Utstyr til et rom på 700 kvm? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 88
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    PA er kanskje det beste til formålet, men så var det dette med pris da?

Cerwin-Vega's classic-serie er nesten PA i hjemmekinoinnpakning spør du meg. Både basselementer og horndiskanter er av det grovkornede slaget som tåler mye mishandling med høyt volum over lang tid, og er svært lettdrevne, og sist men ikke minst; billige.

Hvis du klasker til meg noen skikkelige subbere plassert rundt omkring i lokalet er det ikke sikkert du trenger å gå til innkjøp av de enorme CLSC-215 med tilhørende dyre forsterkere heller.

Subbene skal jo tross alt gjengi bassen, og CLSC-6 gjengir mellomtone og diskant like bra som de største gulvstående høyttalerne (korrigering: BEDRE enn de andre pga mindre kasseresonans). De har helt like elementer.

Når det gjelder høyttalerkabler er det ikke nødvendig å bruke noe annet enn biltemakabler med skikkelig tverrsnitt (4,0 mm2). Folk hører ikke forskjell på slike og kabler til mangfoldige titusener av kroner på skikkelig high-end stereoanlegg engang. Dessuten blir det fort noen kilometer med kabeltrekk, og da vil "kvalitetskabler" koste deg mye

Og om man under visse omstendigheter kan høre noe forskjell på høyttalerkabler, så er vel neppe cerwin-vega høyttalere i en støyende bowlinghall noe man vil merke det på

Tips til subwoofere: SVS PB12-Plus/2 (eller ULTRA/2 hvis du har råd). Spiller alt annet i senk, og med en 3-4 sånne plasset rundt i lokalet kan de til og med få en hel bowlinghall til å riste temmelig bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De subwooferene du nemner, hvor får man kjøpt de? evt. har noen forslag til subber som selges på hifi-klubben, slik at jeg kan kjøpe alt på et sted?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twarr
    De subwooferene du nemner, hvor får man kjøpt de? evt. har noen forslag til subber som selges på hifi-klubben, slik at jeg kan kjøpe alt på et sted?
    Hei Twarr..

Å kjøre vanlig HiFi komponenter som NAD / CV som selger på Hifi Klubben til dette, blir helt feil i mine øyne (og ører).

Hvis du vil, så kan jeg sette opp en pakke med forsterkere og PA-Subber / PA-Horn som vil gjøre jobben på en meget bra måte. Antagelig Carver og CV BASS! / Prostax.

Epost adressen min er ted@ioslo.net. Så slipper jeg å sjekke forumet heletiden.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du kjøpe sub til det formålet du beskriver på hifiklubben er det CLSC-15S som gjelder. De koster 4000,- kr per stk. SVS PB12-Plus/2 blir fort 3 ganger så dyr, men så må du sikkert ha 10 stk CLSC-15S for å overspille den. CV makter uansett ikke å nærme seg de laveste frekvensene SVS opererer på!

SVS-subwoofere har inntil nå måtte importeres direkte fra fabrikk i statene (som i og for seg ikke er noe hokus-pokus), men en norsk importør er i ferd med å få sving på en slags forhandlervirksomhet etter hva jeg skjønner. Hvis jeg ikke tar helt feil er det Lassesen her på forumet som står for den geskjeften, send han en PM og forhør deg.

Skulle du ende opp med noen av de villeste SVS-boksene vil du ikke angre! Bass som du aldri har hørt maken til

Link til SVS:

http://www.svsubwoofers.com/

http://www.svsubwoofers.com/animation.htm

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Skal du kjøpe sub til det formålet du beskriver på hifiklubben er det CLSC-15S som gjelder. De koster 4000,- kr per stk. SVS PB12-Plus/2 blir fort 3 ganger så dyr, men så må du sikkert ha 10 stk CLSC-15S for å overspille den. CV makter uansett ikke å nærme seg de laveste frekvensene SVS opererer på!

SVS-subwoofere har inntil nå måtte importeres direkte fra fabrikk i statene (som i og for seg ikke er noe hokus-pokus), men en norsk importør er i ferd med å få sving på en slags forhandlervirksomhet etter hva jeg skjønner. Hvis jeg ikke tar helt feil er det Lassesen her på forumet som står for den geskjeften, send han en PM og forhør deg.

Skulle du ende opp med noen av de villeste SVS-boksene vil du ikke angre! Bass som du aldri har hørt maken til

Link til SVS:

http://www.svsubwoofers.com/

http://www.svsubwoofers.com/animation.htm

Men merker du bassen fra en SVS i et sååå stort rom egentlig?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke kjøpe seg noen CV CLSC-215 / HP-215 og en PA forsterker (man får pa forsterkere nå som nesten hamler opp med hi-fi forsterkere) og kjøpe noen B-52 hornsubber? Har hørt mye skryt av dem.:-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV-Gunnar
    Men merker du bassen fra en SVS i et sååå stort rom egentlig?
    *kremt* tror ikke du har fått demonstrert en SVS, altså

For å si det sånn, hvis han plasserer en riktig kalibrert PB12-Ultra/2 på hver side av bowlinghallen, er jeg sikker på at subbene kan riste ned bowlingkjeglene alene

Det er SVS vi snakker om her da! Problemet de fleste SVS'ere har er at de benytter subbene i for SMÅ rom! Jeg er overbevist om at et par Ultra/2 ikke har noe problemer med å overspille bassen i en hvilken som helst kinosal, for å si det sånn.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke kjøpe seg noen CV CLSC-215 / HP-215 og en PA forsterker (man får pa forsterkere nå som nesten hamler opp med hi-fi forsterkere) og kjøpe noen B-52 hornsubber? Har hørt mye skryt av dem.:-)
    Kan ikke sammenlignes med SVS er jeg redd

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått noen demo på en SVS nei;-) Men SVS er jo hi-fi å passer kansje ikke inn i et så stort lokal tenkte jeg.:-) Men da tok jeg kansje feil...hehe.

Hornsubber er ihvertfall beregna på sånt og dem kaster vel lyden meget langt også.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått noen demo på en SVS nei;-) Men SVS er jo hi-fi å passer kansje ikke inn i et så stort lokal tenkte jeg.:-) Men da tok jeg kansje feil...hehe.

Hornsubber er ihvertfall beregna på sånt og dem kaster vel lyden meget langt også.
    Jeg ser ingen grunn til at SVS ikke kan gjøre en god jobb i store rom Angående dette med hornsubber og PA så virker det som trådstarter ikke er spesielt interessert i det, og da lanserte jeg ideen om SVS

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    priser på SVS da? (ferdig importert med frakt)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    priser på SVS da? (ferdig importert med frakt)
    Det avhenger litt av hvor du bor. I ditt tilfelle vil jeg tro PB12-Plus/2 eller PB12-Ultra/2 er de beste alternativene. Førstnevnte gir helt klart mest valuta for pengene, men til ditt bruk ville jeg allikevel gått for Ultra/2. Den har større forsterker og mye bedre basselementer som tåler hardere bruk over lenger tid. Dessuten spiller den enda høyere. Og ikke nok med det: Dette er kvalitetsbass av aller ypperste klasse.

Plus/2 har gjennsomsnittlig hatt en hjem-på-døra-og-alt-inkludert-pris på rundt 12 000,-

Ultra/2 har gjennomsnittlig hatt en hjem-på-døra-og-alt-inkludert-pris på rundt 17-20 000,-.

Se forøvrig forumets offisielle SVS-tråder:

Prisdiskusjon: http://avforum.no/forum/produkt-og-prisjakt-audio/14778-prisdiskusjon-svs.html

Teknisk tråd: http://avforum.no/forum/klubb-entusiasttr-der/13660-offisiell-svs-tr-nb-teknisk.html

Lykke til!

edit: Hvis du synes prisen på ultra/2 virker avskrekkende, så er må man ha i bakhodet at det ikke er gratis å frakte et 90kg tungt beist over atlanteren

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du avskriver PA litt tidlig her altså. Husk at alle konserter ol bruker PA og det er store forskjeller også innenfor PA. Du er litt opphengt i at PA låter krasst, da kan du jo si i fra hva slags lyd du tenker deg til de rette instanser. Det er få hjemmehøyttalere som kommer til å klare denne påkjenningen i lang tid. Husk at det er stort rom som skal fylles med lyd. Selv om kjeglene ikke skal ha sweetspot så vil rommet ha innvirkning på lyden.

Jeg ville sett nærmere på ulike PA løsninger før jeg dro til HFK. Det er også noe med at du sannsynligvis vil ha ansatte der etterhvert, og disse skal behandle utstyret. Du vil ikke alltid ha kontroll på utstyret. Da er det greit å vite at det tåler litt juling.

Mvh

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Da er det greit å vite at det tåler litt juling.
    Noen grunn til at CV's classic-serie ikke skal kunne oppfylle disse vilkårene? De er jo omtrent bygget for formålet.

edit:tryrkleif

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare si at jeg har hørt CV brukt i store lokaler, om ikke så stor oppsett, men det blir fort fattige saker mot et skikkelig PA anlegg.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Må bare si at jeg har hørt CV brukt i store lokaler, om ikke så stor oppsett, men det blir fort fattige saker mot et skikkelig PA anlegg.
    Da vil jeg anta at du først og fremst har noe å utsette på fyldigheten og kraften i bassområdet? Det er her SVS kommer inn i bildet

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt SVS, men når det er snakk om så store arealer så må du ha MASSE MASSE luft i bevegelse. Har du selv hørt SVS i store rom? Er kanskje en grunn til at de holder seg til hjemmemarkedet? Får BOSE feelingen..

EDIT: Ikke bare i bassen, var generelt dårlig lydbilde. Men det er mange faktorer som kommer inn her, kan seff ikke skylde på CV alene.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Jeg har ikke hørt SVS, men når det er snakk om så store arealer så må du ha MASSE MASSE luft i bevegelse. Har du selv hørt SVS i store rom? Er kanskje en grunn til at de holder seg til hjemmemarkedet? Får BOSE feelingen..

EDIT: Ikke bare i bassen, var generelt dårlig lydbilde. Men det er mange faktorer som kommer inn her, kan seff ikke skylde på CV alene.
    Er det en ting SVS er verdensmestere på så er det vel nettopp det å flytte luft. De største subbene gir deg jo nærmest følelsen av å sitte i et trykkammer. SVS proklamerer selv at subbene fungerer aller best i store rom, og at de fleste bruker for små rom til å få utnyttet potensialet.

Og for å nevne BOSE i samme setning som SVS skulle du nesten hatt pryl

CV har jo som sagt noen supereffektive, grovkalibrede horndiskanter som tåler mer enn de fleste. Ser ingen grunn til at det skulle by på komplikasjoner, altså

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en stor stue og et 700kvm stort betongrom er da ganske forskjellige.
    Bose i stue blir som SVS i lagerhall. (kanskje)

Må bare si at jeg ikke er kvalifisert til å gi noe råd uansett. Men hvis du alex har erfaring og kunnskapen inne, så er det greit. Men det er snakk om en investering på 100k, og du overbeviser ikke meg!

".. jeg skulle tro..." "... skulle mene..." etc

EDIT: det ble for kort

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her jeg bor, så har de noe som heter disco bowling hver lørdag. Masse lys effekter og litt røyk på banen noen ganger. Noe jeg anbefaler at du også gjør (kjempe morsomt)

I denne bowlinghalen så bruker de CV. Lyden er alt for lav etter min mening, men de har sikkert ikke brukt mer en 10k på anlegget sitt. Og hvis det er som du sier, at du skal bruke CA 100k på det. Så tror jeg CV er riktig valg

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •