Er Marantz dårlig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er Marantz dårlig?

Jeg har merket meg at mange skryter av Marantz, men selv har jeg hatt svært dårlige opplevelser med det; Jeg fikk et Marantz-anlegg fra 1983, hvor ingen ting virkelig var bra. Radioen hadde så dårlig mottaker at den var bortimot ubrukelig. Selv på kabelTV-anlegget var det bare såvidt den tok i mot i stereo. Kassettspilleren gav en utrolig innestengt, dynamikkløs lyd med alt for mye bass. Dessuten gikk spolingen svært sakte, og den hadde bare autostopp på av- og innspilling. Forsterkeren gir veldig "flat" lyt, og er ikke akkurat overdimensjonert for å si det sånn. Trafoen og kondensatorene er små, og driftspenningen bare 50 volt. Utgangstransistorene er små og "pinglete", og kretskortet eller veldig "simpelt". Det er også godt merkbart bakgrunnssus. Platespilleren gav helt fantastisk lyd, men det var umulig å få stiften til å ligge skikkelig i rillene uansett hvordan man justerte. Den hoppet bare man pustet på den. Jeg monterte nylig pickupen på min Dual Cs435, og der fungerer det perfekt. Jeg har også snakket med andre son har hatt Marantz i samme prisklasse, og de har vært enig i at det har manglet "noe". Mitt inntrykk av Marantz er altså ganske dårlig, men jeg lurer på om jeg bare var uheldig med akkurat dette anlegget, eller om Marantz generelt er dårlig?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ting har skjedd siden 83 gitt... Tror ikke Marantz har generelle kvalitetsproblemer i dag, men det er jo selvsagt mange om beinet i dagens marked, og det finnes jo flere gode alternativ, type Denon, Yamaha osv osv osv osv

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med lygren her, det har jaggu skjedd mye siden 1983...;-) Og det er vel nettopp slik at mange faktisk foretrekker det "gamle Marantz" lagde også, fremfor det nye.

Min erfaring med Marantz er helt motsatt, og Marantz er alltid med i diskusjonen når jeg vurderer utskiftninger i min elektronikk. Synes at Marantz er svært "musikalsk" i sin fremtoning, noe som passer min smak........

Synes altså at Marantz er bra. Men du beskriver mye gammelt utstyr her. Har du forsøkt noe av det nyere??

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes egentlig ikke der har skjedd så mye siden dengangen...
    Ellers, Marantz i 1983 var ikke noe å skryte av, det er som med vin, du må velge rett årgang ser du....., havde du valgt modeller 10 år eldre havde du vært fornøyd....
    http://www.oaktreeent.com/web_photos...ceiver_web.jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Men du beskriver mye gammelt utstyr her. Har du forsøkt noe av det nyere??
    En gang lånte jeg en Marantz-forsterker fra begynnelsen av 90-tallet. Jeg må innrømme at den var endel bedre, uten at jeg ble overimponert. Men jeg fikk ikke testet den helt 100%. Men ellers har jeg ingen erfaring med nyere Marantz.

Newcomer Hi4-re=Hifi sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Marantz ER bra!

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Synes egentlig ikke der har skjedd så mye siden dengangen...
    Ellers, Marantz i 1983 var ikke noe å skryte av, det er som med vin, du må velge rett årgang ser du....., havde du valgt modeller 10 år eldre havde du vært fornøyd....
    http://www.oaktreeent.com/web_photos...ceiver_web.jpg
    Har en kamerat som har en Marantz kasettspiller og en Marantz receiver fra 70-tallet. Jeg må inrømme at de spiller utrolig bra. I tillegg til at lyden er bra, er det jo en bonus at de også er fine å se på.

Active Wolverin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes marantz er svært bra.
    Da jeg skulle kjøpe forsterker til min mamma, en stereo forsterker, så ble valget Marantz i gull.
    Nydelig å se på, nydelig å høre på og kvalitet.
    Var ikke avskrekkende dyr heller.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er vamskeligt dette med årgang.
    Flere her kan mere om dette enn jeg.....
    Se Philips f.eks., normalt plastic dritt man ikke vil se på egentlig, plutselig engang i 1978 eller noe sånt sender de ut deres "HIFI Ultimative High End serie", og ikke mange reagerte tror jeg. Det viser sig da at disse er noe av det mest velspillende og vellagede man kunne få tak i. Tunerne er særlig ettertragtede og henter høye priser på E-Bay.
    Philips omkring 1977-1980 havde mye bra, samme med mange andre. Noe av det er ikke til "seriøs" lytning idag, men som kose stereo på kontoret el. lign. er det helt fortreffeligt.
    Marantz sine forsterkere og receivere fra denne periode er også ettertragtede, og med de rette høyttalere er der mye god lyd i de, men ikke så god lyd som en Tandberg selvfølgelig.
    Husker jeg rett kom Marantz litt senere på 80 tallet med en serie forsterkere der de største inkluderede klasse A drift. Disse har jeg ikke hørt noe ( bra ) om egentlig.
    Men ja, den gang var det jo Kenwood, Pioneer, Technics, Akai og Denon det gik i for den vanlige manden, de andre kjøbte Tandberg, Luxman, Michaelson & Austin, Quad osv....., gjerne med noen AR eller (boomy) JBL L 110 høyttalere.
    Beklager, jeg er svak for disse receiver modeller : http://www.thevintageknob.org/LUXMAN/R1050/R1050.html og det var jo ikke det tråden handlet om...de produkter de lager idag er der stor respekt om.

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spors hva du mener med "darlig". I forhold til et hifh-end firma som Burmester, er ikke Marantz saerlig bra, men i forhold til Panasonic som lager alt mulig (ogsa stereo), sa er det veldig bra! Marantz er et firma som har eksistert i over 50 ar! Bare det sier mange positive ting! For det forste, hvis Marantz hadde vert darlig og upoppulaert, sa hadde de ikke klart seg sa lenge. For det andre, sa har de god erfaring. Jeg er veldig interessert i Marantz, spessielt de gamle 1970 produktene dems. jeg har selv en Marantz Model 2265b fra 1977, og ma si at den spiller veldig rent og med veldig varm lyd! (til tross for alle de spakene og knappene). Jeg har ogsa hort pa nye modeller og synes lyden har forandret seg litt, men man kan fremdeles kjenne igjen den "varme Marantz lyden". Pa 1970 var det viktig a ha mange knapper og lydjusteringer pa anlegget, na er det akkurat det motsatte, enn mondre knapper enn bedre. Men selv om de gamle modellene hadde fler knapper, sa betyr det ikke at de er darligere! Og Marantz har jo ogsa veldig fint utseende!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjekk denne linken, med en liste over alle Marantz modellene fra 1960-1980

http://www.classic-audio.com/marantz/mindex.html

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Marantz var et godt merke til omtrent 1980, da forsvant den gode lyden, for aldri helt å komme tilbake igjen.

Se også linken:
    http://www.classicaudio.com/value/index.html
    les nederst på den siden .....

Jeg holder på med en sammenligning av 70-tallets gode merker (1968-73 var den beste perioden for transistor-forsterkere), disse da sammenlignet med de flotte gamle Tandberg. Kjøper inn fra eBay, skal komme med rapport om noen måneder.

En slik gammel forsterker er perfekt som preamp, og kan da brukes sammen med en moderne power amp.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereofreak-MODEL 2330B

Pa 1970 var det viktig a ha mange knapper og lydjusteringer pa anlegget, na er det akkurat det motsatte, enn mondre knapper enn bedre. Men selv om de gamle modellene hadde fler knapper, sa betyr det ikke at de er darligere! Og Marantz har jo ogsa veldig fint utseende!

Nei, for de gamle forsterkerne var BEDRE enn senere modeller.
    Knappene forsvant senere fordi man måtte spare penger pluss at kvaliteten på elektroniske komponenter ble mye dårligere, så tonekontroller og filtere, m.m. hadde mye dårligere lyd (etter 1980) enn på 70-tallet.

Vi snakker da om musikalsk kvalitet - motstander, kondensatorer etc. lød riktig i 1970 (og tidligere), mens fra 1980 av gikk man over til billige computer-komponenter med mye dårligere lyd (= standard idag også).

Ellers: En Marantz 2230 (uten B) har utgangskondensator (høyttaler-utgang) og vil være bedre enn Marantz 2230B som preamp via hodetelefon-utgangen, mens 2230B vil kanskje være bedre til direkte høyttalerdrift pga mere moderne DC-utgang. Men mange entusiaster sverger likevel til den mere runde lyden fra 2230 (uten B) til høyttalerdrift også.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hort pa noen "uten b modeller". Desse er jo eldre en de med b. Jeg foretrekker egentlig b-modellene p.g.a. utseende, men har tenkt til a kjope en Model 2325 fra 1974-75, sa snart en kommer ut pa tysk Ebay. Pa classicaudio.com/value/marantz har jeg sett at b-modellene hadde rimelig lik pris som de uten b. Men b-modellene er mer vert i dag. (da snakker jeg om receivere).

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Marantz var et godt merke til omtrent 1980, da forsvant den gode lyden, for aldri helt å komme tilbake igjen.
    hva med esotec-serien fra 1980 og oppover? dette er jo rene klasse-A modeller. jeg har hort at disse modellene er berde en de eldre.
    (jeg foretrekker fremdeles 70-tals modellene !-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moderne Marantz proff-utstyr er interessant, men problemet gjelder ren musikalitet (musikkglede og "nerve"), her er de gamle forsterkerne fra tidlig 70-tall (eller enda tidligere) nærmest magiske i lydgjengivelsen.

Kan også nevne at jeg i daglig bruk har en Marantz PMD-340 proff CD-spiller.
    Men den trenger også en liten vintage rørforsterker (koblet som linjeforsterker) for å lyde naturlig.

Moderne power amps (anno ca. år 2000) har god kontroll, god driftssikkerhet og rimelig nøytral gjengivelse (om enn noe steril lyd).

Så jeg anbefaler en riktig gammel forsterker (rør eller transistor) som preamp + en helt moderne power amp. Eventuelt kan den gamle forsterkeren også drive en høyttaler, men da stilles det betyderlige krav til høyttaleren.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereofreak-MODEL 2330B

Pa classicaudio.com/value/marantz har jeg sett at b-modellene hadde rimelig lik pris som de uten b. Men b-modellene er mer vert i dag. (da snakker jeg om receivere).

Hvis du sjekker her:
    http://www.classicaudio.com/value/mz/
    så vil du se at 2230 uten B er nærmest dobbelt så mye verdt idag som 2230B.

Og dette gjelder generelt for modellene rundt 1970-73. Folk begynner å bli klar over at denne tidlige perioden er spesielt verdifull.

Lignende tråder

1. Azur 640C vs Marantz CD5400 (OSE)
    By poda in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 2
    Siste melding: 03-11-2005, 16:18
  2. Bytte ut Marantz med annen Marantz. Noe vits?
    By Roger in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 02-25-2005, 19:22
  3. NAD T742 VS. Marantz SR4300
    By Viks in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 11
    Siste melding: 04-06-2004, 13:51
  4. Marantz Dette viste du kanskje ikke?
    By Snickers-is in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 10
    Siste melding: 03-08-2004, 02:41
  5. Marantz DV 4300