Ny forsterker eller nye høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny forsterker eller nye høyttalere?

Tilstanden er slik at jeg ikke er helt fornøyd med den lyden jeg har. Jeg synes det låter for skarpt og spist, og mangler trøkk i de nedre frekvensene. Tror rommet mitt kan ha noe å si i dette, men det som har mest og si for lyden er til syvende og sist høyttalerne og om de spiller godt på lag med forsterkeren.

Høyttalerene mine er mission m74i, som i og for seg ikke er så altfor ille. De har god lyd, men det jeg føler er at de ikke får vist seg fra sin beste side med den forsterkeren jeg har nå; yamaha rx-v640. På papiret skal den kunne levere 6x85 watt, men må jo regne med at det er vesentlig mindre som blir levert, særlig når det trykker som værst i alle kanaler.

For å få rett og slett mer bass og fylde i de nedre frekvensene, har jeg vurdert å kjøpe ny forsterker. Da en som er kraftigere enn den jeg har nå. Særlig testen av H/K avr 235 i siste dvd og hjemmekino har gjort meg sulten på den nye serien fra Harman Kardon. Her burde det jo også være nok av krefter til å drive mine høyttalere.

Vil dette være veien og gå, eller burde jeg heller sitte på gjerdet, spare opp penger og kjøpe nye høyttalere + forsterker senere?

Vil jeg kunne tjene noe på å kjøpe ny forsterker nå, eller burde jeg kjøpe "alt nytt" ved en senere anledning?

Har hørt på Dali concept 8, og de likte jeg godt. Den lyden passet meg, og prisen var ikke helt værst heller.. Men tror ikke min 640 kan drive disse tilstrekklig hvis jeg kjøpte de nå..

Så hva bør jeg gjøre? Ny forsterker? Nye høyttalere? Vente?

Tips og innspill mottas med takk

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann
    Isteden for å bytte ut komponenter i oppsettet ditt tror jeg heller jeg ville supplert med flere . På en slik engelsk ht er det ikke lett for prisgunstige recivere å skape tyngde i bunn . En fornuftig løsning da kan være å investere i enten subwoofer og kjøre høy delefrekvens eller kjøpe effektforsterker til frontene .
    Selv har jeg også ht av engelsk fabrikat og forholdsvis bra effektforsterker , velger likevel å ha høy delefrekvens ned til sub .

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører en dali swa12 subwoofer, og deler mellom 70 og 80 hz. (litt vanskelig å titte bak der, da jeg ikke kan dele på forsterkeren) Ikke aktuelt å dele noe høyere, da jeg endelig har funnet den frekvensen og det volumet som gjør at subben virkelig gjør jobben!

Har tenkt på effektforsterkere, men liker også tanken på auto-oppsett og muligheter for romkorreksjon. tror det kan gjøre ting til det bedre hos meg.. Skal også jobbe med demping av rommet, da det er en del ekko. Mer bilder på veggene for å si det slik..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •