Skadelig å koble PC til forsterker ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skadelig å koble PC til forsterker ?

Var på fest hos en kamerat av meg og da koblet vi til en bærbar PC for å spille MP3-filer. Brukte da hodetelefonutgangen for å koble PC-en til anlegget. Dette virket helt fint hele kvelden. Et par dager senere måtte han ha forsterkeren på reparasjon. På verkstedet sa de at den hadde gått i stykker p.g.a denne koblingen. Er det mulig at dette er tilfellet ?
    Hvordan kobler folket her PC-en til anlegget ? Signalet som sendes ut fra hodetelefonutgangen er vel forsterket. Må man bruke et kort med line-out utgang evt. digital ?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan ikke svare på dette tilfellet, men har hørt om del dacèr som har gått som følge av impulser fra s/pdif under oppstart av datamaskin. :roll:

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt pc tilkoplet forsterker i ca 6 år.

Har aldrig hatt problem med at forsterkeren tar skade, derimot gikk et lydkort en gang. Dette kom nok av at jeg hadde veldig lange signalkabler - dette kan lede til at kablene "lader seg opp".

Det er faktisk ikke noe som skulle tilsi at det er noen større risk å kople på en pc enn en dvd spiller til forsterkeren. De fleste dvd-spillere er vel egentlig en enkel pc......

Skulle du være nervøs så ville jeg gått for en optisk signal overføring.

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kjøpte en jack til phono kabler på Hifiklubben og da sa han ene personen som jobbet der at jeg burde kjøpe en jordingsadapter.

Grunnen til at han vennen din måtte sende inn forsterkern sin er fordi bærbare pc'er har flytende jording, mens forsterkere har fast jording og når det kobles "sammen" kommer det etterhvert en pipelyd som setter seg igjen i forsterkern. Denne lyden vil etterhvert plante seg i forsterkern, og vil ikke bare høres på et inputsignal, men alle inputsignalene senere.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelp!

Så mye tull har jeg ikke hørt på lenge :roll:

Det er ikke noe problem å koble en stasjonær eller bærbar PC til ett stereo anlegg.

Den 3. pinnen i pluggen er jord og sikrer samme jordplan på PC og forsterker.

Signalet ut på hodetelefon utgangen er så svakt at det er ikke mulig å ødelegge en inngang på forsterkeren med det.

Men , hvis du har en vanlig utgang fra lydkortet er dette å foretrekke på grunn av bedre lyd.

Når det gjelder utsagnet fra Hi-Fi klubben er dette Woodo av værste sort, styr unna denne personen neste gang.

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skrev det helt feil!! det som skjer er en jordingsfeil.. tabbe av meg.. BRA at du retter meg opp "Arendal" !!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søstra mi klarte å ta knekken på sin forsterker med den koblingen. Men det hadde mest med at hun hadde koblet den inn på minijack til phono inngangen.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Søstra mi klarte å ta knekken på sin forsterker med den koblingen. Men det hadde mest med at hun hadde koblet den inn på minijack til phono inngangen.
    Skjønte ikke den helt.
    Minijack til phono funker jo greit.
    Det er ikke den store lydopplevelsen, men det funker.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ødlagt ingangene på 2stk hk recivevere ved å koble de til pc´en.
    I følge serviceacdelingen til hk så hadde de hatt endel forsterkere inne av ymse typer pga. denne overgangen. Løsningen var no han kalte en linjeskiller om je gikke husker helt feil, var en billig greie de kunne sende i posten. Jeg gikk da over til lydkort som hadde optisk utgang og det har aldri kjedd etter dette....

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    husker jeg knerta lydkortet i pc'n på den måten..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meg og bror har ikke noe problemer her :roll:

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hatt stereo koblet til pcen siden jeg ble komformert for snart 8 år siden aldrig opplevd noen problemer

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste problemet jeg kan tenke er at mp3 kan ha forvrengning noe ht ikke har godt av.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Den 3. pinnen i pluggen er jord og sikrer samme jordplan på PC og forsterker.
    Hva tenker du på nå?
    At minus (sleve) er "common"? altså minus+jord? også ring Right og tip Left?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    opptil flere melder om brente amper, da er man vel inne på noe, helt klart.
    kan det være fordi alle lydkort ved f.eks full volum har et ganske kraftig utgangsnivå? det er ikke bare et 2v signal, men også 50-200mW :roll:

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm. Tja. Det kan fint være. Har merket det på noen lydkort at de overstyrer inngangen på Ampen min. Men med litt ører så burde man jo høre når det vrenger.
    Uansett lurt å skru ned litt på utgangssignalet fra PC'n så man vet man har litt headroom.
    Dårlig impedance balansering her burde vel ikke gi noe annet enn forvrengning?? Tror jeg må google litt.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ved nærmere ettertanke så gir de vel ikke særlig strøm uten å være belastet. og bør vel oppføre seg som alle andre 2-3v signalkilder...

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Der slapp jeg å kommentere deg einis

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inngangen på forsterkeren ligger på typisk 10Kohm og det gir ikke rare effekten.

Men , hvis du er bekymra, så lar du være, det er det sikreste.

Jeg har gjort det årevis og har aldri hatt noe problemer.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den største risikoen jeg ser med å kobble lydkortet og hifi anlegget sammen, via en minijack plugg (som vel er mest vanlig på bærbare pcer) , er at ikke alltid den fysiske presisjonen mellom "jord" på jackpugg og kabinett "jord" i line out kontakten er godt nokk i inngrep så man har en stabil kobbling, noe som kanskje kan medvirke til høye induserte eller at statiske spenninger kan bygge seg opp og bli utladet over litt overspennings følsomme transistorer i forsterker inngangen, eller at man kan få andre ganske uheldige situasjoner pga den litt lite gustige kobblings formen.

Kobbels samtidig også pcen til et nettverk og/eller telefon kontakten (modem/ADSL eller kabelmodem osv) , er det kankje ikke like heldig, og man kan vel risikere litt krypstrømmer med fare for til dels høye utladnings spenninger osv. Har ved en anledning målt etter å ha fått raport om til dels følbare spenninger og fra personer som har fortalt de har har fått strøm i seg nåe de kobblet PC utstyret sammen med nettverkskabelen eller mellom vga kontakten på monitor og skjermkort.

Ved å benytte et simpelt lite multimeter målte jeg over 100 volt :shock: i spennings potensiale mellom kabinettet på den ujordede pcen tilkobblet antenneforsterker , telefonlinje og nettverk, til jord i stikontakten.
    Det er klart at det er en mikroskopisk strømstyrke det er snakk om her, og ikke annen forbruker enn motstanden i det multimeteret har i voltmeter avlesningen, men det er kankje nokk til å brenne av inngangene på en vanlig surround receiver.

Jorder man komponentene sammen via en felles jordet forgrenings kontakt og jordede strømforsynings kabler reduseres vel disse mulige og litt skummle krypstrømmene å nå signal kabel siden i kobblingen, og man risikerer ikke å ufrivillig å skade spenningsfølsomme komponenter, eller kjenne den ufrivillig gjennom kroppen :wink:

En bærbar pc med batteridrift på et godt isolerende underlag og kun med trådløst nettverk vil man vel hverken ha krypstrømmer eller noe jordforbindelse, hvis den ikke er tilobblet noe annet og muligens jordet via strømadapteren, men hvis den bærbare har en kjølevifte som har pumpet noen m3 med luft med den rette luftfuktigheten osv, og dette har vært med på å lade opp den statiske elektrisiteten til nye høyder, og man så setter inn en minijack plugg hvor senter pinnen treffer pcjord først, og utlader seg gjennom linje inngangen til hifi forsterkeren, er det kanskje mulig at følsomme elektroniske komponenter i inngangstrinnene ikke vil like den zappingen noe serlig. :wink:

Synes derfor at det er greit å benytte den optiske digital kabelen mellom lydkort som har optisk spdif utgang, eller sikkret en stabil jordet forbindelse mellom komponentene før signalkablene kobbles, eventuellet la "kabinett" delen av kablingen treffe før signal delene gjør det.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •