Kassett bedre enn CD ? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 416
    Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du må ikke glemme det Kjell at det sitter mennesker (les teknikere) som i dag ofte ønsker denne lyden. Det trenger slett ikke å være teknologiens feil, men snarere human error.
    Jeg har noen utgaver både på vinyl og CD men det er rimelig umulig å sammenligne dem fordi CD-utgaven er en remaster og piffet opp etter dagens standarder og forventninger.

Et lite paradoks er jo at du ofte kritiserer dagens komprimering samtidig som du forherliger kassettspilleren som er rimelig avhengig av komprimering (dolby B/C) for å oppnå et akseptabelt signal støyforhold. :wink:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.8thstreet.com/product.asp...gory=Recorders

Synes ikke prisen er gal jeg, i England er den mye dyrere jo....

Opus, se på E-bay Tyskland f.eks. hvis du vil ha en brukt. Anbefaler f.eks. Teac 8030, Aiwa Excelia (nu anbefalte jeg likevel Aiwa), Akai Reference Master GX samt Nakamichi´s litt større modeller.
    Nakamichi kan forresten sendes til service hos B&W i England.
    Spiller du mye kassett og vil ha "en for livet" er Tascam´en selvfølgelig unik....

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker,hvem selger Tascam i gamlelandet? Hører veldig mye på kassett,
    ikke bare har jeg mye av den beste musikken på kassett,men også at jeg er såpass gammel at det blir litt sånn "flashbacks"?? fra hin hårde dager
    når man hører på.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane

Du må ikke glemme det Kjell at det sitter mennesker (les teknikere) som i dag ofte ønsker denne lyden. Det trenger slett ikke å være teknologiens feil, men snarere human error.
    Jeg har noen utgaver både på vinyl og CD men det er rimelig umulig å sammenligne dem fordi CD-utgaven er en remaster og piffet opp etter dagens standarder og forventninger.

Et lite paradoks er jo at du ofte kritiserer dagens komprimering samtidig som du forherliger kassettspilleren som er rimelig avhengig av komprimering (dolby B/C) for å oppnå et akseptabelt signal støyforhold. :wink:

Det siste først: Analoge kompressor/expander-kretser er gjennomprøvde prinsipper som (ved rett justering) ikke påvirker negativt og ihvertfall ikke skader den musikalske begivenheten.
    Digital komprimering a la mp3 (vanlig bitrate) og mini-disc er jo en katastrofe.

Ellers: ja en faktor her er sikkert at teknikere prøver å justere lydbildet uten å ha de riktige midlene til å gjøre det. Så blir det en slags "nødløsning" - det beste man kan få til.

Tror det skjer spennende ting på studio-fronten, bare tenk på alle trafokoblede rørmikrofoner som nå har dukket opp (stormembran mikrofoner etter 50-talls resept).

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell:
    Hvor mange klarte å plukke ut n-te generasjons brente kopier fra Ivar Løkkens blindtest?

Hvor mange klarte å plukke ut hvilke spor som var komprimert med flere bit?

Hvor mange klarte å plukke ut hvilke spor som hadde vært komprimert til MP3?

Mener du at dine evner til å høre er hinsides alle disse menneskenes evner?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For meg holder det med mine egne forsøk med mini-disc i Sony's beste high-end utgave, som ekspertene sier er like god som mp3.

Dessuten lytter jeg til mp3-musikk over min Huldra 10 eller andre gode FM-tunere. Utrolig signal-degradasjon. Og har jo prøvelyttet disse nye små mp3-spillerne.

Av akademisk interesse er det jo at det er mulig å fremstille digital loss-less kompressor/expander, men det er bare akademisk. For spekulantene i bransjen har allerede startet med å standardisere de dårlige formatene.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Det siste først: Analoge kompressor/expander-kretser er gjennomprøvde prinsipper som (ved rett justering) ikke påvirker negativt og ihvertfall ikke skader den musikalske begivenheten.
    Der er jeg faglig uenig med deg. Komprimering ala dolby B/C er både frekvens- og nivå-avhengig komprimering. En liten feil i nivået vil eskalere eksponentialt med avvikt. Det skal ikke store fantasien til å oppdage at det fort kan bære virkelig galt avsted.
    Du kan selvsagt argumentere for at nivåer skal være riktig kalibrert, men i den praktiske verden med ulike typer og produsenter av bånd...

Personlig har jeg aldri hørt en kasettspiller med DolbyC som ikke farger lydbildet i negativ retning.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Der er jeg faglig uenig med deg. Komprimering ala dolby B/C er både frekvens- og nivå-avhengig komprimering. En liten feil i nivået vil eskalere eksponentialt med avvikt. Det skal ikke store fantasien til å oppdage at det fort kan bære virkelig galt avsted.
    Du kan selvsagt argumentere for at nivåer skal være riktig kalibrert, men i den praktiske verden med ulike typer og produsenter av bånd...

Personlig har jeg aldri hørt en kasettspiller med DolbyC som ikke farger lydbildet i negativ retning.

Jeg sa ikke at de ikke kunne farge. Hvorfor skal vi være så redd denne fargingen. Sålenge moderne lydteknologi nærmest er en katastrofe, hvorfor i all verden skal vi så interessere oss for de små nyanse-farginger som analog-teknikk gir.

Jeg opplever aldri problemer med mine bånd. Jeg bruker fra et stort lager kassetter kjøpt inn på samme tid, og de veldig små avvikene er for meg ikke viktige og nærmest ikke hørbare. Jeg justerer en gang og så holder det lenge.

Jeg utnytter selv Dolby-systemet ved å feiljustere nivået 0,5-1 dB - får en svak positiv påvirkning (transienter) i mine ører. Men er man kritisk, så må man ha en spiller med eksterne justeringer.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B. skrev:
    Sålenge moderne lydteknologi nærmest er en katastrofe
    Mon tro om vi to bor på samme planet :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ha-ha, skal si det ble en frisk diskusjon her. Det er nok to lydretninger og lydtradisjoner som tørner litt sammen.

I enkel argumentasjon bruker man overforenklede momenter - virkeligheten er alltid mer komplisert.

Men jeg må innrømme: Jeg har til dags dato ikke opplevd å høre et 100 % moderne musikk-anlegg som hadde tilfredsstillende lyd i mine ører.
    Kun når man blander gammelt og nytt kan det bli bra.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke slitasje et utpreget problem på båndbaserte opptaksmedier? Lydkassetter har jeg lite erfaring med, men VHS var i så måte triste greier, og en film sees langt sjeldere enn et album høres på.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite sidespring, vet vi snakker kassett her : noen her har D-VHS og siger lyden er mye bedre enn fra vanlig dvd, men jeg har ikke selv hørt dette.
    Kan noen forklare forskjellen på de to ?

Newcomer diskvask sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg holder det med mine egne forsøk med mini-disc i Sony's beste high-end utgave, som ekspertene sier er like god som mp3.

Dessuten lytter jeg til mp3-musikk over min Huldra 10 eller andre gode FM-tunere. Utrolig signal-degradasjon. Og har jo prøvelyttet disse nye små mp3-spillerne.
    Har du lagd mp3-filene du testet med selv eller er det tilfeldige filer funnet på internetten?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av diskvask

Har du lagd mp3-filene du testet med selv eller er det tilfeldige filer funnet på internetten?
    Blant annet mp3-filer som NRK har lagd og som man kan lytte til på mp3-kanaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Er ikke slitasje et utpreget problem på båndbaserte opptaksmedier? Lydkassetter har jeg lite erfaring med, men VHS var i så måte triste greier, og en film sees langt sjeldere enn et album høres på.

Lydkassetter er langt mere holdbare. Det er det som er det geniale med dette formatet - pga langsom båndhastighet er slitasje på bånd og hoder minimal.

Og hodene står selvfølgelig stille, mens ved VHS roterer hodet hurtig mot båndet.

Newcomer diskvask sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blant annet mp3-filer som NRK har lagd og som man kan lytte til på mp3-kanaler.
    Dvs. NRK sin nettradio?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell, hvorfor returnerer du hele tiden til mp3 og minidisc når tema i tråden DU har startet er "Kassett bedre enn CD ?"

Hva i all verden har mp3 og minidisc med CD å gjøre?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sa ikke at de ikke kunne farge. Hvorfor skal vi være så redd denne fargingen.
    Jeg er ikke "redd" farging av lyd, men når jeg føler at det bringer noe negativt til lydbildet (som jeg mener kasetter gjør) forsøker jeg å unngå det.

At vi er uenige gjør hverken deg eller meg til dårligere mennesker - vi er rett og slett bare uenige.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Kjell:
    Hvor mange klarte å plukke ut n-te generasjons brente kopier fra Ivar Løkkens blindtest?

Hvor mange klarte å plukke ut hvilke spor som var komprimert med flere bit?

Hvor mange klarte å plukke ut hvilke spor som hadde vært komprimert til MP3?

Mener du at dine evner til å høre er hinsides alle disse menneskenes evner?

Av akademisk interesse er det jo at det er mulig å fremstille digital loss-less kompressor/expander, men det er bare akademisk. For spekulantene i bransjen har allerede startet med å standardisere de dårlige formatene.

Jeg forstår ikke hva du snakker om her. Mener du at du hører bedre enn "testpanelet" til Løkken, eller ikke?

Finnes det forresten "high-end" minidisc? Det blir vel litt som formel-1 biler med batteridrift?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

At vi er uenige gjør hverken deg eller meg til dårligere mennesker - vi er rett og slett bare uenige.

Klokt sagt !

Men tror du ikke at din negative erfaring av Dolby skyldes at du hadde en kassettspiller som kanskje ikke hadde lettvint ekstern justering. Da er det lett å høre negative effekter.

Alle mine spillere i tidens løp har hatt slike justeringsmuligheter - Dolby virket klart negativt ved fabrikkjustering, men etter min egen fintrimming til båndtypen jeg brukte, så var det ikke noe negativt lenger.

Side 3 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •