Kassett bedre enn CD ? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 21 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 416
    Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette er utvilsomt en av de mest spennende diskusjoner jeg har sett her på forumet i den siste tiden.

Kassetter er noe jeg selv aldri har hatt noe spessielt forhold til, de ble utklassert av cden en del år før jeg begynte å interesere meg for dette med lyd og musikk. Men de få kassettene jeg har/hadde ble veldig og da mener jeg VELDIG slitte etter hvert. Dette var både originaler og selvkopierte.

Nå hadde nok ikke foreldrene mine noe hi-tech utstyr, så de selvkopierte kassettene ser jeg litt bort i fra, men det er ikke tvil om at de originale kassettene ble utrolig slitte etter hvert altså.

Uansett, det hadde egentlig vært morro å eksperimentere med kassetter som medium (på litt høyere nivå enn med Philips digital synthesised am/fm stereo tuneren til foreldrenne mine :P ), siden det er helt analogt og greier. Synd det tydeligvis må koste så mye da for å få bra kvalitet på kassett. :roll:

Men som sagt, denne diskusjonen er spenende.
    Personlig holder jeg litt med begge sider her, da det er mange gode argumentasjoner både for og i mot. Synes jeg da.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

OK, greit nok det.

For min egen del så har jeg slitt med flere CD-spillere i bilen (og det har vært kostbare moderne anlegg) - først da jeg installerte den nye Alpine kassett-spilleren ble det fin lyd igjen - jeg er nå helt fornøyd, bortsett fra at det kan bli en liten rør-preamp i bilen også.

Snakker vi ikke om en BIL her? Altså ikke en 2-1/2 etasjes "bil" med 30 kvadratmeter stue i et stille boligstrøk, men en sånn blikkboks med hjul på som kan frakte familien ut av det stille boligstrøket?

Vi snakker om et par biler og et par CD-spillere. Hver bil ble f.ø. prøvd med flere anlegg. Før den tid kun kassett i bilen og ingen problemer med lyden.

Det er litt rart at folk beklager seg over analoge mediers rosa forvrengning mens pyton-lyden fra mp3 og mini-disc er helt OK, bare LITT dårligere enn PCM CD'er.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal si dette ble en rask tråd med mange innlegg. Tror folk fattet interesse for temaene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er litt rart at folk beklager seg over analoge mediers rosa forvrengning mens pyton-lyden fra mp3 og mini-disc er helt OK, bare LITT dårligere enn PCM CD'er.
    Ganske trolig p.g.a brukervennlighet og at nye ting ofte er "in"...... mini-disc er vel "ut". Var vel egentlig aldri "in". Akkurat som Laserdisc.....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Jeg tar da for f... ikke opp LP-er på CD. Da kjøper jeg heller originalene, overført fra master-tape til CD - av teknikere på plateselskapet. Det får da være grenser for idioti!

Dessuten har jeg ikke "vintage"-PC. Min er oppe og går i løpet av
    minuttet.
    Spiller jo kassett jeg også Kjell,lyden er bra som bare den den. Kan sikkert bli bedre her,med bytte av kassettspiller.
    Folk glemmer veldig lett i dag,og det nytter ikke og fortelle dem at det var mye bra lyd i det som var før.

Har lest mange av dine innlegg og har prøvet en del av det du har anbefalt. Har nå tr1000 som har en dual 1229 n91ed koblet via denne til rørforsterker.
    Etter dette hører ikke jeg på cd,blir for sterilt. Hadde aldri trudd at en platespiller fra 1970 skulle være så god.

Men da snakker jeg om dual 1229 ,de andre som jeg har hørt er ikke i nærheten av denne lydmessig.

Takk for alle gode råd og forsett og komme med gode forslag,vi er mange som leser og prøver det du sier Kjell.(og så koster det jo ikke allverden)

Mvh Linus

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei 20 tusen for en kassettspiller (som i følge Kjell er bra nok), er jo ikke dyrt........?
    At LP'en er overlegen CD-mediet lydmessig, er jo ikke akkurat noen bombe.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Nei 20 tusen for en kassettspiller (som i følge Kjell er bra nok), er jo ikke dyrt........?
    At LP'en er overlegen CD-mediet lydmessig, er jo ikke akkurat noen bombe.

Vel, jeg sa vel en minimumspris på ca. 7.000 kr. Men ønsker man fordelen av auto-reverse (dobbel spilletid) + absolutt topplyd så kjøper man to maskiner, den dyreste (til å spille inn på) er uten auto-reverse, har separat hode for innspilling og eksterne brukerjusteringer for Dolby og bias. Dette arrangementet vil trolig holde livet ut.

Og så koselig å se de små spolene dreie rundt.

Forøvrig: er man litt teknisk begavet så klarer man å skifte lydhoder selv. Man må da ha service manual + en testkassett (kan i verste fall spille inn FM-sus (testsignal) selv) + selvfølgelig reservehoder.
    Da kjøper man en stor 3-motors 3 hoders maskin på eBay eller lignende (man kan også ha flaks og finne en som er nesten som ny). Da blir det riktig billig.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal si dette ble en rask tråd med mange innlegg. Tror folk fattet interesse for temaene.

Eller rett og slett bare må lese hva du skriver denne gangen, KjellB???? :wink:

Virker som om du er mer opptatt av å provosere og diskutere, enn å faktisk diskutere saklig om fordeler og ulemper. Har enda tilgode å se at du innrømmer feil eller negative sider ved kassett-mediet. Utrolig ensporet! Det finnes negative sider ved alt innenfor Hi-Fi/Hjemmekino, og de mest opplyste av oss kan faktisk innrømme det uten å tape ansikt........

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield

Virker som om du er mer opptatt av å provosere og diskutere, enn å faktisk diskutere saklig om fordeler og ulemper. Har enda tilgode å se at du innrømmer feil eller negative sider ved kassett-mediet. Utrolig ensporet! Det finnes negative sider ved alt innenfor Hi-Fi/Hjemmekino, og de mest opplyste av oss kan faktisk innrømme det uten å tape ansikt........

Etter min mening er de som diskuterer "saklig" uten reelle kunnskaper. De kan ikke de tekniske tingene selv, men ramser opp en lang liste fra noe de har lest og tenkt gjennom. Dette er så populært i snille Norge, men leder dessverre til at man ikke kan ta egne beslutninger.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min mening er de som diskuterer "saklig" uten reelle kunnskaper. De kan ikke de tekniske tingene selv, men ramser opp en lang liste fra noe de har lest og tenkt gjennom. Dette er så populært i snille Norge, men leder dessverre til at man ikke kan ta egne beslutninger.

Men det kan jo være at andre kan de tekniske tingene også Kjell, men rett og slett ikke er enige med deg??

Og en mer ydmyk holdning ved en debatt, gir deg vel en større sjanse til faktisk å klare å overbevise noen om at du kanskje har et poeng. Men den agressive stilen din provoserer mer enn den gjør deg nytte....

En annen ting; HFS sensurerte dine argumenter sier du. Men har du tenkt noe særlig over hvorfor det til slutt gikk sånn?? For et det et sted du virkelig burde ha truffet ditt publikum, så burde det være der...... :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan gjerne innrømme kassett-mediets feil og mangler, men har ikke gått inn på disse fordi a) de er velkjente pga v/marketing av nye medier må man rakke ned på de gamle, b) jeg synes kassettmediet er så til de grader bedre mht lydkvalitet enn komprimerte digitale lydfiler, og c) digital-teknikk til egne innspillinger har foreløbig ikke tilfredsstillende "stabilitet" mht standardisering og fysisk holdbarhet.

Feil og mangler ved kassettmediet:

- en god kassettspiller til innspilling er meget dyr idag
    - små nivå-variasjoner (1 dB) i diskanten pga ujevnt magnetbelegg eller hodekontakt - i praksis merker man det dog ikke
    - melodiene er ikke lette å søke opp, båndet bør bare gå kontinuerlig
    - må ha info om hva som er gode båndfabrikater og båndtyper
    - båndet må alltid være stramt - kassetter i bil bør ligge i en spesial-holder eller i den medfølgende esken som holder spolene låst - ellers kan man risikere "båndsalat".
    - hyppig spoling kan gi mekaniske vridninger i båndet, slik at hodekontakten blir dårligere - da mister man litt diskant-nivå med tiden. Dette motvirkes 100 % ved å unngå ofte spoling, og da er lyden den samme etter 30 år.
    - unngå spoling mens man tar opp - under opptak er hodekontakten ekstra viktig, må jeg spole så snur jeg kassetten og kjører på "Play" til jeg er omtrent ved startpunktet for opptak.
    - unngå ekstrem varme og kulde til 1. generasjons kassettene - i bilen anbefales 2. generasjons kopier.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield

Men det kan jo være at andre kan de tekniske tingene også Kjell, men rett og slett ikke er enige med deg??

Og en mer ydmyk holdning ved en debatt, gir deg vel en større sjanse til faktisk å klare å overbevise noen om at du kanskje har et poeng. Men den agressive stilen din provoserer mer enn den gjør deg nytte....

En annen ting; HFS sensurerte dine argumenter sier du. Men har du tenkt noe særlig over hvorfor det til slutt gikk sånn?? For et det et sted du virkelig burde ha truffet ditt publikum, så burde det være der...... :wink:

Får jeg et seriøst innspill er jeg da absolutt ydmyk. Men svarets tone avhenger nok en del av tonen til den som kommenterer. Og jeg er ingen "snillist". Er enig i at tonen min av og til kan virke arrogant - men vi har jo alle våre særegenheter.

Hvis du leser HiFisentralen vil du se at det er mange innlegg der som er minst like "arrogante" som mine. Det har vært flere aksjoner der for å få meg tilbake, men adm der har bestemt en viss "straffetid" hvis jeg ikke ber om unnskyldning. Det skjer ikke, ha-ha.

Det var jo jeg som grunnla vintage-bølgen på sentralen, og jeg tør vel påstå at jeg har mange venner der. Får stadig brev om at jeg må komme tilbake.

Det som skjedde på sentralen var ellers det samme som her - den første tiden fikk jeg mye kritikk for arrogant stil og sære meninger. Så begynte folk å prøve ideene mine - og nesten alle som prøvde sa at de fikk samme resultater som jeg. Så nå er det mange hifi-venner som kjører et blandet hifi-anlegg (vintage + moderne utstyr). Spesielt mine anvisninger på vintage Dual platespillere + vintage Shure pickuper + vintage Tandberg receivere har gledet mange.

Mens de som eier eller selger (bransjen) dyre high-end anlegg i mange 100.000 kr-klassen ble sinte over at jeg hevdet at noen typer vintage-utstyr (billig på eBay, etc.) var bedre enn det dyre fine utstyret deres. Det var nok basis for problemene på sentralen.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Moderator: Rent personangrep slettet. - roffe]

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Uansett sett Kjell hva de mener, håper vi (og det er mange) at du kommer tilbake til HFS.
    Skal ikke utalle meg noe om kassett. Men disse komb dual/shure gjør at det har blitt liv i dårlige innspilte lper.

Husk Kjell det er mange som har brukt enorme summer på anlegga sine,og de vil jo forsvare dette til enver pris.

Hvem hadde trudd at en over 30år gammel tr1000 spiller som bare den, ikke vet jeg.For en riaa det er på den. Radioen behøver en vel ikke nevne. (suveren)

Stå på du,er vel noen her som kommer til og prøve det du sier skal du se.

Mvh Linus

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Moderator: Svar på rent personangrep som er slettet er slettet. - roffe]

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal denne tråden holdes fri for "sensur" er det på tide å ta jfinneru's hint på alvor. La være å gå til angrep på hverandre. Ingen av oss ønsker et forum der personangrepene florerer.

Vi bør vel ha takhøyde nok til å akseptere alle slags meninger, uten at det skal bli personlig skittkasting av det? Det gjelder forøvig ikke bare denne tråden, det passet bare bra å nevne det her. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en gang..........for noen år siden...........en testperson som jeg utsatte for blindtest mellom CD og kassett :shock: , begge av fabrikatet Denon, som forøvrig fortsatt er i full drift.

Testpersonen opplevde lyden fra kassett som den "beste" :wink:

Så hvis det er noen som tviler, og har lyst til å finne ut av hvor stor forskjellen "egentlig" er mellom kassett og CD, må de gjerne komme hit og "teste" sine egne ører........

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan opplever du det selv Flageborg? Er referansemusikken din på CD eller kassett?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Moderator: Oppfølging på slettet personangrep slettet. - roffe]

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og noen skjønner ikke norsk ser jeg. Siste advarsel!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 7 av 21 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •