Forventet levealder på hifi..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer yannz sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forventet levealder på hifi..

Usannsynlig nok; helt uten forvarsel eller noe "grunn", så gikk lyden at skogen her.

NAD C370'n satte lyden i et basseng og ville ikke mer.. har ikke akkurat verdens beste kilder, men man har nå alltid fått "korrekt" lyd fra både iPod og PC.

Hodetelefonutgangen på forsterkeren var helt fin, faktisk.
    Prøvde å bytte inngang, kabel og slikt.. no diff.

Stakkaren er på reperasjon nå (faktisk innenfor garantien..) ..
    Den ble jo bare ett år..

Uansett; først kjørte jeg mine CM4 med en NAD 310, som lå igjen fra gamledager, og den klarte imponerende mye med disse høytalerne, som skal ha 50-150, og er vant med 120.. som nå fikk bare 25w.. ikke like nøyaktig, selvsagt..

NAD 310'n min er vel en 4-6 år gammal, aldri gjort noe galt, og driver nå to Seas 74K høytalere som er omtrent 10-15 år eldre enn meg, og lyden er faktisk god..

litt rotete post, igjen, men hva mener dere? jeg kjøpte anlegg på første lønning for å ha det i 20 år, slik fatter'n gjorde.. om jeg ikke får masse penger og mindre å bruke det på.. :lol:

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si noe om hvor lenge elektronikk varer, skal vare eller bør vare.

Altså man kan ha utstyr i mange år og det kan gå det første året eller første dagen. Bruk, klima, støv osv.. har sikkert mye å si det også, men på meg virker det som om det er flaks om du har noe i 20år.

Har hørt konspirasjonsteorier om at bransjen gjør det slik at hvite og brunevarer ikke varer i mer enn x antall år. Vet ikke helt om jeg skal tro på det, men det er produsentene som har alt og tjene og intet å tape (så lenge det ikke blir bevist at det er med vilje) på hvor ofte vi bytter varer.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som om forsterkeren var defekt fra begynnelsen hvis den tok kvelden etter under ett år. Kan jo ha vært noe dårlig kontakt som med tida ble ristet løs ellerno...

-Audun

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh.. Defekt fra starten støtter jo visse teorier, heh. :x

Men jeg begynner å tro på støv-teorien. -- Inntil videre, så har den jo ligget ganske ubeskyttet mot slik.

Noen som har noen gode tanker på slikt, egentlig? jeg har for tiden ingen andre komponenter å putte over eller noe, men møbel er på vei, og da blir vel denne forsterkeren plassert under en hel masse osv..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange ting som kan gå galt. Støv er neppe en av dem.
    De vanligste grunnene til at slike ting slutter å virke, er at det er konstruksjonsfeil på noen ting.

Det kan være dårlige lodding, men det er sjeldent at det ødelegger noe. Mest sannsynlig er det at en av komponentene hadde konstruksjonsfeil som gjorde den ustabil eller at den hadde for dårlig sikkerthetsmargin med hensyn til feks verdi, effekttålighet, osv. Da kan den tilsynelatende plutselig slutte å fungere helt uten videre.

Som regel er det en kombinasjon av dette og for høy spenning på nettet som får komponenten til å "ta kvelden". Spenningen har faktisk en tendens til å variere. Selv har jeg målt alt fra 215 til 270! volt hjemme. Som regel så ligger spenningen stabilt rundt 235-245 hjemme, men plutselig kan det bli store utslag.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så da er det ikke så dumt med nettfilter, med andre ord?
    på mange av dem står det jo at de øker levealderen...
    stemmer jo bra med det du sier..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde min H/K AVR-65 var klikket totalt her i sommer en gang. Den hadde stått i standby en dag det hadde vært mye lyn. Når jeg så slo den på begynte den å justere volumet av seg selv. Litt ned...litt opp...litt ned...opp OPP OPP!!! Hehe... Men når den fikk stå med kontakten ute en stund kom den seg.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har billige nettfilter på Clas Ohlson. Hjelper i følge elektrikere ikke mot lynnedslag (det eneste som hjelper mot det er visstnok spenningsvern montert i sikringsskapet og/eller hovedsentralen i bygningen), men de hjelper nok mot mindre spenningsforskjeller som kan forekomme.

Jeg tror heller ikke på støvteorien, da ville nok samtlige av mine komponenter med åpning på toppen tatt kvelden for lenge siden. Jeg er nemlig verdensmester i støv!! En gang var det så ille at en kompis skrev navnet sitt i støvet på alle komponentene mine så jeg måtte tørke støv...det så ikke så fett ut med "Jon Erik var her" over hele anlegget!

-Audun

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har sett det står på pakken: "nettfilter med overspenningsvern" eller noe lignende..

bør jo funke mot lynnedslag, da eller?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Forventet levealder på hifi..

Sitat Opprinnelig postet av yannz
    NAD C370'n satte lyden i et basseng og ville ikke mer.. har ikke akkurat verdens beste kilder, men man har nå alltid fått "korrekt" lyd fra både iPod og PC.
    Jeg har hatt et par leie episoder der pcen min har tatt rotta på forsterkeren pga stor spenningsforskjell mellom de to. Det skjedde både med en Denon og Pioneer receiver og de fikk da symptomer som ligner de du beskriver, dvs. ingen lyd fra noen input, men hodetelefonutgangen virket. I tillegg fikk jeg noen skurrelyder når jeg justerte volumet på receiverne.

Pcen var koblet til med vanlige phonokabler til lyd og composite bilde fra skjermkortet til receiveren. Begge gangene måtte jeg spille dum overfor leverandøren for å få dem reparert på garantien :roll:

Er det forøvrig noen som har en forklaring på dette fenomenet og hvordan det kan unngås? Foruten to receivere prøvde også pcen min å jage meg seks fot under en gang jeg var så uheldig å ta på en løs kabelende fra skjermkortet. Makan til karamell har jeg aldri fått og fysisk avstraffelse av maskinen var påkrevet :twisted:

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    har sett det står på pakken: "nettfilter med overspenningsvern" eller noe lignende..

bør jo funke mot lynnedslag, da eller?
    Jeg har en kompis som er elektriker, og han sier at det er bare tull, og det eneste som fungerer mot lynnedslag er kraftige overspenningsvern montert i hovedsentralen i bygningen og sikringsskapet. (I en enebolig vil jo vanligvis dette være samme sted).

Men mindre spenningsforandringer som oppstår f.eks. når varmeovner eller andre strømkrevende ting slås av eller på kan det nok fungere mot.

-Audun

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Forventet levealder på hifi..

Sitat Opprinnelig postet av havard_johan
    Jeg har hatt et par leie episoder der pcen min har tatt rotta på forsterkeren pga stor spenningsforskjell mellom de to. Det skjedde både med en Denon og Pioneer receiver og de fikk da symptomer som ligner de du beskriver, dvs. ingen lyd fra noen input, men hodetelefonutgangen virket. I tillegg fikk jeg noen skurrelyder når jeg justerte volumet på receiverne.

Pcen var koblet til med vanlige phonokabler til lyd og composite bilde fra skjermkortet til receiveren. Begge gangene måtte jeg spille dum overfor leverandøren for å få dem reparert på garantien :roll:

Er det forøvrig noen som har en forklaring på dette fenomenet og hvordan det kan unngås? Foruten to receivere prøvde også pcen min å jage meg seks fot under en gang jeg var så uheldig å ta på en løs kabelende fra skjermkortet. Makan til karamell har jeg aldri fått og fysisk avstraffelse av maskinen var påkrevet :twisted:
    Høres ut som en jordingsfeil. Pass på at PC'en er koblet i et jordet uttak i veggen! Receiveren også hvis den har jordet kabel. Bruker du skjøteledning og/eller forgreningsuttak må også disse være jordet. Evt. vil det hjelpe å bruke optisk digitalkobling til lyden (den vil ikke overføre noe elektrisk signal), men bildekabelen vil jo fremdeles være et problem. Må du bruke analog lydutgang kan du jo evt. bruke et eksternt USB-lydkort, da skulle jeg tro dette ville bli stekt i stedet for receiveren hvis det er overspenning i PC'en, og det blir jo endel billigere, ihvertfall etter at garantien på receiveren er gått ut. Creative har et med både analog og optisk digitalutgang til rundt 500 kr.

Hvis du allerede har koblet PC'en i et jordet uttak, bør du kanskje få sjekket om det er jordingsfeil i det elektriske anlegget. Du kan enten bruke et voltmeter og sjekke om det er spenning mellom jord og en av polene eller få en elektriker til å hjelpe deg. Han kan også montere en jordfeilbryter (sikring) som vil hindre fremtidige jordfeil.

Hvis ikke noe av det hjelper så ville jeg sjekket/byttet strømforsyningen i PC'en.

Nok en annen mulighet er hvis du har tv-kort i PC'en så kan kabel-tv-ledningen inneholde overspenning. Jeg fikk meg en karamell fra en kabel tilkoblet tv-uttaket i veggen en gang. Jeg har også opplevd godt hørbar støy i høyttalerne som ble borte når jeg koblet fra videoens antenneledning.

-Audun

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Der må nye regler til for bygging av hus og elektriske installationer tror jeg. Skikkelige jordete kontakter er vel bare påkrævet i våtrom, kjøkken og verksteder osv., eller hur ? I stua, ekstra rom og soverom har jeg ikke jordete kontakter, jordledningen ligger bak støbslet så kontakterne kan jo skiftes men.....
    Det eneste der kjælper imot lyn er vel overspændningsværn i skabet, eller en lynavleder over huset ! Mit hus er ramt 2 ganger, begge ganger gik printer, isdn boks og computer hinsides. TV, satellittmottaker, dvd, video og stereo var dog okay, tv og satellittmottaker var på den ene gangen men overlevde. Jeg har nu koblet computer, telefon, printer og skjerm til en "overspændingsboks", vi må se om det holder.
    Det med holdbarhet på komponenter varierer utoligt mye, høy pris garanterer god holdbarhet som regel. Micro Seiki der produserte platespillere på 80 tallet regnet med en levetid for deres produkter på ca. 80 år !! Mine høyttalere er fra sluttningen av 70 tallet og spiller bedre end da de var nye. Med andre ord, tar man vare på ting varer de lenge altså !
    Niels.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda.. fikk tilbake forsterkern idag, den hadde vistnok ingen feil, da. heh.. kobler den opp, og gleder meg til å igjen ha lyd..

så kommer det da.. bare lyd i basselementet. I panikk, så plugger man in de gamle Seas 74K, som skal ha 25W.. og, jo, her kan du se, de spiller jo klokkeklart, og alle frekvenser er med.

Kan det virkelig være noe galt med høytalerne? .. som bare skjedde av seg selv? Teori er jo at noe har flydd inn der og kortsluttet..

nesten så jeg begynner å grine her.. "grøtete undervannsmusikk" som jeg så klart kalte det, er jo bare at all lyden forsøker å komme gjennom basselementet.. ops:

Sørgmodig òg, måtte jo avlyse filmkveld..

(som en siste utvei, skal man prøve å skaffe til veie noe kabelsnutt, for å eliminere den årsaken..)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Niels Nielsen : Det er nå påkrevd med jordede kontakter i alle rom i nye
    hus. 8)

AE

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller hvis man fornyer det elektriske anlegget i eldre hus/leiligheter. Dvs. så lenge man trekker nye ledninger fra sikringsskapet - liten vits å montere jordete kontakter hvis ledningen fram til kontaktpunktet ikke har jord...

-Audun

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    " - liten vits å montere jordete kontakter hvis ledningen fram til kontaktpunktet ikke har jord..."

Naturligvis,det regnet jeg med var klart.Jobber selv i elverksbransjen..

AE

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden folk flest heller vil prate om jording; har helt nytt strømanlegg her, alt er jordet og fint.. men forsterkern har ikke jordet kontakt.. hva skjer med det? har ikke sett noe hifi på lenge som faktisk er jorda..

Newcomer PeGG sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    samme her, har en nad s100 og den kom med typisk hifi\data (3pins) støpsel form, men det er bare to pins der, merkelig opplegg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •