LP bedre enn CD?????????

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LP bedre enn CD?????????

I det siste er det mange som har begynt å bruke LP og platespillere istedenfor CD!

Hva er grunnen til det?

Låter virkelig LP bedre enn CD?

Newcomer audi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med slike monstum som du har bildet av der så er nok svaret Ja (i manges ører). De fleste high-end freaker sverger til LP. Se bare i blader som Absolute Sound og Stereophile.
    Det var diskutert i ett av bladene som jeg har hva som er best av tape (mastertape), LP, SACD og CD. Det som de synes var dårligst var CD. Bl.a Mark Levinson som lager/lagde CD spiller til 250.000 synes det.
    Det de kom inn på, så vidt jeg forstod, var at det mekaniske ved platespiller (som stift mot riller) skaper trolig mer ørevennlige/naturlig lyd.
    Når man skal gjøre om naturlig lyd (eller bilde for den saks skyld) til datainformasjon så kreves det enorme mengder data hvis alt skal komme med mest mulig perfekt. Den gamle CDen har selvfølgelig ikke det.
    Når det er sagt så kan man få utrolig god lyd av CD også, men det koster litt for slike spillere også. Jeg tror dessuten at mange spillere tilfører litt egenlyd for å få til god klang.

Newcomer Uno sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke si at LP er generelt bedre en CD, men det er anerledes. Noen innspillinger er langt mer tilfredstillende å høre på LP, feks, musikk av den tyngre sort, fungerer rett og slett best på vinyl. Så har man gleden av å slå kloa i 1st press orginalinnspillinger, gleden av å se coverart i en ordentlig størrelse, gleden av å vite at samlingen, om ivaretatt ordentlig har nærmest uendelig levetid, og ikke minst at verdien på samlingen kun vil øke.

Hmm, når jeg tenker på det, LP er bedre en CD.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinyl har lang levetid før innholdet ikke er gjenkjennelig, men det reduseres raskt etter noen avspillinger. Det er heldig vis ikke tilfellet med CD.

Newcomer Uno sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, har nå over 30år gamle innspillinger uten tegn til forvittring, og lyden.........

Men for all del, CD er her for å bli, ihvertfall en stund til.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan du sammenlikne lyden på dem med hvordan de låt for over 30 år siden? Har du så god hukommelse?

Newcomer Uno sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da svært så interessert du var i vinyl plutselig.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk plutselig det innfallet at jeg skulle interessere meg litt for lyd.

Newcomer Uno sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen god vane Snickers. Vi rasjonalister bør holde oss til måledata.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok. Problemet er å konvertere målesignalet til vinyl.

Newcomer energyst sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men det er sant det! at lyden fra lp er annerledes!

Nå er det noen år siden jeg har spilt lp men hukommelsen min har et ganske tydelig bilde av at lyden var mye annerledes.

Men betyr det at den var mye bedre? jeg vet ikke. men hvis f.eks. eq ble justert på cd så har jeg følelsen av det kunne bli ganske likt avspilling fra cd - eller er det bare meg?

Jeg sa at jeg lurte på om lyden var bedre på lp? det tenker jeg forsatt på veldig ofte - det var noe med soundet - det var mere luftig? - jeg vet ikke, men men annereledes var det...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden fra lp er lettere å høre på over lengre tid. Når en har hørt på cd en stund blir en "svett i øra". Er man i tillegg litt forkjølet er det uutholdelig.

Mvh Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg vet, er den største tekniske fordelen til vinyl at de kan avgi mye høyere frekvenser enn cd (20 kHz). Selv om mennesker stort sett ikke kan oppfatte selve tonene ved høyere frekvenser, består alle toner av overharmoniske komponenter som gjør lyden til den den er.

Hvorfor er det forskjell på samme tone fra en fløyte og en fiolin? - Jo, de har forskjellige sammensetninger av overtoner. Hvis ikke alle disse overtonene blir med inn i øret ditt, høres lyden litt tammere ut. - Så det er helt riktig det som blir nevnt her med luftig lyd, såvidt jeg har forstått.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Vinyl har lang levetid før innholdet ikke er gjenkjennelig, men det reduseres raskt etter noen avspillinger. Det er heldig vis ikke tilfellet med CD.

Dette er jo et forsøk på tåkelegging, da problemstillingen BÅDE er hvor mange avspillinger som tåles, og hvor lenge en plate varer som blir arkivert (ikke brukt).

LP-plater tåler lagring langt bedre enn CD, og kan trolig avspilles etter 1000 år, da en CD forlengst er forvitret. Hvis man spiller en plate ofte, så er det bare å kopiere den på kassett eller harddisk o.lign., så vil den platen også vare svært lenge, og kan kopieres på ny når kopien er blitt degradert.

Selv en billig (vintage !!) platespiller slår helt knock-out på en CD-spiller, fordi gjengivelsen er mye mer musikalsk riktig. Men bygger man en god vintage-rigg rundt en CD-spiller, kan sistnevnte så absolutt være god nok. Det er ikke mulig i praksis for de fleste, og så er LP-platen bedre.

NB! Med vintage forstås utstyr produsert før 1980, og gjerne rundt 1970. For forsterkere (rør) er jo interessen stor for vintage fra 60-tallet og enda tidligere.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal man med LP hvis man må overføre den til HDD eller CD for å bevare LP'en?
    Det blir som å kjøre tog til Roma og gå til Paris, mens andre heller tar flyet direkte til Paris. Selv om første alternativet vil gi deg opplevelser også, så tar det mer energi så derfor velges ikke den ruten av menigmannen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva er best?

CD eller LP - det er og blir en smakssak!
    Nå som CD-mediet er blitt voksent er det blitt et spørsmål om prioritering av forskjellige egenskaper/særegenheter! CD har bedre dynamikk mens LP beholder mere av overtonene. Frekvensområdet på en LP må i gjennom en noe brutal RIAA korreksjon men slipper til gjengjeld å bli klipper opp til digitale null og enere som på en CD.
    Man kan på mange måter trekke en paralell til diskusjonen rundt rørforsterkere kontra transistorforsterkere (Snickers-is'en har sikkert litt meninger rundt det også, men det bør han vel kanskje tatt i betraktning det yrket han bedriver...). Teoretisk skal en transistorforsterker være overlegen en rørbasert, men det har vist seg å ikke være en universell sannhet! Det blir rett og slett opp til din egen smak å avgjøre!

Hvilket medie som er best egnet til å ta vare på musikken for "evigheten" er vel avhengig av hvordan en behandler sine CD'er og LP'er. Men at det er vanskeligere å ta vare på en LP enn en CD tipper jeg de fleste er enige i! Dessuten blir en LP fysisk slitt for hver gang en spiller den, den skal helst lagres liggende flatt eller stående helt loddrett (på skeiva i platehylla er fy!) og ikke for varmt. Sånn sett er CD mere praktisk i mine øyne! Hva som varer lengst tror jeg ikke er så viktig. Om 40år har vi sikkert alle favorittskivene våre på ett eller annet nytt superformat alikevel...

Men lydmessig er jeg sannelig ikke sikker på hva jeg foretrekker! Det er kos med analog LP lyd med lett knitring i bakgrunnen på svake partier - men så må en jo snu de jævla platene hele tiden....!

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    LP-plater tåler lagring langt bedre enn CD, og kan trolig avspilles etter 1000 år, da en CD forlengst er forvitret.
    En LP plate er vel støpt i et stykke vinyl, så jeg kan være enig i at en LP plate som ligger lagret i et rom med stabil temperatur vil kunne vare i uoverseelig fremtid.
    Det som eventuellt kunne hindre en CD fra å vare like lenge under de samme forutsetninger, måtte være at den er er 'limt sammen' av fem forskjellige lag(medregnet label), og at disse kan gå fra hverandre.
    Jeg har selv aldri opplevd dette, men har hørt om folk som har sett det - at aluminiumen blir misfarget f.eks.
    Men jeg har CD plater fra de første årene CD plater kom på markedet(1982 - 1985), og de ser like fine ut og spiller like bra som da de var nye.
    Noe særlig lenger enn det har ikke CD mediet eksistert, så å si at en lagret CD ikke vil vare like lenge som en lagret LP, er det vel ingen som har data til å backe opp? Noen CDer vil nok kunne gå i "oppløsning", men jeg tviler på at det vil skje med CDer som ligger lagret, som var forutsetningen her. Det vil vel skje med svært få CDer som er i bruk heller. Unntaket kan være litt dårlige CD-R/CD-RW, men LP plater kan man uansett ikke ta opp på selv, så CD-R/CD-RW faller liksom litt utenfor sammenhengen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel en "hvert til sitt bruk"-sak. Selv hører jeg praktisk talt aldri på CD-plater. Jeg hører for det meste på radio, men også ganske mye vinyl. Og jeg merker at det er mer "trøkk" på lyden på vinyl. En gang gjorde jeg en sammenlikning: Jeg fikk tak i noe klassisk musikk på vinyl og CD. Jeg gjorde en innspilling fra LP-en på et bånd, i stereo og med 7 1/2-hastighet. Så startet jeg avspillingen slik at lyden gikk likt på alle de tre mediene. Etter min mening var LP-en best. På båndet var det svakt bakgrunnssus, men ellers var det omtrent jevngodt med LP-en. På CD-en var lyden mye mer "innestengt" eller "flat", men det er absolutt bra nok til å spilles på et middelmådig anlegg på normal lydstyrke, eller for eksempel i bilen, med discman når man sitter på toget eller liknende. Hvor bra vinyl-lyd man får kommer an på både spilleren og platen. Man kan ikke forvente å få spesielt god lyd fra en eller annen koreansk plastikk-spiller til 500 kroner.Det er bedre å investere i en skikkelig spiller, for eksempel Dual, Marantz, Hitachi, Garrard eller liknende. Det er dessuten avgjørende at platene er så støvfrie og rene som mulig. Vi har en platesamling hjemme hvor ikke alle platene er spilt ennå, og jeg prøvde en av de uspilte platene på Dual-spilleren min, og på første side var det absolutt ingen uønsket støy. På side 2 var det et par små sprak. Hvis man har en støvete plate er det jo utrolig hva man får gjort med varmt såpevann og en neglbørste. At plater holder godt er det ikke tvil om. Jeg har en bunke med 78-plater som oldemoren min kjøpte rett etter krigen, og de er fullt spillbare fortsatt. Noen er riktignok ganske utslitt, men et par av den gir tilnærnet "normalt brukt LP"-kvalitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meg og en kompis tok frem denon platespilleren (veldig bra platespiller med ny stift i prisklassen 2k) igjen for å høre hvordan lp platene hørtes ut nå etter mange år med cd.

Meg og hans mening, det låt helt grusomt. Fantes jo ikke dynamikk i det hele tatt, lyden var lys og helt flat.

Så da var det bare å parkere den teknologien for godt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Meg og en kompis tok frem denon platespilleren (veldig bra platespiller med ny stift i prisklassen 2k) igjen for å høre hvordan lp platene hørtes ut nå etter mange år med cd.

Meg og hans mening, det låt helt grusomt. Fantes jo ikke dynamikk i det hele tatt, lyden var lys og helt flat.

Så da var det bare å parkere den teknologien for godt.

Tja, kan være noe enig her - Denon platespiller + dyr japansk MC-pickup er garantert lys og livløs sammenlignet med en god CD-spiller. Jeg vet ikke om en eneste av de prismessig mere overkommelige japanske spillerne som var brukbare, hvis vi ser bort fra Technics SL-1000, som har potensiale til å lyde bra.

Nei, for å få god vinyl-lyd må vi tilbake til tunge spillere rundt 1970, gjerne europeiske, som de største og tyngste Dual, Thorens og Garrard. Disse kan skaffes for noen tusenlapper på eBay + kompetent verksted-overhaling.
    Bruktprisen alene er totalt uinteressant.
    Eller noen veldig eksotiske og dyre typer fra Japan, USA eller Europa.

Og Shure M 91 ED -pickupen er alltid en garanti for god dynamisk lyd.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •