unødvendig frekvens - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 62
    Newcomer Raimond sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Interessant tralltrall. Det slår meg at det som gjør en slik diskusjon er at hvordan lyd oppfattes er så fordømt subjektivt

Fysisk hva ørene oppfatter og hva da hjernen steller i stand av inntrykk hos den enkelte kan oppfattes forskjellig fra person til person. Hjernen er perfekt i all sin subjektivitet og tilpasser inntrykk og signaler slik at den leverer til deg "best" mulig resultat av gitte oppgaver.

Leste en artikkel om en som driver med oppsett av lytterom. Han skrev at lyden som treffer deg direkte fra høyttaler til øret, kommer raskere frem enn den som går via en refleksjon fra f.eks stuebordet ditt. Dette gir hjernen et problem da det ikke lar seg gjøre å skape to forskjellige inntrykk av denne lyden. Dermed serverer hjernen deg det inntrykk at det er én lyd. Desverre for deg har denne lyden elementer av begge signaler i seg og blir derfor ikke helt korrekt. (Han flyttet dette bordet ut av lytteområdet i dette tilfellet).

Personlig tror jeg at man kan høre overtoner som i utgangspunktet er over 20000 hz dersom de "farger" en hørbar tone (under 20000 hz). Hjernen vil da oppfatte den hørbare tonens karakteristikk og gjenskape et spesielt inntrykk hos deg som gjør at du "hører" forskjeller (og igjen da "innbiller" deg at du faktisk hører selve overtonen). At man med apparater kan måle frekvenser som øret ikke kan høre blir da ikke viktig for annet enn teoretikere. Dette er dog kun en subjektiv påstand.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men.. Hva slags formater støtter frekvenser opp mot 100k?.. Cd stopper jo som kjent på 20.. Hvor høyt går f.eks LP?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Vinyl har en praktisk grense ved 16-18.000 hz tror jeg. Min pickup skal gå til 60.000 hz, jeg bruker den til å skremme bort flaggermus, sammen med resonansen fra en ringradiator fungerer dette fint.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå finnes det AD/DA som støtter 192 kHz i konsument data utstyr. Tror høy-oppløselige dvd-a har det samme. dette vil si båndbredde på opp mot 100 kHz.

Det finnes også opptaksutstyr (mikrofoner, mikrofon-forsterkere etc) som kan levere denne båndbredden, gjerne i grenseland måle-utstyr/opptaksutstyr.

mvh
    Knut

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Teoretikerene har jo falt litt av i dedbatten her(det står jo tross alt ikke mye om det i fysikkboka fra gymnaset...hehe...). Kanskje kan ting som dette være avgjørende i det inntrykket vi har av musikken, og hvorfor noen hører "forskjeller"(på f.eks kabler, og annet) som ikke andre hører i og med at evner til å oppfatte overtoner og grunntoner er veldig individult.
    Jeg er vel en av disse teoretikerne, og jeg har ikke falt av. Følger interessert med!

Det jeg observerer er at noen påstår at en kan "høre" overtoner, og at dette kan farge hørbare lyder. Dette kan jeg igrunn være med på.

Det jeg ikke forstår (blant mye annet) er hvorfor debatten, om høyttalere kan gjengi overtoner, fortsetter når innspillingsutstyr, cd og platespiller allerede har meldt pass?

Om en trompet har overtoner, og disse ikke blir med i opptaket, kan jo ikke ikke disse bli gjenskapt av hverken forsterkere, kabler eller høyttalere?

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg er vel en av disse teoretikerne, og jeg har ikke falt av. Følger interessert med!

Det jeg observerer er at noen påstår at en kan "høre" overtoner, og at dette kan farge hørbare lyder. Dette kan jeg igrunn være med på.

Det jeg ikke forstår (blant mye annet) er hvorfor debatten, om høyttalere kan gjengi overtoner, fortsetter når innspillingsutstyr, cd og platespiller allerede har meldt pass?

Om en trompet har overtoner, og disse ikke blir med i opptaket, kan jo ikke ikke disse bli gjenskapt av hverken forsterkere, kabler eller høyttalere?
    Det hadde vært morsomt å vite ja...Kan jo hende det stopper der og at alt over og under disse frekvensene blir borte. Eller kan hjernen konstruere overtoner og grunntoner utenfor opptakets frekvenser om den mener det burde være der?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært morsomt å vite ja...Kan jo hende det stopper der og at alt over og under disse frekvensene blir borte. Eller kan hjernen konstruere overtoner og grunntoner utenfor opptakets frekvenser om den mener det burde være der?
    Nå synes jeg diskusjonen begynner å nærme seg enkelte programmer på tv-norge om gjenferd og clairvoyante(?) Grunnen til at teoretikerne har "falt av" er at om du noen gang har lekt med en synthesizer, frekvens-analysator, fourier etc, så vet du at et spekter er et spekter.

Overtoner har ingen "magiske" aspekter, annet enn at de svinger på et matematisk multippel av en lavere frekvens. Når stemmebåndet ditt svinger så genererer det en drøss av overharmoniske. Hals og svelg fungerer som et filter som vektlegger enkelte over andre, og de aller lyseste forsvinner helt. De er tapt for alltid, kan ikke høres, kan ikke lagres, og ergo trenger ikke lyd-systemer å gjengi dem.

Et pcm-system er typisk i stand til å gjengi et spekter opp til halve samplingsfrekvensen, hvor det faller bratt av. Vi kan alltids diskutere om kilden (musikk) kan inneholde informasjon over 20 kHz, og om mennesker er i stand til å høre over 20 kHz. Men ikke bland inn overtoner da....

Mye i musikken er ikke harmonisk (perkussive instrumenter f.eks) og ligner mer på støy eller impulser, og har dermed ikke "overtoner" som vi normalt definerer dem. Skal vi eksludere dem fra diskusjonen da???

-k

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Nå synes jeg diskusjonen begynner å nærme seg enkelte programmer på tv-norge om gjenferd og clairvoyante(?) Grunnen til at teoretikerne har "falt av" er at om du noen gang har lekt med en synthesizer, frekvens-analysator, fourier etc, så vet du at et spekter er et spekter.

Overtoner har ingen "magiske" aspekter, annet enn at de svinger på et matematisk multippel av en lavere frekvens. Når stemmebåndet ditt svinger så genererer det en drøss av overharmoniske. Hals og svelg fungerer som et filter som vektlegger enkelte over andre, og de aller lyseste forsvinner helt. De er tapt for alltid, kan ikke høres, kan ikke lagres, og ergo trenger ikke lyd-systemer å gjengi dem.

Et pcm-system er typisk i stand til å gjengi et spekter opp til halve samplingsfrekvensen, hvor det faller bratt av. Vi kan alltids diskutere om kilden (musikk) kan inneholde informasjon over 20 kHz, og om mennesker er i stand til å høre over 20 kHz. Men ikke bland inn overtoner da....

Mye i musikken er ikke harmonisk (perkussive instrumenter f.eks) og ligner mer på støy eller impulser, og har dermed ikke "overtoner" som vi normalt definerer dem. Skal vi eksludere dem fra diskusjonen da???

-k
    Mye interessant her...er jo interessant å høre hva folk mener og hva de har av kunnskap. Og da ble jo denne tråden vinklet litt artig synes jeg. Har ikke vært så mye prat om dette tidligere.

Jeg var inne på netsiden på høytalerene mine og de går jo utrolignok opp til 40kHz. Da er det jo ikke rart de er bra!! Jeg viste det var noe!! (så ikke dette skal bli en diskusjon så var dette ikke skrevet for å lage en tråd om det, bare fleip)hehe.

Jeg vet ikke om dette har noe med denne tråden å gjøre, men om jeg har på suben min under musikk(ikke dominerende sub men kun en liten ekstra bass) blir toppen mye friere, mere oppløst, og rolig og det låter bedre enn om suben ikke er på.

Har dette en forklaring?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...................om jeg har på suben min under musikk(ikke dominerende sub men kun en liten ekstra bass) blir toppen mye friere, mere oppløst, og rolig og det låter bedre enn om suben ikke er på.
    Stående applaus.............det beste som er skrevet i hele tråden, fordi dette på en enkel måte kan demonstreres og oppleves i praksis, uansett hvor nedsatt hørsel noen kan ha som ikke hører over 20kHz..........

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Stående applaus.............det beste som er skrevet i hele tråden, fordi dette på en enkel måte kan demonstreres og oppleves i praksis, uansett hvor nedsatt hørsel noen kan ha som ikke hører over 20kHz..........

Bra det er flere som synes dette da...så ikke det er tull det jeg hører....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det som for meg er litt rart er at hver gang AES-folk begir seg ut i et eksperiment får de det resultatet de forventer å få. Ikke at de er dumme, dårlige ingeniører eller liknende, men det kan tyde på at de har et ønske om å kontrollere resultatet av de testene de gjør.
    Det kan også være at de ikke publiserer rapporter på eksperimenter som ikke har gått som de håpet... Dessuten er det vanlig når man utfører et eksperiment at man "skyter først og tegner blinken etterpå". Det er ingen lov som sier at man må skrive innledningen og forventede resultater før man utfører eksperimentet...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Forsknings-miljøet er vel som alle andre miljøer. Preget av ønske om makt, prestisje og penger. De fleste land har en industri som kan presse i en retning. For å få finansiering av forskning (privat eller offentlig) kan det være fordelaktig med et visst resultat. For å få prestisje blant likemenn kan finurlige teorier og banebrytende resultater være vel så viktige som nyttige og korrekte resultater :-)

Men når noen kommer med noe nytt som har praktisk nytteverdi, og som lar seg etterprøve, får man kanskje mest status. Et eksempel på dette er F.E. Toole sine paper om subjektive lytteforsøk (han var vel egentlig matematiker/statistiker, ikke elektronikk eller akustikk-mann)

-k

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    35kHz??? tar du det gradvis oppover? kommer du over visse frekvenser så kan det høres ut som du hører "halve" eller "kvarte" bølger.. Det måtte jeg konkludere med når jeg testa med tonegenerator... det forsvant rundt 17kHz, men kom tilbake rundt 24kHz, men tonen hørtes ikke høyere ut... må være noe mystifistisk som får noe annet mystifistisk til å vibrere!
    Det du må huske på er at jo høyere opp i frekvensregisteret man befinner seg, jo lengre sprang er det mellom tonene. Denne grafen viser dette forholdet fra 440 hz til 42 000 hz.

Dette gjør at for å legge til en ekstra oktav, så havner man plutselig ganske høyt opp i frekvensregisteret. Kanskje det er dette høyttalerprodusentene har tenkt at de ville?

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interresant tråd!

Tror jeg skal klare å oppklare følgende:

-Hvor overtoner skapes, og om hvorvidt de høres.
    Og noen av de andre problemstillingene.

Men for de av dere som skal i kirken i dag:
    De ulike lydene i et kirkeorgel skapes kun av å tilføre mer og mindre overtoner.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når en spiller inn et kirkeorgel på cd og spiller det av da?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et kirkeorgel produserer ganske rene sinustoner. Derfor vil lyden av et kirkeorgel som regel være preget av rene overliggende sinustoner, ofte hele oktaver over den grunntonen man spiller. Vi snakker med andre ord ikke om et overtonerikt instrument men et instrument der man kontrollerer og legger på matematisk definerte overtoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation unødvendig frekvens

Den mest ultimative høyttaler høyttaler for hjemmebruk som jeg kjenner til har en avrulling på -6 db ved 28khz. Det eneste sted hvor en har bruk for mere utstrakt respons i ultralydområdet, er i studioet, hvor feil skal finnes og rettes på slik at den ikke sniker seg med i det ferdige produktet.

Hvis noen insisterer på å ha det disse "superdiskantene" til hjemmebruk som gjerne strekker seg fra 50khz og videre oppover, så må de gjerne det, men da har en samtidig kjøpt seg unødvendige problemer med feilproduserte fonogrammer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Greit at ht går høyt i frekvens, men hva med forsterkere?

har lest igjennom denne tråden, og ser mange interessange innlegg.
    men en ting som slo meg da jeg leste om 40-50kHz var dette: hva hjelper det at ht går høyt opp i frekvensland dersom forsterkeren leverer mellom 20Hz og 20kHz?
    jeg er n00b på alt slikt, men noe må det jo være i det jeg sier? :P Har selv en Carver A-760x som går opp til 20kHz, så det var derfor jeg kom til å tenke på dette=)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Men for de av dere som skal i kirken i dag:
    De ulike lydene i et kirkeorgel skapes kun av å tilføre mer og mindre overtoner.
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Et kirkeorgel produserer ganske rene sinustoner. Derfor vil lyden av et kirkeorgel som regel være preget av rene overliggende sinustoner, ofte hele oktaver over den grunntonen man spiller. Vi snakker med andre ord ikke om et overtonerikt instrument men et instrument der man kontrollerer og legger på matematisk definerte overtoner.
    Er dere helt sikre på dette? En additiv synthesizer har tilgang på en bank av sinusgeneratorer og er således matematisk elegant. Når du trykker en tone kan du da trigge fra 16 til 256 sinuser som spilles på forskjellige harmoniske (forholdstall) relativt tangenten du trykker ned. Det spennende er å bruke et analyse/syntese oppsett hvor fourier-analyse brukes til å analysere overtonene i et tilgjengelig signal (f.eks en pianotone eller et snakket ord) hvorpå man kan spille dette av på tangentene (som en sampler), men også gå inn og flytte på overtoner, gjøre dem avhengig av anslag etc. Ganske morsomt og ganske tid-krevende =)

Hammond-orgler (ekte hammond(tm), ikke "yamaha-hammond-orgel som man ofte hører om rundt om i stuene") var opprinnelig ment som en enkel additiv synthesizer for å etterligne kirkeorgler vha en mekanisk (symaskin-mekanikk) tonegenerator som genererte "skitne" sinuser som kunne mikses, inntill 9 stykk per tangent.

Kirkeorgler har såvidt jeg vet forskjellige "fløyter" som kan være tinn-rør eller hule tre-resonatorer som genererer en blanding av resonansfrekvensen, overharmoniske og turbulens-støy. Hvor godt dette kan karakteriseres som sinus vil avhenge av hvor godt støyen er dempet og hvor fort overtonene faller av?

mvh
    Knut

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener å ha lest at sacd og dvd-a skal kunnel levere båndbredde opptil 100kHz.

For eksempel mine Technics SB-M500 M2 (for et navn...) skal kunne levere fra 35Hz til 45kHz.

For ikke å snakke om mitt gamle 5.1 surround sett, Eisa Awards vinneren Sony Pascal SA-VE705 - sattelittene skal kunne levere fra 120Hz til smekre 70kHz.

Ofte spennende å spille sacd plater - mye springende bikkjer og flyende flaggermus utenfor huset noen ganger...
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •