DAC i forsterker eller i CD spiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer Raimond sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DAC i forsterker eller i CD spiller?

Lurte litt på noe; Hvis jeg tar signal fra en cd spiller med en optisk utgang og inn i en forsterker, da er det vel forsterkeren som gjør signalet til analog lyd i høyttalerne, med hjelp av en DAC?

Tar jeg derimot analoge kabler mellom forsterker og CD spiller, er det cd spilleren som gjør jobben? Hva blir best tro, noe man må teste seg frem til?

/raimond

Newcomer Hi4-re=Hifi sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som blir best ville jeg tro kom ann på hvor den beste DAC'en sitter-i cd-spilleren eller i forsterkeren, men jeg må bare si at det er utrooooooooooolig sjelden at det er DAC i forsterkeren. Men hvis det er, og hvis DAC'ene i cd-spilleren og forsterkeren er like gode, ville jeg valgt å bruke forsterkerens siden man da kan kjøre signalene digitalt fra cd-spilleren.

Selv om det er uvanlig har Shanling bygget en DAC in i sin integrerte budsjettforsterker, Shanling SLM-A40MKII, som i denne audiophile testen fikk veldig bra omtale, bl.a. "Best Buy" utmerkelsen.

Newcomer Raimond sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen ekspert, men jeg synes nå svarte mitt var ganske så logisk :wink:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: DAC i forsterker eller i CD spiller?

Sitat Opprinnelig postet av Raimond
    Lurte litt på noe; Hvis jeg tar signal fra en cd spiller med en optisk utgang og inn i en forsterker, da er det vel forsterkeren som gjør signalet til analog lyd i høyttalerne, med hjelp av en DAC?

Tar jeg derimot analoge kabler mellom forsterker og CD spiller, er det cd spilleren som gjør jobben? Hva blir best tro, noe man må teste seg frem til?

/raimond
    Ja og ja.... :wink:

Sitat Opprinnelig postet av Hi4-re=Hifi
    Det som blir best ville jeg tro kom ann på hvor den beste DAC'en sitter-i cd-spilleren eller i forsterkeren, men jeg må bare si at det er utrooooooooooolig sjelden at det er DAC i forsterkeren.
    Det er vel ikke såååå sjelden det er DACer i forsterkere vel? :? I de receiverne jeg har sett er det jo DACer. Hvilke mener du det mangler i?

Men hvilkene som gjør den beste jobben er jo variabelt. Et eksempel: Har du CD-spiller til 10k og en receiver til 4k, er det stor sjanse for at du vil få det beste resultatet med å bruke DACene i CD-spilleren, altså koble analogt til receiver, for å få det beste resultatet. Men tester du litt vil du fort få vite hva du mener og hva du selv foretrekker.... :wink:

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: DAC i forsterker eller i CD spiller?

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Det er vel ikke såååå sjelden det er DACer i forsterkere vel? :? I de receiverne jeg har sett er det jo DACer. Hvilke mener du det mangler i?
    Jeg tenkte på stereoforsterkere jeg. Det burde jeg kanskje ha skrevet ops:
    Men hvis jeg sier at det er sjelden at det er DAC i stereoforsterkere, da tror jeg jeg har rett. Eller hva??

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer at det sjeldent er DAC i stereo forsterkere. Da er du avhengig av å ha en kilde med gode DAC'er.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •