Kassett bedre enn CD ? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 21 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 416
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil

Det du skriver er jo direkte feil. Det er ikke kjent i det hele tatt, da hadde ingen spurt.
    Det medfører heller ikke riktighet det du skriver om at store arkiver satser på tapelagring, det henger igjen fra gammelt av. Det satses derimot på utvikling og forbedring av andre lagringsformer som ikke er så plasskrevende.

Og det du skriver er ihvertfall ikke dokumentert av deg, men sikkert ganske riktig, da det ansettes datafolk i institusjonene.

Fra USA oppgis følgende institusjoner:
    ... universities, museums, government agencies including NASA, the National Archives, the US State Department, Library of Congress, TV broadcast networks here and abroad, Radio Stations, theaters including Broadway, record companies, independent recording studios, Houses of Worship, and thousands of retail customers around the world.

Videre oppgis at produksjonen av de store 10 " spolene dessverre nå stopper i løpet av 2005, slik at man TVINGES til å gå over til andre medier. Det skyldes nok ansettelse av computer-genier i lydbibliotekene slik at markedet ødelegges.

Edit: Quantegy (Ampex) opplyser at de er i full produksjon og med et godt marked igjen. Se link:
    http://www.quantegy.com/pressrelease.asp

At gode bånd holder i mange hundre år (men sikkert med en viss kvalitets-degradasjon) er velkjent hvis man er kjent innenfor denne typen lagringsmedier. Avhenger veldig av båndkvalitet og lagringsbetingelser.
    Edit: Jeg ser jo at fabrikantene garanterer 30 år (minimum), men der har allerede jeg selv fått prøve analoge bånd helt fra 50-tallet (over 50 år gamle) som er helt fine.

Akkurat dette får dere ellers finne ut mer om selv. Jeg har ikke tenkt å svare på alt.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, disse "datafolkene" og "computer-geniene"... Hvor skal dette ende?

ALT som er nytt er med all tydelighet ille.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Huff, disse "datafolkene" og "computer-geniene"... Hvor skal dette ende?

ALT som er nytt er med all tydelighet ille.

ja, når tingene bare varer 3 år (men oppgis å vare 114 år) så er det elendig for å si det mildt.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder harddisker er jeg tilbøyelig å være enig med deg, Kjell.
    Jeg har mange harddisker i mine PC-er, og i tillegg ligger det en god del ødelagte disker i hylla. De har ikke holdt i mer enn 2-4 år. Andre igjen går fortsatt etter mange år, men hvor lenge de vil vare? Tja, si det?

Det er mange deler inni en disk som blir slitt, så at normale disker holder i 600 000 timer (68 år) anser jeg som ren utopi. Jeg lurer i så fall på hvor stor raten for diskenes effektive lese-/skrivetid er. Og hvor lenge er det trolig at en motor i en disk vil holde?

Ut over dette er vår enighet dessverre svært begrenset, og jeg så aller helst at du lot være å slenge rundt uttrykk om "alment kjent", velkjent", "seriøse", "elendige" som alle gir oss et inntrykk at du med all tydelighet formidler "alle vet jo dét - bare ikke du"-mentalitet.

Skal slike uttrykk benyttes må de også underbygges.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ut over dette er vår enighet dessverre svært begrenset, og jeg så aller helst at du lot være å slenge rundt uttrykk om "alment kjent", velkjent", "seriøse", "elendige" som alle gir oss et inntrykk at du med all tydelighet formidler "alle vet jo dét - bare ikke du"-mentalitet.

Nei hvorfor det ?

Jeg har da god erfaring og har studert tingene, men har ikke tid til å lete opp alle referansene. Tror jeg skriver slik som jeg vil - og etter å ha lest innleggene dine (til sammenligning) tror jeg da jeg selv holder et brukbart saklighetsnivå.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke særlig å bidra med i denne diskusjone, men må si det er særdeles morsomt å lese innleggene :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant på et sosialantropologisk plan - ganske uinteressant på et teknisk plan :-)

Det finnes måter å teste reell levetid for en harddisk. Man antar at en statistisk prosess beskriver sannsynligheten for at en enhet skal svikte innenfor et gitt tidsintervall. Fordelingsfunksjonen kan finnes eksperimentelt. Ved så å kjøre f.eks 1000 disker samtidig kan man estimere parametrene i den gitte fordelingen med en viss nøyaktighet. Dette er ikke eksakt, men man kan uansett ikke spå levetiden på en harddisk eksakt, bare si noe om hvor sannsynlig det er at den svikter innen et gitt tidspunkt.

Datalagring for fremtiden er jo et stort problem på mange plan. En av de største utfordringene er jo å kunne lese/konvertere avlegse formater. Hvor mange DCC-kassettspillere finnes det om 20 år? Kanskje er fildelingsverktøy den beste garantien for at et gitt musikkstykke finnes om 100 år? eller kanskje ikke...

For mine ører er dynamikktap i Dolby SNR kombinert med dårlig frekvensrespons, støy og ustabil hastighet store nok argumenter til aldri mer å høre på en kassett. I tillegg kommer ergonomi og holdbarhet.

mvh
    Knut

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    For mine ører er dynamikktap i Dolby SNR kombinert med dårlig frekvensrespons, støy og ustabil hastighet store nok argumenter til aldri mer å høre på en kassett. I tillegg kommer ergonomi og holdbarhet.

mvh
    Knut
    Alt der KAN gå istykker, går istykker, det er bare et spørgsmål om tid.
    Men, dine argumenter med frekvensrespons, støy og ustabil hastighet holder ikke tror jeg. Masse high end platespillere har større variasjoner enn en god kassettspiller....,
    Eneste med frekvensresponsen er vel hvis du vil ta opp sacd plater og være sikker på bikkja synger med....
    Jeg ser frem til en eventuell test av f.eks. Tascam 122, siden denne brukes i masse studio´s verden over kan det umuligt være dårligt.

Ellers, for nostalgiens skyld kan vi jo nævne at Stereoneedles.com nu er totalt utsolgt for Shure N91ED nålen, jeg kjøbte den sidste igår ! tror kanskje KjellB er skyld i dette, masse av disse er havnet i Norge nemlig....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Interessant på et sosialantropologisk plan - ganske uinteressant på et teknisk plan :-)

Jaha, der fikk vi den. Å kritisere moderne teknologi - det er et sosial-antropologisk fenomen ....

At harddisker ukritisk innføres som langtidslagring uten å ta høyde for mulige crash etter få år - det er derimot teknisk uinteressant ?

Jeg vil si følgende: At såpass mange mennesker i nyere tid lar seg omvende til den moderne computer-religionen - det er derimot et sosial-antropologisk fenomen ....

:lol: :lol: :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen

Ellers, for nostalgiens skyld kan vi jo nævne at Stereoneedles.com nu er totalt utsolgt for Shure N91ED nålen, jeg kjøbte den sidste igår ! tror kanskje KjellB er skyld i dette, masse av disse er havnet i Norge nemlig....

Ja jeg kunne ikke fatte hvordan han kunne selge disse V 15 II-stiftene fra 1970-årene så billige. Verdens beste pickup. Jeg kjøpte et 2-sifret antall selv !!!!

Synd, for så må folk igjen gå til Ortofon-forhandleren i Oslo og kjøpe mye dårligere moderne nye pickuper ....
    Nei, fra spøk til alvor: Vi skal nok finne flere løsninger her. En åpenbar mulighet er jo å ta gamle stifter og retippe hos Expert i UK.

Men kanskje dette bare er midlertidig ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mvh
    Knut

Ja stort sett er det disse grunnene i digitale medier som gjør at jeg går tilbake til kassett-spiller som musikk-lagringsmedium. Så mine argumenter blir på en måte omvendte.

Jeg synes digitale systemer er utrolig langsomme, tenk å ha en hel stor PC i stuen ved stereoanlegget, og så skal den startes opp og få igang de riktige programmene, titler skrives inn, etc. For mye klassisk/eviggrønn musikk (bortsett fra pop for 14-åringer) finnes jo bare på LP-plater, og så skal jo disse spilles inn.
    Og digitale systemer er veldig udynamiske i mine ører, jeg får mye mer dynamikk og "slam" i lyden ved å kjøre analogt.
    Min kassettspiller har bedre frekvensrespons enn en CD-spiller, og mye mye bedre enn komprimerte filer, som må frekvensbeskjæres for ikke å lyde for grusomt i diskanten.
    Mht støy, jeg hører en raslende bakgrunn i diskanten når jeg lytter til all-digitale systemer og all-digitale recordings.

Men det blir bedre. Nå raser det inn re-issue vintage-produkter (ikke emuleringer lenger) i studioene, så CD-plater lyder så absolutt bedre idag enn før. Kilde: internasjonale studio-tidsskrifter (så jeg vet ikke hvor mye lille Norge henger igjen her).

Og holdbarhet: brente CD-plater holder rel. kort tid, og om få år kommer nye digitale standarder, kanskje passer ikke de gamle platene da ?

Så jeg bruker nesten de samme argumentene som du, men i motsatt retning. Så forskjellige kan oppfatninger være.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Og holdbarhet: brente CD-plater holder rel. kort tid, og om få år kommer nye digitale standarder, kanskje passer ikke de gamle platene da ?

Hvordan klarer du å gulpe opp den samme usanne leksa gang på gang. En brent plate varer relativt kort tid? Hva slags tull er det? Du lar vel ikke barn leke med kassettene dine? I så tilfelle varer nok kassettene akkurat like lenge som de brente CD-platene. Hvis du behandler CD-platene som du behandler kassettene dine, så varer de i hvert fall like lenge. Å brenne 10 kopier av en CD er unnagjort på et blunk, så når din kassett tar kvelden om 20 år, så har jeg fortsatt 9 kopier igjen i skapet. Forøvrig tar 10 CD-plater langt mindre plass i skapet enn 10 kassetter.

En annen ting Kjell, i et moderne hjem er ikke PC noe en skrur på når en skal høre musikk, den står på hele tiden. Oppstarttiden er derfor ca 0 sekunder. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som tidligere sagt - her bruker Kjell argumenter i alle retninger. Og til stor grad faller slår egne argumenter ihjel de han forsøker å forherlige.

Å snakke om CD, for deretter kritisere det mest komprimerte formatet. Dette har ingen sammenheng.

Og når fikk en ordinær musikk-kassett bedre frekvensrespons enn en CD? Spolebånd, ja, kanskje, men bedre enn en CD?

Sikkert mye jeg ikke vet i sakens anledning, men så har jeg da i alle fall hørt mye på gode anlegg de senere år og kjenner ikke igjen de forferdelige lydene du til stadighet henviser til. Og jeg kan ikke akkurat si at jeg gjerne vil tilbake til kassett-stadiet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. Hvordan klarer du å gulpe opp den samme usanne leksa gang på gang. En brent plate varer relativt kort tid? Hva slags tull er det? Du lar vel ikke barn leke med kassettene dine? I så tilfelle varer nok kassettene akkurat like lenge som de brente CD-platene. Hvis du behandler CD-platene som du behandler kassettene dine, så varer de i hvert fall like lenge. Å brenne 10 kopier av en CD er unnagjort på et blunk, så når din kassett tar kvelden om 20 år, så har jeg fortsatt 9 kopier igjen i skapet.

2. En annen ting Kjell, i et moderne hjem er ikke PC noe en skrur på når en skal høre musikk, den står på hele tiden. Oppstarttiden er derfor ca 0 sekunder. :wink:

Dette får vi ta langsomt og grundig:

1. I en kassett ligger båndet beskyttet inni et sterkt plasthylster.
    En CD-plate er derimot naken og ubeskyttet og meget ømfintlig for riper.

Så nå er jeg spent på hvilke usannheter som ligger gjemt i dette. Du kan lese denne kritikken mot CD-plater der hvor formater diskuteres - jeg har lest det i de kjente hifi-bladene t.o.m.

Flere steder kan man lese at man beklager at CD-platene ikke ble standardisert inni et hylster slik som mini-disc.

Videre blir den brente informasjonen ikke så "godt innbrent" som ved kommersiell produksjon av CD-plater.

Hvis du kunne liste opp usannhetene her, så er det fint.

2. Vel, men hvis det moderne hjemmet også rommer en LP platespiller, så vil jeg tro det ofte er en betyderlig avstand fra PC'en til platespilleren. Og jeg vil gjerne spille inn plater gjennom en god RIAA-forsterker. Så er det veldig praktisk å ha opptaksmaskinen i stereo-hyllene.

Det meste av musikk på plater før 1980 ble aldri overført til CD. Så derfor trengs en mulighet til å spille inn LP-plater i mange hjem vil jeg tro.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjære Kjell, hva må til for å lage riper i en CD-plate? Jo en må være direkte uforsiktig med den. Er du uforsiktig med dine LP plater? Er du uforsiktig med dine kassetter?
    Tenkte nok det, da har du altså ingen ting å frykte fra brente CD-plater heller.

Forøvrig kan jeg informere deg om at de komersielle platene er støpt, ikke brent. Og ingen av mine brente plater (og de er det mange av) har noensinne fått hakk som gjør at den ikke leses perfekt.

Vi har alle erfaring med kassetter, men du har ingen erfaring med brente CD-plater. Forteller ikke det deg at det er påtide å kaste inn håndkleet?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Som tidligere sagt - her bruker Kjell argumenter i alle retninger. Og til stor grad faller slår egne argumenter ihjel de han forsøker å forherlige.

Å snakke om CD, for deretter kritisere det mest komprimerte formatet. Dette har ingen sammenheng.

Mitt svar ovenfor var nok preget av innlegget jeg svarte på.

Så jeg skal nok innrømme at riktig gode CD-plater (fra musikkforretningen) er gode nok for meg - så selve CD-formatet er jeg ikke kritisk ovenfor. Derimot mange all-digitale innspillinger som lett blir for kliniske, og som en kassettspiller faktisk kan få til å høres bedre ut.

Og som lagringsmedium for egne musikk-programmer (LP-plater, CD'er, m.m.) synes jeg jo kassettspilleren er best. Og begrunner det.

Jeg kontaktet flere spesialforretninger innen bilstereo da jeg skulle ha nytt anlegg i bilen. Alle presenterte sine nye modeller som CD/mp3-spillere og jeg fikk forklart at jeg skulle bare spille inn all musikk som mp3. Dette helt uten unntak. Slik blir en kunde møtt i lille mp3-Norge.
    Og du lurer på hvorfor jeg nevner komprimering ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kontaktet flere spesialforretninger innen bilstereo da jeg skulle ha nytt anlegg i bilen. Alle presenterte sine nye modeller som CD/mp3-spillere og jeg fikk forklart at jeg skulle bare spille inn all musikk som mp3. Dette helt uten unntak. Slik blir en kunde møtt i lille mp3-Norge.
    Og du lurer på hvorfor jeg nevner komprimering ?
    Dette er så usakelig at jeg blir helt målløs..................................... :roll:

Gratulerer du har "toppa heila driden".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forøvrig kan jeg informere deg om at de komersielle platene er støpt, ikke brent. Og ingen av mine brente plater (og de er det mange av) har noensinne fått hakk som gjør at den ikke leses perfekt.

Vi har alle erfaring med kassetter, men du har ingen erfaring med brente CD-plater. Forteller ikke det deg at det er påtide å kaste inn håndkleet?

Jada jada jada jeg vet at fremstillingen er annerledes .....
    Har du lest antall feil som blir korrigert da ? Ingen plater er perfekte, og det finnes utstyr som kan avlese hvor hyppig feilkorrigering skjer (og det skjer hele tiden !). Vet du det ? Hva mener du med perfekt ?

Jeg har selv brent CD-plater med en god Philips CD-brenner, syntes den var utrolig kronglete og treg å arbeide med i forhold til kassettspilleren min. Og barna/ungdommene brenner plater på flere kraftige PC'er vi har hjemme. En er computer-ingeniør på NTNU. Så jeg tror jeg har LITT peiling ihvertfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

[Dette er så usakelig at jeg blir helt målløs..................................... :roll:

Ja kan du forklare dette nærmere ....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjære Kjell, hva må til for å lage riper i en CD-plate? Jo en må være direkte uforsiktig med den. Er du uforsiktig med dine LP plater? Er du uforsiktig med dine kassetter?
    Tenkte nok det, da har du altså ingen ting å frykte fra brente CD-plater heller.

Ja her er det flere uklarheter. Du prøver visst å vri deg litt unna.

For det første: LP-plater er ikke er portabelt medium, så dem holder vi unna diskusjonen.

Brente CD-plater og kassetter er portable medier.
    Kassetten ligger godt beskyttet mot "riper" og annet.
    CD-platen (den moderne utviklingen) er så utrolig upraktisk konstruert at den er naken og tåler ikke riper.

Kassetten er altså bedre enn CD-platen på disse områdene også.

Side 9 av 21 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •