Franske stasjonen forkaster DAB - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 24 av 24
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Suspiria
    knutinh,
    Jeg er ganske uenig med deg

Jeg lytter til radio for å utvide min musikkinteresse, dessuten finnes det mange gode debattprogrammer. Jeg vet at "vanlig" radio ikke er i Hi-Fi kvalitet, men det er snakk om å velge mellom to onder. Jeg velger den som er minst ond, altså analog.
    Greit nok. Men hvor god kvalitet trenger du til debatt-programmer da? Jeg lytter masse på mp3 og live-konserter for å utvide reoptoiret, men da godtar jeg redusert kvalitet.
    Når du snakker om den gjennomsnittelige lytter, snakker du om de som ikke bryr seg så mye om lyd?? Dem finnes det temmelig mange av... Vel, jeg ville ikke tatt hensyn til dem, jeg ville gått for kvalitet (eller tilnærmet).
    Nei. Jeg snakker om optimalisering av et broadcast-nettverk. Med analog teknologi kan man "tune" kvalitetsparameteren. Men noen få kan få ypperlig kvalitet, mens mange får dårlig kvalitet. Gjennomsnittet vil da ligge en plass i mellom. Med digitale nett kan man sikre at alle får samme kvalitet. Markedskrefter el.l styrer da at "tuningen" av den kvaliteten, og kanskje vil den for enkelte være dårligere enn den gamle analoge. Men gjennomsnittet eller medianen av brukerene vil (påstand) få bedre kvalitet.
    Jeg har ingen problem mellom å skille mellom MP3 (128kbs) og CD kvalitet så lenge innspillingen er bra (og gjerne akustisk). Jeg har prøvd, og det er derfor jeg velger å bruke 192kbs når jeg bruker MP3 spilleren min. Først da har jeg problemer med å skille (noen er enda flinkere enn meg).
    Så bra. Da er du en flink lytter.
    Når du nevner kompresjon/limiting på analog radio, går jeg ut fra ut mener "loudness" resultatet. Dette er gjort for at lyden skal passe i bilstereo (de dårlige), lommeradio og mange andre Lo-Fi apparater. Deler av frekvensområdet er nødvendigvis ikke filtrert bort, men heller justert over mot mellomtone området. Musikken er ikke komprimert, og det er noe som er veldig viktig for lydkvaliteten. Men, som Kjebb B sier, det er forskjell mellom radiostasjonene i hvordan de endrer lydbildet. Noen er "snille" og bruker lite kompresjon/limiter/expander, mens andre retter seg mot de som har "dårlig" utstyr. Den analoge radio kvaliteten trenger nødvendigvis ikke være så ille.
    Nei, jeg mener ikke loudness. Jeg mener kompresjon/limiting, akkurat som jeg sa ;-) kompresjon/limiting brukes såvidt jeg vet av alle radiostasjoner uansett hvordan de sender innholdet ut, dels av tekniske og dels av estetiske grunner. Loudness er, som du sikker vet, et filter/eq som har til hensikt å kompansere for hørselens fallende følsomhet for høye og lave frekvenser når avspillingsvolumet er lavt.
    DAB standarden har dårlig oppløsning, og er i utgangspunktet lite egnet for kvalitets-hjemmeunderholdning. Men passer heller for de med få krav eller for Lo-Fi apparater. Det er ikke uten grunn til at enkelte land ikke er særlig begeistret for denne standarden.
    Meget mulig. Jeg har ikke DAB og ser ikke for meg at jeg vil kjøpe det. På den annen side så lytter jeg kun til web-radio fordi jeg da kan velge en som passer min aparte musikk-smak ;-)

mvh
    Knut Inge

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet skal det ikke være nødvendig å kjøre limiting på DAB. Dette fordi systemet har tre tilleggsmodus for forskjellige lyttesituasjoner (Lt1-3). Upåvirket skal det være som utsendt. Trinn én snevrer frekvensområdet og forsterker deler av dette ihht. en mal. Trinn to og tre er ytterligere innsnevret. Leste noe om at dette måtte støttes av utsender, men jeg har ennå ikke fått sett (eller hørt) så nøye på det.... Kan ta en liten test og se om det er store forskjeller (dersom noen).

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som noe av det samme som dynamikk-kompresjonen som ligger i Dolby Digital-signalet. Der ligger kompresjonen som en del av signalet, mens de som lager hjemmekinoforsterkere kan velge om de vil la brukerne styre hvor mange prosent kompresjon som skal brukes.

Når det gjelder FM, er denne dynamikk-kompresjonen også lagt inn i tuneren, slik at den kan justere ned dynamikken når mottakelsen er dårlig? Det virker som om dynamikken blir merkbart bedre når man befinner seg i et område hvor mottakelsen er god.

Når det er sagt, så synes jeg det er merkelig hvor elendig FM-mottakelsen er her midt i Oslo. Jeg får inn P4 greit, men det begynner å suse med en gang det er litt dårlig vær. Og NRK Mpetre er det såvidt jeg får inn med klart vær, og tilogmed da suser det en del. Begge kanalene har lite dynamikk i lyden, ihvertfall sammenlignet med CD eller Dolby Digital. Jeg har en Rotel RSX-1055 receiver (som jo bør inneholde en god tuner) og den Y-kabel-antenna som fulgte med har jeg hengt opp på veggen i leiligheten.

Jeg har også begge kanalene på satelitt (digitalt koblet til receiveren), men der synes jeg de låter enda mer dynamisk komprimert. Er DAB-signalet det samme som man får via DVB-S (digital satelitt) eller er det forskjell i kvaliteten?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAB i bilradio høres svært mye bedre ut enn FM-båndet. Større kanalseperasjon og meget rent og klart. Hvordan det låter i en hjemmetuner kan jeg ikke uttale meg om.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •