Digitalkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: Digitalkabel

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Digitalkabel

På en avstand på 1 meter, er det best og bruke Optisk eller Coaxial digitalkabel?

Takk!
    mvh. Kristoffer

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært mange diskusjoner rundt dette tidligere. Sannsynligvis merker du ikke forskjell på om du velger det ene eller andre. Det er digitalt, så i teorien skal det ikke har noe å si, men det er mange som har sprikende meninger rundt dette.

Selv kjører jeg coaxial.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med Kenti!

Selv bruker jeg coax, men det går mest på følelsen av at det er mer stabilt i koblingene bak på spilleren og receiveren enn noe annet.......;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller for å si det med tall..
    http://no12.dyndns.org/spdif/

En liten test jeg gjorde med 2 optiske kabler av den billigste typen som gjerne følger med dvd spillere når du kjøper dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk

Takker for innspillene. Tror jeg går for en coax. Optisk blir vel bedre etter lengre avstand det blir i forhold til coax?

mvh. Kristoffer

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selvfølgelig er det forskjell...
    mye billige apparater har ultrakjipe type "lysadaptere". forskjellen fra drivverk og kabel er også sprikende.
    å si det ikke er forksjell fordi de er digitale er tull... dette er ikke en datamaskin. en computer sender puljevis DATA som verifiseres i begge ender. en cd spiller sender 01110101 i realtime, uten å videre sjekke noe som helst. chippen i drivverk før utgang er kritisk, den kalkulerer ut alle mellomrom og avstander i informasjonen.
    har hatt 4 drivverk og hører forskjell på dem alle. det beste har langt mer ro og kontroll i lyden, og låter mere naturlig...mens det dårlige kan være klinisk og hardt..

jitter har blitt en faktor de siste årene...
    det er desverre ikke bare å putte hva som helst i en spiller å få identisk lyd.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken dig. coaxkabel vil dere påstå gir mest for pengene?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Om jitter er et reelt problem, hvorfor gir dette da ikke utslag i målinger som den jeg gjorde? Målingen viser klart at det er ingen lydmessig forskjell på signalet som kommer ut fra dvd spilleren sammenlignet med referansen. Jitter burde her gitt utslag i flere av graffene.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Om jitter er et reelt problem, hvorfor gir dette da ikke utslag i målinger som den jeg gjorde? Målingen viser klart at det er ingen lydmessig forskjell på signalet som kommer ut fra dvd spilleren sammenlignet med referansen. Jitter burde her gitt utslag i flere av graffene.
    Mulig at dine målinger er svært enkle og gjort på svært unøyaktig utstyr? Stereophile målte forskjellige mengder indusert av forskjellige kabler på 90-tallet. Jitter er der og det er reelt. Det er forskjeller men dette kan variere stort fra drivverk/dac og derfor må man bare teste i sitt eget oppsett. Har alltid fått best lyd med en god coax.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    selvfølgelig er det forskjell...
    mye billige apparater har ultrakjipe type "lysadaptere". forskjellen fra drivverk og kabel er også sprikende.
    å si det ikke er forksjell fordi de er digitale er tull... dette er ikke en datamaskin. en computer sender puljevis DATA som verifiseres i begge ender. en cd spiller sender 01110101 i realtime, uten å videre sjekke noe som helst. chippen i drivverk før utgang er kritisk, den kalkulerer ut alle mellomrom og avstander i informasjonen.
    har hatt 4 drivverk og hører forskjell på dem alle. det beste har langt mer ro og kontroll i lyden, og låter mere naturlig...mens det dårlige kan være klinisk og hardt..

Jeg er helt enig med Einis. Drivverkene er kritiske.

Men selve overføringen av signalet betyr lite eller ingenting i digital kommunikasjon. Kabelen skal være svært elendig, belastet og utstatt for støy før den greier å påføre signalet feil eller jitter som er hørbar selv om det er realtime. Overføringshastighetene det er snakk om er også helt ubetydlige.

Dette er jeg usikker på, men bitene må vel nødvendigvis samles i grupper på 24 for å få noen mening i D/A, og da betyr vel jitter mellom bitene lite?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Acust
    På en avstand på 1 meter, er det best og bruke Optisk eller Coaxial digitalkabel?

Takk!
    mvh. Kristoffer
    Hei Kristoffer,

Den største forskjellen jeg ser mellom disse to digitale overførsels formene, er hvordan elektronikken jobber i begge ender og hva den ekstra elektro-lys > lys-elektro trinnet eventuellt spiller spiller inn.
    Jitter og andre tids og timings problemer som kan ødelegge for lydkvaliteten, gjør seg vel mer gjeldende og avhenger vel mer av hva som skjer fra det optiske mediets avlesning og før signalet blir sendt i den digitale overførings kabelen, og eventuellt hvordan D/A konverteren klarer å klokke seg inn på å jobbe med det signalet den får. Trodde etterhvert at det var blitt litt vanlig å benytte seg av minnebuffere for å rette opp problemer med den fysiske avlesningen av plata også i digital audio sammenhen for å gjøre datastrømmene litt jevnere før D/A converteren, men det er mulig jeg har sovet i timen.....

Hvis man kobbler pcen til hifianlegget ville jeg foretrukket den optiske digitale kobblingsformen, for å isolere annen negativ elektronisk støy påvirkning mellom en pc som gjerne har en litt "støyende" strømforsyning, og som ofte er påvirket av andre kobblinger til nettverk osv. Tar man ut analog lyd fra pcen også via vanlige signalkabeler, eller har en antenne kabel som via kabelskjermingen skjermen eller jordede kontakter osv kobbler utstyret elektonisk sammen, er nok gevisnten med å velge optisk kobbling her langt på vei borte, men jeg mistenker enkelte lydkort sin spdif utgang for i enkelte tilfeller å kunne sende litt høyere spenninger osv, så optisk er kankje det sikkreste hvis man vil få et dålig konstruert og billig lydkort til å jobbe sammen med en langt bedre og mer følsomt konstruert Hifi audio enhet....

Mellom et CD/DVD driverk beregnet for å jobbe i et audio anlegg og en D/A converter ville jeg benyttet Coax digital overføring, fordi man unngår en ekstra oversetting til optiske signaler og tilbake igjen og jeg synes denne kobblingsformen virker rent fysisk litt mer robust. Innen for digital værdenen er det jo mange faktorer som spiller inn, selv om tingene teoretisk ikke skulle ha noe betydning, så er det av og til ytre fysiske faktorer som kan påvirke disse tingene.

Det kan godt hende at arbeids vilkårende og til slutt lydgjengivingen i enkelte tilfeller blir bedre med en optisk digital overføring mellom et reint CD driverk og en D/A konverter også, eller i andre tilfeller og komponent kobinasjoner er både coax og optisk overføring like dårlige/gode, så man må kankje bare prøve seg frem for hva som fungerer best for det utstyret man skal bruke.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk

Takker for mange gode svar og særlig for ask4me2 sitt utdypende svar!

mvh. Kristoffer!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Acust

Takk!
    mvh. Kristoffer
    Avhengig av resten av utstyret og hvilket medie du skal avspille, kan det være at INGEN av de digitale overføringene er bedre..........enn eks. analog for CD-spiller.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Avhengig av resten av utstyret og hvilket medie du skal avspille, kan det være at INGEN av de digitale overføringene er bedre..........enn eks. analog for CD-spiller.
    Veldig enig!

Dette avhenger som Flageborg sier av hvilke komponenter som skal kobles sammen. For min erfaring er at analog kobling mellom eksempelvis en CD-spiller og receiver gir et mye bedre resultat enn å koble digitalt.

Men til film er jo saken en annen, da trenger en jo digital kobling for lydoverføringen........;-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..og grunnen til det, er at det i ditt tilfelle sitter bedre digital til analog konvertering (DAC) i CD-spilleren enn i receiveren.
    (bare så alle forstår hvorfor det er sånn)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: slettet

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    ..og grunnen til det, er at det i ditt tilfelle sitter bedre digital til analog konvertering (DAC) i CD-spilleren enn i receiveren.
    (bare så alle forstår hvorfor det er sånn)
    Ja, det du sier er viktig, for uinnvidde kan begynne å tro at analogt som overføringsmedium er bedre enn digital og det er helt klart feil.

Trådstarter spurte om forskjell mellom coax og optisk, og innlegget til Flageborg har egentlig ikke noe å gjøre i denne tråden... sorry, flagis...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet et par typer Coax og Optisk til det lile annleget mitt og jeg endte opp med en Optisk THX fra monster. For jeg syns det ble bede oppløsnig og klarere dypbass.

Virker på meg som det er forskjell fra merke til merke om hva som passer til digitalkobling.

Men er du ute etter det beste er det bare I-link som gjelder nå

Lignende tråder

1. Digitalkabel fra UPC på PC
    By murre in forum Satellitt
    Svar: 2
    Siste melding: 10-22-2005, 20:29
  2. DIY digitalkabel jack til phono
    By Burre in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 6
    Siste melding: 05-05-2005, 13:09
  3. digitalkabel jack til phono
    By Burre in forum Produkt -og prisjakt Audio