Kassett bedre enn CD ? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 416
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Vel, det største problemet med moderne lyd er jo at den er så unaturlig.

Enten det er fuglekvitter eller en fiolin eller et flygel - det ligner ikke på originalen.

Og dette til tross for nøyaktige frekvensområder og signal/støy forhold og alle de andre fine data'ene vi kan lese om i markedsføringen.

Mens den gamle analog-teknikken altså kan få et stort komplekst symfoni-orkester til nesten å bli bedre enn originalen.

Det eneste problemet med god gammel analog-teknikk er at utstyret spiller også når det er tekniske feil eller begrensninger, mens et digitalt system rett og slett slår seg av hvis det oppstår tekniske feil.

Ellers til innlegget ditt: Kassettspilleren er det eneste som virkelig har blitt forbedret opp gjennom årene, og er idag rundt år 2000 bedre enn noensinne. Tascams modeller gir en utrolig nøyaktig gjengivelse, med større frekvensområde enn en CD-spiller og kun med en tann analog-gyllen klang som man egentlig ikke merker ved direkte A/B-test, men mere at man blir mye mindre lyttetrett når man lytter til kassett-kopien enn til CD-platen direkte.
    Dette er etter min mening vås fra ende til annen. Jeg har selv vært tilstede i Rainbow studio og hørt live fremføring, med påfølgende avspilling både fra master og CD. At CD-er låter hardt, og at en blir lyttetrett etter kort tid, medfører ikke riktighet. Etter hva jeg kan forstå må din erfaring med digitalt lagret lyd, være begrenset til svært dårlige plater avspilt på svært dårlig utstyr.
    Det er nemlig med CD-spillere som med kassettspillere, at utstyret en bruker til avspilling må ha en viss kvalitet.

At du tviholder på kassettspilleren som avspiller i heimen er jo greit nok, men når du skriver at du tar med deg kassettene i bilen får jeg frysninger. Jeg har hatt omtrent det som finnes av gode kassettspillere i bilene mine opp i gjennom tiden, men takker gud(ene) for CD-spillerens inntog i bilstereoen. Jeg har ikke tall på hvor mange kassetter som har flydd ut vinduet fra bilene mine (ok jeg er sikkert et miljøsvin).

Hvis det er så at digital lyd er slik styggedom, hvorfor lytter da alt og alle til musikk hele tiden? Er det slik at vi liker seigpining, eller er det fordi vi liker det vi hører?
    Hvis det er slik at kassettspilleren er bedre enn CD-spilleren, hvorfor har vi ikke kassettspillere hele gjengen (og ikke kom med noe vås om markedskrefter)?
    Hvordan kan det ha seg at du er sikker på at du har rett, og at alle andre hører feil?

Hmm, ble mange spørsmål dette, men jeg er oppriktig nysgjerrig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Kjell, hvorfor returnerer du hele tiden til mp3 og minidisc når tema i tråden DU har startet er "Kassett bedre enn CD ?"

Hva i all verden har mp3 og minidisc med CD å gjøre?

a) Fordi jeg blir spurt om det, f.eks. i forbindelse med Løkkens test. Les denne tråden. Mange kommer inn på digital kompresjon.

b) Fordi vi snakker om aktuelle opptaksmedier for å lage egne musikk-samlinger hjemme, til bil, etc.

Synes ellers ikke du har noen interessante saklige argumenter, så jeg avholder meg fra å svare. Som sagt, les ihvertfall denne tråden først.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    b) Fordi vi snakker om aktuelle opptaksmedier for å lage egne musikk-samlinger hjemme, til bil, etc.
    Men kjære deg, du trenger da ikke å komprimere lyden for å lage egne musikk-samlinger. Du kan brenne egne plater og overføre til PC i originalformatet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis man teller antall forskjellige komponenter og materialer inni et enkelt rør så er det kanskje 500 forskjellige inni et rør fra 40/50-tallet, men kanskje bare 100 forskjellige inni et rør fra 70-tallet. Så våre venner ingeniørerne har vært og rasjonalisert ("massakrert") produksjonen der også.
    Vil bare arrestere deg litt her Kjell B. Har du noen gang jobbet som ingeniør (som jeg misstenker ut fra dine utalelser ikke har gjort) så hadde du sett den evige kampen mellom ingeniøren som ønsker å lage de mest perfekte og høytytende konstruksjonene og økonomen som vil effektivisere og spare mest mulig for å få best mulige tall i regnskapene...
    Mitt inntrykk fra arbeidslivet som ingeniør er i alle fall at det ikke er ingeniørenes intensjoner i utgangspunktet å spare inn og gjøre gode konstruksjoner billigere og dårligere. Skylden for det bør heller sendes over til økonomene, som er ute etter å pynte på tallene på bunnlinjen og presser ingeniørene til å massakrere konstruksjonene som du nevner. Husk også på at det er ingeniører som konstruerte de opprinnelige rørene i utgangs punktet..... :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kjære deg, du trenger da ikke å komprimere lyden for å lage egne musikk-samlinger.

Nei, men jeg anser CD-plater for å være uegnet til portabel bruk -de er ubeskyttede og blir lett skrapet opp. Et dumt design, akkurat der er mini-disc mye lurere.

Og CD-brenning gir plater som er mindre holdbare enn vanlige CD-plater fra butikken. Samt at jeg er tvilende om lydkvaliteten på brente plater (det har jeg også forklart allerede). Hadde f.ø. en CD-brenner, syntes den var utrolig treg å bruke. Og flere i min nærmeste krets driver og brenner CD'er - som de av og til kan ha problemer med å få avspilt.

Som sagt kan du ikke lese denne tråden først. Nå gjentar jeg ting som er sagt flere ganger. Det du skrev om kassetter og bil er det verste sprøyt jeg har lest på noe forum, for å bruke dine uttrykksmåter. Jeg har ennå til gode å sitte i en bil der eieren ikke hurtig skrur ned lyden etter å ha satt på en CD-plate.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

Hvis man teller antall forskjellige komponenter og materialer inni et enkelt rør så er det kanskje 500 forskjellige inni et rør fra 40/50-tallet, men kanskje bare 100 forskjellige inni et rør fra 70-tallet. Så våre venner ingeniørerne har vært og rasjonalisert ("massakrert") produksjonen der også.
    Vil bare arrestere deg litt her Kjell B. Har du noen gang jobbet som ingeniør (som jeg misstenker ut fra dine utalelser ikke har gjort) så hadde du sett den evige kampen mellom ingeniøren som ønsker å lage de mest perfekte og høytytende konstruksjonene og økonomen som vil effektivisere og spare mest mulig for å få best mulige tall i regnskapene...
    Mitt inntrykk fra arbeidslivet som ingeniør er i alle fall at det ikke er ingeniørenes intensjoner i utgangspunktet å spare inn og gjøre gode konstruksjoner billigere og dårligere. Skylden for det bør heller sendes over til økonomene, som er ute etter å pynte på tallene på bunnlinjen og presser ingeniørene til å massakrere konstruksjonene som du nevner. Husk også på at det er ingeniører som konstruerte de opprinnelige rørene i utgangs punktet..... :wink:

Egentlig enig med deg !

Det er spekulanter ("økonomer") som presser gjennom billige løsninger og ansetter "kyniske" ingeniører istedenfor de gode folkene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men jeg anser CD-plater for å være uegnet til portabel bruk -de er ubeskyttede og blir lett skrapet opp. Et dumt design, akkurat der er mini-disc mye lurere.

Og CD-brenning gir plater som er mindre holdbare enn vanlige CD-plater fra butikken. Samt at jeg er tvilende om lydkvaliteten på brente plater (det har jeg også forklart allerede). Hadde en CD-brenner, syntes den var utrolig treg å bruke.

Som sagt kan du ikke lese denne tråden først. Nå gjentar jeg ting som er sagt flere ganger. Det du skrev om kassetter og bil er det verste sprøyt jeg har lest på noe forum, for å bruke dine uttrykksmåter.
    Jeg har til dags dato ikke klart å ødelegge en eneste av mine brente plater. Jeg brenner som regel to kopier av platene jeg kjøper. Da har jeg originalen i stuen, kopi i hjemmekinoen og kopi i bilen. Det du sier om "dumt design" og "lett å skrape opp" er noe jeg aldri har hatt problem med. Brennbare CD-plater koster under 2 kroner stykket, så om det hadde vært et problem at det en skjelden gang ble riper som førte til at platen ikke ville spille, så er det billig å lage en til. :wink:

Når det gjelder disse kopiene så er det aldri (jeg gjentar aldri) gjennomført bild-tester som konkuderer med at det er mulig å høre noen forskjell.

At CD-brennere er trege er nok historie allerede Kjell. Har du prøvd nye brennere, de brenner fint på 52 ganger CD-hastighet.

Forøvrig har jeg lest hele tråden, men har enda ikke fått noe fornuftig info som forvarer overgang tilbake til kassettspilleren.

PS: tror ikke jeg er helt alene om oppfattelsen av kassettspillere og bilstereo. At du er uenig er også helt greit, jeg ville ikke forvente noe annet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har til dags dato ikke klart å ødelegge en eneste av mine brente plater. Jeg brenner som regel to kopier av platene jeg kjøper. Da har jeg originalen i stuen, kopi i hjemmekinoen og kopi i bilen. Det du sier om "dumt design" og "lett å skrape opp" er noe jeg aldri har hatt problem med. Brennbare CD-plater koster under 2 kroner stykket, så om det hadde vært et problem at det en skjelden gang ble riper som førte til at platen ikke ville spille, så er det billig å lage en til. :wink:

Når det gjelder disse kopiene så er det aldri (jeg gjentar aldri) gjennomført bild-tester som konkuderer med at det er mulig å høre noen forskjell.

At CD-brennere er trege er nok historie allerede Kjell. Har du prøvd nye brennere, de brenner fint på 52 ganger CD-hastighet.

Forøvrig har jeg lest hele tråden, men har enda ikke fått noe fornuftig info som forvarer overgang tilbake til kassettspilleren.

PS: tror ikke jeg er helt alene om oppfattelsen av kassettspillere og bilstereo. At du er uenig er også helt greit, jeg ville ikke forvente noe annet.

Mitt og manges problem er følgende:

Vi sitter med en stor samling analoge LP-plater (og t.o.m. 78-plater fra 40/50-tallet :shock: ) - og vi kjøper flere !
    Det er en stor jobb å overføre disse pent til et lagringsmedium (analogt eller digitalt).

Du sier at vi skal brenne CD'er. Vi må da først skaffe oss en computer med godt lydkort. Så tar vi arbeidet med å spille inn på PC'en. Og brenner CD'er.

Så går det 3 år. Så er det slutt med CD-brenning - istedet får vi nye flash-minner og gjerne nye typer programmer, f.eks. lossless kompresjon.

Nå skal vi altså kjøpe ny bilstereo tilpasset flashminne (minnekort), og så skal vi ta alt arbeidet med å spille platene inn på ny.

Altså ny standard hver (3.) år. Dette er bare komisk og helt useriøst etter min mening. Pluss den store PC'en som skal oppgraderes, m.m. Eller utskiftes.

Se ellers problemer med CD-plater beskrevet foran.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en morsom diskusjon. Hvis du spør folk på gaten så vil nok ingen tilbake til kasset mediet. Hvis du spør folk på gaten (representativt utvalg selvfølgelig) så tror jeg få vil foretrekke vhs fremfor dvd. Når det gjelder kalde cd'er så har det faktisk blitt skrevet noe om. Det er flere cd'er som holder heller laber kvalitet, men hvis samme utgiver hadde gitt ut samme greia på kasset så tror jeg med 99% sikkerhet at resultatet hadde blitt like nedslående.

Lyd er også sin tidsepoke, kjell liker sin mens vi andre liker vår. Lyden er mest sannsynlig farvet uansett. En ting til, hvis man skal sammenligne utstyr fra 50 tallet og i dag i samme prisklasse, så må man huske at det er noe som heter inflasjon. Hvis man ga 10k for hifi anlegg i 1950 så må man gi 160k for et av samme kaliber i dag.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal ha platene dine over på cd? Man får da fortsatt kjøpt platespillere. Hvis du vil det, så kan du jo kjøpe et greit lydkort, og sette i gang. Hvis du først har digitalisert samlingen din en gang så er det null problem å føre det over til andre medier. Dessuten så er ikke lagringplass noe stort problem heller. Du får 300gb disker til rundt tusenlappen. Når det gjelder hvor lang tid det tar før et medie blir populært så har du nok sovet i timen. Cd'er har vært på markedet i 20år. Dvder snart i 10år.. Det blir ikke akkurat snakk om hvert 3. år :roll: :wink:

Mvh

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper noen snart kan stenge denne pisspreik-tråden. Jeg mistenker vår godeste nordlending for å være yrkeskverulant.

Vis meg et kassettbånd som ikke er utsatt for støv og skitt. Dens oppbygging er jo 1000 ganger verre enn CD'ens.

Og dersom hans oppfattelse av vårt argument for å bruke CD-er er at han skal overføre sine LP-er til CD - da setter jeg personlig strek for å delta videre i denne svært bisarre diskusjonen.

Makan til sjalting og valting av argumenter lik de han bruker i alle mulige retninger, og som etter hvert til og med slår hans egne i hjel, har jeg aldri tidligere vært med på.

Hej då!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kassetter portabelt? Selv minidisk er upraktisk. MP3-spillere er eneste veien nå, og her er det null problem å få lossless.

Skifte format hvert 3. år? For det første er det vel snakk om hvert 15., på det meste. Og hvorfor må man spille inn alt på nytt om det kommer et nytt format? Den holdningen minner meg om enkelte Blu-Ray-fiendtlige her på forumet, som visstnok tror man må hive DVD-samlingen når det kommer en arvtager.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå må dere ikke sove i timen da.

Det er allerede kommet nye medier som bruker stasjonært flash-kort istedenfor roterende CD-plater.

Dette er på vei inn i bil-stereo og andre portable lydsystemer, og Marantz har allerede en portabel flash-opptaker, men kortene der er ikke kompatible med de som Blaupunkt bruker i sin bilstereo. Og her snakker vi om kompresjon.

Osv. Osv. Altså nye medier og manglende standardisering.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo

Håper noen snart kan stenge denne pisspreik-tråden.

Makan til sjalting og valting av argumenter lik de han bruker i alle mulige retninger, og som etter hvert til og med slår hans egne i hjel, har jeg aldri tidligere vært med på.

Nei og nei.

Diktatur og sensur. Det er altså det som må til for å sikre fremtiden for digitale medier ....

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei tråden blir hverken stengt eller slettet. i disse agurktider er det oppfriskende med et tema som gjør folk litt varme i snippen. bare la evt personangrep ligge. :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Dette er en morsom diskusjon. Hvis du spør folk på gaten så vil nok ingen tilbake til kasset mediet. Hvis du spør folk på gaten (representativt utvalg selvfølgelig) så tror jeg få vil foretrekke vhs fremfor dvd. Når det gjelder kalde cd'er så har det faktisk blitt skrevet noe om. Det er flere cd'er som holder heller laber kvalitet, men hvis samme utgiver hadde gitt ut samme greia på kasset så tror jeg med 99% sikkerhet at resultatet hadde blitt like nedslående.

Lyd er også sin tidsepoke, kjell liker sin mens vi andre liker vår. Lyden er mest sannsynlig farvet uansett. En ting til, hvis man skal sammenligne utstyr fra 50 tallet og i dag i samme prisklasse, så må man huske at det er noe som heter inflasjon. Hvis man ga 10k for hifi anlegg i 1950 så må man gi 160k for et av samme kaliber i dag.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal ha platene dine over på cd? Man får da fortsatt kjøpt platespillere. Hvis du vil det, så kan du jo kjøpe et greit lydkort, og sette i gang. Hvis du først har digitalisert samlingen din en gang så er det null problem å føre det over til andre medier. Dessuten så er ikke lagringplass noe stort problem heller. Du får 300gb disker til rundt tusenlappen. Når det gjelder hvor lang tid det tar før et medie blir populært så har du nok sovet i timen. Cd'er har vært på markedet i 20år. Dvder snart i 10år.. Det blir ikke akkurat snakk om hvert 3. år :roll: :wink:

Mvh

Hm, vi snakker her ganske mye om å overføre kommersiell musikk til egne private musikkprogrammer. Der kan man bruke kassett, mp3-spiller, CD-brenner, flash-opptaker og mye annet. Jeg foretrekker kassett.

Vi snakker IKKE om ferdiginnspilte kassetter fra butikk.

Og vi snakker ganske mye om hva som er et passende medium å ta med seg i bilen, på hytta, hjemme i stuen, altså portabelt. Uten å gå på akkord med kvaliteten.

Etter å ha betalt 10.000 kr for en Sony mini-disc opptaker som var på moten for noen år siden og ble anbefalt av alle computer AV-fora og tidsskrifter. Nå er den plutselig ikke god nok. Og jeg skal altså kjøpe noe annet digitalt. Morsomt.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor i all verden skal en bilstereo basere seg på flashkort? Det er da helt meningsløst så lenge man ikke skal ha et produkt man kan dytte i lomma, eller som skal være helt lydløst. Å si at flash er en arvtager for CD faller på sin egen urimelighet.

Edit: På sikt kan nok flashbasert minne ta over for tradisjonelle harddisker, men det kommer uansett til å ta en stund. 200 GB flashkort er ikke akkurat rett rundt hjørnet. Greit nok til joggemusikk og overføring av filer, men permanent lagring? Ikke i dette tiåret.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjell hva synes du om DAT da? det var jo et profesjonelt medium som aldri slo an men som alikevel er anerkjent i proffe kretser
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Hvorfor i all verden skal en bilstereo basere seg på flashkort? Det er da helt meningsløst så lenge man ikke skal ha et produkt man kan dytte i lomma, eller som skal være helt lydløst. Å si at flash er en arvtager for CD faller på sin egen urimelighet.

Edit: På sikt kan nok flashbasert minne ta over for tradisjonelle harddisker, men det kommer uansett til å ta en stund. 200 GB flashkort er ikke akkurat rett rundt hjørnet. Greit nok til joggemusikk og overføring av filer, men permanent lagring? Ikke i dette tiåret.

OK, istedenfor å kritisere, fortell meg/oss hva du anbefaler som portabelt medium. Altså en liten dings (plate, kort, eller noe annet) som man kan stikke inn i hifien hjemme, i bilstereo'en og i den bærbare stereo'en på hytta.

Fortell meg.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da ingen som hindrer deg i å fortsette å bruke MiniDisc opptakeren din. Den fungerer vel like bra selv om det har kommet andre formater siden da.

Det eneste jeg husker fra tiden jeg tok opp på kasett, var at det irriterte meg at opptaket alltid ble ullent, spesiellt hvis jeg prøvde å fjerne støy med Dolby B eller C. Og dersom jeg ikke brukte Dolby støyreduksjon, ble det mye susing. Riktignok hadde jeg ikke en kasettspiller til 15000,- eller noe sånt, men. Og så husker jeg at jeg endelig fikk litt dynamikk og bass i bilen da jeg gikk over til CD der. Når det gjelder det praktiske, er jeg vel glad jeg slipper å spole meg frem til sangene.

Jeg synes nesten dette blir som å si at bilde og lyd på en god VHS opptaker er overlegent en bra DVD opptaker, og at VHS kasettene holder seg bedre fordi de er beskyttet.

Forøvrig spiller det ikke noen rolle; hvis du synes det låter bedre fra kasett enn fra CD, og at kasettene holder seg bedre, både i teknisk stand og lydmessig enn CD, så må du jo få lov til å mene det.
    Dersom du mener at en gammel sveivegrammofon er lydmessig overlegent alt annet, må det også være lov. Andre kan jo ikke bestemme hva du skal synes er best.

Men jeg tror allikevel ikke du får så mange med deg på "kasett-korstoget" ditt desverre.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger mig på med en kommentar. DAT har blitt brukt til å lage en del ( edit: meget gode )plater jo, men jeg har aldrig eiet en DAT. Jeg brukte en overgang å spille inn musikk på en S-VHS video, dette var meget bra....

Side 4 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •