Innspilling av utstyr eller ører?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innspilling av utstyr eller ører?

Har registrert at mange mener innspilling av utstyr er viktig, både når det gjelder høyttalere og annet utstyr. Det virker jo logisk at høyttalere, med sine bevegelige deler, trenger å bli brukt litt for å fungere optimalt. Men når det gjelder forsterkere og CD-spillere virker jo det hele litt mer uforståelig. Hvorfor skulle f.eks. en D/A-konverter eller en transistor forandre egenskaper på noen som helst måte av å bli innspilt? For ikke å snakke om kabler?? Også når det gjelder høyttalere høres det jo litt voldsomt ut når man snakker om opptil 1000 timer innspilling på Klipsch-modeller.

Så da er spørsmålet mitt: Kanskje det ikke er utstyret, men ØRENE som trenger innspilling? At man trenger tid til å venne seg til ny lyd? Eller når det gjelder kabler, tid til å innbille seg selv at man kan høre forskjell? :wink:

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det er ørene framfor utstyret som blir "innspilt", tror nå jeg er tilfelle hos mange i allefall.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er jeg litt uenig, jeg har enda til gode å bli vant med lyden fra et anlegg, har vel eid 3 forskjellige oppsett over en lengre periode, men alle har blitt byttet ut, får se om jeg blir "vant" til det oppsettet jeg har nå da.. Og det med forskjell på lyden i kabler osv er ikke vits å diskutere engang, der kommer vi aldri til enighet alikevel :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Der er jeg litt uenig, jeg har enda til gode å bli vant med lyden fra et anlegg, har vel eid 3 forskjellige oppsett over en lengre periode, men alle har blitt byttet ut, får se om jeg blir "vant" til det oppsettet jeg har nå da.. Og det med forskjell på lyden i kabler osv er ikke vits å diskutere engang, der kommer vi aldri til enighet alikevel :wink:
    Er skeptisk til "kabel-voodoo", men skal ikke være skråsikker. Men når jeg hører om kabler som låt bedre etter de ble innspilt, må jeg flire litt :roll:

Har erfart at det er veldig vanskelig å "huske" lyd. Skal ikke være påståelig her - men når man har hørt på Klipsch-høyttalerne sine i et halvt år, kan det jo ikke være lett å huske akkurat hvordan de låt i utgangspunktet? Kan det være mulig at en høyttaler trenger så lang innspillingstid? Eller er det heller slik at det er vanskelig å venne seg til slik de låter? (Jeg ville i alle fall ikke kjøpt et produkt som ikke fungerer tilfredsstillende før halvåret er gått)

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten tanke:

De som kjøper Klipsch rf-7 til 30000kr må jo forsvare kjøpet sitt. "De er så detaljerte at det blir skarpt, men det er jo bare fordi jeg ikke er vandt til slike detaljer". Så går det ett år med denne selvpåtvingte tvangsteorien og de har nå blitt så hørselskadet pga. horndiskanten, at Klipsch er de eneste høytaleren som spiller skarpt nok til å lage tilnærmet normal og god lyd i de ødelagte ørene til de lykkelige Klipsch eierne. Det er jo ikke rart de er fornøyde, når de nå ikke lenger hører god-lyden i det som egentlig er gode høytalere.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt ot, men elektronikk må oppnå ideel temperatur før det låter bra. Hvor lang innspillingstid de forskjelle ht krever skal jeg ikke blande meg inn på, men 50-100 timer anser jeg som minimum.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er for mange et følsomt tema. De fleste som stilles til veggs med kabelinnspilling og andre mer omdiskuterte slike ting har også som regel veldig kritiske meninger overfor blindtester.

Dersom en forskjell er målbar er den ofte hørbar. Dersom den ikke på noen måte er målbar er det heller ikke gjort forsøk som entydig viser at det er hørbart. Dersom vi er så "lite følsomme" at vi sliter med å plukke ut forskjeller i en blindtest der vi har tilgang på en innspilt og en ikke innspilt kabel når vi kan bytte over raskt, hvordan kan da noen hevde at de hører store forskjeller over en periode på 200 timer? Vi snakker vel da tross alt om noe sånnt som 3 måneder!

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det ikke snodig at man kunne høre forskjell på høytalerene etter de er innspilt, når dette skjer gradvis? hvis du da ikke husker hvordan det hørtes ut til og begynne med.. at man hører forskjell på en innspillt kabel er noe aldri jeg kommer til å registrere iallefall..bytte til skjermet nettkabel derimot :wink:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har fått med meg er det aldri noen gang påvist forskjeller på en innspilt og en ikke-innspilt kabel i blindtest. Det være seg nettkabel, høyttalerkabel og signalkabel. Er det noen som kan referere til en test som konkluderer annerledes, er i hvert fall jeg nysgjerrig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører du ikke forskjell på en Vincent SV-233 før og etter innspillingtid,er du mest sannsynelig adm.dir. i korttidsminneforeningen.Om forsterkeren faller i smak,etter innspillingtiden,er noe helt annet.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Hører du ikke forskjell på en Vincent SV-233 før og etter innspillingtid,er du mest sannsynelig adm.dir. i korttidsminneforeningen.Om forsterkeren faller i smak,etter innspillingtiden,er noe helt annet.
    Når det gjelder innspilling av både høytalere og "oppvarming" (ikke nødvendigvis innspilling) av elektronikk, så er jeg enig at det vil være forskjell. Men det Hi-Fil siktet til var jo kabler, og det utsagnet hans slutter jeg meg til .... :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vanskelige greier. Problemet med innspilling er jo gjerne at det skjer over tid. Og vi er ikke så gode til å huske lyd presist over lang tid.

Det hender jeg får spørsmål fra utstyrsleverandører om jeg ønsker å få spilt inn utstyret før jeg får det til test, og jeg pleier da å svare at jeg ønsker å teste utstyret under best mulige forhold, så dersom innspilling er nødvendig, så foretrekker jeg at det blir gjort, slik at ingen kan skylde på at det ikke ble gjort skikkelig.
    Men for å være ærlig: Det har aldri ramlet meg inn å bruke tid på å spille inn kabler og plugger. Er det forskjeller her, så er de minimale sammenlignet med høyttalerinnspilling, ihvertfall.

For høyttalere er jeg imidlertid ikke i tvil om at det behøves en oppmykning av alle begegelige deler før det låter slik det skal. Dette har jeg selv erfart etter langtidslagring av utstyr. Da må det spilles inn på nytt, og det er utrolig hvordan man hører det åpner seg opp i løpet av bare 2-3 timer hvis man har litt volum. Flunkende nye høyttalere bruker gjerne litt lenger tid...

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har ikke noe tro på at en forsterker feks må spillest inn har ikke hørt noe forskjell på min nadc370 siden jeg kjøpte den å den gikk til helvete etter 6mnder men at en forsterker lyder bedre når den er varm tror jeg nokk stemmer derfor står den gamle sonyen jeg har nå på døgnet rundt :P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •