Keiserens nye klær

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Keiserens nye klær

Jeg har nettop innstallert mitt nye lydkort (til 175kr) med digital utgang i min tilårskomne PC som dog er i stand til å lese CD plater. Resultatet er som forventet helt topp. Klarer ikke å høre forskjell på dette og det som kommer ut av DVD spilleren til 4000kr. Det ville da også være merkelig siden den digitale til analoge konverteringen foregår på samme sted.
    Det vil si, hva er det jeg ikke får med meg her. Hva kan en CD spiller til 100k prestere hvis man ikke bruker den analoge utgangen. Og det neste blir jo da fokusereringen på drivverk. Hva kan det gjøre bortsett fra å virke eller ikke?

Mulig jeg banner i kirken nå, men slik ser jeg det.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt usikker, men tror det går på ting som at et solid driverk klarer å holde plata i ro og jevn bevegelse.laseren har topp optikk, innvendig elektronikk er topp osv..

jobben er jo å lese av rekkefølgen av 1-ere og 0-er som ligger på cd eller dvd plata. da er det om å gjøre at det leses så riktig som mulig, slik at 1-ere på plata blir 1-ere inn i DA konverteren og 0-er blir 0-er. :?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror alle cd spillere leser av platene mer eller mindre likt. -med forbehold om riper kanskje...men realtime klokken på digitalutgangen er av ymse kvalitet. den skal ha en bra jobb med å kalkulere ut avstanden mellom 011100.... :roll:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av de avgjørende faktorene i forhold til drivverk/dac er selve klokkingen av signalet. Dersom man kan få lest plata uten bitfeil og lagret det hele i et minne, så levert det ut med rett frekvens til en DAC via en presisjonsklokke som er synkronisert mot DAC-en har det lite å si hvor crappy drivverket er så lenge det ikke lager støy på strømnettet eller liknende (hvilket jeg ikke ser på som noe problem.)

En PC er nok minst like bra til dette som en billig DVD-spiller. Når man passerer 10-15k kan det begynne å bli respektable drivverk i spillerne.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Keiserens nye klær

Sitat Opprinnelig postet av Aubi
    Det vil si, hva er det jeg ikke får med meg her. Hva kan en CD spiller til 100k prestere hvis man ikke bruker den analoge utgangen.
    En av de tingene du ikke har fått med deg er at ingen kjøper en CD-spiller til 100k, og bruker digital overføring. Tester du din løsningn opp mot en skikkelig CD-spiller, og lar denne gjøre D/A konverteringen, så skal jeg love deg at du hører forskjell. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå finnes det da rene drivverk til over 100k HiFil.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Det vil si, hva er det jeg ikke får med meg her. Hva kan en CD spiller til 100k prestere hvis man ikke bruker den analoge utgangen.
    En av de tingene du ikke har fått med deg er at ingen kjøper en CD-spiller til 100k, og bruker digital overføring. Tester du din løsningn opp mot en skikkelig CD-spiller, og lar denne gjøre D/A konverteringen, så skal jeg love deg at du hører forskjell. :wink:
    Dette har jeg heller ingen problem med å innse. Poenget mitt er akkurat dette at det er i D/A konventeringen det ligger.
    Hvor mange av oss har likevel to eller flere av de stående oppå hverandre. Jeg for eksempel har to middelmådige av samme fabrikat istedenfor en skikkelig.
    Leser man i disse bladene som vi underholder oss med, så beskriver de "musikalitet" fra spillerene uten å nevne hvilken type utgang de bruker.
    Bruker man de analoge utgangen fra en middelmådig spiller inn på en god forfosterker så må jo det bli en dyr volumkontoll, eller ikke?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette har jeg heller ingen problem med å innse. Poenget mitt er akkurat dette at det er i D/A konventeringen det ligger......

Leser man i disse bladene som vi underholder oss med, så beskriver de "musikalitet" fra spillerene uten å nevne hvilken type utgang de bruker.
    Bruker man de analoge utgangen fra en middelmådig spiller inn på en god forfosterker så må jo det bli en dyr volumkontoll, eller ikke?
    Dette er et godt poeng. Det er ganske viktig å få med hva slags utstyr en bruker sammen med testobjektet, og dette har jo bl.a. DVD&Hjemmekino begynt å gjøre på sine produkttester. Men det er selvfølgelig viktig å fortele leseren hvilken tilkobling en bruker (om signalet D/A-konverteres i spilleren eller receiver/forsterker...) :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Eksterne DACer er jo definitivt i bruk på drivverk i den prisklassen, og da har man jo digital overføring.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Eksterne DACer er jo definitivt i bruk på drivverk i den prisklassen, og da har man jo digital overføring.
    Og en storfornøyd eier som blåøyd kaster hundretusen rett ut av vinduet. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kommer vel ann på prisen av det resterende. er iallefall helt klart forskjeller.har jeg merket etter 4 drivverk... men høyttaleren har gitt større forskjeller

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å opprettholde en kontinuerlig dataflyt er man avhengig av at klokken til DACen er gjenvunnet fra den innkommende datastrømmen. I tilfellet to helt separate klokker ville et eventuelt buffer bare drevet i overflyt eller blitt tomt dersom de avvek fra hverandre. Derfor blir man aldri helt kvitt problemet med unøyaktighet i samplingstidspunktet (jitter), selv om man kan lavpassfiltrere avviket ved å bruke en klokkegjenvinning som midler hastigheten på innklokken over tid.

Imidlertid er dette problemet på de fleste noenlunde brukbart konstruerte drivverk/avlesere svært lite, mange vil hevde neglisjerbart.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •