Kassett bedre enn CD ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 416
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    ...En tungvint prosess med en PC som skal startes opp og filformater velges, titler skrives inn, etc.etc. Min kassettspiller er klar til bruk ØYEBLIKKELIG. Og med fantastisk god lyd.
    Jaha.... men så, når du er så kjapt i gang - hva da med de 45 minuttene det tar å kjøre et opptak i 1:1 tidsmessig..? Hah!
    Og hvor får du titler inn i kassetten? Vennligst ikke bland inn fordeler CD-er har kontra kassett, og samtidig bruke det negativt til fordel for kassetten.

Fantatstisk og fantastisk, fru Blom. At du sammenlikner en kassett med en MiniDisc viser at du allerede før sammenlikningen meget vel vet at MiniDiscen ikke er et spesielt heldig å sammenlikne med, sterkt komprimert medium som det er.

La oss derfor holde oss til CD-er kontra kassett. Og ja, kassetter kan meget vel være svært gode i opptakskvalitet. Imidlertid er det så mange unøyaktigheter forbundet med denne. Wow / flutter er vel det mest klassiske, men også at båndet ikke 100% av tiden kjører i samme forhold til capstan. Med andre ord mister du fort vekk noe av kanalseparasjonen, samt at frekvensgangen fluktuerer.

Jeg får vel kjøre en brennetest etter din metodikk, men forventer meg ikke denne oppfattelsen av gjalling i lyden. Skulle så skje skal du fort få høre det.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Merkelig at jeg ikke hører noen av disse problemene med (gode !) kassetter.

I forbindelse med innføring av digitale medier ble det som ren markedsføring listet opp en rekke praktiske mangler med de gamle analoge systemene. Det er lett å forstå at denne markedsføringen har virket. Pluss at mange nok kjøpte alt for billige kassettspillere, og da oppstår problemer. Gode analoge systemer som avhenger av mekanikk (bevegelige deler) kan ikke kjøpes på billigsalg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Kjell B. Skriver du innlegg av noen annen grunn enn å provosere?
    jeg skjønner det ikke helt, hvis du er så glad i gammel teknologi hvorfor bruker du da internett? Brevduer er da mye bedre!

Ha-ha, brevduer .....
    Min kassettspiller er ihvertfall i stand til å gjengi fuglekvitring naturlig, det klarer visst ikke en CD så lett (jeg har flere CD'er med natur-opptak).

Jeg skriver fordi jeg har brukt mange penger på å følge det hifi-journalistene har fortalt oss, og etter 1980 er det stort sett bare bløff og ren markedsføring å lese i bladene. Ingenting stemmer med mine ører, og de fleste jeg kjenner (i forskjellige aldersgrupper) har gått bort fra å spille musikk hjemme (på deres nye systemer). Lyden er rett og slett for jævlig .... Kun de helt unge som aldri har hørt noe annet sitter ved PC'ene sine og brenner noe mp3-greier. For seriøse musikkvenner er der ingen muligheter i dag etter min mening.

Så jeg kommer til å skrive en god del om hvordan man kan anskaffe vintage-utstyr - hva slags utstyr som er bra - og hvordan man lett kan få utstyret i full stand (og helst til en billig penge).

Det er lyspunkter i horisonten. Mens man i lille Norge sitter og fabler om den rene digitale lyden, så jobbes det internasjonalt med å få i gang produksjon av utstyr etter oppskrifter fra 1940-70. Dette både til studiobruk og til hjemmehifi. Man har gått bort fra data-simuleringer (emuleringer) - studiofolk skal nå ha de ekte tingene.

Men det er langt frem ennå. I profesjonelle kretser har man imidlertid akseptert disse problemstillingene (bortsett fra kanskje i lille Norge da). Disse tingene skrives det en del om idag (i studio-tidsskrifter og visse high-end blader (litt), men ikke i de vanlige hifi-bladene - de skal jo bare selge "den rene uforfalskede lyd").

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Kjell B. Skriver du innlegg av noen annen grunn enn å provosere?
    jeg skjønner det ikke helt, hvis du er så glad i gammel teknologi hvorfor bruker du da internett? Brevduer er da mye bedre!

Jeg skriver fordi jeg har brukt mange penger på å følge det hifi-journalistene har fortalt oss, og etter 1980 er det stort sett bare bløff og ren markedsføring å lese i bladene. Ingenting stemmer med mine ører

Ingenting stemmer med dine ører- der er kjernen- alle skal høre og synes som deg- du vil ikke opplyse noen, kun bevise at det du hører og foretrekker er det beste. Bløffingen og markedsføringen kan du la være å ta med, det får deg til å virke mildt schizofren!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler det er noe som faller igjennom her...hvor i all verden får man tak i nye kassettutgivelser? Kan vel ikke akkurat kopiere fra CD, skulle jeg tro.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt - han spiller bare vintage.

Huff, denne nymotens musikken bare sorgen uansett.... gjalling og skarpt. Huff - gi meg bomull!

Mon tro om de lager rør som før i tiden? I så fall er de selvsagt ikke like bra. :wink:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi lar personangrep ligge. er man grunnleggende uenig så kan man jo bare la være å la seg trekke med i en eventuell debatt som alikevel ikke endrer hverken den ene eller den andres mening i nevneverdig stor grad. det er faktisk lov å både være uenig og anderledes. det som ikke er lov er å ikke respektere at andre mener noe annet en seg selv.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Jeg føler det er noe som faller igjennom her...hvor i all verden får man tak i nye kassettutgivelser? Kan vel ikke akkurat kopiere fra CD, skulle jeg tro.

Det kommer ikke så klart frem, men det vi sammenligner er minst to ting:

- kassetter fra butikk ("den gang") eller innspilt hjemme fra LP-plater, dette kontra CD-plater fra butikk (litt eldre folk sammenligner gjerne disse to)

- kassetter innspilt hjemme fra CD, mp3-nett, LP eller hva som helst kontra egne hjemmebrente CD'er med den samme musikken. Altså kassetten som et alternativt medium til å brenne CD-plater med egne musikk-samlinger.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rimelig meningsløst å brenne CD-plater nå, holder lenge å koble PCen til anlegget. Men vil altså lyden blir bedre om man kopierer en CD over til kassettformat?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hva du mener, men utgivelser på kassett er ikke interessante, de er oftest innspillet på billige jernbånd. ( I Spania kan du stadig kjøbe utgivelser på kassett, som på 70 tallet)
    Vitsen er at man med en god kassettspiller kan innspille sine bånd og få mere musikalsk nytelse ut av det fremfor å lytte til cd.
    Du vil kanskje oppdage at med en super innspillet kassett hører du også nå alt super klart, detaljer er tydeligere, lydbildet er liksom oppløst på en ny måte. Uten jeg skal gå inn i akkuratt hvorfor er et eksempel f.eks. Enya "Long Ships". Denne har et tilsynelatende enkelt lydbilde, med bass til 27 hz. Hører jeg denne på bånd oppstår plutselig alle "lagene" i musikken, og spesielt bassen i de sidste 20 sekunder av nummeret giver helt ny mening. Det interesserer mig egentlig ikke at noen vil sige dette er fordi "forvrengingen nå overstiger 3 %, at nettopp disse frekvenser bliver fremhevet, at Dolby tracking er ute av whack" osv, konstaterer bare at jeg liker lyden dér bedre......
    En Tandberg TCD 440A f.eks. vil blåse dig bakover med en super oppløst lyd, helt utrolig dybde og bredde hvor alt er pin-point på plass, og den har en bass der er helt vanvittig. Innspillingforsterkerne i denne harmonerer sikkert ikke med den moderne oppfattning av lyd, men fy flate for en lyd de produserer.
    Jeg har ikke hørt Tascam´en som KjellB har, men jeg kan levende forestille mig hvordan den vil lyde....

Rør lages også idag, men igen er dette individuelt hvad folk liker. Med en Sonic Frontiers rør preamp blev jeg anbefalet NOS Mullard rør, men jeg likte snerten og punchen i Golden Dragon gullpin bedre.....smak og behag.

Vil man ha titler opp på skjermen, direkte valg av sang osv er minidisc og cd jo perfekt, ingen tvivl, betjeningen er jo geinal.
    Det handler jo om å finde det man liker, liker man ikke lyden av en Tandberg radio kjøber man en Nad istedet, det er ikke vanskeligere enn det jo. Men, noen liker Quad 57, Nad 3020, gamle kondensatorer og Ortofon SPU også og jeg ser ikke noe galt i dette egentlig.
    Noen ganger kan en test i et blad ha helt uventede konsekvenser, jeg husker da Michael Fremer i Stereophile testet en forsterker (husker ikke helt navnet, men den havde nye super "rør-transistorer). Han gik, litt uventet, helt av skaftet og lovpriste den fantastiske lyden. Han ville faktisk bruke denne som ny reference.
    Han kom med spådommer om forsterkerens ytelse, data osv., og den blev sendt til måling. Da disse var klar blev der oppstyr og full forvirring, dens data var ekstremt dårlige, faktisk så dårlige at det startet en debat om hvorvidt data egentlig betydde noe som helst.
    Det egentlige problem er, at har et produkt dårlige data men god lyd, og dette kommer frem i dagens lys, da skal der mer enn almindelige flaks til for at produktet skal selge...., men et godt eksempel er jo Yamahas monitorer der blev solgt til nær sagt alle studios over hele kloden.......

Der er jo stadig folk der "oppdager" at platespilleren eksisterer også, at der idag er flere nye plater å velge imellom enn der var på 80 tallet. Lyden fra en platespiller i middelklassen vil utvivlsomt give en ganske god cd spiller problemer når det kommer til lyttevennlig oppløst lyd.
    Jeg satte LCAudio oppgraderingskit i min Philips DVD963SA og dette er sikkert en av mine bedste investeringer, lyden blev faktisk meget god, til prisen, men f.eks. Brothers in Arms er mye bedre på vinyl....
    Der findes jo cd spillere med rør hvis noen vil prøve....., jane kan kanskje sige hvordan lyden er på Shanlingen kontra vinyl....
    Dette var ikke mye om kassetter desverre....

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del holder meg langt unna nymotens kassettspillere. Liker ikke alt dette elektriske greiene, og sverger til min gamle sveivegrammofon. Det er analogt og deilig det, og med masse god knitring som fremhever opplevelsen av gammel godlyd.

Det er nå min mening. 8)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unplugged-konserter er vel likevel det ultimate. Intet av utstyr, det være seg gammelt eller nytt, som skaper debatt om hva som er dårlig/bra.

:wink:

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Unplugged-konserter er vel likevel det ultimate. Intet av utstyr, det være seg gammelt eller nytt, som skaper debatt om hva som er dårlig/bra.

:wink:
    Etter konserten mister man lysten til hifi et stykke tid !
    Jeg var til en julekonsert, ca 20 musikere, violin, cello osv., musikken var helt fantastisk, hørte ikke på anlegget i en uke tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kasett har jo "bedre" lyd pga den analoge lyden. cd'er har jo digital lyd og den er veldig hard.

BTW sikker skrivd av noen andre har ikke lest hele posten. men just in case

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rimelig meningsløst å brenne CD-plater nå, holder lenge å koble PCen til anlegget. Men vil altså lyden blir bedre om man kopierer en CD over til kassettformat?

I gamle dager var lyden så musikalsk og riktig at man ønsket å ha musikk rundt seg hele tiden. Da er det fint å lage egne musikkprogrammer.

Med auto-reverse (f.eks. Tascam 112R) har du 90 minutters uavbrutt spilletid. Men da anbefaler jeg en separat maskin (som Tascam 122 med alle justeringer og uten auto-reverse) til innspilling for å få absolutt high-end kvalitet. Totalpris for et slikt arrangement: 20.000 kr.

Jeg spiller plater (egentlig kassetter da) dagen lang, og synes det er fint å kunne ta kassettene med meg over i bilen eller på hytta, etc.

Ellers: Skal jeg ha moderne utstyr kjøper jeg alltid fra kjente profesjonelle leverandører - nesten aldri utstyr anbefalt i hifi-bladene.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Jeg for min del holder meg langt unna nymotens kassettspillere. Liker ikke alt dette elektriske greiene, og sverger til min gamle sveivegrammofon. Det er analogt og deilig det, og med masse god knitring som fremhever opplevelsen av gammel godlyd.

Det er nå min mening. 8)
    Du er heldig, rør i cd spilleren har du jo også.
    Kjøb dine plater fra recordworld, disse er nemlig rensede, og som en av mine venner, der havde skiftet ut platespiller til fordel for cd spiller for 10 år siden sagde da han var på besøk og hørte en gammel vinyl favoritt
    (Bachman Turner Overdrive) :
    "Jamen, der er jo ingen støy....", nu har han platespiller igjen gitt....
    Han har også båndspiller, en Denon 3hoders....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil

Det er nå min mening. 8)

Vel, det største problemet med moderne lyd er jo at den er så unaturlig.

Enten det er fuglekvitter eller en fiolin eller et flygel - det ligner ikke på originalen.

Og dette til tross for nøyaktige frekvensområder og signal/støy forhold og alle de andre fine data'ene vi kan lese om i markedsføringen.

Mens den gamle analog-teknikken altså kan få et stort komplekst symfoni-orkester til nesten å bli bedre enn originalen.

Det eneste problemet med god gammel analog-teknikk er at utstyret spiller også når det er tekniske feil eller begrensninger, mens et digitalt system rett og slett slår seg av hvis det oppstår tekniske feil.

Ellers til innlegget ditt: Kassettspilleren er det eneste som virkelig har blitt forbedret opp gjennom årene, og er idag rundt år 2000 bedre enn noensinne. Tascams modeller gir en utrolig nøyaktig gjengivelse, med større frekvensområde enn en CD-spiller og kun med en tann analog-gyllen klang som man egentlig ikke merker ved direkte A/B-test, men mere at man blir mye mindre lyttetrett når man lytter til kassett-kopien enn til CD-platen direkte.

Jeg tror imidlertid de fleste ville sette pris på den analog-varme som litt eldre årganger av kassettspillere gir (inklusive norske Tandberg), men da bør man sørge for service/bytte av lydhoder, og kun dyre 3-motors modeller er driftssikre nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo

Mon tro om de lager rør som før i tiden? I så fall er de selvsagt ikke like bra. :wink:

Det er også et problem - de beste rørene den gang (Mullard, Philips, Telefunken, Siemens, RCA, GE, m.fl.) er betraktelig bedre, dessverre. Men også der er det heldigvis utvikling på gang.

Hvis man teller antall forskjellige komponenter og materialer inni et enkelt rør så er det kanskje 500 forskjellige inni et rør fra 40/50-tallet, men kanskje bare 100 forskjellige inni et rør fra 70-tallet. Så våre venner ingeniørerne har vært og rasjonalisert ("massakrert") produksjonen der også.

Selv bruker jeg fra et privat lager vintage-rør fra 50-tallet (anskaffet før lagrene gikk tomme) pluss den gamle 6L7-heptoden fra slutten av 30-tallet.

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående kassettspiller, hvis man skal kjøpe ny i dag hvor får man tak i denslags? HFK har en men andre muligheter må vel finnes.Må snart skifte da min Sony Tc-fx2 har begynt å bli merket etter mange års bruk.

Side 2 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •