Kassett bedre enn CD ? - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 21 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 416
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Noen ord? :roll:

Jeg har vært innom og kikket på anlegget. Yamaha.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diverse Yamaha komponenter ja.

Altså jeg har hørt dårlig mp3 musikk jeg og, men stort sett, med litt ok kvalitet så er det absolutt hørbart synes nå jeg da. Jeg liker ikke musikk som låter anstrengende jeg heller, bare så det er sagt.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spiller også fæl digital musikk mer eller mindre kontinuerlig, fra jeg går inn i rommet til jeg forlater det. Rart med det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Men jeg vil nok tro at forskjellen mellom 128kbps og 192kbps ikke vil være kjempestor.
    I stedet for å tro synes jeg du burde høre. Koble anlegget ditt opp mot pc'en din, skru den på (og vent den halvtimen det tydeligvis tar å få den i gang) legg inn en låt du kjenner. Lag så et par mp3 versjoner av denne. Åpne mp3'ene og to versjoner av originalen i et lydredigeringsprogram med mulighet for flere spor (dette er viktig hvis testen skal ha noe for seg). Legg så sporene direkte under hverandre (på mp3 legges det til noen frames med stillhet før hvert track så dette må kompenseres for ved å flytte wav filene bakover til bølgeformene er synkronisert) sett deg foran anlegget ditt og sørg for at du ikke ser direkte på dataskjermen, du kan f.eks lukke øynene, noe som vil få hjernen til å tenke på andre sanser enn synet. Til slutt (det aller aller viktigste) få noen andre til å velge hvilket spor som spilles til hvilken tid (ved å ha to wav spor vet du heller ikke om det er mp3 eller wav du hører selv om du får med deg at det trykkes på musa). Han eller hun kan når som helst i løpet av låta bytte til en annen (bruk 'solo' funksjonen da denne vil mute alle andre spor enn det den blir kjørt på) uten at du ser (eller, som jeg tør vedde på(!), høre) det

Hvis du ikke liker resultatet av testen kan du jo la være å fortelle andre om det, men jeg anbefaler deg allikvel å prøve, sånn bare for morro skyld.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Hadde du hatt litt erfaring med å bruke utstyr i praksis ville du visst at problemet med fil-komprimerte (bitrate komprimerte) formater er overekspanderte unaturlige transienter. Det er ingen som klager over at transientene ikke er der.
    Betyr det at du hevder at jeg ikke har praktisk erfaring eller hva vil du frem til?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og så vender vi fokuset tilbake til en høflig og vennlig tone.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med komprimering er litt gøy, hva om vi lager en liten blindtest her, hvor vi sender ut en cd som inneholder: to førstegenerasjonskopier, en fjerdegenerasjonskopi, 128kbps mp3, 192 kbps mp3, 256 kbps mp3, diverse vbr mp3er. Litt ala den som var på hifisentralen. Selvfølgelig anonym test

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kopiene av bjørn hansen i team antonsen er vel bevis nok :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thror
    Dette med komprimering er litt gøy, hva om vi lager en liten blindtest her, hvor vi sender ut en cd som inneholder: to førstegenerasjonskopier, en fjerdegenerasjonskopi, 128kbps mp3, 192 kbps mp3, 256 kbps mp3, diverse vbr mp3er. Litt ala den som var på hifisentralen. Selvfølgelig anonym test

Jeg skulle med glede delta, hvis jeg kunne få sammenligne med en LP-plate.

Dvs. ihvertfall et musikk-stykke skulle være noe av høy kvalitet som også finnes på en av de LP'ene jeg har.

Så ville jeg sammenligne de forskjellige CD-filene med min LP-original.

Det er nemlig viktig å føle seg hjemme lydmessig før man starter med de ukjente filene med samme musikkstykke.

Og for å garantere seriøsitet og fasit, må ihvertfall en moderator være med som kontrollør

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det vel bare for folk å kaste ut forslag til hvilken sang det burde bli, en klassiker alle kjenner godt, med god lydkvalitet jeg kan sikkert brenne og sende ut

Edit: har ingen planer om å jukse...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whoppas Cheese har 2 CD-er med mange spor som gjentas 2 ganger. Ett av de to har vært MP3. Det er jo en begynnelse...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har disse platene og har spilt dem for "gudoghvermann" i lang tid. Den eneste jeg kjenner som har hørt forskjell på disse sporene er Snickers, og det var ikke alle låten han hørte forskjell på heller. Om det var rett eller galt det han kom frem til vet jeg ikke, for jeg har ikke fasiten. :?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi dere, dere da!
    Det finnes ikke mange i Norge som er troverdig nok til å utføre noe slikt. Han som gjode det på HS (uten å nevne navn) var det, men hvor mange cand dr finnes det i dette vesle landet som er opptatt av denne problemstillingen?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har utdannelse noe med å være en troverdig person å gjøre?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er blitt foretatt blindtester av forskjellige komprimeringsgrader i forhold til hørbarhet i blindtester i regi av LTS i Sverige, og der var konklusjonen at, hvis bitraten var 256, så kunne det tilfredstille hvem som helst.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Har utdannelse noe med å være en troverdig person å gjøre?
    Ja! (jeg synes det er pussig at du i det heletatt sttiller spørsmålet)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av realist
    Det er blitt foretatt blindtester av forskjellige komprimeringsgrader i forhold til hørbarhet i blindtester i regi av LTS i Sverige, og der var konklusjonen at, hvis bitraten var 256, så kunne det tilfredstille hvem som helst.
    Men så er vi ikke hvem som helst her på forumet

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Jeg har disse platene og har spilt dem for "gudoghvermann" i lang tid. Den eneste jeg kjenner som har hørt forskjell på disse sporene er Snickers, og det var ikke alle låten han hørte forskjell på heller. Om det var rett eller galt det han kom frem til vet jeg ikke, for jeg har ikke fasiten. :?
    Da lurer jeg fælt på hvor komprimerte de MP3-låtene var. Har de en bitrate på 192-320 kbps er det ofte svært vanskelig å høre forskjell, spesielt dersom originalinnspillingen den er komprimert fra er god. Det er også enkelte typer musikk det er lettere å høre forskjell på enn andre..

Har ekperimentert en del med det der selv, og helt klar forskjell hører jeg som oftest ikke før bitraten er nede på 128 kbps. Over det blir det ofte ørfine nyanser og mye synsing...allikevel høres det jo alltid best ut med WAV 8)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så...hvor troverdig må man være for å lappe sammen en cd med ymse mp3? krever jobb i winamp? exact audio copy kanskje? eller ogg vorbis

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror whoppas brukte variabel bitrate på rundt 200-250kbps.

Side 19 av 21 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •