Platespiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Platespiller

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Platespiller

Hei!
    Noen som har et godt tips om hviken platespiller jeg bør kjøpe, jeg har sett etter dual, feks dual 701 men det er litt vansklig og finne, det eneste jeg har funnet foreløpig har vært på e.bay,men jeg har aldri handlet her så jeg er litt skeptisk. noen som kjenner Thorens Td166???. maks pris ca 4000. Noen gode tips.

Sverre

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk følgende tips fra Niels i en annen tråd:

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Se ellers på bruktmarkedet etter f.eks. en gammel Dual 701, 1219, en Kenwood KD model, en Denon DP model, Technics 1210 eller lignende og du har en spiller der banker det meste.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PLatespiller

Takk for tilbakemeldingen, da ser jeg etter disse også når jeg søker i bruktmarkedet.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dual 1226

Dual 1226, noen som kjenner denne, Hvor kan man eventuelt få gjenongått og juster slike spillere.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arve Åheim (redaktør på www.audiophile.no) anbefalte meg en Technichs 1210 eller 1220 eller hva de nå heter (DJ-spilleren). Ser at du allerede har fått anbefalt denne lengre oppe. Jeg endte opp med noe helt annet i en annen prisklasse selv, men denne skal altså være veldig bra, særlig sammen med en Denon 103 - pickup, men jeg har som sagt ikke testet dere.

Husk også på at denne vil ha god bruktverdi om du vil kvitte deg med den, alle DJ-er med respekt for seg selv har en slik spiller, og den er bygd som en tanks og trenger nesten garantert ikke noe vedlikehold.

Har sett disse for ca 4 lapper brukt, søk på finn.no

Lykke til!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er egentlig mange gode platespillere, må vel også ta med Micro Seiki som jeg selv har.
    En del av disse platespillere er gamle, reservedele findes faktisk ikke alltid, men da går en platespiller også veldig sjeldent itu da.
    Vær forsiktig hvis du kjøber via E-Bay, vær sikker på at de emballerer den skikkelig, i dobbelt kasse osv.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et platespiller tips er REGA Planar 2, eller den litt mer påkostede Planar 3.
    Disse platespillerene er meget enkelt oppbygd, og spiller meget godt hvis man monterer med en litt påkostet pickup. Kanskje ikke de mest imponerende platespillerene å se på, men de er velkonstruert med et godt senterleie, Glass talerken med tilpasset filt matte, en ganske så påkostet motor som driver talerkenen via reimdrift, og den "legendariske" Rega Armen som i Planar 3 er satt sammen med litt mindre og bedre tolerangser og klaringer for bedre nøyaktighet og ytelse.

Har sett disse plate spillerene til salgs her i forumet og på Qxl til en pris mellom 1500 - 3-4000.

Nypris var vel rundt 3-5000 med de originale MM picupene hvis jeg husker riktig.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Platespilller

Klarte ikke vente lenger, da jeg har mange godbiter som venter på og bli spilt, så jeg kjøpe meg en billig Garrard gt-35P, får sjekke hvordan denne fungere mens jeg eventuelt venter på den rette spilleren. Blir edel reising i forbindelse med racing, så tror jeg skal få sjekket litt i feks England.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Istedenfor å kaste bort pengene på en ny spiller ville jeg ha kjøpt en Dual 1219, 1229 eller best: 701 på bruktmarkedet, f.eks. eBay.

Deretter ville jeg sendt den til Tyskland for full overhaling:

a) Otmar Langer
    Dual service Center
    Neanderstrasse 5
    D-40699 Erkrath
    Tyskland
    email: Dual@ol-technik.de
    http://www.oL-technik.de

b) Uwe Benz
    Kettelerstr. 13
    D-65439 Flörsheim
    Tyskland
    email: UBenz@t-online.de

Regn med å vente noen uker og det vil sikkert koste et par tusen kroner. Det er fortsatt meget billig.

Passende pickup finner du fra Shure-trådene her på forumet - det finnes både nye og gamle. Fordelen med Dual er jo en veldig god lettvektsarm, som gjør at de fine høykompliante pickupene fra 70-tallet passer perfekt.
    Den kanskje beste pickupen for de nevnte Dual heter DM 103-ME, som er en Dual-versjon av Shure M 91 ED (tilnærmet lik V15 II).

Har du god teknisk innsikt, så er det bare å kjøpe en service manual (søk på internett) og gjøre all service selv, slik som noen gjør. Det er f.ø. godt mulig å finne en brukt spiller som virker helt perfekt. Service manualen (tysk eller engelsk) er virkelig god og detaljert.

NB! Jeg anbefaler IKKE å skifte kabel på disse spillerne. Har prøvd det, men den originale medfølgende (faste) kabelen matcher Shure-lyden bedre enn moderne kabler.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Takk for bra tips, jeg ser etter disse spillerene ,men jeg skal evnt prøve og organisere med noen kompiser i England slik at jeg kan ta med spiller når jeg er der, noterer også addressen til serviceverkstedene,men finnes manualer så bør jeg muligens fikse dette selv da jeg driver med opplæring og support av servicteknikere, og har bakgrunn fra finmekanikk og elektronikk.

Lignende tråder

1. Innspilling fra platespiller
    By jale in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 22
    Siste melding: 04-06-2009, 23:10
  2. Spørsmål om en platespiller. (Kjell_B ?)
    By Roy-E in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 19
    Siste melding: 05-28-2005, 00:00
  3. Støy fra platespiller
    By Kosmonaut in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 4
    Siste melding: 05-27-2005, 13:01
  4. Sliten platespiller
    By stix in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 16
    Siste melding: 01-15-2005, 23:36
  5. tekniske problemer med platespiller - hjelp ønskes