Plasering av høyt i et Hjemmekino oppsett.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasering av høyt i et Hjemmekino oppsett.

Har et litt vanskelig rom å få god lyd i , vanskelig å få god separasjon i hjemmekino(mye vinduer på den ene siden av rommet)
    Har Dali 109 i hvert sitt hjørne som front høyt, hvor mange cm ca vil de fungere vekk fra bakveggen? de skal sikkert ikke stå helt inntil veggen.

Har Dali sc7 senter, vurderer å feste denne på vegg over min tv, og få mindre støy(kanskje litt mere bass også)

Har dali 200(tror jeg de heter ) som bak høyt....de sitter litt langt oppe på veggen bak....god romfølelse men lite lyd der bak forde om min dennon avr 7000 står på full lyd bak.
    Har en dennon 1560 som driver dali 109 og i tilleg en mirage 12" sub.

Har mye bass , men lite god dynamikk på lyden synes jeg.

Prøvde noen større gulvplaserte bakhøyt men det ble bare dårligere.

Takker for svar

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frontene drar du en halv meter frem på gulvet, og flytter dem tilbake mot veggen, mens du lytter etterhvert hvor du liker lyden best.(har vært nevnt før, men verdt å gjenta.)

alle diskantelementer bør peke rett mot lytteposisjon(litt smakssak, kanskje)-det betyr at du absolutt bør prøve å få bakhøytt. ned i ørehøyde.

diskanten på senteren bør være så nært høyden på frontene som mulig.
    skal du lage en hylle, prøv å lage den slik at du har mulighet for å dra den litt ut fra veggen, kan gi et godt resultat i mange tilfller om senter står litt lenger fremme enn frontene.

om du senker bakhøytt., prøv å dempe lyden på dem, og heller stile dem til "large". det er bra for lyden, mindre bra for høytt., men om du ikke spiller altfor høyt er det å anbefale.

Sub: sett suben i sofaen der du sitter, og krabb rundt til du finner hvor det høres best ut. der plasserer du den.

Denon AVR7000? hva er det slags forsterker? kan ikke si jeg har hørt om den...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje et dumt spørgsmål, men har du læst bruksanvisningen på høyttalerne ? Der burde være al den info du trenger angående plasering.
    Det er aldrig noen god ide å ha høyttalerne i et hjørne, særlig ikke hvis de ikke er designet for dette, du får buldrene bass uten definisjon fordi veggene vil booste bassen. Carlsson for de der husker disse er designet til å stå opp ad bakveggen og her får man et boost på 6 db i bassen, noe der er designet inn i høyttaleren da den klarer sig med en 6,5" bassenhet.
    Du har sikkert allerede eksperimentert en del og fundet ut at der er stor forskjell på god bass og masse bass. Du har jo sub så du skulle lett få begge deler.
    Apropos vinkling, noen høyttalere er ikke designet til å bli vinklet mye, har sett at noen vinkler deres høyttalere så man fra lytteposisjonen ikke kan se innsiden av kabinettet. De fleste høyttalere må ha 1 meter til bak og sidevegg og være satt opp mest mulig symmetrisk.
    Der er det fine ved høyttalere at man kan tweake de bare ved å flytte litt på de, noen ganger får man en forbedring som om man har brukt 100.000 på ny forsterker....
    Niels.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •