Kassett bedre enn CD ? - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 21 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 416
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

En stadig økende andel musikkproduksjoner (spesielt uavhengige) er produsert i sin helhet på en laptop. Digital signalbehandling er tross alt det samme i en CPU som en DSP.

Jaha, og da bruker de digitale mikrofoner også da .... :shock:

Ifølge de studio-tidsskriftene jeg leser, så er digitale emuleringer (digitale effektbokser) av analog lyd på vei UT.
    Mens ekte analoge kretsløp (vintage eller re-issues) er på vei INN.

Naturligvis skjer ikke dette 100 % eller med en gang overalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

En stadig økende andel musikkproduksjoner (spesielt uavhengige) er produsert i sin helhet på en laptop. Digital signalbehandling er tross alt det samme i en CPU som en DSP.

Jaha, og da bruker de digitale mikrofoner også da ....

Ifølge de studio-tidsskriftene jeg leser, så er digitale emuleringer (digitale effektbokser) av analog lyd på vei UT.

[/satt på spissen] Dama leste for litt sida i en tidskrift at hockeysveisen var på vei inn igjen.
    Allikevel har jeg ikke møtt ett eneste menneske med hockeysveis denne uka.
    Merkelig med tanke på at det må være litt billigere å skaffe seg en ny sveis enn det er å kjøpe en Pultec EQ eller en Fairchild kompressor. [/spissen borte]

Øystein, som ikke tror at analoge opptak kommer til å ta over igjen, men at digitale verktøy bare kommer til å bli bedre og bedre.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spilte gjenom en del kassetter for et par år siden. Har ikke noen high-end modell kassettspiller, men en gammel toppmodell av Kenwood fra slutten av 80 tallet.

Har et par hundre bånd fra 1980 og utover til midten av 90-tallet. De fleste metallbånd eller andre bra bånd fra Maxell (UDXLI og II).

Det var god lyd i alle båndene, særlig metallbåndene lød meget bra.

Faktisk var det så mye god musikk i båndene at jeg la de inn på pc'en i mp3 format.

Kanskje jeg heller burde dra kassettene frem fra loftet i stedet for å kjøre mp3?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det største problemet med å overbevise forum-skribenter, er at de heller vil skrive enn å prøve ny-gamle ideer selv ....

Egne eksperimenter er et must for å komme videre, ikke bare å lese det andre (inkl. Kjell B.) skriver.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det største problemet med å overbevise forum-skribenter, er at de heller vil skrive enn å prøve ny-gamle ideer selv ....

Egne eksperimenter er et must for å komme videre, ikke bare å lese det andre (inkl. Kjell B.) skriver.

Og det sier han som ikke vil være med på noen tester overhodet?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker ofte med folk som minnes hvordan radioene eller anlegget sto på kontinuerlig i gamle dager - idag skrur man ned fordi musikken oppfattes som ubehagelig støy.

Spør igjen jeg Kjell: Hvorfor blandet du inn radio i denne diskusjonen? Trodde det var kassett vi snakket om. Og dette har vel mer med hva slags musikk som ble spilt. Du mener vel ikke at lyden var bedre før fordi da brukte radiostasjonene kassett og ikke CD som i dag?? :?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jaha, og da bruker de digitale mikrofoner også da .... :shock:

Selvfølgelig bruker man analog mikrofon for akustiske instrumenter. Mye av dagens musikk er dog syntetisk...

Den generelle trenden siden 70-tallet har vært at innspillinger gjøres billigere og utenfor etablerte studioer. Jeg ser ikke at denne snur med det første. For å få lav pris, høy kvalitet og mye funksjonalitet kommer man ikke unna digitale systemer. Men rør og sånt som ekstra krydder er helt fint.

-k

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå synes jeg denne tråden har blitt lang nok. På tide med litt oppsplitting.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oppsplitting i hva da? for og i mot?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksempelvis: studioteknikk analog vs digital - minidisc og mp3 vs kasett som backup og flyttbart medium - Holdbarhet kassett vs. cd - den tause majoritet vs. mindretallet.

Men jeg synes tråden er kul som den er. Den følger sin egen vei uten påtvunget oppdeling, slik diskusjoner gjerne gjør i det virkelige liv...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bortsett fra enkelte personlige sleivpark, så synes jeg dette er en helt flott diskusjon. Sjelden vi har diskusjoner med såpass mye sterke meninger i. Klart diskusjonen beveger seg litt off-topic i forhold til headeren, men det er Kjell B som startet tråden, og da synes jeg det er greit så lenge han ikke klager til oss moderatorer. I enhver tråd har trådstarter en særstilling.

Tydelig at Kjell B's med sine klare Vintage-preferanser har gitt AVforum et nytt sett av meninger å forholde seg til. Opphetede diskusjoner er en naturlig følge, og vil høyst sannsynlig roe seg etterhvert som vi andre venner oss til at noen har de synspunktene som akkurat nå virker fryktelig kontroversielle.
    Resultatet blir at alle diskusjonsdeltakerne gjennom innsikt i andres synspunkter får et litt mer nyansert bilde av verden. Det er jo en god ting.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Nå synes jeg denne tråden har blitt lang nok. På tide med litt oppsplitting.
    Splitte pine.... :wink:

Brukte noen timer i går på å finne frem og lytte til noen av de metall tapene og opptak spolene jeg har liggende til en gammel, men fremdeles oppegående OTARI spolebånd spiller, samt noen av de gammle kasett opptakene tl vanlig kasett spiller (Denon DRS-810). Det er fremdeles veldig ørevennlig og behagelig lyd disse tvers gjennom analoge avspillerene, og med gode opptak fra en god platespiller er det fremdeles en nytelse å høre på. :wink: , så hvis man liker en slik varm og litt snill klang/farging og en "fløyels myk" diskant gjengiving i forhold til den (etter min mening på mitt utstyr) litt mer kornetet og harde digitale, ja da står vel ikke kasett / tape mediet så noe serlig tilbake for CD, snarere tvert i mot.

Tar man derimot opp fra CD til kasett, da foretrekker jeg CD lyden direkte i de fleste tilfeller, men enkelte litt hissige inspillinger, burde kanskje behandles og myknes opp litt litt med en "tape" prosessor... :wink:

Kom til å tenke litt på den glimrende ABX test muligheten man på enkelte kasett deck har, hvis man har mulighet for å lytte på innspillingen fra båndet samtidig som man tar opp (benyttes vanligvis til fin justering av Bias). Svitcher man mellom å lytte til kilden og opptaket direkte, har man jo nettop magnet båndets egenskaper servert på en "metalltape" :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden radiosendinger er bragt på bane, så drar jeg den digresjonen videre:

Oppgraderte software på surroundreceiveren min nylig, og satte meg ned i etterkant for å høre om noe var annerledes. La da merke til noe som jeg ikke har merket før, nemlig at lyden fra satellittmottakeren min (uansett om jeg kjørte analogt eller digitalt til receiveren) var svært lite detaljert i diskanten. Trodde et øyeblikk at det var skjedd noe i software-oppgraderingen, men jeg tror nå at svaret er at det rett og slett er for dårlig med båndbredde til lyden i de digitale overføringsformatene for satellitt.

Så i sammenheng med lav båndbredde, så er det slett ikke sikkert at digitalisert lyd er et steg i riktig retning. Skal det bli bra, så må man ihvertfall gi formatene nok båndbredde til å opprettholde kvaliteten.

I forhold var CD-lyden en berusende lykkeopplevelse med detaljert og naturlig diskant til sammenligning.

Det blir derfor meningsløst å sammenligne analogt innspilt lyd med svært komprimerte lydspor enten det er Minidisc, MP3, OGG eller WMA. CD er et format som kan sies å fylle kravene til lyd i området 20-20000Hz for musikkformål, men formatet er definitivt ikke overkill, og alt som er dårligere enn det blir fort for dårlig. Spesielt i diskantområdet ved lave nivåer, der både kvantisering og få samples påvirker nøyaktigheten.

For øvrig vil jeg si at jeg gjorde mange opptak fra CD til kassett på slutten av 80-tallet, og såvidt jeg husker var det oftest slik at CD-platen låt bedre en opptaket. Noen ganger var kassettopptaket omtrent like bra, men aldri opplevde jeg opptaket som bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. Selvfølgelig bruker man analog mikrofon for akustiske instrumenter. Mye av dagens musikk er dog syntetisk...

2. Den generelle trenden siden 70-tallet har vært at innspillinger gjøres billigere og utenfor etablerte studioer. Jeg ser ikke at denne snur med det første. For å få lav pris, høy kvalitet og mye funksjonalitet kommer man ikke unna digitale systemer. Men rør og sånt som ekstra krydder er helt fint.

-k

1. Nemlig. Og der skjer det mye - en moderne mikrofon + forsterker er en stor komplisert sak med mye vintage-teknologi - som beskrevet foran.

2. Billigere vil nok ikke være det samme som høy kvalitet. Derimot er digitale systemer enklere å vedlikeholde. Jeg skriver jo f.ø. om trenden etter år 2000 med kjente studio-tidsskrifter som kilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe

1. Det blir derfor meningsløst å sammenligne analogt innspilt lyd med svært komprimerte lydspor enten det er Minidisc, MP3, OGG eller WMA. CD er et format som kan sies å fylle kravene til lyd i området 20-20000Hz for musikkformål, men formatet er definitivt ikke overkill, og alt som er dårligere enn det blir fort for dårlig. Spesielt i diskantområdet med lave

2. For øvrig vil jeg si at jeg gjorde mange opptak fra CD til kassett på slutten av 80-tallet, og såvidt jeg husker var det oftest slik at CD-platen låt bedre en opptaket. Noen ganger var kassettopptaket omtrent like bra, men aldri opplevde jeg opptaket som bedre.

1. Enig. Men skal nevne at kjente hifi-journalister som f.eks. Arve Åsheim på nettstedet audiophile.no (han skriver også på HiFisentralen (Audiophile-Arve)) setter en god kassettspiller i samme klasse som en mp3-spiller. Og det er det samme som bransjen jo gjør, for å fremme marketing. Bl.a. derfor kom mp3 o.lign. med i debatten.

2. Jeg synes da kassetten gjerne lyder bedre - men det kan muligens avhenge av type musikk og kvalitet på CD-platen. Er det mye syntetisk musikk med mye diskant-energi så kan det jo tenkes CD-platen vil oppfattes som bedre. Jeg bruker praktisk talt bare "akustisk" musikk hjemme. Og en CD-plate som er analogt processert i studio kan noen ganger tenkes å være best som den er.

Men ellers var noe av grunnlaget mitt for denne debatten å finne et godt medium å spille inn egne musikk-samlinger på.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du lagre musikksamlingen på en pc anbefaler jeg sterkt å kjøre speiling av disken (raid 1) som de aller fleste nye hovedkort støtter. Installer så nødvendig programvare for "overvåking" av diskene slik at du får beskjed om en av diskene ryker. Så er det bare å bytte ut den defekte disken og gjennoppbygge speilet. Du skal ha rimelig uflaks om begge diskene ryker samtidig...

Ellers enig i at disker stort sett ikke har lenger levetid enn 3-4 år, så backup til annet medie er sterkt å anbefale! (dvd-brennere koster lite, og en får lagret endel cd'er pr. plate).

Når det gjelder cd-r(w) (og dvd-r(w)) plater, så er det veldig varierende kvalitet der ute, og en får som oftest hva en betaler for (også her), så for langtidsbackup så kan det svare seg å kjøpe gode plater, og ikke bare det billigste en finner...

Nye maskiner (som nevnt andre steder) bruker vel rundt 1 minutt på oppstart, og cd-brennere har det skjedd MYE med siden de kom på markedet, og de er kraftig forbedret siste årene. Men kopiering av musikk-cd'er bør vel ikke skje fortere enn 4-8x etter min mening.

Når det gjelder kassetter vs cd, så har jeg etter beste evne prøvd å glemme tiden med båndsalat! Men klart, mediet (kassett eller cd) MÅ behandles skikkelig, ellers vil ingen av de var særlig lenge...

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lyd

Ser at det er en heftig diskusjon på hvilken lyd som er best, slik jeg ser det blir det ofte at vi foretrekker det vi er mest vant med , som amatør på dette feltet så vil jeg si meg litt enig i begge sider, Kjell har sikkert rett i at det låter meget bra av hans utstyr, men det er ikke alle som har mulighet eller kunnskap til å skaffe, og utnytte den type utstyr. Meg for eksempel er 40 + har brukt både gammel og nyere utstyr. Men jeg må innrømme at jeg faller tilbake på til mitt Onkyo Intergra r1 utstyr fra slutten av 80 tallet, dette spilt på Canton karat gir oss en bra musikkopplevelse, jeg må også si at jeg bruker CDer mest, etter min mening er de både enklere og bedre til bilbruk også, personlig mener jeg at det umulig kan frembringe den store lydopplevelsen i bil, høy musikk Ja , men ikke med samme detaljer i musikken som på et bra hjemmeanlegg. Har også eks antall G på Pc men dette blir til festsbruk. planlegger nå en ny platespiller da den gamle ikke virker tilfredstillende lenger. Da vi har eks antall 1000 plater fra 60-70-80 tallet ser jeg frem til og høre mer på disse igjen.
    Men så til poenget, jeg har jobber med elektronikk i 25år så jeg mener selv jeg vet noe om dette, jobbet også noen år på forsvarets forsknings institutt der jeg testet mye komponenter, dette på grunn av at vi skulle bruke de i raketter vi sendte ut i ionosfæren. Jeg mener helt klart at teknikken er blitt bedre med årene , men at komponentene er blitt mye dårligere, dette fordi produsentene stort sett alltid kjøper de billigst komponentene, men prøver kompensere med forbedret teknikk. Min påstand er derfor at dagens teknikk er overlegen den gamle, men det tar ofte noe tid før ny teknikk tar igjen gammel , og at gamle komponenter ofte har mye bedre kvalitet, dessverre så kan vi ikke produsere mange av disse komponentene i dag pga bla pris, miljø, arbeidsmiljø etc. For meg så kan ikke kassetter konkurrere med CD på lyd, gammel spolebånd OK men de er ikke så veldig praktisk i bruk lenger, derfor blir den stående og støve ned.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: lyd

Sitat Opprinnelig postet av Nitro

1. Men jeg må innrømme at jeg faller tilbake på til mitt Onkyo Intergra r1 utstyr fra slutten av 80 tallet, dette spilt på Canton karat gir oss en bra musikkopplevelse ...

2 ... jeg må også si at jeg bruker CDer mest, etter min mening er de både enklere og bedre til bilbruk også, personlig mener jeg at det umulig kan frembringe den store lydopplevelsen i bil, høy musikk Ja , men ikke med samme detaljer i musikken som på et bra hjemmeanlegg.

3. ... planlegger nå en ny platespiller da den gamle ikke virker tilfredstillende lenger. Da vi har eks antall 1000 plater fra 60-70-80 tallet ser jeg frem til og høre mer på disse igjen.

4. .... men at komponentene er blitt mye dårligere, dette fordi produsentene stort sett alltid kjøper de billigst komponentene, men prøver kompensere med forbedret teknikk.

5. Min påstand er derfor at dagens teknikk er overlegen den gamle, men det tar ofte noe tid før ny teknikk tar igjen gammel , og at gamle komponenter ofte har mye bedre kvalitet, dessverre så kan vi ikke produsere mange av disse komponentene i dag pga bla pris, miljø, arbeidsmiljø etc.

6. For meg så kan ikke kassetter konkurrere med CD på lyd, gammel spolebånd OK men de er ikke så veldig praktisk i bruk lenger, derfor blir den stående og støve ned.

Mange interessante erfaringer her. Jeg vil gjerne kommentere i lys av mine personlige oppfatninger - selv har jeg vært en ivrig DIY'er innen elektronikk fra 1970 av.

1. Jeg mener generelt den gode lyden forsvant rundt 1980. Det er det mange nettsteder/fora internasjonalt som er enig med meg i. Onkyo er et sjeldent unntak, som faktisk laget vellydende utstyr også senere.

2. Dette argumentet møter vi stadig i moderne tid. Jeg husker fra egne og andres biler på 70-tallet at bilen faktisk kunne ha bedre lyd (kassetter innspilt fra LP-plater). Dette var så velkjent at mange av de store hifi-tidsskriftene den gang spekulerte på årsaken, og man kunne lese om bilens assymmetriske rom, som ga mindre resonanser, etc.

3. Der bør du sikere deg en brukt Dual 1219, 1229 eller 701 (direct drive) med den berømte Shure V 15 II pickupen i spesiell Dual-versjon: den heter gjerne DM 103-ME eller M 91 ED.

4. Korrekt, men man kan ikke i særlig grad forbedre ANALOG lyd ved å bruke mer kompliserte diagrammer som kompensering for dårlige komponenter. I digitale og logikk-kretser er selvfølgelig det mulig.

5. Der er jeg uenig fra mitt ståsted. F.eks. bør du kommentere at digital CD-lyd mister oppløsning ved lave nivåer - og det kan være en grunn til at jeg generelt oppfatter CD-mediet som dårligere enn en ANALOG båndopptaker/high-end kassettspiller.

6. Min Tascam 122 MKIII studio kassettspiller er et high-end apparat med like gode data som en stor spolemaskin, dvs. frekvensgang litt bedre enn en CD-spiller. Den må da bruke metallbånd-kassetter. Metallbånd (= moderne camcorder-kvalitet) har bedre oppløsning enn de store spolebåndene - det kompenserer for kassettens små dimensjoner/lave hastighet.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: lyd

1. Jeg mener generelt den gode lyden forsvant rundt 1980. Det er det mange nettsteder/fora internasjonalt som er enig med meg i. Onkyo er et sjeldent unntak, som faktisk laget vellydende utstyr også senere.

2. Dette argumentet møter vi stadig i moderne tid. Jeg husker fra egne og andres biler på 70-tallet at bilen faktisk kunne ha bedre lyd (kassetter innspilt fra LP-plater). Dette var så velkjent at mange av de store hifi-tidsskriftene den gang spekulerte på årsaken, og man kunne lese om bilens assymmetriske rom, som ga mindre resonanser, etc.

3. Der bør du sikere deg en brukt Dual 1219, 1229 eller 701 (direct drive) med den berømte Shure V 15 II pickupen i spesiell Dual-versjon: den heter gjerne DM 103-ME eller M 91 ED.

4. Korrekt, men man kan ikke i særlig grad forbedre ANALOG lyd ved å bruke mer kompliserte diagrammer som kompensering for dårlige komponenter. I digitale og logikk-kretser er selvfølgelig det mulig.

5. Der er jeg uenig fra mitt ståsted. F.eks. bør du kommentere at digital CD-lyd mister oppløsning ved lave nivåer - og det kan være en grunn til at jeg generelt oppfatter CD-mediet som dårligere enn en ANALOG båndopptaker/high-end kassettspiller.

6. Min Tascam 122 MKIII studio kassettspiller er et high-end apparat med like gode data som en stor spolemaskin, dvs. frekvensgang litt bedre enn en CD-spiller. Den må da bruke metallbånd-kassetter. Metallbånd (= moderne camcorder-kvalitet) har bedre oppløsning enn de store spolebåndene - det kompenserer for kassettens små dimensjoner/lave hastighet.

1: jada jada jada jada alle har etterhvert fått det med seg.
    2: Det er sannelig ikka alle som har prøvd platespiller i bilen med godt resultat det er helt sikkert de fleste enig i.
    3:Kanskje ikke så dumt med pickup til platespilleren når den først skal være med i bilen.
    4:Nei man kompenserer ikke for komponenter i ett digitalt domene, og definitivt ikke sammenliknbart i så henseende med Analogt.
    5:Alle formater har ett støygulv, og dette representerer den minste oppløsning, nå er støyen større på kasett, og på lp enn det man finner på cd, oppløsningen er nermest motsatt av støynivået. skivebom kjellBOM !
    6:Tror du at du får mere ut av kasetten etter at du har brukt cd som kilde ? eller tror du noe slikt om lp ?

bit litt hardt i leppa nå !
    dine sirkulerende argumentasjon faller jo på sin egen urimelighet og fraværende logiske sammenheng.

Merkelig måte å lære på; kaste ut noen provokative påstander for så å drukne i motargumenter, og så se hvor lenge man holder hodet over vann eller må holde pusten etterpå, hint hint

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her var det mye støy ihvertfall.

Vi snakker jo om oppløsning - evnen til å gjengi musikkens mikro-detaljer.
    Og digitale medier mister bit-oppløsning når signal-nivået synker.
    Da stiger forvrengningen, særlig i diskanten.

De som følger med i debattene internasjonalt (HiFi News, TAS, Stereophile, internett-fora, m.m.) vil vite at forvrengning i digitale medier er veldig komplekst og ikke avhengig av så enkle ting som støy-nivå (selv om der foreligger en matematisk relasjon til støy også).

Og i komprimerte digitale medier (der man mister bit-oppløsning) viser det seg i praksis at man må beskjære diskanten pga høy forvrengning.

:lol:

Side 15 av 21 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •