Kassett bedre enn CD ? - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 21 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 416
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Som sagt, dagens CD-plater fra avanserte studioer gjennomgår en prosess der de spilles gjennom utstyr som kan sammenlignes med utstyr fra 50-60-70-tallet. Det er derfor en manglende logikk i dine utsagn.
    Det var en drøy påstand! Faktum er vel at noen produsenter gjør dette på noen utgivelser for å farge lyden. Det er neppe standard, og jeg så ikke snurten av slikt utstyr i kontrollrommet til Rainbow studios. For øvrig kan vel akkurat de samme egenskapene produseres digitalt.

Det er ikke alle som liker "retro-soundet" Kjell. Til rett musikk ja, men det er ikke akkurat de mestselgende utgivelsene vi snakker om her.

Nei det stemmer ikke.

Jeg refererer til det jeg leser i utenlandske (ikke norske) studio-blader.

Og ifølge disse er "retro-teknologi" STANDARD i gode studioer verden rundt.

Gode publikasjoner er f.eks. Studio Sound og det svenske Studio.

I siste nummer av Studio kan man lese om de nye bånd-mikrofonene som er transformatorkoblet - disse er re-issues av 50-talls teknologi. Pluss annen re-issue vintage teknologi testet i dette nummeret. Det er faktisk morsomt å lese hvordan de gamle tekniske tingene kommer tilbake - mens altså en del hifi-venner fabler om den rene digitale lyden.

Og Studio anvender som standard i sine tester transformator-koblede preamps (uten de gjengse IC'er) med referanse til gode studioer - slike preamps er mer eller mindre 1960-standard re-issue. Dessuten er det jo også vanlig med rør-kompressorer etter 1960-teknologi. Og gjerne noe rør ellers også.

I Norge vet jeg ikke så mye om hva som skjer, kanskje er man fortsatt på metal rock-stadiet i studioene, da skal det jo lyde skarpt og spesielt.

Men dette blir mer og mer utbredt (og er allerede temmelig utbredt) internasjonalt. HiFi-pressen er derimot taus om disse tingene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Mine forsterkere og høyttalere var flere typer, men lyden var ellers svært overbevisende i hodetelefon. MYE bedre enn om man plugger en hodetelefon i en moderne CD-spiller. Jeg sammenligner dette ganske ofte.

Jeg anbefaler sterkt å bruke hodetelefon i tillegg til høyttalere når man tester lydkilder. Så slipper man påvirkningen av det øvrige utstyr og kan lytte direkte på kilden.

Det er jo en veldig dårlig sammenligning. Hodetelefonforsterkeren i mange CD-spillere er jo ikke all verden. Koble til en dedikert hodetelefonforsterker, eller en integrert forsterker med en god innebygget h.t. forsterker, og du får topp lyd!

Hodetelefoner kan være utmerket til kritisk lytting, men det blir litt tåpelig å kalle det å "lytte direkte til kilden". For det skal godt gjøres! Hodetelefonene har jo like mye egenlyd som høyttalere, eller hva? Og forsterkeren trenger du jo enten det er kassett eller LP eller CD...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Jeg anbefaler sterkt å bruke hodetelefon i tillegg til høyttalere når man tester lydkilder. Så slipper man påvirkningen av det øvrige utstyr og kan lytte direkte på kilden.
    OK - kan du for moro skyld oppgi hvilken hodetelefonmodell (eller flere) du har?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KjetilB

Det er jo en veldig dårlig sammenligning. Hodetelefonforsterkeren i mange CD-spillere er jo ikke all verden. Koble til en dedikert hodetelefonforsterker, eller en integrert forsterker med en god innebygget h.t. forsterker, og du får topp lyd!

Hodetelefoner kan være utmerket til kritisk lytting, men det blir litt tåpelig å kalle det å "lytte direkte til kilden". For det skal godt gjøres! Hodetelefonene har jo like mye egenlyd som høyttalere, eller hva? Og forsterkeren trenger du jo enten det er kassett eller LP eller CD...

Det var da et idiotisk forslag for å anvende din språkbruk. Tenk å påstå at man skal bruke et mellomledd bestående av forsterker og høyttaler + rommet, altså 3 komplisende tilleggssfaktorer for å bedømme utstyr, når man kan lytte direkte på kilden. Idiotisk. :x

Og hvorfor er hodetelefonforsterkerne så mye bedre i vintage-utstyr da ???

Jeg har sammenlignet linjeutganger og hodetlf-utganger på CD-spillere via forsterker/høyttaler, og det er ofte ikke de store forskjellene, men linje-utgangene er jo bedre.

Det du skriver er at man skal bruke en sterkt fargende spesiell hodetelefon-forsterker på CD-spilleren din - alt utstyr som kan få CD til å lyde rimelig godt må nemlig ha en innebygget fargning.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    ...Jeg anbefaler sterkt å bruke hodetelefon i tillegg til høyttalere når man tester lydkilder. Så slipper man påvirkningen av det øvrige utstyr og kan lytte direkte på kilden.
    OK - kan du for moro skyld oppgi hvilken hodetelefonmodell (eller flere) du har?

Nei, fordi det er uinteressant. Resultatet blir det samme uansett.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hææææææææææææææææææ?????????????

NÅ er du SKIKKELIG useriøs! Hva mente du egentlig med det du nå skrev???

Det er jo himmelvid forskjell mellom de ulike hodetelefoneners evne til å formidle frekvenser....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du kan forklare meg hvordan du klarer å lytte "direkte til kilden"??? Uten signalforsterkning???

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hææææææææææææææææææ?????????????

NÅ er du SKIKKELIG useriøs! Hva mente du egentlig med det du nå skrev???

Det er jo himmelvid forskjell mellom de ulike hodetelefonenes evne til å formidle frekvernser....

[Moderator: Insinuasjon om manglende intelligens slettet. - roffe.]

Vi diskuterer her forskjell på vintage og CD-spiller, og den forskjellen kommer frem på alle gode hodetelefoner, selv om det er stor forskjell på selve hodetelefonene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du kan forklare meg hvordan du klarer å lytte "direkte til kilden"??? Uten signalforsterkning???

Er allerede forklart.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er allerede forklart.

Begynner å lure på om du bare prøver å irritere folk. Uansett hvor du plugger i headsettet ditt, er det jo en forsterker imellom signaletkilden og øreklokkene. Kvaliteten på den innebyggede forsterkeren i CD-spilleren forteller jo absolutt ingenting om lydkvaliteten på signalkilden. Selvsagt trenger du en god forsterker for å få god lyd.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Begynner å lure på om du bare prøver å irritere folk. Uansett hvor du plugger i headsettet ditt, er det jo en forsterker imellom signaletkilden og øreklokkene. Kvaliteten på den innebyggede forsterkeren i CD-spilleren forteller jo absolutt ingenting om lydkvaliteten på signalkilden. Selvsagt trenger du en god forsterker for å få god lyd.
    Ja, og selv har jeg noe Kjell B. ganske sikkert vil kalle et "vintage"-hodetelefonoppsett; STAX SRS-4040 Signature System II med rørforsterker. MEGET bra, og superduper lyd. Men så kostet den også deretter. I tillegg har jeg Sennheiser HD-590 til mer portable medier. Også den er svært bra, men selvsagt ikke i nærheten av STAX'en. Selv om vi i denne sammenhengen for menigmann snakker om marginale lyttermessige forkjeller.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg låner selv en meget god STAX av og til og bruker ellers flere Sennheiser.
    Men skal man lytte kritisk til en kilde, kan man nok ikke bruke en rørforsterker. Den endrer jo den opprinnelige klangkvaliteten.

For å unngå misforståelser: Til daglig lytting av musikk bruker jeg flere typer rørutstyr koblet i serie - og jeg hører forskjellene da også, men dette utstyret er designet til å få CD-plater til å lyde som 60/70-talls LP-plater - derfor egner det seg ikke til kritisk bedømmelse av signalkildens opprinnelige/originale kvalitet.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Men skal man lytte kritisk til en kilde, kan man nok ikke bruke en rørforsterker. Den endrer jo den opprinnelige klangkvaliteten.
    Joda, normalt sett, men STAX er som kjent elektrostatiske, og krever dermed egne forsterkere. Til denne modellen har de derfor laget rørforsterkeren SRM-006t. Men dette visste du jo...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hodetelefoner kan ofte ha en misjon for å høre detaljer og klangbalanse, men for å få et skikkelig stereoperspektiv med holografisk følelse, så faller hodetelefoner helt gjennom. Det er ingen hodetelefoner som klarer å gjenskape dybdeperpektivet, plasseringen og følelsen av en scene med musikere foran deg. Med hodetelefoner skal man ha en temmelig god selvpåvirkningskraft for å få lyden til å folde seg ut som et landskap foran deg på samme måte som fra gode høyttalere i et rom.

Jeg hører ofte på hodetelefoner når jeg er "ute på tur", men foretrekker helt klart romligheten i et høyttaleroppsett i et rom. For storslått musikkgjengivelse holder det ikke at lydbildet folder seg ut i det begrensede rommet mellom ørene mine. (Og ja, jeg har hørt STAX hodetelefoner, eller "headspeakers" som de velger å kalle dem, og selv om de har detaljene, så formidler de ikke romligheten og holografien).

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men jeg anser CD-plater for å være uegnet til portabel bruk -de er ubeskyttede og blir lett skrapet opp. Et dumt design, akkurat der er mini-disc mye lurere.
    Men hvor mange kassetter ender ikke i båndsalat i en varm bil? Og degraderingen over tid er påtakelig. Mini-disc er vel uvesentlig i sammenhengen, siden både den og MP3 er komprimerte formater. Man kan selvfølgelig få gode resultater med disse formatene, men da kun med betydelig høyere bitrater enn det som er vanlig å laste ned fra nettet, ihvertfall.

Og CD-brenning gir plater som er mindre holdbare enn vanlige CD-plater fra butikken. Samt at jeg er tvilende om lydkvaliteten på brente plater (det har jeg også forklart allerede). Hadde f.ø. en CD-brenner, syntes den var utrolig treg å bruke. Og flere i min nærmeste krets driver og brenner CD'er - som de av og til kan ha problemer med å få avspilt.
    Billige CD-brennere stinker. Det kan vi være enige om. Men brenningen går jo sinnsykt mye raskere enn opptak til kassett, da, og med brenning på fornuftig hastighet (2-4x), så får man som regel kopier som er greie å spille av. Kassetter er i så måte heller ikke bedre. En kassett spilt inn på en spiller kan høres skikkelig søppel ut på en annen spiller der lesehodet er stilt annerledes.

Jeg har ennå til gode å sitte i en bil der eieren ikke hurtig skrur ned lyden etter å ha satt på en CD-plate.
    Du får sitte på med meg, da. Jeg har et standard low-end anlegg som fulgte med bilen, men har ikke noen problemer med å nyte CD-basert musikk der. Jeg spiller passelig høyt, og så lenge passasjerene og jeg ikke har noe å snakke om, så lar jeg det forbli høyt. Den eneste grunnen til å skru ned er for å gjennomføre en samtale.

Jeg synes det er mye friske meninger i denne debatten. Jeg synes likevel det er påfallende at debattantene mener det finnes allmengyldige sannheter når det gjelder musikksmak. Jeg mener seriøst at det som diskuteres her er smak, og den er som kjent delt. Det er ikke mulig å bli enige i denne debatten. Men den er likevel interessant. Varierende preferanser er jo det som styrer produktutviklingen, og som skaper varierende produkter. Det hadde jo vært en kjip hobby hvis alle skulle ha akkurat det samme. Ikke hadde det vært mye å diskutere, og oppgraderinger hadde vært kollektive.

Ja til mangfoldet! :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ALLE mine 100 kassetter fra 70-årene virker perfekt idag, 30 år etter.
    Jeg hører for min del en viss lyddegradering etter 20 år, sannsynligvis fordi magnetiseringen avtar. Men det er klart at gode krom- og metallbånd holder seg bedre enn jeg fryktet den gangen jeg spilte dem inn.

Det som er til felles for de fleste av dem er at jeg har spilt dem inn fra CD, og jeg synes fortsatt at original-CDen låter bedre enn båndene. Med avspilling på samme spiller som de ble spilt inn på, så låter ikke kassett så verst, men jeg opplever at det er store variasjoner når du flytter dem til andre kassettspillere. Der er CD overlegent. (Og kom ikke med unntakene der enkelte CD-spillere ikke klarer å spille av enkelte CDer. Du kan ikke uten videre sammenligne det som i CD-verdenen er sjeldne unntak med det som i kassett-verdenen er nesten en generell regel).

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker om å vri seg unna, du besvarer jo ikke spørsmålet. HVA MÅ TIL FOR Å LAGE RIPER KJELL?
    Av erfaring: Barn. Men de er også flinke til å lage båndsalat. Så der er det etter min mening uavgjort mellom CD og kassett.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Kanskje på tide at moderator blander seg?
    Denne diskusjonen har ikke blitt veldig ufin enda, men det går den veien. Vennligst diskuter saklig, og alle poster medd personangrep vil bli slettet.

Takk,
    [Moderator: Jeg har begynt å ta tak, men så lenge det ikke går direkte på person, så er det vanskelig å sette en konkret grense. Er mottakelig for PM med lenker til innlegg man mener går over streken. Men husk at det er Kjell B som er trådstarter her. Han har ønsket å få belyst noe, og det er egentlig opp til andre i hvilken grad man lar seg provosere.

Til alle: Forsøk å diskutere sak og ikke person. Det er greit å kalle en mening for tullete, men ikke personen som ytrer den. Det er en fin linje, men den klarer man å se hvis man tenker seg om.

- roffe]

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hodetelefoner kan ofte ha en misjon for å høre detaljer og klangbalanse, men for å få et skikkelig stereoperspektiv med holografisk følelse, så faller hodetelefoner helt gjennom. Det er ingen hodetelefoner som klarer å gjenskape dybdeperpektivet, plasseringen og følelsen av en scene med musikere foran deg. Med hodetelefoner skal man ha en temmelig god selvpåvirkningskraft for å få lyden til å folde seg ut som et landskap foran deg på samme måte som fra gode høyttalere i et rom.

Jeg hører ofte på hodetelefoner når jeg er "ute på tur", men foretrekker helt klart romligheten i et høyttaleroppsett i et rom. For storslått musikkgjengivelse holder det ikke at lydbildet folder seg ut i det begrensede rommet mellom ørene mine. (Og ja, jeg har hørt STAX hodetelefoner, eller "headspeakers" som de velger å kalle dem, og selv om de har detaljene, så formidler de ikke romligheten og holografien).

Dette skyldes nok at musikk-kildene dine er for moderne. Husker ennå hvor sjokkerende god min Tandberg 6000X båndopptaker + Sennheiser HD-414 (2000 ohm !) var i 1972. Selv om du naturligvis har rett i at lydbildet ikke blir naturlig og stort med hodetelefon.

Jeg spilte også inn levende musikk med ganske ordinære mikrofoner (2 til stereo) og må si at jeg aldri har hørt slik detaljert musikk-gjengivelse som den gang - det var som å høre originallyden i rommet. Jeg har disse opptakene og hører av og til på dem. Og jeg har hørt/prøvd massevis av anlegg senere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Studioer sitter på 2 meter høye 19" rack med signalprosessorer. Alt fra gammelt rør-utstyr fra 1950-tallet (evt re-issues) til siste skrik digitale prosessorer fra Lexicon og Eventide. På samme måte har de kasser med mikrofoner i alle former og fasonger. Dette er konklusjonen man kan få fr aå lese "utenlandske musikkblader". Hva de så faktisk bruker på innspillinger er varierende, og det er ikke dekning for utsagnet ditt, Kjell. Mye av utstyret kan være plassert ut pga sponsing fra produsenter eller ønske om å fremstå som "hippe".

En stadig økende andel musikkproduksjoner (spesielt uavhengige) er produsert i sin helhet på en laptop. Digital signalbehandling er tross alt det samme i en CPU som en DSP.

Den enkelte tekniker kan ha personlige preferanser og kjennskap som gjør at musikken blir innspilt på forskjellig vis. F.eks blir de fleste instrumenter/vokal "mikket opp" veldig nært for å få godt signal-til-støynivå. Dette medfører at signalet ut fra mikrofonen blir helt forskjellig fra om mikrofonen hadde vært plassert i "lytteposisjon". Det blir mindre rom-farging, og "proximity effect" gir relativ forsterkning i bassen. Ved å være bevisst dette kan man velge utstyr (mikrofoner, pre-amper, kompressor og equaliser) som gir et sluttresultat man ønsker.

Poenget mitt er at du kan ikke dra opp store ord om at De ordentlige studioene i det store utland bruker ditt og datt, for det har jeg lest i sound on sound . Studiobransjen er diversifisert, og et kostbart album kan like gjerne være laget med mye analog-teknologi/bånd som rent digitalt. Til min store fornøyelse virker det som om proffe teknikere er resultat-orientert, ikke vei-orientert ;-)

For innsikt i studio produksjon anbefaler jeg forøvrig å lese om Michael Jacksons innspillinger. Kasser med rå-miks (tror thriller hadde egen 48-spors analog tape bare til michaels stønne og puste-lyder...) ble sendt fra studio til studio hvor musikere og produsenter la på lag på lag med lyd som i større eller mindre grad ble med på sluttresultatet. Med det som resultat at ingen egentlig vet hvem som har laget hva :-D

-k

Som sagt, dagens CD-plater fra avanserte studioer gjennomgår en prosess der de spilles gjennom utstyr som kan sammenlignes med utstyr fra 50-60-70-tallet. Det er derfor en manglende logikk i dine utsagn.
    Det var en drøy påstand! Faktum er vel at noen produsenter gjør dette på noen utgivelser for å farge lyden. Det er neppe standard, og jeg så ikke snurten av slikt utstyr i kontrollrommet til Rainbow studios. For øvrig kan vel akkurat de samme egenskapene produseres digitalt.

Det er ikke alle som liker "retro-soundet" Kjell. Til rett musikk ja, men det er ikke akkurat de mestselgende utgivelsene vi snakker om her.

Nei det stemmer ikke.

Jeg refererer til det jeg leser i utenlandske (ikke norske) studio-blader.

Og ifølge disse er "retro-teknologi" STANDARD i gode studioer verden rundt.

Gode publikasjoner er f.eks. Studio Sound og det svenske Studio.

I siste nummer av Studio kan man lese om de nye bånd-mikrofonene som er transformatorkoblet - disse er re-issues av 50-talls teknologi. Pluss annen re-issue vintage teknologi testet i dette nummeret. Det er faktisk morsomt å lese hvordan de gamle tekniske tingene kommer tilbake - mens altså en del hifi-venner fabler om den rene digitale lyden.

Og Studio anvender som standard i sine tester transformator-koblede preamps (uten de gjengse IC'er) med referanse til gode studioer - slike preamps er mer eller mindre 1960-standard re-issue. Dessuten er det jo også vanlig med rør-kompressorer etter 1960-teknologi. Og gjerne noe rør ellers også.

I Norge vet jeg ikke så mye om hva som skjer, kanskje er man fortsatt på metal rock-stadiet i studioene, da skal det jo lyde skarpt og spesielt.

Men dette blir mer og mer utbredt (og er allerede temmelig utbredt) internasjonalt. HiFi-pressen er derimot taus om disse tingene.

Side 14 av 21 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •