Jord feil i nabolaget.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer colaboy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Jord feil i nabolaget.

Vi har nettopp fått bytta ut hele det elektriske anlegget i huset, det var ikke så veldig gammelt (86), men det bar tydelige tegn på at MaxMekker som hadde bodd her før, hadde gjort noen stunt..

Elektrikerne fant 2 stygge jordfeil under utbyttingen, samt en svært farlig kobling av varmekablene på badet. Og jeg fikk lagt inn egen dedikert kurs til stereoen, gleden med dedikert kurs varte ikke lenge.

Jeg slo på subben og den begynte å dure/brumme noe helsikes, elektrikerne målt og målte, og kom fram til at det er en jordfeil til, men denne er utenfor huset. Dette borettslaget bestående av små hus, har felles jord i de lokale trafoene. Fikk beskjed om at sånn måtte det være blant annet fordi at anleggene er tre-fas.

Hva er mine rettigheter her, kan jeg "pålegge" Hafslund å finne og utbedre feilen?

Eller bør jeg bare koble stereon med ujorda nett kabler?
    Hva med overspennings vernet jeg hadde tenkt å montere i stereo racket, vil dette være noe poeng uten jord?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke svar på dine spørsmål, men slenger meg på med noe jeg lurer på.

Er det noe problem å teipe over jord-greierne på kontakten fra forsterker etc? sliter ikke akkurat med jordingsfeil, men lurer bare...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av colaboy
    Hva med overspennings vernet jeg hadde tenkt å montere i stereo racket, vil dette være noe poeng uten jord?
    Så lenge selve overspenningsværnet har tilgang til jord, så skulle vel det fungere som det skal, selv om ikke hifi komponentene som får tilførsel fra overspennings værnet igjen er jordet.

Jordsløyfer og jordfeil, kan være vanskelig å finne, er du sikker på at ikke subwooferen har dannet en jordsløyfe lokalt eller det er en feil/dårlig kontakt over en signalkabel ol. , og det er denne som induserer 50 Hz brummingen.

Ellers så kan det kanskje være en test ide å fysisk jorde alle hifikomponentenes kabinetter sammen med egene kabler og kun ha en av dem til å bli jordet i stikontakten i overspenningsværnet. En trinnvis feilsøking og eliminasjons metode av oppsettet , kan også avdekke andre problemer, har du f.eks en kabel antenne, eller en internett nett forbindelse inn mot anlegget, kan det skape støyproblemer.

Vil forøvrig tro at strømleverandøren selv vil ha litt interesse av å utbedre jordfeil, men det er vel ofte et økonomisk spørsmål også, og at stømleverandører tenker penger og profitt, tja....;-)

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Jordsløyfer og jordfeil, kan være vanskelig å finne, er du sikker på at ikke subwooferen har dannet en jordsløyfe lokalt eller det er en feil/dårlig kontakt over en signalkabel ol. , og det er denne som induserer 50 Hz brummingen
    Vi byttet strøm kablene til sub og reciver, samt signal kablen mellom dem. Vi hadde også rivi ut alle andre kabler fra reciver, samme resultat.
    Hadde jordfeilen vært internt i huset, så ville de nye jordfeil sikringene ha blitt utløst.

Ellers så kan det kanskje være en test ide å fysisk jorde alle hifikomponentenes kabinetter sammen med egene kabler
    Da må det skrues i komponentene og ryker vel garantiene, for må vel feste denne jordkablen i chassisene?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi byttet strøm kablene til sub og reciver, samt signal kablen mellom dem. Vi hadde også rivi ut alle andre kabler fra reciver, samme resultat.
    Hadde jordfeilen vært internt i huset, så ville de nye jordfeil sikringene ha blitt utløst.
    Jorfeil bryteren skal vel også slå ut hvis det er en jordfeil med krypstrømmer i nabolaget også , eller at det detekteres at det går en strøm som overskrider utløse størmstyrken for jordfeil bryteren mellom en av fasene og jord.

En jordsløyfe som lager problemer med brum derimot, trenger det vel ikke gå noe serlig strøm i gjennom i det hele tatt. Det er vel den vekslende magnetfelt og induserte spenningen og hvordan disse klarer påvirke å lage problemer sammen med forsterkertrinn som betyr noe her. kobbler man rundt på signalkabler med anlegget i drift (ikke å anbefale) og tar man for eksempel på senter lederen på en signalkabel som er tilkobblet inn i en forsterker eller en microfon forsterker, hører man tydelig at det blir generert 50 hz brum ut i høytalerene, selv om man ikke er jordet eller ellers er godt isolert fra underlaget.

Disse tingene kan sikkert andre har på forumet forklare mer i detalj og riktigere enn det jeg kan, men håper at det kan hjelpe deg å bli kvitt støyplagen i subwooferen.

Da må det skrues i komponentene og ryker vel garantiene, for må vel feste denne jordkablen i chassisene?
    Skal man lage en permanent løsning, er det nok greit å benytte ordentlige kabelsko som man skrur til kabinettene via egne kobblingspunkter kabelso, eller kabinett skruer som kan løssnes og trekkes til. I en test periode derimot og for feilsøking, kan man kanskje bare sette apparatet med den metalliske bunnplata oppå en avisolert jordings kobbling, så det blir en elektrisk kontakt, og ikke burde bety noe modifisering og risiko for garantier osv.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er jordfeil på det offentlige nettet, er det uansett nettleverandøren sitt ansvar, og skal utbedres så fort som mulig.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jorfeil bryteren skal vel også slå ut hvis det er en jordfeil med krypstrømmer i nabolaget også , eller at det detekteres at det går en strøm som overskrider utløse størmstyrken for jordfeil bryteren mellom en av fasene og jord.
    I følge elektrikerne, så skal jordfeil bryterne kun slå ut hvis det er feil på de enkelte kursene de er koblet opp mot, jeg har nå jordfeil brytere på samtlige kurser. Skulle det være "graverende" feil på nett utenfor vårt hus/nett, så skal hovedsikringen slå ut.

Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Hvis det er jordfeil på det offentlige nettet, er det uansett nettleverandøren sitt ansvar, og skal utbedres så fort som mulig.
    Har nå meldt inn problemet hos Hafslund, skal bli spennende å se hva de gjør..

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom på en liten ting, som jeg ikke vet om har noen betydning, men som kankje kan forklare litt av hvert..

Har du tre faser inn til huset, og er alle stømkablene i anlegget kobblet til samme ny oppkobblede vegg utak, eller et gammelt og et nytt.

Vet ikke hvordan det går hvis elektrikkeren f.eks har lagt opp den nye kursen sammen med en gammel og kobbler to av 240v lederene som enfase på en del av musikk anlegget, og den tredje og en av de andre lederene på en annen del av anlegget, noen som vet om dette er mulig, og om det ville skapt slike problemer som beskrevet tidligere i tråden.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tre faser inn til huset, og er alle stømkablene i anlegget kobblet til samme ny oppkobblede vegg utak, eller et gammelt og et nytt.
    Ja det er 3 faser inn i huset som ble koblet til ett intak, ALT gammelt rask ble hivd!

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jordfeil

Jordfeil på din side av trafoen er svært vanlig særlig der det er endel gammle hus osv, det kan feks være naboens gamle vaskemaskin etc som ligger og lekker strøm til jord, jeg tviler på om dette vil gi gi deg de symtomene du beskriver , prøv rådet om og jorde alle komponentene dine sammen med en kobber kabel, det finnes helt sikket en skrue bak på komponenten du kan klemme en kabel i, skal du ungå eventuelle bakdeler med jord i nabolaget må du sette på en skilletrafo.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nitro
    skal du ungå eventuelle bakdeler med jord i nabolaget må du sette på en skilletrafo.
    Har nå lest litt om skilletrafoer, dette virker som en interesang løsning.
    Forslag til hvor stor/kraftig skilletrafo jeg ville trenge?

TV
    Reciver
    DVD
    CD
    HTPC
    Sub

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet ditt er at anlegget får kontakt med jord.

Skilletrafo er en kostbar løsning.

Hvor mange komponenter i anlegget ditt har jordet støpsel?

Du kan telle opp..........og kjøpe tilsvarende like mange til den her:
    http://www.biltema.no/Archive/Produc...e/35-192_l.jpg

Støyen blir borte..........og lommeboka påvirkes i liten grad.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå pratet med Hafslund, det vil bli sett på i løpet av 24 timer.
    Er virkelig spent ja..

Men fult mulig at jeg går for forslaget til Flageborg.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jord-feil i huset for 4 år siden, etter en del feilsøk fant de feilen, det var gatebelysningen ute i gang/sykkelveien..

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jordfeilbrytere som slår ut på feil både på eget anlegg og jordfeil utenfor.

Ved jordfeil er det bare å ringe nettselskapet for å få de til å søke. Det er kanskje litt forskjellig praksis, men TEV sa det ikke var noe problem for de å lokalisere feilen med litt søking med riktig utstyr/metoder, så feilen blir registrert og gjort noe med etter hvert.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

skilletrafo

Den skilletrafoen jeg har, kan ta 2200w det blir ca 10A, trolig vil den være stor nok om du ikke har veldig strømkrevene forsterker, sjekk maks strømtrekk fra alle komponentene og legg sammen, det er riktig at slike trafoer er dyre, ca 3000-4000kr, men det finnes masse slike stående ubrukt, min skulle kastes på jobben så den kostet kr 0. Ulempen er at de er tunge og bære pluss at de trenger litt plass, ca som to skoesker oppå hverandre.

Ps: Ser foresten at du bor i nabolaget, jeg bor på åsheimskog, finner du ikke en løsning kunne du sikkert lånt trafoen for og prøve.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettselskapene vil som regel ha interesse av å lokalisere og fikse jordfeil i sitt eget nett. I de fleste tilfeller er jordstrøm kostbart for nettselskapene.

Sjekk gjerne dine egne stikk, det skal være rundt 110V AC mellom jord og begge fasene i en jordet stikk.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry

Jeg sliter med Hafslund, de virker ikke så veldig ivrige på å måle på det koblings skapet som står i gata våres, de har kun målt på hovedtrafoen et stykke unna. Og der var vist alt ok.

Har ringt direkte til den Hafslund teknikeren som skulle sjekke hos oss, og spurt om han hadde anledning til å sjekke i gata våres. Fikk da svar tilbake "at jeg var ikke den eneste kunden dems, fikk bare vendte"..

Super service holdning hos Hafslund!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •