Låter det bedre etter klokka 18.00? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 118 av 118
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Låter det bedre etter klokka 18.00?

Ja, det gjør det :shock:

Og det spiller BEST fra ca. kl. 01:00 til 05:30, men hvis du starter ca. kl. 20:00 får du flere timer med MYE bedre lyd.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Låter det bedre etter klokka 18.00?

Ja, det gjør det :shock:

Og det spiller BEST fra ca. kl. 01:00 til 05:30, men hvis du starter ca. kl. 20:00 får du flere timer med MYE bedre lyd.
    Får en følelese av at enkelte ikke tror meg jeg... :P

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    .......Får en følelese av at enkelte ikke tror meg jeg... :P
    Du mener vel ikke meg???

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .......Får en følelese av at enkelte ikke tror meg jeg... :P
    Du mener vel ikke meg???
    Jo, jeg er så dårlig på å oppfatte sarkasme enkelte ganger så...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel...back to topic........seriøst.

Det jeg skriver litt høyere opp er KUN fakta. Du har helt rett i utgangspunktet i tråden din

Etter å ha vært på seminar med Mr. Electrocompaniet - Edvardsen for noen år siden, hvor han forklarte den nære sammenhengen mellom

"den "jævla" dårlige kvaliteten på strømmen fra stikkontakten og når på døgnet dette skjedde.........når den vanlige husholdningen med sine vaskemaskiner, kjøleskap, oppvaskmaskiner, matlaging, tørketromler og ikke minst industrivirksomhet er AKTIVE :shock:

da er LYDEN i anlegget "helt jævlig" i forhold til kl. 01:00 på natta når de fleste har vett nok til å ligge å sove..........og maskinene får hvile...."

Utviklingsavdelingen til Electrocompaniet jobbet helst på natta, for å få LYDEN best mulig, så da må det vel være OK for oss å LYTTE til musikk når kvaliteten på 230V'n er BEST?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel...back to topic........seriøst.

Det jeg skriver litt høyere opp er KUN fakta.....

....Utviklingsavdelingen til Electrocompaniet jobbet helst på natta, for å få LYDEN best mulig, så da må det vel være OK for oss å LYTTE til musikk når kvaliteten på 230V'n er BEST?
    Så klart må vi kunne det. :wink:

Active Runelang81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er bra dette blir tatt opp.
    Jeg hører personelig mere forskjell på strømmen forskjellige tider på døgnet, enn f.eks div DYRE signal / høytalerkabler jeg har prøvd.

Da burde vel dette strøm greiene gå ann og diskutere/prøve ut uten at noen konstanterer at sånn går ikke an ifølge skoleboka eller bare ler av det.

Klar over at veldig mange ikke hører forskjell eller har lagt merke til det, men kan være mange årsaker til det.

Vh rune l

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testa litt i dag , men i dag har jo selvsagt nettspenningen oppført seg eksemplarisk, så jeg har ikke fått gjort meg opp noen konklusjon på om den har noe å si enda i allefall. Nettspenningen har ligget helt fint på 240volt i hele dag. Typisk! :roll:

Det eneste aviket så langt i dag var klokka fire, da lå nettspenningen stabilt oppi 245volt faktisk og jeg målte ett lite avik i spenningen på høytaleren også da. "Normal" spenning over høytaleren på "pink noise", volum "-30" er mellom 0,038V og 0,047V. Klokka fire var det altså mellom 0,045V og 0,050V. Dette er ikke store aviket, men det var nå kun på den målingen, samtidig som jeg målte en liten økning i nettspenningen.

Det har ikke vært noen målbar endring i lydtrykket i dag så langt. Vet ikke om "pink noise" er det beste å teste med men...

Foreløpig status for eksperimentet vil jeg si er noe misslykket. :|

Resultatene vi fikk i går var jo mye bedre, og de står jeg inne for. Vi var to stk. som begge så alle resultatene av målingene vi gjorde igår. Og vi så begge det samme.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ikke vært noen målbar endring i lydtrykket i dag så langt. Vet ikke om "pink noise" er det beste å teste med men...
    Det spørs jo hva du er ute etter og ikke minst hva du måler med. Hvis du er ute etter økeblikksmålinger av nivå er en sinus (f eks 1kHz) like greit.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Runelang81
    Synes det er bra dette blir tatt opp.
    Jeg hører personelig mere forskjell på strømmen forskjellige tider på døgnet, enn f.eks div DYRE signal / høytalerkabler jeg har prøvd.

Da burde vel dette strøm greiene gå ann og diskutere/prøve ut uten at noen konstanterer at sånn går ikke an ifølge skoleboka eller bare ler av det.

Klar over at veldig mange ikke hører forskjell eller har lagt merke til det, men kan være mange årsaker til det.

Vh rune l
    Bra sagt, veldig enig. :wink:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Det spørs jo hva du er ute etter og ikke minst hva du måler med. Hvis du er ute etter økeblikksmålinger av nivå er en sinus (f eks 1kHz) like greit.
    Problemet er at jeg ikke vet om nivået øker (hvis det gjør det) i hele frekvensområdet. Slik at om jeg velger en bestemt frekvens, kan det hende forskjellen ikke er merkbar.

Dette er nå mine tanker da. Jeg kan ikke mye om dette, det er derfor jeg spør om slikt her. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje noen burde prøve å koble anlegget sitt på en online-ups og se om de merker noen forskjell. Renere strøm enn det er vel ikke mulig å oppdrive, og er langt billigere enn å investere i et strømfilter til 25 store lapper.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er en online-ups?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Hva er en online-ups?
    Fra siden http://www.teknologiforlaget.no/art.asp?id=182 er det en etter min mening grei forklaring på online UPS

Online UPS
    En online UPS kalles også Dual Conversion evt. Double Conversion eller dobbeltkonverterende på norsk.

Det er ikke slik at batteriet forsyner vekselretteren hele tiden, da spenningen fra likeretteren er høyere enn den nominelle spenningen til batteriet. Normal energiflyt er gjennom både likeretter og vekselretter. Dersom likeretteren leverer mer strøm enn det lasten og vekselretteren forbruker, blir batteriene oppladet. I tilfelle nettufall (svikt i likeretter) flyttes energiflyten fra batteriene uten at vekselretteren merker forskjell eller at det er noe omkoplingtid. En Online UPS er derfor en ekte UPS.

I en online UPS er det altså vekselretteren som normalt forsyner lasten. Fordelen med dette er at lasten mates med korrekt spenning uansett hvilken spenning det er på lysnettet. For økt sikkerhet ii tilfelle feil eller overbelastning av vekselretteren er Online UPS'er utstyrt med en automatisk bypass. I tilfelle pluggbare Online UPS'er typisk fra 0,6 - 4 kVA, så er dette et relé som veksler til omveismating. Omkoplingstiden til bypass er 4-10 ms. I større UPS'er over 6 kVA benyttes som regel en statisk vender, dvs. at man ikke har omkoplingstid ved brukerkontrollert omkopling til bypass. I tilfelle feil på vekselretteren / kortslutning i lasten kan det være omkoplingstid, typisk inntil 5 ms.

De beste leverandørene av UPS over 6 kVA har også utstyrt enheten med en egen manuell bypassbryter i tillegg til den automatiske bypassen.

Dessverre har begrepet Online UPS blitt vannet ut endel, da Online også brukes til å forklare tilgjengelighet til Internett, oppetid på servere o.l. Det er beklagligvis også noen UPS leverandører som bruker begrepet Online galt i sin markedsføring, med den konsekvens at kunden tror han gjør et røverkjøp...
    Skal en Ups benyttess for å eliminere nettstøy, børr kansje en UPS pr. hifi komponent benyttes også, så ikke en strømsterk forsterker, forurenser og påvirker strømforsyningen inn til D/A konverteren osv , eller vice vresa... :wink:

Newcomer shaunv sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I natt klokka 4.00 så satte jeg lyden til et realtivt høyt nivå, og nok en gang ble jeg overasket over hvor mye bedre annlegget spilte...derfor er jeg oppe hver natt og spiller musikk :wink:

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Skal en Ups benyttess for å eliminere nettstøy, børr kansje en UPS pr. hifi komponent benyttes også, så ikke en strømsterk forsterker, forurenser og påvirker strømforsyningen inn til D/A konverteren osv , eller vice vresa... :wink:
    Skal du bli kvitt alle problemer med spenningen på nettet så skaffer du deg et eget batteri-anlegg med vekselretter. Ups i seg selv alene hjelper kun mot avbrudd i strømforsyningen.

Dimensjonert etter ditt eget behov, nok til å spille i for eksempel 12 timer med en oppladningstid på det samme. Burde koste sånn passe nok.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Skal du bli kvitt alle problemer med spenningen på nettet så skaffer du deg et eget batteri-anlegg med vekselretter. Ups i seg selv alene hjelper kun mot avbrudd i strømforsyningen.

Dimensjonert etter ditt eget behov, nok til å spille i for eksempel 12 timer med en oppladningstid på det samme. Burde koste sånn passe nok.
    Hifi anlegget som drives direkte f.eks via serie kobblede blybatterier f.eks med riktig spenning inn på kondensatorene i effektforsterkeren med batteri drift uten å gå via en inverter drift som mater en trafoe og likeretter bro osv er ikke så dummt, hvis man skal gjøre seg helt frikobblet e-verket, drar man til med solcelle oppladning av batteriene også, da kan man vel nyte sola ute med god samvittighet, selv om man sitter inne og fin lytter i det fine været :wink:
    Generellt bør man vel ikke lade batteriene mens man lytter, pga mulig støy fra ladekretsene, men tror desverre en slik løsning fort blir over tre ganger så dyr som den summen på passe nok du antyder, men teknologien for batteri drift er greit vel tilgjengelig.

Er ikke helt enig i med deg Mr_Spock når det gjelder UPS. En skikkelig Online UPS er ofte utstyrt med en skille tafo mellom el.nettet utenfra og inn til likeretteren som både lader batteriene og driver inverteren, samt at det er inverteren i ups en som står for produksjonen av all vekselstrøm ut, og kan vel derfor ikke overføre så mye av den støyen som er på el.nettet og eventuellt skulle komme gjennom skiletrafoen.

Dersom en Online UPS kjører i automatisk eller manuell bypass, da er det vel mer som du angir Mr_Spock, og man får ikke den helt store filtreringen av støyen på nettet.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

Hifi anlegget som drives direkte f.eks via serie kobblede blybatterier f.eks med riktig spenning inn på kondensatorene i effektforsterkeren med batteri drift uten å gå via en inverter drift som mater en trafoe og likeretter bro osv er ikke så dummt, hvis man skal gjøre seg helt frikobblet e-verket, drar man til med solcelle oppladning av batteriene også, da kan man vel nyte sola ute med god samvittighet, selv om man sitter inne og fin lytter i det fine været :wink:
    Generellt bør man vel ikke lade batteriene mens man lytter, pga mulig støy fra ladekretsene, men tror desverre en slik løsning fort blir over tre ganger så dyr som den summen på passe nok du antyder, men teknologien for batteri drift er greit vel tilgjengelig.

Er ikke helt enig i med deg Mr_Spock når det gjelder UPS. En skikkelig Online UPS er ofte utstyrt med en skille tafo mellom el.nettet utenfra og inn til likeretteren som både lader batteriene og driver inverteren, samt at det er inverteren i ups en som står for produksjonen av all vekselstrøm ut, og kan vel derfor ikke overføre så mye av den støyen som er på el.nettet og eventuellt skulle komme gjennom skiletrafoen.

Dersom en Online UPS kjører i automatisk eller manuell bypass, da er det vel mer som du angir Mr_Spock, og man får ikke den helt store filtreringen av støyen på nettet.
    Er enig med deg. Det jeg mente var at en ups ikke hjelper stort, men som du skriver er de som regel utstyrt med utstyr som fjerner eller minsker problemer med forsyningen. Men da er det vel like greit å skaffe seg dette utstyret separat og spare litt cash.

Det beste hadde selvsagt vært å drive forsterkeren med batterier.

Tror jeg skal hjem å sjekke om min Sony Receiver har 12V DC ingang hehe.

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •