Kassett bedre enn CD ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 21 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 416
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kassett bedre enn CD ?

Les artikkelen: "The Rise and Fall of Mr. Digital".
    Av en professor i musikk, USA - han har visst gjort det samme som undertegnede - investert i en Tascam proff. kassett-spiller og kuttet ut alt digitalt i den grad det er mulig. Grunn: Mye bedre lydkvalitet.

http://emedia.leeward.hawaii.edu/fra...ex7_review.htm

Vil også vise til linken

http://groups.google.com/groups?hl=n...ki.localdomain

Mark Levinson (Red Rose) har uttalt at kassett-mediet er bedre enn CD til å bevare den opprinnelige kvaliteten ("musikkens sjel") i et opptak.

Ihvertfall inntil SACD blir en realitet for alle slags innspillinger.

Meget interessant.

Og tenk hvordan det fine kassett-mediet er blitt manipulert ut av markedet i forbindelse med at musikk nå skal presenteres på dårlige komprimerte musikk-filer (mp3, etc.).

Som jeg har hevdet andre steder - jeg anbefaler sterkt å kopiere musikk på gode kassetter istedenfor å brenne CD'er (komprimert eller ikke).

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med det samme vi er i gang med spektakulære avsløringer så kan jeg nevne at en eller annen tulling har skrevet bok om ringenes herre også!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, så er ordet tulling brakt inn i debatten.
    Det blir liksom så tomt med argumenter for de som skal forsvare alt det nye ....

Fordi det handler om å gjengi lyd naturlig - hvilket det analoge mediet er perfekt til. Og en moderne kassett-opptaker med Dolby B eller C har kvalitet nok til å gjøre en studioversjon av opptaket. Skjønner ikke at folk lar seg lure til å brenne CD'er som varer kanskje 5 år eller noe sånt. Ren hjernevask fra industrien og pressen etter min mening.

Se ellers TAS 152 Feb/Mars 2005 side 88, artikkel The Cutting Edge, intervju med noen av verdens mest kjente studio-teknikere: Keith Johnson, Bob Katz og Peter McGrath.

Der blir et eksperiment omtalt som ble gjort på 80-tallet. Man sammenlignet en modded digital Sony PCM-F1 med en modded Studer A30 analog opptaker ved høy hastighet (30 ips) og disse to mot en Sony proff. Walkman m/Dolby C. Den siste vant !!!!!!!!!!!!!
    Men det var også pga mikrofonene - de to første brukte de kjente Neumann, den siste B&K 4133, og noe av konklusjonen var at mikrofonene må velges ut fra opptaksmediet.

Så alle som er interessert i god lyd og i å lage egne kopier og programmer - hopp over alt det moderne digitale utstyret, og kjøp en proff. kassettspiller + gjerne metallbånd (mens de ennå finnes).

Selv med kjempedyrt digitalt utstyr i studio sliter man med lydkvaliteten. Og skylder gjerne på de stakkars mikrofonene.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir sikkert en "het potet".....
    Uansett, man kan diskutere mye om lyd idag, og lyd er så individuelt at vi aldrig blir ferdige med diskusjonerne, så fint.....
    I gamle dager da man skulle spille inn en plate, da havde man noe der het en spole båndopptaker, disse kunne fåes i et hav av fabrikater, og med mange spor. Etterhvert kom der DAT maskiner også....
    Masse vellydende plater, enten på vinyl eller cd er laget ut fra en master på bånd, men man tenker ikke over dette egentlig.
    Der er selvfølgelig også masse gode digitale innspillinger !!
    Lyden vi hører er i stor grad bestemt av producere i forskjellige studio´s, og siden cd platens verdens premiere har det undret mig hvorfor vi ikke fik den perfekte lyd, men igjen, det får vi heller ikke alltid fra vinylskiver.
    Dette var et lite sukk.....
    Nuvel, Tascam, Tandberg, Revox, Technics, Akai og Nagra bl.a. bygget noen av de grommeste båndmaskiner den gangen, og de der var så heldige å eie én av disse, og med en god mikrofon spilte inn noe musikk fra en kirke el. lign. sitter på noe av den bedste lyd der er å oppdrive, selv idag.
    Idag er velholdte spole båndopptakere en gullgruve, men hvem gidder plundre med store bånd, selvom lyden er fænomenal ?
    Det virker vanvittigt at man skulle kunne få god lyd fra en kassett, men det er faktisk sant. Én av de største overraskelser jeg har fått i mitt liv er en Tandberg TCD 440A, ny-justert med nye remmer. Opptak fra min cd spiller formelig slog mig i bakken. Opptakene havde den fordel at all skarp lyd forsvannt som dug for solen, lyden blev voldsomt organisk og man fik lyst å lytte i en uke. En helt vanvittig god lyd....
    Nu spiller jeg på en Nakamichi LX5, og selvom jeg har masse gode skiver, også på cd, da er favoritten min et opptak på bånd av Eva Cassidy´s Songbird.....
    Så, ja, jeg innrømmer det, jeg spiller kassett........
    Men da alt idag dreier sig om lettvinthet, lagring, standardisering, økonomi og fortjenester, ja da er kassetten jo uten tvivl dårligt stillet, og som cd´en, døende....

Ser jo ikke bortsett fra at en påkostet cd spiller kan spille utrolig bra, den sidste jeg hørte var en Accuphase til, hva, 50.000 kr., men jeg tror ikke jeg ville kjøbe den om jeg havde råd....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen

Dette blir sikkert en "het potet".....

Så, ja, jeg innrømmer det, jeg spiller kassett........

Men da alt idag dreier sig om lettvinthet, lagring, standardisering, økonomi og fortjenester, ja da er kassetten jo uten tvivl dårligt stillet, og som cd´en, døende....

Ja, med en god (vintage) kassettspiller blir lyden organisk og naturlig, så den påvirker lydbildet noe. Min Tascam 122 MK III gjør det dog i liten grad - den er så moderne at lyden er mere nøytral enn en god vintage-modell. Men i den grad den påvirker lydbildet, så er det til det bedre - det var jo en gammel kjensgjerning "den gang" at en innspilling på kassett lyder bedre enn originalen.

Jeg gikk tilbake til kassett-mediet også fordi det er lett å bruke, man kan starte opptak omgående (uten å vente på en GigaHertz PC som trenger 1/2 time på å komme igang) og fordi de digitale formatene endres hvert år. Ingen standardisering ! Og de er alt for dårlige i minst 20 år til.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel ikke akkurat magnetbånd den beste måten å lagre informasjon på i flere tiår heller vel egentlig, tenker på den magnetiske smitte effekten man har, samt at båndene og avlesnings hodene slites ved bruk. Båndene trekker også til seg fuktighet over tid og man risikerer at overflaten på båndet klistrer seg litt i rullen hvis de ikke spoles ved jevne mellomrom.

En annen slitasje effekt er at musikken ligger innspillt etterhverandre og man må gjerne bruke en del spoletid osv når man skal finne riktig innspiling.

Er ellers enig i den rolige og på mange måter riktige analog lyden gode kasett og spolebånd spillere kan frembringe, men må desverre innrømme at jeg setter Vinyl fremdeles høyest, deretter cd og så analog spolebånd, så kasett...

Har ellers hvis man snakker om literatur hørt om ei engels småbarns mamma som er litt Harry.... :wink:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Nå er vel ikke akkurat magnetbånd den beste måten å lagre informasjon på i flere tiår heller vel egentlig, tenker på den magnetiske smitte effekten man har, samt at båndene og avlesnings hodene slites ved bruk. Båndene trekker også til seg fuktighet over tid og man risikerer at overflaten på båndet klistrer seg litt i rullen hvis de ikke spoles ved jevne mellomrom.

En annen slitasje effekt er at musikken ligger innspillt etterhverandre og man må gjerne bruke en del spoletid osv når man skal finne riktig innspiling.
    Jeg er enig, men for mig, med det bruk jeg har, da bekymrer lagring osv mig ikke. Kanskje dumt, men jeg lever bare én gang, og de bånd jeg lager nå holder sikkert mig ut tror jeg. Bånd spilt inn i mine unge dager låter redselsfuldt pga den dårlige Nikko, Marantz, Luxman osv deck jeg havde den gangen, båndene var også dårlige.
    Har dog noen bånd fra en Aiwa AD-F770, disse er laget for ca. 15 år siden, disse er stadig bra, men må spilles på maskinen de er laget på. Den har jeg, men den er ikke i så god stand mere, og jeg anbefaler ikke noen å kjøbe Aiwa kassettdecks, uansett deres rygte som spesialister, deck´ene er meget plundrete å reparere på....
    Spoletid bekymrer mig ikke, for som du siger, den analoge lyden er god, man nyter musikken, og spoler faktisk sjeldent ! Det er faktisk ikke ofte jeg lytter til en cd fra ende til anden, med kassett skjer dette hele tiden...
    LP´en er meget god, og vil overleve cd´en er jeg sikker på. Med begrenset budget får man her et lydbilde, og en organisk opplevelse man må høre før man tror det.
    Desværre er der ikke noe perfekt medie idag, men med kassett kan man faktisk få en fusjon av cd og analog lyd, dvs. platespillerlyd uten støy om man kan sige det sånn.
    Som KjellB siger må man ha en ny kassettspiller, ikke kjøbe noe gammelt dritt, men en brukt kan "hinte" av muligheterne. Som alltid selger jeg det jeg egentlig elsker, bortsett fra kona da, ønsker jeg likevel ikke solgte mine 2 stk 440A´er, men det gamle prinsipp med dobbelte bias kontroller laget på en meget uheldig måte irriterte mig, det er umuligt å få optimal lyd ut av den uten måleinstrumenter, så det så.....
    Der vil sikkert komme masse kommentarer om forvrenging, Wow & Flutter, skitne hoder, manglende dynamikk osv., men dette interesserer mig ikke, hører ikke dette, hører bare musikk....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja jeg har drevet med analoge bånd siden 1969 da jeg kjøpte min første båndopptaker, som snart ble skiftet til toppmodellen fra Tandberg: 6000X. Og kassett fra 1977, en Akai GXC-760D, kanskje den beste den gang.

Og jeg har i mange år brukt tape som hoved signal-kilde.

Erfaringer:

De fine gamle europeiske båndopptakerne med topplyd hadde nok litt for bløte lydhoder - de holdt ikke ved langvarig kontinuerlig bruk. Derfor gikk jeg etterhvert over til japanske modeller, som Akai, som nesten er uslitelig (og nå min proffe Tascam). Dessuten: kassett-spillere og kassett-bånd er mindre følsomme for slitasje enn de store båndopptakerne.

Selve båndene: Jeg spiller idag på bånd jeg spilte inn på 70-tallet. Ingen problemer i det hele tatt, men det krever at man bruker de gode bånd-fabrikatene, som Sony FeCr (forlengst utgått), Maxell UD, TDK SA og beslektede TDK-typer og fremfor alt: de dyre metall-båndene (TDK, Maxell, Sony) - de holder evig.

I bilen er Maxell UD holdbar, dessuten metallbånd der - de tåler sol og varme/kulde.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Skjønner ikke at folk lar seg lure til å brenne CD'er som varer kanskje 5 år eller noe sånt. Ren hjernevask fra industrien og pressen etter min mening.
    Jeg har "hjemmebrent" som er fra 1993. Still going strong....

De andre fordelene ved en CD spiller overgår hva lydkvalitet angår fra en kassett.....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen

Har dog noen bånd fra en Aiwa AD-F770, disse er laget for ca. 15 år siden, disse er stadig bra, men må spilles på maskinen de er laget på.

Desværre er der ikke noe perfekt medie idag, men med kassett kan man faktisk få en fusjon av cd og analog lyd, dvs. platespillerlyd uten støy om man kan sige det sånn.
    Som KjellB siger må man ha en ny kassettspiller, ikke kjøbe noe gammelt dritt, men en brukt kan "hinte" av muligheterne.

Ja jeg var heldig - det viste seg at hodene på min gamle Akai var helt identisk justert som på den nye Tascam-maskinen. Så de gamle kassettene lyder så crispe som aldri før.

Etter at jeg oppdaget hvilke bånd som var de gode har jeg aldri opplevd problemer av noen art med kassettene mine.

Med en slik proff Tascam + metallbånd blir lydkvaliteten like god som på en stor båndopptaker av studio-typen. Det skyldes bl.a. at moderne metallbånd har mye større informasjonstetthet (mye mindre størrelse på magnet-partiklene), de kan ta mye høyere nivåer, og de er mye vanskeligere å slette (mere stabile opptak), altså mere avansert teknologi.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad

Skjønner ikke at folk lar seg lure til å brenne CD'er som varer kanskje 5 år eller noe sånt. Ren hjernevask fra industrien og pressen etter min mening.

De andre fordelene ved en CD spiller overgår hva lydkvalitet angår fra en kassett.....

En god kassettspiller har bedre frekvensgang enn en CD-spiller (stopper ikke så brått i det øvre området) og MYE bedre low level informasjon, der jo CD'en får problemer pga lavere bitrate ved lave signalnivåer.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg det ikke - der var den (godeste) Kjell B på'n igjen med et av sine analoge innlegg.

Nå må du se å slutte med denne nedrakkingen av alt som er nytt og kvalitetsbevarende. Jeg regner dog med at også jeg ville foretrekke et analogt opptak av kjerringa som kjefter. Da ville det kanskje høres mindre klart ut. :roll:
    Mange (og sikkert du også) har i alle år (siden innføringen av CD) spådd at dette mediet hadde kort levetid, og at materialet derfor ville gå tapt innen få år.

Bullshit! Bullshit! Bullshit! Bullshit! Bullshit!

Jeg har kjøpt CD'er siden 1982, og ikke én av disse viser tegn til nedbrytning. Ikke engang de jeg selv har brent etter at denne opsjonen kom på banen.

Jada, jeg har kassettspiller, men selvsagt ikke innen din "vintage"-range. Den har, fri og bevare meg, Dolby S. Huff - det låter jo "rent", og slikt skal vi selvsagt ikke ha noe av. Ikke det at jeg bruker den lenger, men den står selvsagt der, dyr som den var. Og mange bånd har jeg jo, som seg hør og bør, men hvorfor i all verden skal jeg i unødvendig grad belemre meg et format jeg sånn sett i hovedsak har forlatt for lengst?

I min barndom brukte jeg MASSE tid på å sørge for at LP-opptak ble så bra som overhodet mulig. Men hva annet KUNNE man gjøre? Det var jo for f... det man hadde å rutte med?

Ja, jo - jeg skal vel være enig i at CD'ens barndom var belemret med opptak der den digitale teknikken åpenbart var ukjent og til dels spennende for mange teknikere/musikere. Skarp diskant osv. Slik er det ikke lenger, og jeg vil aldri påstå at lyden var "bedre før".

Denne diskusjonen kan vi sikkert holde gående i lang tid. Det gidder jeg imidlertid ikke, for slike som deg vil aldri la seg overtales. Den opsjonen har gått ut på dato, og det for lengst.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Tenkte jeg det ikke - der var den (godeste) Kjell B på'n igjen med et av sine analoge innlegg.

Nå må du se å slutte med denne nedrakkingen av alt som er nytt og kvalitetsbevarende. Jeg regner dog med at også jeg ville foretrekke et analogt opptak av kjerringa som kjefter. Da ville det kanskje høres mindre klart ut. :roll:

Og nå må du lese det jeg skriver.

Jeg fremhever kassettmediet som bedre egnet til hjemmeopptak enn brenning av egne CD'er. Og jeg har mange profesjonelle lydfolk som støtter meg der. Også fordi i den grad kassettmediet gir noen endring av lyden, så oppfattes det som "bedre", mens endring av lyden i digitale medier alltid oppfattes som negativt.

Og hva med low level-problemene i digitale medier ?

Jeg har selv anvendt moderne digitale opptaksmedier, til dels i high-end klassen, og gikk tilbake til kassett-mediet, fordi jeg opplevde det som mye bedre.

Kassett-mediet er nesten det eneste som har blitt bedre med årene, og er i dag i år 2000 bedre enn noensinne. Et faktum som den fordummende hifi-pressen unnlater å fortelle om, fordi a) det ville skade annonsørenes sak, men b) viktigere: moderne presse lever av å selge science fiction - eventyr-fortellinger om moderne computer-teknologi.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En god kassettspiller har bedre frekvensgang enn en CD-spiller (stopper ikke så brått i det øvre området) og MYE bedre low level informasjon, der jo CD'en får problemer pga lavere bitrate ved lave signalnivåer.

Så de med SVS sub (<15 hz) og f.eks AudioPro Evidence E7(opp til 35 khz) høytalere har mye å hente på å få seg et skikkelig kassetdekk altså? Problemet blir vel nyutgivelser.......

Takke meg til CD spilleren med "dårlig" lyd fremfor spoling og kassettbåndsalat, men for all del du har sikkert rett i det du skriver. Ikke så nøye for min del, siden min musikksmak ikke er så avhengig av dette. Forøvrig synes jeg du legger mye tid og arbeid i innleggene dine. Matnyttige er de også, for de som har interesse for den slags er det sikkert meget spennende lesning.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo

Jeg har kjøpt CD'er siden 1982, og ikke én av disse viser tegn til nedbrytning. Ikke engang de jeg selv har brent etter at denne opsjonen kom på banen.
    Svensk radio har pronlemer med noen av de første platene i deres gigantiske samling. Så det er noe hold i dette..... Men jeg kunne aldri tenke meg å bytte bort fordelene med CD for å få den lille nyansen bedre lyd med en kassettspiller.... Antagelig så koster en kassettspiller vi her snakker om mange tusen kroner også. I dag får man cd spillere ned i 3-400.- som låter helt OK på "menigmansanlegg"......

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B. Skriver du innlegg av noen annen grunn enn å provosere?
    jeg skjønner det ikke helt, hvis du er så glad i gammel teknologi hvorfor bruker du da internett? Brevduer er da mye bedre!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før du gnager halen din av for godt kjell, du bekreftet i en annen tråd å ha testet en AD-DA-kjede i en avspillingskjede uten å kunne høre dens eksistens. Hva har det å si om det er en plate i mellom dersom signalet blir lest og reklokket korrekt?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svensk radio har pronlemer med noen av de første platene i deres gigantiske samling. Så det er noe hold i dette..... Men jeg kunne aldri tenke meg å bytte bort fordelene med CD for å få den lille nyansen bedre lyd med en kassettspiller.... Antagelig så koster en kassettspiller vi her snakker om mange tusen kroner også. I dag får man cd spillere ned i 3-400.- som låter helt OK på "menigmansanlegg"......

Ja det med prisen er korrekt.
    Du må regne med fra 7.000 - 14.000 kr for en tilfredsstillende kassettspiller. Da snakker vi om lyd i high-end klasse og helst lettvint justering av Dolby-nivå og bias til den anvendte kassett-type.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Før du gnager halen din av for godt kjell, du bekreftet i en annen tråd å ha testet en AD-DA-kjede i en avspillingskjede uten å kunne høre dens eksistens. Hva har det å si om det er en plate i mellom dersom signalet blir lest og reklokket korrekt?

Ha-ha, denne måten å uttrykke seg på kan tyde på en viss nervøsitet hos fremskrittets venner.

I det eksempelet jeg nevner ble det brukt en 20-bit Sony AD-DA kjede, og med musikk med jevnt høyt nivå (pop, jazz, m.m.) - og dette kun for å sammenligne med mini-disc. Målet var å teste et moderne praktisk opptaksmedium (mini-disc), og den lyden som passerte AD-DA ble godkjent (men ikke fin-testet for mindre endringer), mens det komprimerte formatet var ganske så grusomt å lytte til i sammenligning.

Ved innspilling med digitale medier hadde jeg tenkt å kjøre lyden gjennom en rør-preamp, så AD-DA lyden kunne jeg derfor godt leve med. Men testen min viste at det komprimerte formatet var så elendig at det ikke taklet den store fyldige rør-lyden - komprimerte digitale formater må ha et lydsignal som er filtrert i høyfrekvensen og ellers så enkelt så mulig (enkel syntetisk pop o.lign.).

CD-brenner: jeg anbefaler leserne å teste følgende - lag 4 digitale kopier etter hverandre og hør på den gjallende lyden som oppstår i siste kopi. Den første har litt av dette også. Hvorfor skal jeg svare på hva årsakene til dette kan være ? Det er ikke min sak. Men det kan være tidsforvrengning, fysiske feil i avlesningen av discen, og mye mer.

Og CD-brenneren arbeider etter et prinsipp som gir mye mindre stabile kopier enn de "ekte" CD'ene vi kjøper i butikken. Og deres holdbarhet diskuteres også.

Ofte blir det rett og slett feil på brente plater. En tungvint prosess med en PC som skal startes opp og filformater velges, titler skrives inn, etc.etc. Min kassettspiller er klar til bruk ØYEBLIKKELIG. Og med fantastisk god lyd.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Jeg har en del gamle plater. På mange av disse kan du høre denne effekten. For å ta et veldig kjent eksempel: Day Tripper, The Beatles. Der kan du høre George Harrisons gitar mange tidels sekunder før selve låten starter. Effekten av hardt presset mastertape som smitter.
    Et annet spørsmål er om dette er en del at helheten, altså en del av det utgitte verket? Jeg mener "ja", hver gang jeg hører denne platen forventer jeg å høre denne effekten, ekkoet er en del av opplevelsen.

-She's a big teaser, she took me half the way there...

Side 1 av 21 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •