Høy Brumming

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35

Tråd: Høy Brumming

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høy Brumming

Jeg koblet opp min nyervervelse Thule PR250 i dag. Når jeg skrudde på strømmen igjen kom det en usannsynlig høy brummelyd. Denne kommer selv om forforsterkeren er avslått. Det høres ut som forsterkerne gir alt de har for å lage denne syke lyden. Det samme lyden som kommer hvis du f.eks berører tuppen på subkabelen. Er det noen som har en formening om hvor feilen ligger ? Har koblet fra hele anlegget nå, og er lite lysten på å sette det opp igjen før jeg føler meg noenlunde sikker på at jeg ikke får denne stygge lyden igjen.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mystisk du. Denne lyden kan komme hvis man på en forsterker der ikke har tape monitor da spiller et bånd og presser "Source" på kassettspilleren. Har gjort dette et par ganger med min Thule.
    Men, du har selvfølgelig sjekket kablerne på effektforsterkerne ? Lyder som der er et "loob" der....

Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket kablene ja, prøvde å bytte både signal og høyttalerkabel, uten noe oppløftende resultat. Det ikke mange timene siden Denon reciveren sto oppkoblet, og da fungerte alt fint.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det jordet stikk på 220V?

Bruker du xlr til rca overgang?

Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke jordet nei, da må jeg nok strekke skjøteledning fra kjøkkenet.
    Bruker for tiden XLR-RCA overgang i mangel på XLR kabel. Brummingen kommer kun på frontene. Jeg bruker Beast Reference til frontene og Midgard PowerMaster til bakhøyttalere. Dette er jo i utgangspunktet samme forsterkere, bare forskjellige kabinetter.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satte inn noen nye xlr til rca på behringer'n og fikk en sinnsyk during i SVS'n, byttet til en annen xlr til rca og ble kvitt problemet.

Konklusjon: defekt xlr til rca overgang.

Har du prøvd med en av gangen?

Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd å slå på en forsterker av gangen hvis det er det du mener.
    Har også testet med andre XLR-RCA overganger med samme resultat. Er litt redd for at høyttalerne skal ta kvelden snart.

Newcomer Raimond sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du antenneledning fra veggen og til en av komponentene i anlegget eller TV'en? Skjer det noe hvis du trekker ut den?

Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd det for sikkerhetsskyld ja, men brummingen som kommer i forbindelse med antenneledning kan ikke sammenlignes. Her går elementene hele slaglengden sin.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke se dette, effekt forsterkerne pumper jo ut full utstyring her, der MÅ jo være feil ved en kabel, eller forforsterkeren da.
    Vil så gjerne hjelpe, men kan nok ikke. Du må nok koble høyttalerne fra imens du prøver dette. Kan du måle på utgangen med et voltmeter ?
    Hvad måler høyttalerutgangen på effekt forsterkeren med et Ohm meter når den er koblet på og ikke noe er tilsluttet ?
    Du har prøvd å bytte om på effektforsterkerne ?
    Hvilke kabler har du tilsluttet Thulen´s linje innganger ? Har du prøvd å fjerne alle disse ?

sorry, vet ikke...., men som (nesten) alltid er løsningen både logisk og simpel...

Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker ingen linjesignaler, kun digitale 2 optiske og 1 coax. Har prøvd det jeg har av signalkabler liggende, 5par Xindak, 1par kimber, og 2 par Taralabs, alle med samme resultat. Skal prøve å få lånt meg et multimeter i løpet av kvelden.
    Har nå satt opp anlegget igjen, og fått separert alle strømkabler så godt som mulig.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eyvind
    Har prøvd å slå på en forsterker av gangen hvis det er det du mener.
    Har også testet med andre XLR-RCA overganger med samme resultat. Er litt redd for at høyttalerne skal ta kvelden snart.
    Mente en og en xlr-rca av gangen, men ut fra det du skriver..........gå tilbake til start, før den nye Thule'n ble koblet i systemet.

Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå koblet Thulen fra og Denonen til, og da ble alt som før. Så da ligger vel feilen i Thulen. Kan det være noen løse kontakter i Thulen ?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sikkert, men jeg er nesten sikker på at XLR pinnene vender "feil" da, det betyr at effektforsterkerne får jord som "hot"...., vet ikke, bare en tanke....

Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ikke sikkert, men jeg er nesten sikker på at XLR pinnene vender "feil" da, det betyr at effektforsterkerne får jord som "hot"...., vet ikke, bare en tanke....

Går det å sette de feil i da ? Har jo brukt samme overgangene i en god stund nå, de som fulgte med PowerMaster blokkene har jeg jo brukt i 8mnd nå.
    Jeg bruker RCA ut fra Thulen og XLR-RCA inn til effektforsterkeren.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, og du har jo brukt den slik før.
    Thule´n har også en balansert utgang, til stereo bruk tror jeg, har du prøvd denne ?
    Ta ut LFE kablen til subben og de andre fra 5.1 og prøv da set-up som stereo med balanseret fra Thule til PowerMaster, eller Beast.
    Håber du får svar fra andre da, jeg er ikke mye hjelp....

Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå testet alle utganger, og alle måler 10 volt, når jeg måler på høyttalerkablene.
    Spenningen i veggen er 226v @ 59.4hz

Det skjedde forøvrig noe merkelig. Hvis jeg trykker lett på toppen av kabinettet til Thule'n kommer ulyden også i bakkanalene.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10 volt ! Tenkte du skulle måle Thulens utganger jo.., hvad skal den give for full utstyring ifølge manualen da ? Tyder på der er full utstyring der jo, i Thulen.
    Tror du må hjernevaske den Thule dér da ! Ta av lokket, ta en titt, se om du skal ha pengene tilbake....
    Prøvde du den balanserte stereo utgangen med effektforsterkerne til fronterne alene ?

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det dreier seg om en dårlig kontakt. På PChøyttalerne (logitech) kommer det HØY brumm hvis insignalet til forsterkeren ikke sitter helt i.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var også min tanke med de XLR stikk i Thulen jo.....ta av lokket, se om der er skikkelig kontakt der....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •