Spesial CD'er til High-End anlegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spesial CD'er til High-End anlegg?

Nar man har et anlegg til mange millioner, ma man vel ogsa spesial bestille cd'er, eller hva?
    Det er jo ikke vits med vanlige cd'er, det er jo for "darlig" lyd regner jeg med...

Hvis du vil ha helt perfekt lyd, sa hjelper det vel ikke a ha verdens beste alnlegg, man ma jo ogsa ha topp kvalitets cd'er som er spilt inn og laget med verdens beste utstyr. Og ogsa instrumentene til han som lager musikken ma vaere sinsykt bra!

Eller er lyden pa vanlige musikk cd'er helt perfekt?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hvor du vil hen...,det er velkjendt at vil du ha perfekt lyd må du ha platespiller !
    Nuvel, du har kanskje oppdaget at alle cd´er og vinylskiver har forskjellig lyd signatur ? Vil du at alle studioer i hele verden skal "standardiseres" og friluft opptakelser være forbudt ?
    Hvorfor tror du SACD er her ?
    Vitsen er å nyte musikken, ikke teknikken.....
    Skjønner stadig ikke hvad du mener, tror du er på bærtur...

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trudde jeg forklarte sporsmalet bra nok.

Det med lp skjonner jeg ikke helt. Du sa at vil man ha perfekt lyd, burde man ha lp! Men mange lp plater er gamle men darlige inspillinger! Kanskje lyden blir mer original far lp, men den blir jo ikke renere vel, med mindre forfrengning? Det hjelper vel ikke om du har en platespiller til 100k hvis platen har en darlig inspilling.?

Akkurat samme med cd. Det hjelper ikke mye at du har en cd-spiller til 100k hvis musikken pa cd'en er laget med darlige instrumenter, eller har vert spilt inn med darlig utsryr.
    Det er vel ikke alle artister som har topp utstyr og instrumenter! heller ikke alle inspillings studioer har det. det er derfor jeg tenker at man ma ha spesial bestilte cd'er som er spilt inn med topp utstyr!

Jeg veit ikke om det jeg sier er riktig, det er derfor jeg spor! :-)

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stereofreak muligens mener her, om jeg forstår han rett, er om det finnes enkelte studioer / plateselskaper som har ekstra høyte "production values", mao. som fokuserer på ekstrem kvalitet på innspillingene.

De eneste jeg kjenner til i Norge som profilerer seg på dette er Kirkelig Kulturverksted, men det finnes sikkert mange flere...

SACD og andre høyoppløste lydformater er nok veien å gå om man skal nyte et høyspesifisert lydanlegg. Forutsatt at høyttalerne osv. er spesifisert for disse høye frekvensene; det finnes mange kjempedyre forsterkere og høyttalere som ikke er laget for dette i det hele tatt...

Men nok om det. Noen som har tips på studioer/plateselskaper/enkeltutgivelser som egner seg for high-end?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det klassiske selskapet Opus 111 har vel ganske høy cred i lydmiljøene, de par CDen jeg har er i alle fall meget bra lyd på.

Men dette være definisjonen på feil fokus...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner egentlig problemet, men dette omfatter faktisk enormt mye jo.
    Der er anlegg der er satt sammen så nesten all musikk lyder fantastisk, og der er anlegg hvor de dårlige kilder blir avslørt nådesløst. Det er opp til dig hvad du vil ha jo....
    Selvfølgelig er Audioquest, Three Blind Mice, Analog Productions, Opus 3, Kirkelig Kulturverksted, Reference Recordings osv. vældig opptatt av kvalitet, men dette garanterer da ikke at de giver den lyd du liker...., og alle disse har jo også forskjellig lyd signatur.
    Hvis du skal realisere det du siger er det vel meget begrenset hvad du kan kjøbe av musikk, du kan jo ikke engang kjøbe masse sacd plater fordi de baserer sig på det originale opptaket.
    Masse av disse spesiall cd´er man kan få er ganske gode lydmessigt, men musikken holder jeg ikke ut å høre på....
    Og ja, en platespillers nål henter opp mye mere informasjon enn en laser fra en vanlig cd spiller, men har også ulemper selvfølgelig.
    Idag får du re-masterede utgaver, 24 bit cd plater, JVC XRCD cd plater og DTS surround utgivelse av kanskje det samme utgangspunktet, hvilken kjøber du da ?
    Lytt til seneste fra Mark Knopfler "Sailing to Philadelphia", her hører du båndsus og ekko fra båndet, men det viktigste er musikken, dæven det swinger, og lyden er helt topp.
    Eneste du kan gjøre er å stole på anbefalinger fra en plateanmelder du har tiltro til, og prøve selv.
    Anbefaler du tager en titt her : http://store.acousticsounds.com/r2d4.cfm?section=none

Newcomer Suspiria sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt avhenger av hva man mener med god lydkvalitet. At musikken har en "klang" som du liker (gjerne skapt i mixen hos platestudioet), har lite støy (LP'n ryker da) eller om instrumenten blir gjenskapt så realistisk som mulig (kan også gjøres i mixen).

Jeg har jobbet litt med eget studio og jeg er forundret over hvor lite folk vet om hva som skjer der. Det er kun i noen VELDIG få tilfeller hvor lyden går direkte ut fra instrumentet og inn på masterdisken (det endelige produktet). Som oftest (også i de beste studioene) går lyden igjennom en rekke prosesser, bl.a. compressorer, EQ'er, gate'er, expander's, effekter +++ (gjerne samtidig). Er noen av disse av digitalt format, er de ofte helt ned i 16bit. Enkelte liker også å kjøre i 8 bit for å fete opp lyden. Er det støy, noe som det som oftest er (pga. alle prosessene), demper man denne analogt eller digitalt med en NR (støyreduksjon). Etter alt dette kan du tenke deg hva som er igjen av den orginale lyden Den er ikke orginal, men den låter bra.

Derfor våger jeg å påstå at de fleste som sitter og bedømmer lyd, bedømmer den personen som har mixet plata. Hvis det er en dyktig mixer, kan vedkommende klare å få lytteren til å tro at det er "ekte" vare. Jeg tar forbehold om at platestudioet har normalt godt utstyr og gode produsenter. Grunnen til dette er at jeg vet hvordan f.eks. akustiske instrumenter låter innpilt uten noen form for behandling, og det låter ikke bra. Litt compressor og romklang, da blir det straks mye bedre (men ikke "ekte").

Som det blir sagt, en dårlig mixet/produsert plate kan låte fett i et billig anlegg, men bli avslørt i et dyrere. På en annen side kan en plate innspilt med tanke på å bruke så lite lydprosesser som mulig, høres dårlig ut på de beste anleggene, nettopp for at de ikke har kirugisk fjernet all støyen eller forstyrrende frekvenser. Mange LP elskere kan fint leve med litt støy, bare resten er bra.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •