hos Clas Ohlson. Dette er ikke den beste Hi-Fi løsningen men den gjør jobben.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sammenkobling

Jeg har en lignende løsning, Jeg deler fronthøytalere mellom stereo forsterker og hjemmekino forsterkeren, da jeg ikke var sikker på kvaliteten på de switchene som fantes valgte jeg og lage et enkelt patche bord. DVS kabler fra begge forsterkerne in på en plate med hunn- bananer i andre enden, deretter plugger jeg høytalerne i de bananene som kommer fra den forsterkeren jeg ønsker å bruke, du kan også bruke tilsvarende på høytalerne og bruke u bøyler i mellom. Mulig det blir mye når du skal bruke alle høyt, men det fungerer veldig greit men frontene. Bananplugger finnes billig på biltema så det vil ikke koste all verden. Du må ikke koble høytalerne direkte til begge forsterkeren, du vil trolig brenne opp utgangene på forsterkerne.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nitro,
    På den måten du beskriver, kan du miste en del av lydkvaliteten, dessuten høres det tungvint ut med å måtte manuelt koble inn og ut ledningene. Det setter også enorme krav til kvaliteten på delene du bruker, spesielt hvis du bruker en switch. Husk at hvis du spiller høyt, går det store mengder strøm gjennom høytalerledningene. Det er alltid best å lage koblinger der det går minst strøm (altså RCA/signalkablene). Signalene fra effektforsterkeren og til høytalerne bør være minst mulig avbrutt

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    For min del er jeg enig i at det trolig hadde vært det beste og brukt steroforsterkeren som effekttrin for frontene, med og koble den via resiveren(pre out) og bruke resiveren sin volumkontroll, men da denne forsterkeren ikke har denne muligheten var dette den enkleste måten for meg, jeg har også en thule forsterker som jeg kunne brukt med denne tilkoblingen , men den har ikke egen platespiller inngang+ at jeg foretrekker lyden Onkyo Integraen gir. Mine tilkoblinger sitter i fronten under forsterkeren så det går veldig greit og flytte 4 bannan stikkere, men jeg er enig i at det stiller krav til kontaktpuntene , det var derfor jeg ikke valgt switch. Slik jeg tolkere det tviler jeg på om den billige forsterkeren til Morpio har egen utgang /inngang til effektrinn, men mulig jeg tar feil.

Ps: Ser foresten at du også har interesse for motorsykkler, bra!!!!!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nitro,
    Jeg forstår, du har gått for den beste løsningen for deg Jeg har også brukt et kompromiss da jeg har brukt en swith mellom forforsterkeren og surroundforsterkenen min.

Jeg ser at du også er interessert i MC 8-) Jeg har en '03 SV650 som jeg liker å kjøre livskiten ut av

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mc

Må innrømme at mc er min hobby nummer 1, har noen prosjekter i verkstedet, men da jeg kjører dragracing med en top fuel bike og at det blir mye reising rundt i europa så blir det mindre tid til og kjøre på gata. Hele sykkelen er selvbygd og den funker faktisk ganske bra, se nederst, hastigheter i MPH etter 400meter: http://www.kingracing.com/gossip.php?start=15.

Avsporing. Ok.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •