Låter det bedre etter klokka 18.00? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 118
    Newcomer ketil torset sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå har vi jo ikke funnet årsaken til dette fenomenet, det kan jo godt være at det er noe med plaseringen av sol og måne som får oss til og oppfatte lyden anerledes

Men det kan jo vere intresant å finne ut om det kan vere noe med strømnettet, siden dette fenomenet skjer etter ca. kl.1800.

En teori er at industrien bruker veldig mye energi på dagtid, deriblant masse lysrør som er veldig støyende, mens på kveldstid blir dette ofte avslått.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra nettleverandørens hold kan jeg bekrefte at det er veldig stor forskjell på kvaliteten på spenningen som blir levert til kunder.

Spenningen varier lett mellom 220 og 240V. Skulle tro dette har en påvirkning på visse hifi-komponenter.

Faktisk så kan en økning i spenningen for eksempel senke tiden det tar å koke opp en kjele vann på din komfyr med et antal minutter.

Problemet kommer hvis du bor langt fra en transformator og forsyningskabler er dårlig tilpasset belastningen. Dette resulterer typisk i "blunking" i lyspærer når ting (varmeovner, kjøleskap) slås av og på.

Har faktisk vært hjemme og målt hos folk som kun hadde sort-hvitt bilde på farge-tv'en sin på grunn av for lav spenning. I tillegg byttet de aldri lyspærer.

Skulle nok tro at en forsterker nok spiller best med høy stabil spenning.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener -uten å være for sikker i fartta- at foreldrenne mine tidligere snakka om at vi bodde veldig nær trafostasjonen vi er tilknyttet til. Husker vi måtte bytte pærer ofte i allefall. Men jeg kan ikke huske at vi har hatt dette problemet med pærer de siste årene. :roll: (bor på samme plass)

Kan vel nevne at huset begynner å bli ganske gammelt, og jeg deler kurs med ikke mindre enn hele andre etasjen, gangen, halve stua, badet, og noe nedi kjelleren (kanskje kjøkkenet og, er ikke helt sikker på den). Men merker jo ingen forskjell om andre i hustet belaster denne kursen eller om de ikke gjør det.

Aner ikke om det har noe som helst å si i denne sammenheng, men tenkte jeg skulle nevne det da.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det kommer av den personlige formen din etter klokka seks.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg og Ketil testa litt sån kjapt her, vi målte spenningen i stikkontakten klokka halv fem i dag og testa litt kjapt på noen frekvenser. Vi gjorde de samme testene nå nettopp (klokka 18.10) Og kom fram til dette:

Nettspenning klokka 16.30 = lå å svingte på mellom +/- 230volt (ca. mellom 228-236volt)
    Nettspenning klokka 18.10 = Lå nesten helt stabil på 240volt

Vi testa også frekvensene 40, 50, 60Hz og målte faktisk ca 1 dB mere på alle frekvensene etter klokka seks (målt på samme volumstyrke såklart).

Dette er ikke den endelige testen, den tar jeg i morgen, men vi ser jo alerede at det faktisk er forskjeller til stede da. Spessielt forskjellene i nettspenningen ble jeg overasket over.

Active Runelang81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult !

MENER også å høre forskjell, men aldri notert hvilke tider. Synes det også er tildels stor forskjell, men det kan være oppe i hue mitt :-)

Som f.eks etter Kent konserten i helga, låter alt lavt enda...... :-)

Men jeg skal måle spenningen endag, så får vi se. Har foreløpig ingen db måler.

Vh Rune L

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forskjellen i db kan rett og slett være at en av dere sto (eller satt) på et annet sted ved den ene målingen. 1 db nivåforskjell er vel neppe hørbart heller.
    Jeg ville uansett tatt kontakt med netteier i området og bedt om utbedring. Du må jo være knyttet til en svært ustabil transformator. :shock:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    forskjellen i db kan rett og slett være at en av dere sto (eller satt) på et annet sted ved den ene målingen. 1 db nivåforskjell er vel neppe hørbart heller.
    Satt på samme plass i sofaen (sweetspot) og holdt måleren likt ved alle målingene da. Det er jo ikke sikkert at selve lydøkningen er hørbar, men kanskje det er nok til at lydbildet endrer seg nok til at jeg legger merke til en eller annen forandring. Jeg vet ikke jeg :roll:

Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Jeg ville uansett tatt kontakt med netteier i området og bedt om utbedring. Du må jo være knyttet til en svært ustabil transformator. :shock:
    Kødder du eller, jeg vil da ikke at de ska ta bort 18.00 tweaket mitt. :shock:

Edit: Nettspenningen ligger fortastt på en 240volt by the way.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil "pink noise" fungere greit som testtone for morgendagens testing? Eller må jeg bruke noe annet?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Vil "pink noise" fungere greit som testtone for morgendagens testing? Eller må jeg bruke noe annet?
    Å måle SPL i rommet kan fort gi en unøyaktighet på +/-1dB fra gang til gang. Det beste hadde vært å måle spenningen over klemmene på høyttaleren.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå målte vi jo en økning på litt over 1db på alle tre frekvensene vi målte da. Mener dere fortsatt at det bare er tilfeldige målefeil?

Så nå skal jeg måle spenningen over høytalerne også. Var det noe mere da med det samme? :roll:

Men jeg må jo uansett bruke en eller annen lyd for å kune måle noen spenning og. Så jeg spør igjen, er pink noise brukbart, eller må jeg bruke noe annet??

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Fra nettleverandørens hold kan jeg bekrefte at det er veldig stor forskjell på kvaliteten på spenningen som blir levert til kunder.

Spenningen varier lett mellom 220 og 240V. Skulle tro dette har en påvirkning på visse hifi-komponenter.

Faktisk så kan en økning i spenningen for eksempel senke tiden det tar å koke opp en kjele vann på din komfyr med et antal minutter.

Problemet kommer hvis du bor langt fra en transformator og forsyningskabler er dårlig tilpasset belastningen. Dette resulterer typisk i "blunking" i lyspærer når ting (varmeovner, kjøleskap) slås av og på.

Har faktisk vært hjemme og målt hos folk som kun hadde sort-hvitt bilde på farge-tv'en sin på grunn av for lav spenning. I tillegg byttet de aldri lyspærer.

Skulle nok tro at en forsterker nok spiller best med høy stabil spenning.
    Mm, dette er jeg sa tidligere i diskusjonen. Det har en klar innvirkning. som Jan A M testet med forskjellig nettspennig kl 16.30 og kl 18.10. Dette har stor innvirknig på lyden. Det er sikkert enda mer stabilt om natta. Da er det best forhold på nettet til å teste utstyr.

Newcomer r3mark sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig er det helt vanvittig at man overhodet diskuterer temaet.
    Om forsterkeren påvirkes av innspenninga fra strømnettet vil jeg riste på hodet av strømforsyningene i forsterkerene vi sitter med hjemme hos oss selv.

Dagens moderne spenningsregulatorer er så kjappe på å reagere på spenningsendringer på inn-siden at du knapt vil merke det på utgangen om du skrur opp og ned på innspenningen. STØY derimot kan man heller sette seg ned og diskutere i det vide og det brede. Skal man kverulere så kan man selvsagt legge fram det faktum at støy faktisk er spenningsendringer som regulatorene ikke rekker å reagere på, men det har absolutt ingenting med om strømleveradøren i stedet for 230v gir deg 210 eller 250v for den saks skyld.

Finn heller fram ei bok og undersøk hvordan ei konvensjonell strømforsyning har svakheter som ei switchmode ikke har og omvendt. Til syvende og sist vil nok DC-spenningene forsterkern jobber med temmelig konstante uansett spenningen som strømleverandøren din gir deg (innenfor rimelighetes grenser så klart).

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobber ikke forsterkere med AC da? Eller bruker de DC til noe? Det kan jo ikke være bare DC, det går jo AC ut til høytalerne...(?)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r3mark
    Om forsterkeren påvirkes av innspenninga fra strømnettet vil jeg riste på hodet av strømforsyningene i forsterkerene vi sitter med hjemme hos oss selv.
    nå er d jo ikke snakk om veldig hørbare forskjeller som oppleves, men det at musikken blir mer behagelig å høre på, og man får et intrykk av at lyden er bedre rett og slett enn tidligere på dagen

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dagens moderne spenningsregulatorer er så kjappe på å reagere på spenningsendringer på inn-siden at du knapt vil merke det på utgangen om du skrur opp og ned på innspenningen. STØY derimot kan man heller sette seg ned og diskutere i det vide og det brede. Skal man kverulere så kan man selvsagt legge fram det faktum at støy faktisk er spenningsendringer som regulatorene ikke rekker å reagere på, men det har absolutt ingenting med om strømleveradøren i stedet for 230v gir deg 210 eller 250v for den saks skyld.

Finn heller fram ei bok og undersøk hvordan ei konvensjonell strømforsyning har svakheter som ei switchmode ikke har og omvendt. Til syvende og sist vil nok DC-spenningene forsterkern jobber med temmelig konstante uansett spenningen som strømleverandøren din gir deg (innenfor rimelighetes grenser så klart).
    Alt dette er motbevist gang på gang, skjønner ikke at du gidder. Du snakker om teorier, det er ikke slikt alt fungerer rundt omkring :wink:

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det en ting jeg har observert i lang tid nå og det er at anlegget generelt låter bedre etter ca. kl. 18.00. Det slår aldri feil, aldri. Fatter ikke hva dette kommer av?
    Har du søsken som ser på barnetv?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Har du søsken som ser på barnetv?
    hehe :lol: :lol:

jeg tror fortsat at det har noe med sola og månen å gjøre jeg

Newcomer r3mark sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Jobber ikke forsterkere med AC da? Eller bruker de DC til noe? Det kan jo ikke være bare DC, det går jo AC ut til høytalerne...(?)
    Forsterkerene genererer AC ut fra ei stabil DC spenning. Visste du ikke det?

Det virker som om dere mener jeg skal forkaste alt jeg har lært under 5 års utdanning i elektronikk... Skal vi skrive om fysikkens lover i samme slengen?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkerene genererer AC ut fra ei stabil DC spenning. Visste du ikke det?
    Nope. Men, hmm.. skrudde opp en liten pchøytaler forsterker en gang og den jobba kun med vekselspenning da. Ja ja, er ikke noen ekspert på forsterkere jeg.

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •