Dette er helt enormt! (musikkstykker i DTS/DD på NRK)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dette er helt enormt! (musikkstykker i DTS/DD på NRK)

Jeg trålte gjennom NRKs nettsider her om dagen da jeg fant dette:
    http://www.nrk.no/magasin/ulyd/4825520.html
    Her er to musikkstykker klar for nedlasting, helt gratis!
    Både DTS og DD.

Tenkte dette var gøyalt å prøve...

Newcomer C.F. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammelt nytt :wink:
    Finner også noe fra Sveriges radio.... ettellerannet. prøv google.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    musikk høres jo helt jævfelig ut i surrond da musikk/stereo og film/surrond

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker mye "dts neo:6" på musikk og synes det fungerer utmerket. :wink:

Musikk i gamle Dolby Prologic høres ikke bra ut.

Når er vel musikken det er snakk om i dette filfellet uansett mikset til DD eller DTS med 5 kanaler eller mer. Så det er ikke ett stereosignal som blir omgjort til 5 kanaler i forsterkeren. :wink:

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C.F.
    Gammelt nytt :wink:
    Finner også noe fra Sveriges radio.... ettellerannet. prøv google.
    http://www.sr.se/multikanal/english/e_index.stm

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Multikanal er en halvgod måte å prøve å simulere stereo på. Ulempen er at det kommer aldri i nærheten innenfor samme prisleie, og det beste innen stereo overgår multikanal til de grader på musikk.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Multikanal er en halvgod måte å prøve å simulere stereo på. Ulempen er at det kommer aldri i nærheten innenfor samme prisleie, og det beste innen stereo overgår multikanal til de grader på musikk.
    Hva mener du da? Hvordan? Hva er det som gjør at stereo overgår multikanal, og at multikanal ikke en gang er i nærheten av stereo på musikk?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skyldes nok to vesentlige faktorer:

For det første er det ganske lett å justere størrelsen på et stereobilde avhengig av rom uten at det går for mye utover proporsjonene. Hos meg har jeg minst 180 grader lydfelt rundt meg, og det bak hører man ikke før man snur på hodet allikevel. Med multikanal klapper det hele litt sammen og blir et antall punkter rundt i rommet. Dette har også med høyttalernes strålingsmønster og romintegrasjonsegenskaper å gjøre.

Selve innspillingene holder ikke noen unison kvalitet. De er mikset på forskjellig måte. Noen har bare ambience i bakkanalene mens andre har prestert å mikse inn et kor der. Hvordan skal man da plassere det hele for å få noe som minner om naturlig? Må jo flytte for annenhver innspilling.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det skyldes nok to vesentlige faktorer:

For det første er det ganske lett å justere størrelsen på et stereobilde avhengig av rom uten at det går for mye utover proporsjonene. Hos meg har jeg minst 180 grader lydfelt rundt meg, og det bak hører man ikke før man snur på hodet allikevel. Med multikanal klapper det hele litt sammen og blir et antall punkter rundt i rommet. Dette har også med høyttalernes strålingsmønster og romintegrasjonsegenskaper å gjøre.

Selve innspillingene holder ikke noen unison kvalitet. De er mikset på forskjellig måte. Noen har bare ambience i bakkanalene mens andre har prestert å mikse inn et kor der. Hvordan skal man da plassere det hele for å få noe som minner om naturlig? Må jo flytte for annenhver innspilling.
    Men det burde nå potensielt være ett større potensiale med flerkanals musikk, enn med stereo. (ble rart formulert)

Som nevnt tidligere bruker jeg en del neo:6, som du sikkert vet bare "fikser" litt på stereosignalet, men jeg opplever ikke det som "ett antall punkter rundt i rommet" da. Forskjellen er forøvrig ikke enorm i forhold til stereo, men den er der. Satt en gang å hørte på neo:6 i en time (trodde jeg), før jeg fant ut at jeg bare hadde hørt på stereo. Men ved å bruke neo:6 så blir det litt ekstra på en måte.

Jeg tviler ikke ett sekund på at skikkelig hi-fi utstyr kan lage en sinsyk opplevelse. Men det burde jo være ett enda heftigere potensiale i multikanalmusikk, bare det blir mikset riktig osv.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et multikanals musikkanlegg som skal formidle musikk av samme kvalitet som et godt stereo oppsett vil gjerne bli meget kostbart, siden musikk krever mye mer av bakhøytalerne enn det film gjør.

Det er også mange rare surroundmix'er når det gjelder musikk. Det blir ikke bra når instrumentene bare plasseret rundt om kring... Det må ligge litt mer tanke bak det.

Dersom alt er gjort på en bra måte vil musikk i 6 kanaler blir meget bra. Det er bare så vanskelig å få til.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •