Kassett bedre enn CD ? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 416
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    kjell hva synes du om DAT da? det var jo et profesjonelt medium som aldri slo an men som alikevel er anerkjent i proffe kretser

Jeg synes DAT var veldig interessant, og jeg var på nippet til å anskaffe en slik, og så kopiere fra DAT'en til vanlige kassetter i bilen, etc.

Problemet er slitasje. På samme måte som for en VHS-maskin, så slites både bånd og hoder.

Mens min Tascam 122 kassettspiller har sterke hoder, lav hastighet og en meget høyt utviklet teknologi, som ingen kunne drømme om da Philips oppfant compact-kassetten. Det krever dog helst de spesielle metallbåndene, altså en båndkvalitet som også anvendes i video-kameraer pga høy informasjonstetthet og høy slitestyrke.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Nå som iTunes er lansert i Norge, er min anbefaling for best mulig portabel lyd å kjøpe "lossless" sanger fra nevnte nettbutikk. Du fyller raskt opp en iPod når du kjører lossless, men lydkvaliteten er selvsagt en helt annen enn fra MP3 i type 128 Kb/s. Kjøper du i tillegg noen gode Sennheiser headsett, er det min mening at du har en relativt grei lydkvalitet fra et portabelt medium. Enkelt er det også, men du må jo da betale for musikken, men det får vel være greit nok det også...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Det er da ingen som hindrer deg i å fortsette å bruke MiniDisc opptakeren din. Den fungerer vel like bra selv om det har kommet andre formater siden da.

Det eneste jeg husker fra tiden jeg tok opp på kasett, var at det irriterte meg at opptaket alltid ble ullent, spesiellt hvis jeg prøvde å fjerne støy med Dolby B eller C. Og dersom jeg ikke brukte Dolby støyreduksjon, ble det mye susing. Riktignok hadde jeg ikke en kasettspiller til 15000,- eller noe sånt, men. Og så husker jeg at jeg endelig fikk litt dynamikk og bass i bilen da jeg gikk over til CD der. Når det gjelder det praktiske, er jeg vel glad jeg slipper å spole meg frem til sangene.

Jeg synes nesten dette blir som å si at bilde og lyd på en god VHS opptaker er overlegent en bra DVD opptaker, og at VHS kasettene holder seg bedre fordi de er beskyttet.

Forøvrig spiller det ikke noen rolle; hvis du synes det låter bedre fra kasett enn fra CD, og at kasettene holder seg bedre, både i teknisk stand og lydmessig enn CD, så må du jo få lov til å mene det.
    Dersom du mener at en gammel sveivegrammofon er lydmessig overlegent alt annet, må det også være lov. Andre kan jo ikke bestemme hva du skal synes er best.

Men jeg tror allikevel ikke du får så mange med deg på "kasett-korstoget" ditt desverre.

Vel dette argumentet holder ikke. En sveivegrammofon har beviselig dårligere lyd enn (gode) CD-plater, mens en dyr kassettspiller er bedre, også på noen av de rene tekniske data, f.eks. større frekvensområde og bedre oppløsning ved lave nivåer (der CD'en mister bit-oppløsning).

Du har nok som mange andre her bare hørt på billige kassettspillere. De er for meg helt uinteressante og ikke en del av denne diskusjonen.

95 % av kassettspillere solgt etter 1980 er bare leketøy for unger og ikke seriøse opptaksmaskiner.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat nå anser jeg en harddiskbasert spiller som det helt klart mest praktiske portable medium. Med opptil 60 GB lagringsplass er det heller ikke noe problem å kjøre lossless, og man slipper uansett en diger bunke CDer/kassetter/MDer (etter min mening rimelig uportabelt om man da ikke hører samme plata konstant).

Og nei, jeg stikker den ikke i hifien hjemme, der går det i CDer. Lite behov noe portabelt når hylla står en halvmeter fra spilleren.

Men er vi vel OT.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Akkurat nå anser jeg en harddiskbasert spiller som det helt klart mest praktiske portable medium. Med opptil 60 GB lagringsplass er det heller ikke noe problem å kjøre lossless, og man slipper uansett en diger bunke CDer/kassetter/MDer (etter min mening rimelig uportabelt om man da ikke hører samme plata konstant).

Og nei, jeg stikker den ikke i hifien hjemme, der går det i CDer. Lite behov noe portabelt når hylla står en halvmeter fra spilleren.

Men er vi vel OT.

Akkurat nå ja, men hva med neste år ?

Og hva med holdbarheten på harddisken ? Vi vet jo at harddisker godt kan feile etter f.eks. 5 år. Skal jeg da gå gjennom de 1000 platene mine og spille dem inn på ny ?

Vennligst kom med en løsning her.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vet man kan flytte filer fra én harddisk til en annen?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, men hva hvis den første crasher før jeg rekker det ?

Eller er det slik at jeg trenger 3 harddisker som jeg spiller inn parallelt på ????

ALLE mine 100 kassetter fra 70-årene virker perfekt idag, 30 år etter.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Vel dette argumentet holder ikke. En sveivegrammofon har beviselig dårligere lyd enn (gode) CD-plater
    Poenget mitt var at, satt på spissen, så hadde det ikke spillt noen rolle om du syntes grammofon var best - du måtte ha "fått lov" til å mene det også. Jeg sier ikke at du faktisk mener at grammofon er best.

Forøvrig har du vel sagt at kasett er bedre enn CD også i bil, og der har man vel ikke kunne få kjøpt så ekstremt dyre kasettspillere? Der vil vel kasettene fortsatt være begrenset av den spilleren man har i bilen, er det jeg mener.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man blir nok lei opptakene lenge før man får trethetsbrudd i opptaksmediet.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.

Forøvrig har du vel sagt at kasett er bedre enn CD også i bil, og der har man vel ikke kunne få kjøpt så ekstremt dyre kasettspillere? Der vil vel kasettene fortsatt være begrenset av den spilleren man har i bilen, er det jeg mener.

Det stemmer ikke.

Alpine produserer noen meget flotte hypermoderne kassett-radioer til bilen:
    TDM-9505RB og TDM-9503R (kun display-fargen skiller).

Jeg har en slik i min bil, og data er nesten på linje med min dyre Tascam, særlig mht gangkonstans (wow). Husk at her slipper vi innspillingsdelen. Innspillings-delen er jo dyr å produsere. Alpine anbefales !

Bare et problem. Disse spillerne kan leveres i alle land i hele verden, unntatt i lille mp3-Norge. Der tar importøren bare inn CD/mp3-spillerne fra Alpine (til bilbruk).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    man blir nok lei opptakene lenge før man får trethetsbrudd i opptaksmediet.

Nei den går ikke.

Ikke hvis man tenker på "klassiske" innspillinger - både klassisk musikk, jazz, pop, m.m.
    Pluss at mitt lager av musikk skal holde så lenge jeg selv kan bruke det. Det må være et minstekrav.

Så etter all denne argumentasjonen så står fortsatt følgende: Gode båndkassetter kan lagres sikkert og lenge og er holdbare i bruk. Og kan spilles inn på en kassettspiller som står greit plassert i stereo-anlegget.

Moderne data-teknologi er en bruk og kast-teknologi, omtrent som engangs-bestikk på hytta. Ikke noe for seriøse musikkvenner.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Eller er det slik at jeg trenger 3 harddisker som jeg spiller inn parallelt på ????

Herre Gud!
    Hvor mange problemstilliger er det nødvendig å konstrustere?
    3 harddisker som i 3 kasettspillere?

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner ikke helt hvor du tar det fra at moderne digital teknologi er bruk og kast teknologi. Handler jo om å kjøpe det som passer en best. Klart at om man kjøper seg en MD spiller til 10 000.- at man føler seg litt "Lurt".
    Handler om å finne det som passer en selv best, selv bruker jeg kun cd´er hjemme og i bilen, det passer meg best, fornøyd med lydkvaliteten, men det viktigste av alt er at utvalget er supert! Kjedlig med en "en super avspiller" om man ikke får kjøpt musikken man virklig liker til den. Musikken er jo tross alt det viktigste, ikke hvordan farget \ ikke farget osv osv. En god låt er og blir en god låt, det kan ingen dårlig låt med super oppløsning osv osv. erstatte! Portabelt syns jeg enkelt og greit at mp3 spillere er supere, man må selvsagt ikke gå for de billigste her heller, jeg er i hvertfall lykkelig med at jeg slepper å gå med en penn i baklomma for å stramme opp bandet -NÅR- walkmannen surrer det til...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane

Herre Gud!
    Hvor mange problemstilliger er det nødvendig å konstrustere?
    3 harddisker som i 3 kasettspillere?

Så-så, vi får ta noe beroligende i kveld ......

Men saken er altså: Vi som har gode kassetter og tatt arbeidet med å spille dem inn fra LP-plater kan regne med at de kan avspilles om 30-40 år eller mer.

Det kan vi ikke regne med at en harddisk holder. Den er beregnet å holde i ca. 5 (-10) år. Dette er alment kjent.

Så ja - dette er elendige greier for å si det mildt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av opus
    Takker,hvem selger Tascam i gamlelandet? Hører veldig mye på kassett,
    ikke bare har jeg mye av den beste musikken på kassett,men også at jeg er såpass gammel at det blir litt sånn "flashbacks"?? fra hin hårde dager
    når man hører på.

Forhandler av Tascam i Norge, kontakt:

Ketil Morstøl
    Product manager Pro-audio
    Siv. ing Njål Hansson A/S
    Tlf: +47 22762952
    Mob: +47 90043990
    Email: pro@njal-hansson.no

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, istedenfor å kritisere, fortell meg/oss hva du anbefaler som portabelt medium. Altså en liten dings (plate, kort, eller noe annet) som man kan stikke inn i hifien hjemme, i bilstereo'en og i den bærbare stereo'en på hytta.

Fortell meg.

Er det flere enn meg som tenker CD her.......................? 8)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en genial ide.

Siden kasset er så utrolig bra. Hva med å lage et format hvor man kan lagre musikken digitalt på kasseter? Hadde ikke det vært genialt. Kunne f. eks kalt det digital casset. DCC høres kult u t.

Da får man kombinert digital teknologi med genial brukervennlighet og holdbarhet.

Kan ikke skjønne annet enn det må bli en suksess.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil

[Er det flere enn meg som tenker CD her.......................? 8)

Ja, det kan virke som om man tenker enten CD-brenner eller kassett-spiller. Begge arbeider jo i prinsippet uten kompresjon.
    Og da er vi tilbake til utgangspunktet for meg.

Kassett: Kan lagres og vil fungere livet ut. Gir litt analog fargning. Men gode data. Krever litt vedlikehold for optimal funksjon. Kostbar i innkjøp, utgifter omtrent som å kjøpe en hel PC.

Brent CD: begrenset holdbarhet og stabilitet, ødelegges lett av riper, m.m., avhengig av PC m/harddisk, denne har også begrenset holdbarhet, pluss mulige lydmessige problemer (inkl. feil ved avlesing av den roterende disken).

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Moderator: Rent personangrep slettet. - roffe]

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Moderator: Forsvar på personangrep slettet ut fra sammenhengshensyn. - roffe]

Side 5 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •