unødvendig frekvens

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 62
    Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

unødvendig frekvens

mange høyttalere går opp til 40k hz, hva er egentlig vitsen med det hvis man ikke kan høre så høye lyder. jeg mener det at menneske øre ikke er istand til å høre det?

Newcomer shaunv sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et forsøk en gang(med tonegenerator), så fant jeg ut at jeg hørte opp til ca 21kHz. Men selv om man ikke kan høre høyere, så merker man det :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, testet å generere toner med True RTA, kan det tenkes at pc, programmet eller noe annet har en feil, klarte ikke å høre noe over ca. 16-17KHz, eller har jeg rett å slett allerede fått en dårlig hørsel ?

Hvilket tonegenerirngsprogram brukte du "shaunv" ?

Og hvor mye har egentlig lydkort osv. i pc'n å si på frekvenser osv? har kun et sånt innebygd lydkort.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, lastet ned et annet program nå, og der har det visst ingen ende, testet opp til 35Khz, hører det klart som sola eller hva man nå skulle si. En ting er jo, høyttalerne er bare oppgitt til 25Khz, og mennesker kan vel neppe høre noe særlig over 20-25Khz.

Virker som om det er mye rart å finne tak i på det o' store nettet, ingen som har et program som med sikkerhet spiller av de rette frekvensene?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    16-17kHz er normal.. er vel bare spedbarn som hører de høyeste frekvensene! Hører selv ganske nøyaktig opp til 17kHz, testet det i 2fy klassen min for noen år tilbake, mange som datt av allerede rundt 15kHz.. shaunv: Du må være blandt de som har gullører.

Angående diskanter som strekker ser opp i 40kHz er det vel snakk om overtoner og hvordan de harmonerer og påvirker lavere hørbare toner.. siest det..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    35kHz??? tar du det gradvis oppover? kommer du over visse frekvenser så kan det høres ut som du hører "halve" eller "kvarte" bølger.. Det måtte jeg konkludere med når jeg testa med tonegenerator... det forsvant rundt 17kHz, men kom tilbake rundt 24kHz, men tonen hørtes ikke høyere ut... må være noe mystifistisk som får noe annet mystifistisk til å vibrere!

NCH Tone generator (søk i google) skal være ganske nøyaktig, ivertfall på lavere frekvenser, testa med gitar tuneren, og den lyste grønt på alle "strenge" frekvenser, der lå følsomheten på bare 1Hz på de lave frekvensene (under 2000 etteller annet) testa på 440Hz, kammertonen A, og doblet frekvensen og fikk grønt på 2-3 doblinge.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får frekvensspeiling når jeg forsøker å spille av over 18khz på mitt Creative lydkort. Om jeg skal stole på datan som test-avspiller hører jeg forbi 100khz *lol*
    Men seriøst. I realiteten så ligger jeg på 17-18k jeg også. Testa på skolen. (NISS)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer jo det ja, standard (?) 16bit lydkort vil slite med frekvenser over 17kHz hvis jeg husker riktig, digital teknikk er ikke min sterkeste side...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er jo bare gimmick for å selge nye produkter.
    såkalte superdiskanter begynner også leenge før 20khz. ikke rart de "høres". hehe

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du lever farlig nå lot fint være å si at jeg ikke kjøper super audio 40MHz super duper tweeter for sale for only 10 000 dollas... for nå får vi begge noen super diskant fantaster på nakken

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vet jeg er ute på tynn is, men.... Vil ikke mikrofonen legge disse harmoniske frekvensene som ligger i det hørbare området på opptaket? Det er jo faktisk ikke små trompeter inne i høyttaler, men et bilde av lyden som mikrofonen plukker opp. Og hvis mikrofonen plukker opp hørbar overtone-ressonanse frekvenser på målingene så burde de vel være på opptaket også? (Skal være ærlig å si jeg ikke leste gjennom alt, men jeg har vel et poeng?)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange viktige aspekter ved dette:

Lydkort er nevnt som et problem. De dytter ut subharmoniske og andre spøkelser i stort monn så bruk en analog funksjonsgenerator av litt klasse når dette skal testes. Husk at forsterker og høyttaler også kan gi hørbare effekter som ligger under grunntonen.

Det finnes nesten ikke innspillingsutstyr som går over 22kHz. De aller fleste micer stopper på 15-17kHz, og der stopper ørene på de aller fleste voksne mennesker også. Derfor hjelper det lite hva instrumentet kan lage av lyd om ikke opptaksutstyret fanger det opp. Det er jo også svært ofte 16-bit 44,1kHz digitalt og stopper bom på 20kHz (teoretisk 22kHz).

De "testene" som er gjort med "superdiskanter" er svært lite pålitelige. Superdiskantene har sjelden mer enn 1. ordens filter og i tillegg deles de sjelden over 25kHz. Som regel lavere. Da får man masse output selv ved 10 kHz. En annen effekt man oppnår med en "supperdiskant" Er at om den er plassert annerledes enn hoveddiskanten så sprer den også annerledes.

Sist men ikke minst er det gjort tester med høye frekvenser som viser 2 klare effekter. Det ene er at vi kan påvirkes mekanisk av ultralyd. Vi snakker da om svært høye lydtrykk langt over det vi bnytter til musikklytting. Det andre er at modulerte frekvenser på ultralyd vil demoduleres i luft. Dette er hørbart men det man hører er en subharmonisk frekvens som ligger innenfor det hørbare området.

De som lager høyttalere burde kanskje mestre det hørbare området før de kaster seg i sving med det ikke hørbare? Dette er etter min mening bare salgsgimmick og det bør de som handler høyttalere ha i bakhodet også. Selv om selgeren er aldri så overbevist om at "Vi oppfatter det selv om vi ikke hører det". Vi får håpe det er mangelen på viten og ikke ønsket om å lure noen.

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig! Det var en sann forklaring jeg ventet pa, Snickers! :-) Det er ganske mange av dere som har tatt horsels-tester. Har ogsa lyst til a gjore noe sant. Hvordan kan man ta en sann test?

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan sikkert få en slik test hos øre legen, eller der de lager høreapparater.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sist jeg fikk hørselstest var hos bedriftshelsetjenesten.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Foreslår at dere orker å kikke innom lenken som er i sitatet ovenfor- for mye tro og for lite kunnskap kan det bli hvis man ikke leser seg opp litt om temaet;-)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg tilsluttet mine super diskanter igjen her for en uke siden, disse setter inn over 13.5khz, synes det er bedre med de på. Det er egentlig det samme for mig hvad grunden er.....

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Foreslår at dere orker å kikke innom lenken som er i sitatet ovenfor- for mye tro og for lite kunnskap kan det bli hvis man ikke leser seg opp litt om temaet;-)
    Veldig interessant Viking. Belyser mye.

Nå kom ikke linken med da...titt litt opp for du som lurer....
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som for meg er litt rart er at hver gang AES-folk begir seg ut i et eksperiment får de det resultatet de forventer å få. Ikke at de er dumme, dårlige ingeniører eller liknende, men det kan tyde på at de har et ønske om å kontrollere resultatet av de testene de gjør. Det har vel også vist seg at det er mye penger i å selge superdiskanter om man bare klarer å fjerne fokus fra det man faktisk hører, så slike "tekniske dokumenter" er jo greie å ha i baklomma. Dersom noen som jobber med lyd trodde at instrumenter slutter å låte ved 20 kHz så finnes det sikkert jobber som passer dem bedre. Det samme gjelder de som tror at kroppen ikke kan påvirkes av så høye frekvenser, men å ta dem med som hørbare eller betydningsfulle for musikken blir ren svada. Spesiellt når opptaksutstyret, innspillingsformatet og avspillingsutstyret i praksis sier takk for seg ved 20 kHz eller lavere. Med så mye søppel på markedet av høyttalere, og så mange som er opptatt av 40-60-80-100Khz så må jeg bare be folk om å våkne opp. De fleste med ett eller annet faglig perspektiv og tilhørende erfaring ler av "SACD og DVDA-kompatibilitet" og kjenner igjen "CD-kompatible" høyttalere fra 1985, forløperne til masediskantene som oppgis å ligge innenfor 2dB, men målinger avslører ofte avvik på 6-7dB rundt det området øret er mest følsomt.

Tenk over det bare... De fleste vil med letthet høre et avvik på 0,25 dB i det området øret er som mest følsomt, mens tilhørerne i linken nektet faktisk for at de hørte forskjell...

Så kom igjen alle sammen, bruk 10k på å "oppgradere" høyttalerne til å gjengi noe som ikke finnes på de aller fleste platene på markedet, og drit i hva som skjer i det hørbare området!!

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •