Kassett bedre enn CD ? - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 21 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 416
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    DAB bruker jeg. der er det kun P4 som sender i 192kHz alle andre komprimerer :wink:
    Du har sikkert rett! Tenkte på FM-båndet......... Orket ikke å lese alle trådene.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAB bruker jeg. der er det kun P4 som sender i 192kHz alle andre komprimerer :wink:
    Nå ble jeg veldig usikker på hva du mener med komprimering. :roll:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mulig det var litt dårlig språkvalg. P4 bruker 192kHz men P1/2 ligger på 160 og noen er visst nok helt nede i 128.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mulig det var litt dårlig språkvalg. P4 bruker 192kHz men P1/2 ligger på 160 og noen er visst nok helt nede i 128.
    Greit nok, jeg tror jeg ville valgt ordet "bitrate" i det tilfellet. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    og kbps i stedet for kHz

mp3 fra cd er i 44.1 kHz akkuratt som CD-lyd, men der CD-lyden har en bitrate på 1411 kbps er mp3 mellom 16 (?) og 320 kbps. Man kan også få mp3 med bitrate opp til 640 kbps, men det er få dekodere som støtter dette.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Men jeg må jo spørre hvorfor ledende teknikere diskuterer high rez-formater mens du mener mp3 er godt nok.
    Har jeg hevdet det også? Synes du skal quote det innlegget jeg skrev det i.

BTW så er det ikke MP3 som er problemet, det er bitraten, altså hvor komprimert det er mht lagringsplass.

Med dine uttalelser om radio viser du jo klart at du ikke vet hva komprimering er. Det er en behandling man kan gjøre analogt eller digitalt etter ønske. Det har ingen betydning om det gjøres analogt eller digitalt og det er ikke sparing av plass det er snakk om her. Det er å overdøve støyende miljøer som biler, kjøpesentre, arbeidsplasser osv uten at det av den grunn skal høres spesiellt høyt ut. Man reduserer rett og slett dynamikkområdet for å gjøre de svake lydene mer hørbare. Det er nemlig der de fleste hører radio og det er bevisste valg fra radiokanalenes side hvordan de presenterer signalet. Platebransjen har problemer med å velge hvor mye dynamikk de skal tillate da plater med mye dynamikk som oftest blir forkastet av radiostasjonene som vil ha det ferdig tygd til å sende ut på eteren. Det har derfor blitt laget ulike radio-utgaver av enkelte plater som er ferdig ødelagt for radiosending.

Å skylde på digitalteknikk eller MP3 her blir liksom som å gi meterologen skylden for en kald sommer.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det har du helt rett i ops:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Men jeg må jo spørre hvorfor ledende teknikere diskuterer high rez-formater mens du mener mp3 er godt nok.
    1. Har jeg hevdet det også? Synes du skal quote det innlegget jeg skrev det i.

2. BTW så er det ikke MP3 som er problemet, det er bitraten, altså hvor komprimert det er mht lagringsplass.

3. Med dine uttalelser om radio viser du jo klart at du ikke vet hva komprimering er. Det er en behandling man kan gjøre analogt eller digitalt etter ønske. Det har ingen betydning om det gjøres analogt eller digitalt og det er ikke sparing av plass det er snakk om her.

Å. alle disse sinte beskyldningene.

1. Ja, du er jo uenig når jeg sier at mp3 er for dårlig. Så da mener du altså at mp3 er dårlig ? Eller kanskje det viktigste er å være uenig ?

2. Her motsier du deg selv og sier at mp3 likevel ikke er dårlig ?
    Når vi snakker om mp3, så er det mp3 med "de vanlige" bitrater.
    mp3 med veldig høy bitrate tar jo nesten like mye plass som PCM-filer.

3. Ja ha, så det vet jeg ikke ? Jeg har studert i detalj diagrammer over analoge kompressorer og limiter-kretser med rør eller transistorer og har bygget noen selv. Og har dbx-enheter liggende. Jeg har bygget flere av de enkle DNL-støybegrenserne (Philips-design).

Derimot må jeg innrømme at jeg ikke har oversikten over hva disse radiokanalene foretar seg, og det er helt korrekt som du sier, at det dreier seg om minst to slags komprimeringer, nemlig lydnivå-komprimering (dynamikk) der svake signaler heves, og digital fil-komprimering for å spare plass.

Men hvorfor skriver du at jeg ikke kan disse tingene ?

Og hva slags kompetanse har du da som sier at digital eller analog komprimering (lydnivå/dynamikk) gir samme resultat ? Hvorfor er da studioer og andre så interesserte i rørkompressorer med vintage-design ?

Kilde: moderne studio-magasiner.

Digitale lydkilder har det problem at forvrengningen stiger når nivået synker. Dette er helt motsatt av analoge lydkilder og derfor UNATURLIG. Og øret reagerer på dette. At studioer gjerne vil bruke en rørkompressor skyldes også at denne tilfører harmonisk forvrengning ved høyere nivåer, og motvirker derfor det feilaktige forvrengningsmønsteret i digital lyd. Slik at det blir mer transparent og naturlig lyd med en rør-kompressor.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes en luftbåren kanal som heter mp3.
    Skal tro om ikke den sender mp3 ?
    Hvis det er mPetre du tenker på så er du rimelig unøyaktig med skrivemåten din. Tror navner er et mer eller mindre kreativt ordspill for målgruppen kanalen er rettet mot.

Hei Jane, hvordan går det med disse harddiskene dine som holder 114 år ? (tror jeg det var)

Ellers: Dette ble sannelig en hot tråd.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller det noen rolle om de varer 5 eller 144 år? De koster uansett lite, og formatet har åpenbare fordeler. Særlig når det prates om portable formater stusser jeg...kassetter er da absolutt ikke noe praktisk medium her? Unektelig mer praktisk med en iPod i lomma enn en kassettspiller i beltet og ryggsekken full av bånd.

Til hjemmebruk, hvorfor i all verden bruke kassetter nå man kan bruke LP eller CD?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Ja, du er jo uenig når jeg sier at mp3 er for dårlig. Så da mener du altså at mp3 er dårlig ?

2. Her motsier du deg selv og sier at mp3 likevel ikke er dårlig ?
    Når vi snakker om mp3, så er det mp3 med "de vanlige" bitrater.
    mp3 med veldig høy bitrate tar jo nesten like mye plass som PCM-filer.

3. Ja ha, så det vet jeg ikke ? Jeg har studert i detalj diagrammer over analoge kompressorer og limiter-kretser med rør eller transistorer og har bygget noen selv. Og har dbx-enheter liggende. Jeg har bygget flere av de enkle DNL-støybegrenserne (Philips-design).

Derimot må jeg innrømme at jeg ikke har oversikten over hva disse radiokanalene foretar seg, og det er helt korrekt som du sier, at det dreier seg om minst to slags komprimeringer, nemlig lydnivå-komprimering (dynamikk) der svake signaler heves, og digital fil-komprimering for å spare plass.
    1: Du glemte å quote. Jeg har ikke hevdet at MP3 er dårlig. Jeg har heller ikke hevdet at det er bra. Man kan både mene noe om ting og vite noe om ting uten å måtte sette det i bås.

2: Bitrate på MP3 er valgbar og kan også kjøres flytende. Hvor stor plass filen tar er vel ikke et argument for å si at MP3 låter dårlig? Spesiellt ikke når du ikke helt vet om det er et filformat eller en radiostasjon.

3: Hadde du visst hva du snakket om hadde du selvsagt også hørt forskjellen. Transientene er der selv på innspillinger med relativt lav bitrate. Det minner ikke en gang til forveksling om dynamisk komprimering.

Poenget med dynamisk komprimering i det digitale eller analoge domenet var ikke å kvalitetssammenlikne de to men å poengtere at de gjør det samme og ikke har noe med reduksjon i bitrate å gjøre.

Men hvorfor skriver du at jeg ikke kan disse tingene ?
    Fordi du ikke visste forskjellen på filkomprimering og den komprimeringen som gjøres på det som sendes over eteren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. Når vi snakker om mp3, så er det mp3 med "de vanlige" bitrater.
    2. mp3 med veldig høy bitrate tar jo nesten like mye plass som PCM-filer.

1. mp3 i 128kbps (som i motsettning til 192+ er markant hørbart dårligere enn pcm) er IKKE normalen, 192kbps er uoffisiell standard blant de som ripper selv da det er det nok er det beste kompromisset mellom lydkvalitet og filstørrelse. (Vil også legge til at hvis man først ripper noe til 128kbps og er fornøyd med det ser jeg ikke problemet. Et problem får man først når man er misfornøyd med lydkvaliteten ved den bitraten, og da er jo løsningen enkel: gå opp til en bitrate man blir fornøyd med, man sparer fortsatt masse plass)

2. mp3's bitrate er som oftest konstant noe som gjør at filstørrelsen prosentvis (eller i deler eller noe annet teit matteord jeg ikke kommer på :/) ikke øker med mer enn bitraten. Dvs at en fil på 128kbps vil være 11,02 ganger mindre enn en 44/16 pcm fil, og hvis du øker bitraten til det dobbelte (256kbps) vil også filstørrelsen dobbles og bli 5,511 ganger mindre enn den ukomprimerte pcm fila.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

1. Bitrate på MP3 er valgbar og kan også kjøres flytende. Hvor stor plass filen tar er vel ikke et argument for å si at MP3 låter dårlig?

2. Spesiellt ikke når du ikke helt vet om det er et filformat eller en radiostasjon.

3. Hadde du visst hva du snakket om hadde du selvsagt også hørt forskjellen.

4. Transientene er der selv på innspillinger med relativt lav bitrate. Det minner ikke en gang til forveksling om dynamisk komprimering.

5. Poenget med dynamisk komprimering i det digitale eller analoge domenet var ikke å kvalitetssammenlikne de to men å poengtere at de gjør det samme og ikke har noe med reduksjon i bitrate å gjøre.

Her blir det visst mye diskusjon om kompetanse og mangel på samme ...

1. Når vi snakker om fil-komprimerte formater så mener vi liksom at de skal være litt komprimerte da ....

2. og 3. Dette er diskusjon på lavnivå ....

4. Hadde du hatt litt erfaring med å bruke utstyr i praksis ville du visst at problemet med fil-komprimerte (bitrate komprimerte) formater er overekspanderte unaturlige transienter. Det er ingen som klager over at transientene ikke er der.

5. Fint, så forstår vi litt mer om hva du diskuterer. Men generelt handler denne tråden om digitale formater som kan være PCM eller komprimerte (bitrate/fil-komprimerte), og sammenligning av disse med analoge medier/formater. I den grad vi bruker ordet komprimering, så vil det være det jeg forklarte nå, med mindre annet er angitt.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Jane, hvordan går det med disse harddiskene dine som holder 114 år ? (tror jeg det var)

Ellers: Dette ble sannelig en hot tråd.
    Jeg skal forsøke å svare deg sånn nogenlunde faktamessig med mine begrensede erfaring på "harddiskgåten". For å si det sånn så er det ut av erfaring ikke så lett å si så veldig mye fornuftig om det. Jeg har et par TerraByte snurrende på jobb. Men problemet er at det har skjedd oppdateringer slik at den parken jeg kjører på i dag hardwaremessig ikke er lik den jeg hadde for 5 eller 10 år siden.
    De siste par årene har vel kun 1 av over 100 disker feilet med 24x7x365 drift.
    Om det i snitt gjenspeiler 114 år, tja si det.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq

1. Spiller det noen rolle om de varer 5 eller 144 år? De koster uansett lite, og formatet har åpenbare fordeler.

2. Til hjemmebruk, hvorfor i all verden bruke kassetter nå man kan bruke LP eller CD?

1. Det er mye arbeide å spille inn musikk, ihvertfall fra analoge kilder. Da skal utstyret liksom vare litt tid da ....

2. Man kan ikke spille inn egne musikk-valg på en LP, så vitsen med kassetter (eller å brenne CD'er) er å lage egne musikk-samlinger til kontinuerlig avspilling.

Men jeg glemte visst at moderne lyd er så anstrengende at man ikke lytter kontinuerlig, eller ? Litt slem nå.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slo på anlegget når jeg sto opp idag og har lyttet til musikk helt siden. Jeg Hører for øyeblikket på musikk i mp3 format. Og slik går gjerne dagene. Finner ikke musikken anstrengende i det heletatt jeg da. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av liksomnavn

mp3 i 128kbps (som i motsettning til 192+ er markant hørbart dårligere enn pcm) er IKKE normalen, 192kbps er uoffisiell standard blant de som ripper selv da det er det nok er det beste kompromisset mellom lydkvalitet og filstørrelse.

Fint med slike beregninger.
    Men jeg vil nok tro at forskjellen mellom 128kbps og 192kbps ikke vil være kjempestor. Selv PCM audio er jo bare såvidt godtagbart av folk med gode ører.

Jeg hører jo på vanlige mp3-spillere som yngre familiemedlemmer bruker til kopiering fra internett, og i mine ører er lyden gyselig og med de samme problemer som jeg selv hørte med minidisc. Og på mange radiostasjoner.

Etter å ha hørt minidisc og mp3 på denne måten ville jeg aldri selv kunne godta noe dårligere enn PCM audio.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Jeg slo på anlegget når jeg sto opp idag og har lyttet til musikk helt siden. Jeg Hører for øyeblikket på musikk i mp3 format. Og slik går gjerne dagene. Finner ikke musikken anstrengende i det heletatt jeg da. :wink:

Kikket på hjemmesiden din. Kanskje moderne anlegg er "voicet" fra fabrikanten til å passe til mp3-formatet.

Men når jeg lytter med hodetelefon på sånne vanlige mp3-spillere synes jeg ikke det er noe særlig for å si det mildt. For ikke å snakke om når jeg kobler opp til hovedanlegget.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen ord? :roll: