Kassett bedre enn CD ? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 21 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 416
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Referansemusikken 8) er KUN tilgjengelig i CD-formatet, MEN jeg spiller av og til både Vinyl & Kassettttt, og det er nok mest for nostalgiens skyld............at man henfører seg til "minnenes" melodier på gamle formater. Jeg har jo en "ungdoms-tid" FØR CD-mediet kom :wink:

MEN over til alvoret: Det ville vært moro å "teste" på dagens utstyr, men da trenger jeg minst et par frivillige............... :wink: , skikkelig kaldt ØL og en lang kveld.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir jeg gjerne med på.
    Kald øl og nostalgi, høres ut som rene drømmekvelden.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vi som er gamle nok har jo store samlinger av LP-plater, også som referansemusikk. Og det meste av de platene (også 78-plater) finnes ikke på CD. Det var faktisk noe av den største skuffelsen da jeg gikk over til CD-mediet - jeg forventet at de gamle fine platene skulle komme igjen på CD, men det skjedde ikke. Det er bare en liten del av den enorme musikk-kulturen fra begynnelsen og opp til ca. 1980 som er gjen-utgitt på CD.

Og da er det fint å ha et godt opptaksmedium som kassettspilleren.
    Pluss selvfølgelig til portabelt bruk, party-musikk og ellers når man skal ha det lettvint.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Party-musikk er ikke så enkelt da Kjell, med mindre festen er hjemme da. Du finner neppe mange kassettspillere rundt omkring. Hvis du finner en, er den vel neppe brukt på lenge. Full av støv og dritt, garanterer den vel nesten båndsalat?

Uansett, det hadde vært gøy å få til et lite "testpanel". Stiller du i tilfelle med kassettspilleren Kjell?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desverre har jeg ingen Tascam, men etter mine erfaringer med kassetter vet jeg noe om potensialet. Selvfølgelig kan man ikke bare acceptere at én person anbefaler kassetter, men hvis andre, særlig "vel renommerte forum medlemmer" gjør det samme, ja da er der kanskje noe om saken....
    Tvivlen imot kassetter er logisk, kassetten har aldrig vært å regne som hifi, og vil man beholde status oppgiver man ikke at der findes en kassettspiller i anlegget jo....
    Jeg er litt uenig med KjellB når han siger ingen kassettspillere etter 1980 kan brukes til seriøs hifi, men det er så det, jeg vet hvad han i bunn og grunn mener....
    Kassettspillere har fått et dårligt rykte fra starten av, naturligt nok for da var "middelklassen" av de jamen ikke bra. En Tandberg TCD 440A kostet i 1979 10.500 DKK, og det var få der havde råd til det, ikke jeg heller, jeg kjøbte mye billigere modeller.
    Min første overraskelse kom vel med en brukt Tandberg TCD 310 MK II, dette var første gang jeg hørte en Tandberg. Jeg har aldrig glemt denne dag....
    Idag er der ikke mange kassettspillere på markedet, det er trist for det er faktisk først nu teknikken er perfektioneret, først og fremst ved Tascam.
    Man kan kjøbe en brukt Tandberg TCD 3014A for ca 6-7000 også, og denne går for å være verdens bedste, bedre enn Nakamichi Dragon. Får man en sånn må man dog beregne megen tid på kalibrering før den er klar til å yte det optimale.
    KjellB sin Tascam er uten tvivl det bedste kjøbet, men det går an å få en god opplevelse med mindre også. Problemstillingen er nok mere at ikke mange har hørt en Tascam 122 MK III under optimale forhold, men mange har hørt mindre gode kassettspillere under optimale forhold, man kan ikke sammenlikne de to.
    Forresten KjellB, testen du nevnte med de to spolebåndopptakere og walkmannen, det var vel ikke denne der vant :
    http://www.webhelper.com/wholeearth/...kmanwmd6c.html
    Dette er jo en klassiker av de helt store. ( Jeg finder ikke siden hvor du skrev det om testen)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Party-musikk er ikke så enkelt da Kjell, med mindre festen er hjemme da. Du finner neppe mange kassettspillere rundt omkring. Hvis du finner en, er den vel neppe brukt på lenge. Full av støv og dritt, garanterer den vel nesten båndsalat?

Uansett, det hadde vært gøy å få til et lite "testpanel". Stiller du i tilfelle med kassettspilleren Kjell?

Hm, jeg tenkte da på party hjemme og med egen kassettspiller og egne kassetter. Og tilsvarende hos alle andre - man inviterer på party i sitt private hjem, setter på party-musikken og skifter kassett med 90 minutters mellomrom (auto-reverse). Enkelt og greit, og med det musikkprogrammet som passer anledningen. Det har vel vært standard hos oss som er gamle nok i alle år ....

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Men saken er altså: Vi som har gode kassetter og tatt arbeidet med å spille dem inn fra LP-plater kan regne med at de kan avspilles om 30-40 år eller mer.

Det kan vi ikke regne med at en harddisk holder. Den er beregnet å holde i ca. 5 (-10) år. Dette er alment kjent.

Så ja - dette er elendige greier for å si det mildt.
    Hadde dette vært sant hadde det vært rimelig dårlige greier ja.
    En vanlig harddisk har en MTBF på mer enn 1000000 timer, som tilsvarer 41666 døgn eller over 114 år med kontinuerlig bruk. Tipper det er en god del bedre enn en hvilken som helst kassett. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen

Jeg er litt uenig med KjellB når han siger ingen kassettspillere etter 1980 kan brukes til seriøs hifi, men det er så det, jeg vet hvad han i bunn og grunn mener....

KjellB sin Tascam er uten tvivl det bedste kjøbet, men det går an å få en god opplevelse med mindre også. Problemstillingen er nok mere at ikke mange har hørt en Tascam 122 MK III under optimale forhold, men mange har hørt mindre gode kassettspillere under optimale forhold, man kan ikke sammenlikne de to.

Forresten KjellB, testen du nevnte med de to spolebåndopptakere og walkmannen, det var vel ikke denne der vant :
    http://www.webhelper.com/wholeearth/...kmanwmd6c.html
    Dette er jo en klassiker av de helt store. ( Jeg finder ikke siden hvor du skrev det om testen)

Hei Niels,

vi er sikkert ganske enige, tror jeg.

Jeg mener ikke at kassettspillere etter 1980 er dårlige. Det jeg mener, er at det etter 1980 kom en mengde billige spillere på markedet (kanskje 95 % var de billige) som ikke holdt mål - og mange negative erfaringer kan skyldes disse.
    Mitt hovedpoeng er at kassettspilleren ble bedre og bedre helt frem til i dag.

Ja klart at man kan få gode opplevelser med velvalgte billigere modeller også. Og mere "god vintage-klang" med eldre modeller - mange vil kunne foretrekke det.

Ja det er den Sony-modell du nevner som vant studio-testen !

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane

En vanlig harddisk har en MTBF på mer enn 1000000 timer, som tilsvarer 41666 døgn eller over 114 år med kontinuerlig bruk. Tipper det er en god del bedre enn en hvilken som helst kassett. :wink:

Vel, og hvem har testet en harddisk i 114 år ? Og gjelder det alle harddisker på markedet ? Vennligst oppgi referansen.

Tror ikke du er seriøs her.

Det skrives en masse i teknisk litteratur om at institusjoner driver med research for å finne medier til langtidslagring. Dette gjelder institusjoner som har til formål å lagre lyd-opptak for mange generasjoner fremover.

Foreløbig er det vel bare mekanisk graverte plater (LP-plate mastere) som holder evig. Ellers har man i USA gjenopptatt produksjonen av store bånd (10 ") til arkiv-bruk. Man stoler ikke på harddisker. Dette er alment kjent.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vel, og hvem har testet en harddisk i 114 år ? Og gjelder det alle harddisker på markedet ? Vennligst oppgi referansen.

Tror ikke du er seriøs her.
    Tro hva du vil, her er en tilfeldig referanse:
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=...;view=detailed
    Denne disken, som hverken er spesielt dyr eller innehar mil-spec, har en MTBF på 1400000 timer eller 160 år.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Det blir jeg gjerne med på.
    Kald øl og nostalgi, høres ut som rene drømmekvelden.
    Count me in!

Jeg har en Sony TC-K808ES som av mange ble ble regnet som referanseklasse den gang jeg kjøpte den. Ikke meget brukt, så det kan jo bli spennende å teste dette ut! Husker ikke i farta når jeg kjøpte den, men den fulgte etter en Tandberg-spiller jeg solgte til en kamerat. For øvrig en meget bra spiller, men den bråkte noe så inn i hampen mekanisk - noe jeg seff fikset mens jeg overleverte den. Hadde da levd med dette bråket i mange år... :roll: Snakk om bummer!
    Uansett var Sonyen bedre på alle plan, også fordi den har Dolby S.

Nye TDK metall-taper har jeg som sagt også, så det kan jo bli spennende med en ny-test.

Nedpakket et eller annet sted har jeg også en avmagnetiserer for kassettdecks. Denne var faktisk mer enn verdt sin investering den gang i tidlig 80-tall.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tro hva du vil, her er en tilfeldig referanse:
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=...;view=detailed
    Denne disken, som hverken er spesielt dyr eller innehar mil-spec, har en MTBF på 1400000 timer eller 160 år.

OK, så har du en produsent-spec på 114 år. Men ingen test som kan konfirmere dette.

Som sagt - arkiver satser på store bånd fortsatt.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan så noen "konfirmere" at store magnetbånd holder i mer enn 114 år...?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sannelig denne optiske og denne magnetiske lagring er to forskjellige saker. Mon tro om ikke den mekaniske lagringen er best: alla voksruller.

men nå om dagen når været etterhvert har tillatt det så er jeg altså skrevende over en offroad, sannelig jeg tror alikevell vellosopeden er best spessielt til bakke opp og bakke ned. Disse eldre hærrer med slik en kraftig tiltrekning til museumsgjenstander: hvor kan jeg finne den ultimate velosoped?

Musikk Vurderes Høyt

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Kan så noen "konfirmere" at store magnetbånd holder i mer enn 114 år...?

Det er velkjent at bånd holder meeeeget lenge. De første bånd fra 30-tallet med meget dårlig konstruksjon (papir-base) kan fortsatt avspilles. Så det anslås vel noe sånt som mange hundre år, men ikke "evig". Har lest et sted om dette.

Som sagt, seriøse institusjoner bruker store bånd som det beste istedenfor harddisker.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ronny D

Mon tro om ikke den mekaniske lagringen er best: alla voksruller.
    Nei voks er for bløtt.
    Det beste (holder vel nærmest evig) er metall master-plater gravert som ved produksjon av LP-plater.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, seriøse institusjoner bruker store bånd som det beste istedenfor harddisker.
    Kan du nevne en? Er en institusjon useriøs om den ikke bruker tape-lagring?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er velkjent at bånd holder meeeeget lenge. De første bånd fra 30-tallet med meget dårlig konstruksjon (papir-base) kan fortsatt avspilles. Så det anslås vel noe sånt som mange hundre år, men ikke "evig". Har lest et sted om dette.
    Det du skriver er jo direkte feil. Det er ikke kjent i det hele tatt, da hadde ingen spurt.
    Det medfører heller ikke riktighet det du skriver om at store arkiver satser på tapelagring, det henger igjen fra gammelt av. Det satses derimot på utvikling og forbedring av andre lagringsformer som ikke er så plasskrevende.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel INGEN som stoler på hard-disker som har "surra og gått" mer enn 3 år??? Da er det på tide å flytte data til en ny disk :wink:

Så lenge Microsoft også har en finger med i spillet, er det INGEN grunn til å tro at BACKUP er feigt???

Men over til noe annet:
    Skal det bli en "shoot-out" med Vintage-devices???
    Kassett, Vinyl, DAT, CD, mini-disc, WalkMan osv.???

Kan stille med lokaliteter, duppedingser, kjøleskap OG superkald ØL, hvis det er ønskelig med en seanse på Det Blide Sørland.......og litt opplevelse i Skjærgården....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn et egnet tidspunkt...!