Utstyr til et rom på 700 kvm? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 88
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    en stor stue og et 700kvm stort betongrom er da ganske forskjellige.
    Bose i stue blir som SVS i lagerhall. (kanskje)

Må bare si at jeg ikke er kvalifisert til å gi noe råd uansett. Men hvis du alex har erfaring og kunnskapen inne, så er det greit. Men det er snakk om en investering på 100k, og du overbeviser ikke meg!

".. jeg skulle tro..." "... skulle mene..." etc

EDIT: det ble for kort
    Grunnen til at jeg ikke kommer med bombastiske utsagn av typen "det er sånn og sånn basta bom" er at jeg selvfølgelig ikke har prøvd ut nettopp dette utstyret i en 700 kvm stor bowlinghall.

Men jeg vet hvilke kvaliteter utstyret jeg snakker om innehar, og på bakgrunn av hva jeg har hørt og sett av utstyr i tilsvarende fasiliteter prøver jeg å gi noen råd om hva jeg mener burde bli bra. Jeg har ikke noe særlig peiling på PA i det hele tatt, men ettersom trådstarter har avskrevet det som et alternativ prøver jeg å gi anbefalinger på annet utstyr som sannsynligvis kan gjøre jobben med stort hell.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fair enough...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velger du SVS. Så skal jeg vertfall bowle der Da får jeg jo demo på SVS

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo ta en titt på dette http://www.b-52pro.com/models/BowlingCenters.html Det er en egen serie laget for bowlinghaller og er meget plasseringsvenlige. Av egen erfaring vet jeg at ett ordentlig pa system vil gjøre en bedre jobb en ett stort hifi system. dette har med hvordan høyttalerne er konstruert og hvor de er ment for å brukes. Tror du burde ta deg en runde å høre på ordentlige pa høyttalere for de låter absolutt ikke slik du beskriver dem. hifi centeret i drammen tar b-52 som gode hifi høyttalere.

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis PA er uaktuelt er vel Cerwin-Vega og SVS veien å gå tenker jeg;-)
    Kansje Rotel forsterker på CV?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV-Gunnar
    Hvis PA er uaktuelt er vel Cerwin-Vega og SVS veien å gå tenker jeg;-)
    Kansje Rotel forsterker på CV?
    vil nå kanskje si at hvis man ikke skal ha pa så er cerwin ikke veien å gå. cerwin er mer pa enn det er hifi.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt poenget med å velge Cerwin Vega hvis han ikke vil ha PA, siden i alle andre diskusjoner her så snakkes det alltid negativt om CV, at de låter mere PA enn Hifi.

Sånn jeg ser det er det eneste logiske valget her PA som mange andre har nevt, alt til sitt bruk sier nå jeg. 700kvm er stort!

Jeg har hørt PA som spiller alt annet enn kvasst og med dårlig bass. Alt har med komponentene man setter sammen, og personen som gjør det.
    Trengs litt erfaring for få å til god lyd i store rom. Ganske så sikker på at AndreasLie vet hva han snakker om.

I tillegg vil jeg kanskje tro at det kan være kjekt å putte inn en Limiter samt en romkorreksjonsenhet.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du starte noe slikt regner jeg med at du legger litt arbeid og planlegging i det.
    Da kan jeg anbefale å ta turen til ett kjent Bowling disco.
    I trondheim har vi feks Bowling 1 på heggstadmoen.
    Se hvilket lydanlegg de kjører, det er iallefall PA. Og det er svært mange høytalere for å fylle hallen med lyd!!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del ikke kjøp nad ivertfall, du blåser utgangene med en gang på de hvis du har skikkelige høytalere som jbl proff eller lignende, been there done that

På effekt siden ville jeg brukt QSC pa forsterkere, det er disse som blir brukt i de fleste kinoer i norge, har en veldig fin lyd og har mer enn nok effekt, så er de ikke så dyre heller.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Skjønner ikke helt poenget med å velge Cerwin Vega hvis han ikke vil ha PA, siden i alle andre diskusjoner her så snakkes det alltid negativt om CV, at de låter mere PA enn Hifi.

Sånn jeg ser det er det eneste logiske valget her PA som mange andre har nevt, alt til sitt bruk sier nå jeg. 700kvm er stort!
    Poenget med å velge CV om PA er utelukket er jo at det ikke er så langt unna, og kombinerer begge verdener

Når det gjelder dette med 700 kvm, så ser jeg for meg at kanskje ikke hele lokalet skal fylles med lyd, men kanskje halvparten? Akkurat rundt bowlingbanene f eks? Det virket som det var planer om en del spilleautomater osv i tillegg, og noen steder må det gå an å føre en samtale også

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Poenget med å velge CV om PA er utelukket er jo at det ikke er så langt unna, og kombinerer begge verdener"

hmm.. ikke så langt fra middelmådig PA? Da skjønner jeg virkelig ikke vitsen!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en bowlinghall er det bare for dumt å tenke på HiFi-utstyr som lydformidler, og bør ikke være nødvendig å forklare en gang.................

Membranflate er et viktig stikkord for så store arealer. Du skal spre lyd over et stort areale, uten å "trøkke skiten" ut av de som står nærmest høytalerne, derfor er nøkkelordet "spredning" av membranflaten.

Du bør se på denne linken:
    http://www.jbn.se/

og det viser seg at du kan besøke disse stedene for demo, for der er det installert:

Biljardpalatset- Gbg- Sweden
    Bubbles - Gbg - Sweden
    Kajsa Varg - Gbg - Sweden
    G:a Stans Bryggeri - Sth - Sweden
    RFSU - Sth -Sweden
    Bar Oscar - Oslo - Norway
    La Siesta - Antibes - France
    Silja Europa - Crusing vessel -Sth
    and others.......

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    "Poenget med å velge CV om PA er utelukket er jo at det ikke er så langt unna, og kombinerer begge verdener"

hmm.. ikke så langt fra middelmådig PA? Da skjønner jeg virkelig ikke vitsen!
    Jeg sa ingenting om middelmådig PA. CV har egenskapen til å spillehøyt over lang tid uten å ta skade av det pga følsomme, grovkalibrede horndiskanter osv (PA-egenskaper). Du finner ikke mange andre "hifi"-høyttalere produsert for hjemmemarkedet som er i stand til det samme, gjør du vel?

Fordelen med å velge cerwin vegas classic-serie er rett og slett at det ikke er "profesjonelle" høyttalere, noe som blant annet sørger for de har et mer tiltalende design enn mye PA, de er billige, og de låter sannsynligvis bedre enn mye dårlig, skrikete PA.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor "dreper" du da de som prøver å få trådstarter på bedre tanker.. du overkjører han jo med kunnskapen din om hvor "sannsynligvis" bra CV og SVS vil bli til hans bruk! Jeg annser Flageborg som en fyr med peiling. Og med referanse i hans siste innlegg så hviler jeg saken min. (I rest my case)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig i at PA høres mer fornuftig ut for et såpass stort areal. Det blir endel praktiske problemer med vanlig hifi her. Lange kabelstrekk uten balansert kabel for å nevne et som ofte går igjen.

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare glemme hifi komponenter til slikt bruk hvis du skal ha lyd som høres av noen i lokalet i det hele tatt.

Aner ikke hvor den påstanden du har gjentatt flere ganger om at PA låter hardt, da kan du prøve å høre hvordan ett pinglete hifi anlegg låter i ett alt for stort lokale. Det er som med alt annet at plassering, riktig dimensjonert anlegg og ikke minst kunne håndtere ett mixebord eller EQ riktig er avgjørende for lyden.

Hvis det finnes noen seriøse musikk forretninger bør du forhøre deg om det er mulig å få teste ett anlegg, det finnes mange butikker som har PA anlegg til utleie.

Hva tror du en stor kino bruker ? Det er PA løsninger.

Har selv jobbet i musikk forretning i over 4 år, vært DJ og kjørt live jobber på Dance, blues, country, industri, rock, metal og black metal band.

HK lager noen jævla fete aktive rigger som ikke tar for mye plass, og dette låter som dyr hifi men kan gi bånn gass uten at det låter jævlig.

JBL er også utbredt i PA og kino sammenheng og bør også vurderes.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    I Lyd & Bilde kom faktisk CV! CLSC-215 ganske godt ut koble på en NAd receiver...... bare så du vet det!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    I Lyd & Bilde kom faktisk CV! CLSC-215 ganske godt ut koble på en NAd receiver...... bare så du vet det!
    MEN!!!! det er i en stue!!! og de kom bare bra ut pga rå kino lyd med mye bass eksplosjoner.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konsekvensen av å ikke velge PA til PA-bruk er at man ikke får like god lyd. Skal man spille halvhøyt og ha god lyd kan noen store dyre beist av noen fronter være tingen, men det blir malplassert og vil aldri matche det trykket som god PA kan. Dessuten er klangbalansen i en mellomstor PA-rigg noe helt annet og mye bedre tilpasset større forhold. Dersom du er overbevist om at PA låter ræva så har du hørt dårlig PA. Det finnes mye som er bra også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ~Chriz~
    Her jeg bor, så har de noe som heter disco bowling hver lørdag. Masse lys effekter og litt røyk på banen noen ganger. Noe jeg anbefaler at du også gjør (kjempe morsomt)
    Disco bowling, som blir kallet cosmic bowling, er nettopp grunnen til at jeg skal ha dette shvære anlegget

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •