Vanskelige ord..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vanskelige ord..

Hei!

I den kulørte HiFi presse leser jeg til stadighet ord jeg ikke forstår. Her presenterer jeg to og håper på hjelp.

Sibilanter - har noe med spisse S lyder å gjøre tror jeg.. hvordan arter der seg?

Jitter - en slags type digital forvrengning eller no'- hvordan hørers dette ut?

Fnidder - en slags ulyd i diskant tror jeg - hvordan høres dette ut?

og når jeg er igang:

Hvis man spiller av mp3 filer som stammer fra radioripp, høres ofte en slitsom, merkelig bakgrunnslyd ved avspilling. hva heter dette, hva er det, og hvorfor?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :lol: morsom den

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jitter kan jeg!

Jitter er en variasjon i delay som kan forekomme i en digital overføring av signaler. Brukes ofte i IP-telefoni-sammenheng (eller telefoni generellt). Særlig et problem i nettverk uten QoS (quality of service) med mye trafikk og utstyr som er delt med flere kommunikasjoner.

Noen skal ha meg til å tro at en digital kabel feks mellom CD-spiller og receiver kan påføre signalet jitter, men hvis dette er tilfelle vil i alle fall DA-konverter buffre og sette sammen biter til 24 biters informasjon som er helt OK.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jitter kan jeg!

Jitter er en variasjon i delay som kan forekomme i en digital overføring av signaler. Brukes ofte i IP-telefoni-sammenheng (eller telefoni generellt). Særlig et problem i nettverk uten QoS (quality of service) med mye trafikk og utstyr som er delt med flere kommunikasjoner.

Noen skal ha meg til å tro at en digital kabel feks mellom CD-spiller og receiver kan påføre signalet jitter, men hvis dette er tilfelle vil i alle fall DA-konverter buffre og sette sammen biter til 24 biters informasjon som er helt OK.
    Hadde det bare vært så vel angående jitter- i teorien skal det være slik- men er alt i den virkelige verden alltid ifølge teorien? Jeg anbefaler deg å studere på nettet angående jitter og hvorfor liktlydende (aka identiske oppsett) lyder mye mer ekte og naturlig når eneste endring er en reduksjon av jitter. Litt lettvint dette med at det SKAL være slik og slik ifølge teorien, en gang i blant så fungerer det ikke slik. Buffrer alle konvertere før det sendes til analogdelen?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok - så jitter er forvrengning/lydartefakter/rar ulyd som kan høres på anlegget som følge av upresis DA konvertering?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jitter kan jeg!

Hadde det bare vært så vel angående jitter- i teorien skal det være slik- men er alt i den virkelige verden alltid ifølge teorien? Jeg anbefaler deg å studere på nettet angående jitter og hvorfor liktlydende (aka identiske oppsett) lyder mye mer ekte og naturlig når eneste endring er en reduksjon av jitter. Litt lettvint dette med at det SKAL være slik og slik ifølge teorien, en gang i blant så fungerer det ikke slik. Buffrer alle konvertere før det sendes til analogdelen?
    Synd du ikke klarer å forklare det du prøver å formidle. Jeg anbefaler deg å studere til du klarer det.

24 bits lyd må vel samles i grupper à 24 for å gi mening? I så fall er eneste mulige løsning et buffer.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e505
    ok - så jitter er forvrengning/lydartefakter/rar ulyd som kan høres på anlegget som følge av upresis DA konvertering?
    Jitter er variasjon i delay. Vanskelig å si hva som kan være årsak til jitter i et audio-oppsett. I en bitstrøm vil jitter være variasjon i delay på enkelt bits. Dette kan oppstå ved at signalet sendes ujevnt eller ved at signalet på noe vis blir ujevnt hindret underveis. Dette bør ordnes gjennom buffring, men hvis 24 og 24 biter skal gjennom en DAC vil kanskje den kunne lage jitter ved å hente/prosessere data ujevnt? Ikke vet jeg. Har ikke nok kunnskaper om DAC.

EDIT: http://www.tnt-audio.com/clinica/diginterf1_e.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •