Utstyr til et rom på 700 kvm?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 88
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utstyr til et rom på 700 kvm?

heisann!

Vurderer å starte bowling, og trenger i den sammenheng å sette opp et budsjett på alt som skal være med, og trenger i den sammenheng å sette på priser på høytalere og forsterkere.

Vil ha en skikkelig lyd der folk faktisk kan høre bassen også, ikke sånn crappy lyd som er på de fleste bowlinghaller.

Prisen er også vesentlig, bør ikke overstige 100k... (helst under)

Noen som har tips? Har sett på noen NAD forsterkere og CW høytalere på hifi klubben, feks kjøpe 2 forsterkere til å kunne drive 4 store høytalere, og 1 forsterker til å kunne drive andre, (mindre) høytalere som henger i taket og sånnt? hva tror dere om dette?

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du bør vurdere innkjøp av PA-anlegg i stede. Tror nok ikke hjemmehifi duger på 700kvm, selv om vi snakker cerwin vega.

Hvor bor du? Har en kamerat som har drevet med PA-utleie og salg i mange år, og kan sikkert hjelpe deg med prosjektering og innkjøp.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange baner?

Skal musikken være nytbar flere steder i lokalet enn ved banene?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CV! kan være veien å gå på høytalersiden. Mye lyd for pengene men PA er kanskje mer "riktig" i denne sammenhengen. I budsjettet bør du også sette av en egen post til lysutstyr o.l Mester'n i Fredrikstad har noe lignende som du planlegger(?) "Partybowling" på Fredag og Lørdagskvelder er moro det sikkert.... Få noen biljardbord, dart, og en Dance Dance Revelution maskin i tillegg så burde du ha noe for enhver smak......

Tilbake til lyden, du burde sjekke ut hva din lokale PA pusher har å tilby. De har sikkert noe utleie som kan prøves før du bestemmer deg.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Tror du bør vurdere innkjøp av PA-anlegg i stede. Tror nok ikke hjemmehifi duger på 700kvm, selv om vi snakker cerwin vega.

Hvor bor du? Har en kamerat som har drevet med PA-utleie og salg i mange år, og kan sikkert hjelpe deg med prosjektering og innkjøp.
    Hei!

Bor ikke så langt fra Ålesund. Problemet med PA-utstyr er at som oftest så blir lyden så kvass, dårlig lydgjengivelse og en elendig bass. Dessuten er det ofte ganske så dyrt...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvor mange baner?

Skal musikken være nytbar flere steder i lokalet enn ved banene?
    Heisann!

Vet ikke ennå, men regner med 4 baner, muligens 6 baner.

Musikken skal først og fremst være nyttbar ved banene, men det kan jo være kjekt med litt musikk ellers i lokalene også..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    CV! kan være veien å gå på høytalersiden. Mye lyd for pengene men PA er kanskje mer "riktig" i denne sammenhengen. I budsjettet bør du også sette av en egen post til lysutstyr o.l Mester'n i Fredrikstad har noe lignende som du planlegger(?) "Partybowling" på Fredag og Lørdagskvelder er moro det sikkert.... Få noen biljardbord, dart, og en Dance Dance Revelution maskin i tillegg så burde du ha noe for enhver smak......

Tilbake til lyden, du burde sjekke ut hva din lokale PA pusher har å tilby. De har sikkert noe utleie som kan prøves før du bestemmer deg.....
    "CV!" ?

Joda, lysutstyr og sånn er allerede beregnet, selvfølgelig

Skal ha biljardbord, air hockey, dart, DDR maskin, flipperspill, bilautomater, spilleautomater ++

Skal sjekke ut PA-utstyrt..

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twarr
    Hei!

Bor ikke så langt fra Ålesund. Problemet med PA-utstyr er at som oftest så blir lyden så kvass, dårlig lydgjengivelse og en elendig bass. Dessuten er det ofte ganske så dyrt...

Kan du liste opp hvilke modeller fra Cerwin vega du har vurdert? Samt totalt antall. Og hvilke nad forsterkere? Antall?

Er ditt totale budsjett 100k på hele greia, eller kun på lyd?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Tror det kan være nyttig at du opplyser om hvor stort areal det vil oppholde seg folk i , 700 kvm er mye men det er vel likegyldig hvilken lydkvalitet kjeglene får .

Du påpeker at PA ofte har kvass lyd og jeg skal ikke bestride dette , men hvis du har den oppfattningen at PA har elendig bass vil jeg si at du har nok bare hørt feil utstyr . Selv har jeg hørt et system identisk med det som er innstallert i Den Kongelige Danske Opera , og her kan jeg trygt si at bassen var alt annet enn elendig . Her var basselementene fra JBL pro serie , forsterkerne husker jeg desverre ikke .

En fornuftig løsning for deg vil muligens være en slags hybrid mellom PA og hifi der du lar PA produkter levere lyden fra kjelleren opp til f.eks 400hz og lar hifi komponenter med litt mer fintfølende strømforsyning levere resten.

Lykke til

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "CV!" ?

Joda, lysutstyr og sånn er allerede beregnet, selvfølgelig

Skal ha biljardbord, air hockey, dart, DDR maskin, flipperspill, bilautomater, spilleautomater ++

Skal sjekke ut PA-utstyrt..
    CV! = Cerwin Vega!

Høres ut som du har fått med deg det meste av "morogreier" ja...

4-6 baner. Da blir det jo ikke alt for bredt ihvertfall. Hvor lang er en alik bane igjen.... 40 m? Tror faktisk du kan greier deg med 2 par CLSC-215 ogg 4 stk CLSC-15 subber. Sett dette opp ca. mitt på banen og skrå de innover mot "lytteposisjon" som jeg regner med at er mot der man kaster ballen fra.... 4 av de største Nad'ene burde kunne gi liv i dette systemet. Sammen med en Denon 3805 e.l med sone2/3 burde du kunne styre/vise litt av hvert på de tre lerettene du også har i planene......

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å forhøre seg litt med noen kinoer rundt omkring, og høre hvem som har levert lydutstyret deres?

Forøvrig vil vel kanskje et riktig oppsett av NAD/Cerwin-Vega kunne gjøre jobben ja. Plassering og antall høyttalere har imidlertid mye å si for resultatet.
    Jeg tror jeg kanskje ville gått for en del mindre stativhøyttalere (CLSC-6) til å henge i taket rundt omkring for å fordele lyden jevnt, og så ett eller to par CLSC-215 (de digre beistene med 2x 15") i hjørnene av lokalet.

Utover det ville jeg plassert kanskje fire subwoofere på noen steder det er lett å hjemme bort rundt omkring i lokalet slik at man får en fyldig bassgjengivelse samme hvor man befinner seg. Disse er ikke plasseringen så viktig for i og med at man ikke vil høre hvor bassen kommer fra.

Når det gjelder forsterkere ville jeg valgt en forsterker som kan drive mange høyttalere samtidig med tanke på de små høyttalerne til å henge i taket (CLSC-6), for eksempel en fra NAD som yter 80 watt i 12 kanaler (CI9120). Den har også separat volumjustering for hver kanal.

Til å drive de 2 parene med CLSC-215 ville jeg brukt et par av den største integrerte forsterkeren fra NAD (C372) på 2x150 watt.

Linker til produktene hos HFK:

NAD C372: http://www.hifiklubben.com/no/produk...er.htm?id=4564

NAD CI9120: http://www.hifiklubben.com/no/produk...ker.htm?id=475

Cerwin-Vega CLSC-215: http://www.hifiklubben.com/no/produk...re.htm?id=4809

Cerwin-Vega CLSC-6: http://www.hifiklubben.com/no/produk...re.htm?id=4952

Et slikt oppsett vil ihverfall gi mye "bang for the bucks"!! Ettersom Hifi-klubben kan levere alt sammen er det sikkert muligheter for en pen rabatt også.

Utover dette trenger man bare en PC-full av MP3-filer, en eller annen komponent som kan fordele signalene ut til de forskjellige forsterkerne og noen hundre meter billig høyttaler og signal-kabel fra Biltema.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Kan du liste opp hvilke modeller fra Cerwin vega du har vurdert? Samt totalt antall. Og hvilke nad forsterkere? Antall?

Er ditt totale budsjett 100k på hele greia, eller kun på lyd?
    Heisann

Så og si sånn som a|ex har listet opp..
    100k kun på lyd ja..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gobble
    Heisann

Tror det kan være nyttig at du opplyser om hvor stort areal det vil oppholde seg folk i , 700 kvm er mye men det er vel likegyldig hvilken lydkvalitet kjeglene får .

Du påpeker at PA ofte har kvass lyd og jeg skal ikke bestride dette , men hvis du har den oppfattningen at PA har elendig bass vil jeg si at du har nok bare hørt feil utstyr . Selv har jeg hørt et system identisk med det som er innstallert i Den Kongelige Danske Opera , og her kan jeg trygt si at bassen var alt annet enn elendig . Her var basselementene fra JBL pro serie , forsterkerne husker jeg desverre ikke .

En fornuftig løsning for deg vil muligens være en slags hybrid mellom PA og hifi der du lar PA produkter levere lyden fra kjelleren opp til f.eks 400hz og lar hifi komponenter med litt mer fintfølende strømforsyning levere resten.

Lykke til
    heisann!

Vet ikke ennå hvor stort areal folk vil oppholde seg i. Lyden skal jo være først og fremst til der hvor folk spiller bowling, ikke der de spiller på automater o.l., siden de har sine egne lyder.

Jeg må endre litt på uttalelsen min: PA kan ha bra bass, det er helt riktig det, men jeg liker ikke PA-lyd, så jeg tror ikke jeg vil gå for dette.

Men visst du spesifisikt kan vise meg litt informasjon om dette, så er jeg takknemmelig for det

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    CV! = Cerwin Vega!

Høres ut som du har fått med deg det meste av "morogreier" ja...

4-6 baner. Da blir det jo ikke alt for bredt ihvertfall. Hvor lang er en alik bane igjen.... 40 m? Tror faktisk du kan greier deg med 2 par CLSC-215 ogg 4 stk CLSC-15 subber. Sett dette opp ca. mitt på banen og skrå de innover mot "lytteposisjon" som jeg regner med at er mot der man kaster ballen fra.... 4 av de største Nad'ene burde kunne gi liv i dette systemet. Sammen med en Denon 3805 e.l med sone2/3 burde du kunne styre/vise litt av hvert på de tre lerettene du også har i planene......
    Heisann!

En bane er langt i fra så lang Husker ikke i hodet nå (sent på natten ) men det er vel mellom 10-15 meter.

Oppsettet jeg tenkte på er så og si slik som a|ex nemner.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Hva med å forhøre seg litt med noen kinoer rundt omkring, og høre hvem som har levert lydutstyret deres?

Forøvrig vil vel kanskje et riktig oppsett av NAD/Cerwin-Vega kunne gjøre jobben ja. Plassering og antall høyttalere har imidlertid mye å si for resultatet.
    Jeg tror jeg kanskje ville gått for en del mindre stativhøyttalere (CLSC-6) til å henge i taket rundt omkring for å fordele lyden jevnt, og så ett eller to par CLSC-215 (de digre beistene med 2x 15") i hjørnene av lokalet.

Utover det ville jeg plassert kanskje fire subwoofere på noen steder det er lett å hjemme bort rundt omkring i lokalet slik at man får en fyldig bassgjengivelse samme hvor man befinner seg. Disse er ikke plasseringen så viktig for i og med at man ikke vil høre hvor bassen kommer fra.

Når det gjelder forsterkere ville jeg valgt en forsterker som kan drive mange høyttalere samtidig med tanke på de små høyttalerne til å henge i taket (CLSC-6), for eksempel en fra NAD som yter 80 watt i 12 kanaler (CI9120). Den har også separat volumjustering for hver kanal.

Til å drive de 2 parene med CLSC-215 ville jeg brukt et par av den største integrerte forsterkeren fra NAD (C372) på 2x150 watt.

Linker til produktene hos HFK:

NAD C372: http://www.hifiklubben.com/no/produk...er.htm?id=4564

NAD CI9120: http://www.hifiklubben.com/no/produk...ker.htm?id=475

Cerwin-Vega CLSC-215: http://www.hifiklubben.com/no/produk...re.htm?id=4809

Cerwin-Vega CLSC-6: http://www.hifiklubben.com/no/produk...re.htm?id=4952

Et slikt oppsett vil ihverfall gi mye "bang for the bucks"!! Ettersom Hifi-klubben kan levere alt sammen er det sikkert muligheter for en pen rabatt også.

Utover dette trenger man bare en PC-full av MP3-filer, en eller annen komponent som kan fordele signalene ut til de forskjellige forsterkerne og noen hundre meter billig høyttaler og signal-kabel fra Biltema.
    jo, kanskje, men det er til et helt annet bruk...
    dette her skal KUN brukes til å spille av musikk..
    det var faktisk akkurat et sånnt oppsett jeg hadde tenkt meg,
    2 par med CLSC-215, samt noen subwoofere rundt om (3-5),
    i tillegg til 8-12 stk av de CLSC-6 i kombinasjon med en forsterker av type CI9120.

Resten også er jeg enig i, untatt kablene, som bør være av kvalitet, noe som er viktig..

Noen som har tips til et lydkort til pc som koster ikke så alt for mye og vil fungere bra? (audigy 2?)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet spørsmål som da kommer opp, trenger disse shvære høytalerene en av disse forsterkerene hver? Diverse at jeg må ha 4 forsterkere bare til de 4 høytalerene, samt 2 forsterkere til 4 frittstående aktive subwoofere?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet spørsmål som da kommer opp, trenger disse shvære høytalerene en av disse forsterkerene hver? Diverse at jeg må ha 4 forsterkere bare til de 4 høytalerene, samt 2 forsterkere til 4 frittstående aktive subwoofere?
    De Nad'ene kan bli litt i det minste laget ja. Brokobling vil så i tilfelle være å anbefale. I løpet av dagen får du nok anbefalinger av hvilken type PA forsterkere du skal ha (noe Carver greier.....)

Subbene har innebyggd forsterker.

Skal det være den samme lyden overalt? Ellers er dette med Sone2/3 genialt. F.eks på røkerom kan man høre på radioen og i bowlinghallen på musikkvideoene....

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha clsc-215 så må du ihvertfall ha større amp enn C372 ja.:-) Holder ikke med kun 1 stk NAD på 215.
    Kanskje vurdere CV HP-215? (dette kan minne mye om en PA høyttaler) Spiller meget bra i store rom. Og er mye mere lettdrevne enn clsc-215.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et forslag:

Del inn banene i 2. Så plasserer du to par "topper", ett for hver at de to banesettene. Det vil si at 2 eller 3 baner deler på ett stereooppsett. Disse plasserer du litt nede på banene, omtrent halvveis, og vinkler dem slik at høyre banesett ikke får får mye lyd fra venstre banesetts høyre kanal og omvendt.

Jeg ser heller ikke bort fra at det holder i massevis med en topp over bane 1, og en over bane 4 (6). Samt en sub på hver side. Du vil ikke få et perfekt stereoperspektiv uten et lite anlegg pr bane uansett, og folk sitter ikke med ansiktet vendt mot høyttalerne, og i sweetspot slik at de kan nyte musikken som i et normalt anlegg. Uansett vil jeg, ved bare et stereopar, ha god avstand fra lyttere til høyttalere. Det kan kanskje lønne seg å plassere høyttalerne et godt stykke ut på sidene for å gi best mulig stereo til alle baner også slik at ikke de to ytterste blir ubehagelige sammenliknet med de andre.

Så supplerer du med subwoofere. Jeg tror 3 stk vil bli bra. Da kan en stå mellom banesettene og en på hver side. Disse må gjerne stå noe nærmere publikum enn toppene.

Jeg anbefaler uten tvil PA høyttalere til dette. Årsaken er at de er beregnet for daglig mishandling i timesvis, og det er det ingen hjemmeprodukter som er i samme grad. De er også laget for å gjengi lyd i større omgivelser og med litt større avstand slik at det passer bedre til et noe større publikum.

Av mer seriøst PA-utstyr kan jeg nevne Turbosound, Tannoy, Yamaha, men det finnes mange mange fler.

Snakk med Norsk Musikkdistribusjon, Prolyd, AVAB-CAC mfl.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Et forslag:

Del inn banene i 2. Så plasserer du to par "topper", ett for hver at de to banesettene. Det vil si at 2 eller 3 baner deler på ett stereooppsett. Disse plasserer du litt nede på banene, omtrent halvveis, og vinkler dem slik at høyre banesett ikke får får mye lyd fra venstre banesetts høyre kanal og omvendt.

Jeg ser heller ikke bort fra at det holder i massevis med en topp over bane 1, og en over bane 4 (6). Samt en sub på hver side. Du vil ikke få et perfekt stereoperspektiv uten et lite anlegg pr bane uansett, og folk sitter ikke med ansiktet vendt mot høyttalerne, og i sweetspot slik at de kan nyte musikken som i et normalt anlegg. Uansett vil jeg, ved bare et stereopar, ha god avstand fra lyttere til høyttalere. Det kan kanskje lønne seg å plassere høyttalerne et godt stykke ut på sidene for å gi best mulig stereo til alle baner også slik at ikke de to ytterste blir ubehagelige sammenliknet med de andre.

Så supplerer du med subwoofere. Jeg tror 3 stk vil bli bra. Da kan en stå mellom banesettene og en på hver side. Disse må gjerne stå noe nærmere publikum enn toppene.

Jeg anbefaler uten tvil PA høyttalere til dette. Årsaken er at de er beregnet for daglig mishandling i timesvis, og det er det ingen hjemmeprodukter som er i samme grad. De er også laget for å gjengi lyd i større omgivelser og med litt større avstand slik at det passer bedre til et noe større publikum.

Av mer seriøst PA-utstyr kan jeg nevne Turbosound, Tannoy, Yamaha, men det finnes mange mange fler.

Snakk med Norsk Musikkdistribusjon, Prolyd, AVAB-CAC mfl.
    heisann!

Gode forslag dette, men er ikke så intressert i PA.. høytalerene vil ikke bli utsatt for noe mihandling, hverken av mennesker eller av musikk
    Det er kun på fredagene og lørdagene det vil bli spillt litt høyt..

PA gir en alt for krass lyd, og det er ikke hva jeg ønsker.

Må forresten korrige meg: en bowlingbane er noe og 20 meter.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •