Kassett bedre enn CD ? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 21 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 416
    Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    [Moderator: Flere usakligheter slettet. - roffe]

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    såså, det trengs flere enn en person for å skape en diskusjon. Vi andre er med på det vi også. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe busted ops:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke lest denne tråden, men syns kjell har generelt til tider har noen poenger.
    angående kasett, de har jeg ikke lyttet til siden vi fikk technics`n i stua. begynner å bli noen år. men det er klart at det vil være store klangforskjeller i forhold til cd.
    fabrikantene skaper markedet. de finner hele tiden opp nye ting som skal selges på nytt igjen til annenhver mann. propaganda funker til slutt uansett. se bare bibelen :lol:

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare jeg som klarte å få båndsalat? ops: :lol:
    wiiirrrrrr kkrrrr.. Så var det frem med saks...
    Her varte ikke kassetene 30 år i allefall. Men jeg har da min første cd. Den fungerer prikkfritt enda.

Harddisker varer ikke evig nei. Men siden disse nesten blir kastet etter deg så er det jo bare å kjøpe en ekstra og ta sikkerhetskopi, koble den fra og vente til den første ryker. Da er det jo bare å kjøpe en ny og lage sikkerhetskopi av den...

Mvh

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det beste hadde vært flashbaserte minnebrikker. nesten evigvarende, usansynlig raske...men koster vel litt

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt hvordan en kasett kan holde seg like frisk etter 30 - 40 år, når det er en kjent sak at magnetfeltet svekkes over tid, at selve båndet blir slitt ved bruk, og at man kan oppleve andre problemer, som f.eks. "smitte" av magnetisme fra et punkt på båndet til et annet. De fleste husker vel at de har hørt på en kasett, på musikk som starter stille og rolig og så har et plutselig crescendo, så har man hørt et 'ekko' av crescendoet før det kommer, p.g.a. smitteeffekten? Eller at man hører et ekko på begynnelsen av båndet av musikken som skal komme?
    Jeg vil vel tro disse er problemer som ligger i selve kasettene som medie, uansett opptaksmaskin(jo det er et spørsmål, ikke en konklusjon)? Og jada - jeg brukte stort sett crome eller metal kasetter den gang det var aktuellt.

Når det gjelder innspillte CD platers holdbarhet er det vel vanskelig å spå, da CD mediet som opptaksmedium er ganske nytt, og både brennere og selve platene selvsagt har opplevd en utvikling siden starten. Ingen av de CDene jeg eier har mistet kvalitet på de årene jeg har hatt dem, og siden jeg holder dem kun i kantene er ikke hakk etc. et problem heller.

Når det gjelder dyre kassettspillere har jeg ingen personlig erfaring, så for alt jeg vet kan det være veldig bra, men jeg mener det ligger en del ulemper i selve kasettene som ikke kan sees bort fra.

-Men hvis man får den lyden man vil ha, og synes kasetter er bedre enn alt annet, så er det det som teller. Jeg vil ikke gå tilbake til kassett uansett, men det er min vurdering.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    det beste hadde vært flashbaserte minnebrikker. nesten evigvarende, usansynlig raske...men koster vel litt

Enig, jeg vurderte dem, men fant at det er en god del år før de er billige nok + er standardiserte.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pokker - jeg har tenkt og tenkt, og nå kom jeg på det.

I gamle dager, når vi ikke hadde CD-er, da kopierte vi jo fra kameratens kassett, og fytterakkern - kvaliteten holdt seg jo fra kopi til kopi, og intet tap. Superdupert medie! Synd at det ikke er slik i dag.

Selvsagt tok jeg sikkerhetskopier av mine kassetter, i tilfelle noe skulle skje med tapen (men det gjorde det jo ikke, for alle kassettspillere tapen kom inn i hadde jo sikker gange, og ingen fare for tapens vel og ve der nei...) :wink:

Jeg tror jammen også at jeg nylig leste at et kjent varemerke skal lansere platespiller for bil. Jammen på tide, for selv om kassetter er kjent for å virkelig ta vare på LP-ens lydkvalitet, så er det jo hevet over en hver tvil at intet kommer opp mot den kvaliteten vi får fra LP-er.

Selvsagt ren lykke for deg, Kjell, men noe så portabelt som en mappe for LP-er til å strappe opp på ryggen, samt en slimline LP-player du faktisk også kan trekke ut fra dashbodet - det tror jeg neimen ikke finnes.

I denne sammenheng kommer også Holfi-gutta i Danmark opp med sine "Holfast"-klosser som skal sørge for at platespilleren står stødig og bare gir bare godlyd fra seg på dashbordet.

Hei og hopp! Dette gleder vi oss jammen til, gutter - ikke sant?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Jeg har til dags dato ikke klart å ødelegge en eneste av mine brente plater. Jeg brenner som regel to kopier av platene jeg kjøper. Da har jeg originalen i stuen, kopi i hjemmekinoen og kopi i bilen. Det du sier om "dumt design" og "lett å skrape opp" er noe jeg aldri har hatt problem med. Brennbare CD-plater koster under 2 kroner stykket, så om det hadde vært et problem at det en skjelden gang ble riper som førte til at platen ikke ville spille, så er det billig å lage en til. :wink:
    Bare vent til du får noen "mini hifile" i huset, så skal du se det går unna på både originale og brente CD/DVD'er...... mange kollegaer av meg sliter med dette. PS2 spill, kaptein sabeltann cd/dvd'er fulle av saft, mariekjeks o.l utover gulvet gjør sitt..... Hadde vært mye kjekkere med musikk/filmer på SD kort..... problemet med disse er at innholdet kan forsvinne over tid.....

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jippiiii!!!!!!

Vi har fått stadfestet følgende:
    En AD-DA-kjede er ikke hørbar.
    En CD kan leses og brennes et utall ganger uten at det kan høres forskjell.

Da har vi altså et medie som oppfyller det frekvensområdet og dynamikkområdet øret oppfatter. Vi har også et medie som varer lenge, som har potensiale så lav forvrengning og høy linjæritet at det "forsvinner" i avspillingskjeden!

Lenge leve CD! Hurra!

Trist den gangen vi brukte kassetter. Jeg hadde mange hundre, og etter et halvt til ett år var lydkvaliteten kraftig redusert. Selv på dyre spillere ble opptak gjort fra radio redusert så kraftig dynamisk at man tydelig kunne høre det ved avspilling etterpå selv over et middels til dårlig anlegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Moderator: Rent personangrep slettet. - roffe]

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker også med gru tilbake på tiden for omlag 25++ år siden da jeg måtte sette av en hel kveld for å ta opp én fattig LP.

Det var en rent kirurgisk og klinisk operasjon, der andre mennesker ikke kunne nærme seg når operasjonen med nær sagt slow motion-bevegelser var i gang:

1 ) Trekke LP-en stille og forsiktig ut av innercoveret (selvsagt med plastlag inni)
    2 ) Blåse støv av platetallerkenens gummimatte (som også tvangsmessig måtte vaskes jevnlig)
    3 ) Bruke kullfiberbørsten om og om igjen til det minste støvkorn var samlet sammen (selvsagt under sterkt lys)
    4 ) Kjøre på med "Pixall"-rulla (den med klistre-tape) for å få av det som var samlet opp av støv
    5 ) Kjøre over med antistatpistol
    6 ) Stille inn perfekt gange på platetallerkenen
    7 ) Rense stift
    8 ) Høre igjennom plata for å finne maks-nivå (kunne jo ikke overstyre for meget, vet du)
    9 ) Sjekke bias og justere denne perfekt via A/B-sjekk (sjekk av original/opptak samtidig som opptaket skjedde)
    10 ) Kjøre 30 sekunder inn på båndet før selve opptaket
    11 ) Ja.... det var vel det..., så var det bare å sørge for at folk ikke trampet rundt mens opptaket pågikk og at alt gikk som tenkt...

Men, det beste av alt er jo at kassettspilleren var klar til dyst, og det umiddelbart...!!! :lol:

Det er jo rent ferie jo mann! Det enkle er ofte det beste!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja men hvis du skal ta opp en LP nå (på data), må du ikke gjøre mye av det samme ? Pluss jobbe 1/2 time for å få datamaskinen på plass med de rette programmene ?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar da for f... ikke opp LP-er på CD. Da kjøper jeg heller originalene, overført fra master-tape til CD - av teknikere på plateselskapet. Det får da være grenser for idioti!

Dessuten har jeg ikke "vintage"-PC. Min er oppe og går i løpet av minuttet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Jeg tar da for f... ikke opp LP-er på CD. Da kjøper jeg heller originalene, overført fra master-tape til CD - av teknikere på plateselskapet. Det får da være grenser for idioti!

Dessuten har jeg ikke "vintage"-PC. Min er opp i løpet av 30-40 sekunder.

Ja men hvordan kan du da spille LP'ene dine i bilen, etc ?
    Mange LP'er finnes jo ikke i CD-utgave.

Og denne diskusjonen vedrører jo også de mange med stor samling LP-plater. Ikke alle tror riktig på de nye master-teknikkene.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg først "måtte" overføre, ville dette skjedd til CD. Dette vil imidlertid aldri skje.

Ja, jeg sitter, som deg, fortsatt med et lager av ubrukte metallbånd av beste sort. Var nok som deg (for en mannsalder siden), men har heldigvis klart å riste det av meg. En gang, og kanskje til og med en vakker dag, gjør jeg et forsøk på opptak igjen. Kassettspilleren har fortsatt sin plass i systemet. Klarer selvsagt ikke gi slipp på en komponent som dette, men hører jeg mye på den? Nei. Tar jeg opp noe nytt? Neeei.

Som sagt - liker jeg noe ekstra godt, kjøper jeg det på nytt - på CD. Å overføre fra LP - det gidder jeg slett ikke lenger (har ikke gjort det siden CD-en kom til verden).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

OK, greit nok det.

For min egen del så har jeg slitt med flere CD-spillere i bilen (og det har vært kostbare moderne anlegg) - først da jeg installerte den nye Alpine kassett-spilleren ble det fin lyd igjen - jeg er nå helt fornøyd, bortsett fra at det kan bli en liten rør-preamp i bilen også.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Moderator: Quote av rent personangrep slettet. - roffe]

Ble bare en battery i kveld. Det klarner tankene og får meg til å ikke bry meg så mye om den bevistløse bablingen. Heldig vis får jeg tilbakemeldinger på at ikke alle har problemer med å forstå hva jeg gjør på dette forumet. Jeg har heller ikke hørt noen være sterkt plaget av digital lyd i anlegget mitt selvom det er omtrent så digitalt som et anlegg kan bygges i dag.

Jeg kan egentlig ikke si at jeg angrer på de gamle tandbergene som gikk på fyllinga (220, 2075MK2, kassettspiller (2 stk) og en enda eldre receiver med et par rør i) annet enn av den grunn at jeg ikke hadde fantasert om at noen ville betalt meg noe for dem. Klart de hadde sjarme. Forvrengning i massevis, varm klang, rund i bassen og bløt i toppen. Skikkelig tilgivelige var de for en fersk selvbygger. Man kunne bare dytte en aluminiumsbass uten filter på dem og det ble nesten hifi fullrange av det.

Men jeg og mange andre er simpelt hen ikke på jakt etter å leve livet med røde solbriller på. Verden består av mer enn en farge, også musikken. Om dette for deg er bevisstløshet så tror jeg mange trives i den bevisstløse tilværelsen.

Men jeg synes du har mange gode poenger Kjell, bare så synd at det er viktigere for deg å skape debatt og gå mot strømmen enn det er å prøve å belyse de reelle problemstillingene som du til tider viser at du også har til dels god kontroll på.

For å heve meg over ditt høflighetsnivå så har jeg ikke problemer med å se hva du har her på forumet å gjøre men jeg synes kanskje behovet for debatt og trangen etter å unngå å svare på de spørsmålene som feller dine teorier til tider tar overhånd. Derfor hadde jeg behov for å forenkle det litt selvom jeg vet at det strider mot din religiøse overbevisning.

AMEN

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

OK, greit nok det.

For min egen del så har jeg slitt med flere CD-spillere i bilen (og det har vært kostbare moderne anlegg) - først da jeg installerte den nye Alpine kassett-spilleren ble det fin lyd igjen - jeg er nå helt fornøyd, bortsett fra at det kan bli en liten rør-preamp i bilen også.

Snakker vi ikke om en BIL her? Altså ikke en 2-1/2 etasjes "bil" med 30 kvadratmeter stue i et stille boligstrøk, men en sånn blikkboks med hjul på som kan frakte familien ut av det stille boligstrøket?

Side 6 av 21 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •