Kassett bedre enn CD ? - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 21 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 416
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

1. Og det er "mange" år siden enkelte begynte p kjøre masteren igjennom en analog tape. Men tenk på hva som skjer....
    Kode:
    [digital master] -> [D/A] -> [tape/rør] -> [A/D] -> [CD]
    2. Man bruker altså tape som en prosessor for å manipulere lyden. Altså farge eller filtrere eller ulineært behandle. Om tapen var transparent ville man ikke oppnå noe som helst. Altså tar man mediet for hva det er og er ute etter noe eget.

1. Det var dette jeg mente. Noe som er blitt vanlig først de senere år, etter at så mange digitale recordings med umulig lyd var sluppet ut på markedet. Så noe måtte altså gjøres med den "rene" digitale lyden.

2. Her tror jeg vi er ved kjernen for vår uenighet. Hvis vi betrakter den kortest mulige ("mest transparente") signalvei fra mikrofon til A/D-converter - så er den ikke transparent i det hele tatt. Forstått på den måten av et piano høres ikke ut som et piano. En fiolin høres mest ut som noen som holder på å hvesse en sag. Jeg har da hørt massevis av digitale innspillinger uten processering.

Den fysiske forklaring er usikker (fordi ingen vil forske på dette, fordi ingen vil snakke om det). Men en vanlig mikrofon gir en veldig diskant-fokusert klang. Det samme gjør moderne elektronikk.

Slik at den maksimale TRANSPARENS oppnås først etter at den direkte lyden er FARGET eller processert av rør, tape og lignende. Det er mulig dette har med analog timing-forvrengning å gjøre. Eller små resonanser i komponentene - eller for små membraner i mikrofonene som ikke klarer å oppfatte trykket ved lavere frekvenser. Disse fenomenene har INGENTING med frekvensgang å gjøre.

Så jeg oppfatter studio som et sted som skal få disse tingene på plass, men ikke mer. Lyden skal ha en "nøytral" karakter. Det kreves gode musikkører og lang erfaring for å klare dette rimelig optimalt.

Og så kan man sitte hjemme og kjøre på så mye analog farging man bare vil - etter egen smak.

Moderne hifi-tidsskrifter og hifi-bransjen gjør sitt beste for at publikum ikke skal bli kjent med dette. Det gagner markedsføringen at folk flest tror på den moderne rene lyden.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg betrakter meg som en representant for "den tause majoritet"...
    Nå snakker du vel litt over deg, Kjell?? Dersom denne majoriteten faktisk talt hadde vært helt enig med deg, hadde det ikke da vært solgt flere kasettspillere og færre CD-spillere enn det gjør i dag??

"Når dere kjører testen, husk på....
    Her tar du "feige-metoden" Kjell. Overlate til oss andre å gjøre en test mellom kassett og CD, og så skal ikke du være der? Slik at du uansett kan diskvalifisere "juryens" dom dersom den faller i favør CD. Nei, her får forumets kvalifiserte medlemmer lenger nord (eller på et nøytralt sted)tromme sammen et treff der Kjell pent bør vise seg, og bevise sine påstander, åpent for alle.

Så Kjell; "Time to put your money where your mouth is!!"

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei jeg har ingen planer om å delta i noen test.
    Men jeg synes det er flott å fortelle om egne erfaringer, og har da faktisk opplevd at de som virkelig vil prøve, ofte kommer til samme konklusjon som undertegnede.

Men en slik "heksegryte" holder jeg meg langt unna, ha-ha.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Nei jeg har ingen planer om å delta i noen test.
    Men jeg synes det er flott å fortelle om egne erfaringer, og har da faktisk opplevd at de som virkelig vil prøve, ofte kommer til samme konklusjon som undertegnede.

Men en slik "heksegryte" holder jeg meg langt unna, ha-ha.

Hvorfor vil du holde anlegget ditt unna en slik test? Det må jeg ha lov til å stille et spørsmål om. Er det krise dersom "kassett ikke skulle vinne"?? Ikke snakk om noe heksegryte her, kun et treff der en skikkelig kan få testet skikkelig kassett-utstyr mot godt CD-utstyr??

Dette var useriøst, Kjell :cry:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Nå snakker du vel litt over deg, Kjell?? Dersom denne majoriteten faktisk talt hadde vært helt enig med deg, hadde det ikke da vært solgt flere kasettspillere og færre CD-spillere enn det gjør i dag??

Neida, det som skjedde var at folk først kjøpte CD-spillere, så ble de misfornøyd med lyden, men de fleste kunne jo ikke starte et privat forskningsprosjekt for å finne årsaken, så interessen for god lyd forsvant hos mange.

Jeg snakker ofte med folk som minnes hvordan radioene eller anlegget sto på kontinuerlig i "gamle" dager (med pre1980-utstyr) - idag skrur man ned fordi musikken oppfattes som ubehagelig støy.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker ofte med folk som minnes hvordan radioene eller anlegget sto på kontinuerlig i gamle dager - idag skrur man ned fordi musikken oppfattes som ubehagelig støy.

Kan det være at den musikken de i dag spiller på radioen ikke lenger rimer med den musikken de ønsker å høre, og at det er musikken og ikke selve lyden som har forandret seg??

Musikk fra 1976 er jo ikke det hotteste på P3, liksom...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, det som skjedde var at folk først kjøpte CD-spillere, så ble de misfornøyd med lyden, men de fleste kunne jo ikke starte et privat forskningsprosjekt for å finne årsaken, så interessen for god lyd forsvant hos mange...
    Nei, for så vanskelig det hadde vært å gå tilbake til den lyden i kassett-spilleren de da hadde før. DET var vanskelig det...... :roll:

Har lyst til å kalle deg mange ting, men KVERRULANT var det peneste ordet jeg kom på......

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siden moderator ikke blander seg inn så får jeg vel si at a) du har visst ingenting å fare med her - dine kommentarer er ikke mulig å kommentere videre, og b) personangrep og skjellsord er stoppsignal hos meg.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siden moderator ikke blander seg inn så får jeg vel si at a) du har visst ingenting å fare med her - dine kommentarer er ikke mulig å kommentere videre, og b) personangrep og skjellsord er stoppsignal hos meg.

Har ingenting med personangrep å gjøre dette. Men dersom du hadde vært seriøs selv så hadde du lest innleggene mine lenger opp, og tatt dem seriøst. Var alvorlig ment dette med å stille opp til test, kanskje for å la lyden tale istedenfor deg.

Så lenge du ikke tar oss som er uenig med deg seriøst, hvordan kan du da forvente at vi skal ta deg. Skal vi bare bøye oss i støvet fordi du sier det???

Personangrep og skjellsord??? :roll: Jeg kalte deg en kverrulant. Såpass bør du tåle, Kjell....

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje på tide at moderator blander seg?
    Denne diskusjonen har ikke blitt veldig ufin enda, men det går den veien. Vennligst diskuter saklig, og alle poster medd personangrep vil bli slettet.

Takk,

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Neida, det som skjedde var at folk først kjøpte CD-spillere, så ble de misfornøyd med lyden, men de fleste kunne jo ikke starte et privat forskningsprosjekt for å finne årsaken, så interessen for god lyd forsvant hos mange.

Jeg snakker ofte med folk som minnes hvordan radioene eller anlegget sto på kontinuerlig i "gamle" dager (med pre1980-utstyr) - idag skrur man ned fordi musikken oppfattes som ubehagelig støy.

Dette er det reneste vås. Som VIRKELIG representant for den (hittill) tause majoritet, begynte min og det vet jeg siden jeg var "til stede", mange andres seriøse musikkinteresse nettopp ved introduksjon av CD-spilleren. Jeg husker faktisk dette meget godt. Jada, jeg er likevel over førti, og jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i det Kjell mener "alle" over førti "skal" høre/ha hørt.

Jeg har i dag omsider perfekt lyd utfra hvordan jeg vil at Musikk skal lyde, og jeg kan bare huske med gru tilbake til f.eks 70-åra...

Kjell's beskrivelser av hvordan "vintage" og "moderne" lyd høres ut for ham (jeg betviler ikke at han faktisk hører det han sier han hører), er symptomatisk for en som har fått de fine hårene i det indre av øret knekt og skadet etter et langt liv med kanskje litt for høye lydvolumer...

8)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Kanskje på tide at moderator blander seg?
    Denne diskusjonen har ikke blitt veldig ufin enda, men det går den veien. Vennligst diskuter saklig, og alle poster medd personangrep vil bli slettet.

Takk,
    Mener fremdeles at mine innlegg ikke har noe som kan kalles personangrep i seg (ref. "kverrulant"), men når en bruker "egger" til kamp så må det være lov til å påpeke kverrulerende ordvridninger, bombastiske avfeiinger som tøv, og påstander om null peiling. Sagt mye verre ting tidligere her i tråden.

Men back to topic; Synes at flageborg sin ide om en test er en god ide, selv om Kjell B. ikke vil være med......

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en test kan nok være en god ide, hvis de som sitter å skal bedømme lyden er uhildet, nøytrale og åpne. en ideel setting må være at alt som heter utstyr er skjult bak et forheng. kun høytalerne som synes. så kan en person som ikke skal komme med noen meninger hverken den ene eller den andre veien styre musikken. på den måten kan testpanelet få inntrykkene servert uten å være forutinntatt.
    det er god grunn til at jeg ikke har uttalt meg i denne debatten. det er fordi jeg aldri har hørt et godt kalibrert highend tapedeck. det mistenker jeg at det er flere i denne tråden som ikke har gjort. man bør kanskje være forsiktig med å diskutere så hett hvis man bare har teoretisk balast å fare med. dette slår selvfølgelig begge veier. det er vel ikke alle som har hørt en skikkelig highend CD-rigg heller. keep an open mind bør være en grei rettesnor.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ......Men back to topic; Synes at flageborg sin ide om en test er en god ide, selv om Kjell B. ikke vil være med......
    Med det som utgangspunkt kan vi sikkert lage et lite Sørlandspanel, som bare skal mene akkurat hva de synes om lyden fra 4 forskjellige kilder, bare for å ha gjort det, liksom..............

Så kan alle andre mene hva de vil, for med "standard hørsel" vil vi vurdere LYDEN fra "standard utstyr" :wink:

Siden jeg har noen "SÆRE" høytaler-løsninger som INGEN er vant til LYDSIGNATUREN på, foreslår jeg å treffes en kveld her. Deltagere(gullører) fra hele landet er selvfølgelig hjertelig velkommen

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar meg gjerne en tur til det glade sørland, hvis jobbsituasjonen tillater det

Jeg husker godt mange av de gode stundene jeg hadde med kassett, men jeg hadde bare en ræva ghettoblaster som uansett ikke var representativ. Jeg skulle hatt skikkelig lyst til å høre en hi-end tape deck. For dette tror jeg ikke før jeg får høre det :wink:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er jeg med på, skal tross alt være i Arendal hele sommeren. Men, har egentlig noen tilgang på et high end kassettanlegg?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    en test kan nok være en god ide, hvis de som sitter å skal bedømme lyden er uhildet, nøytrale og åpne. en ideel setting må være at alt som heter utstyr er skjult bak et forheng. kun høytalerne som synes. så kan en person som ikke skal komme med noen meninger hverken den ene eller den andre veien styre musikken. på den måten kan testpanelet få inntrykkene servert uten å være forutinntatt.
    det er god grunn til at jeg ikke har uttalt meg i denne debatten. det er fordi jeg aldri har hørt et godt kalibrert highend tapedeck. det mistenker jeg at det er flere i denne tråden som ikke har gjort. man bør kanskje være forsiktig med å diskutere så hett hvis man bare har teoretisk balast å fare med. dette slår selvfølgelig begge veier. det er vel ikke alle som har hørt en skikkelig highend CD-rigg heller. keep an open mind bør være en grei rettesnor.
    Dette er meget bra sagt synes jeg.
    Jeg har f.eks. for lenge siden sluttet å diskutere vinyl kontra cd for der er plass til begge her i verden.....
    Vil dog påpeke at en test helt sikkert vil give et andet resultat enn hvis det er utført med en Tascam som KjellB bruker. Han holder på kassett er "bedre" enn cd og han har dette fra erfaringer med en Tascam 122 MK III.
    Et andet deck, det være sig Pioneer CTA9x, Tandberg TCd 3014A eller Akai Reference Master GX90 for eksempel vil uten tvivl give en anden lyd, ikke at dette trenger være negativt, men testen er egentlig ikke komplett før noen har prøvd en Tascam.....
    En kassettspiller er som ethvert andet stykke hifi, det har en lyd, mere eller mindre, så jeg ville ikke kaste mig over noen definitiv konklusjon.

Har forresten lest et sted at ved å skifte kondiser på en billig Technics kassettspiller yter den i Nakamichi klassen, kanskje noe å sysle med når vinteren kommer. 8)
    Jeg brukte forresten min Nakamichi kassettdeck til å demonstrere mine elektrostater da jeg skulle selge de....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting stemmer med mine ører, og de fleste jeg kjenner (i forskjellige aldersgrupper) har gått bort fra å spille musikk hjemme (på deres nye systemer). Lyden er rett og slett for jævlig .... Kun de helt unge som aldri har hørt noe annet sitter ved PC'ene sine og brenner noe mp3-greier. For seriøse musikkvenner er der ingen muligheter i dag etter min mening.

Det er det dummeste jeg har hørt. Hvis folk ikke klarer å glede seg over musikk på et nær sagt hvilket som helst anlegg, har de ikke lov å kalle seg selv musikkvenner! Da er man bare hi-fi-idioter som bare sitter og gransker lyden, mens musikken glemmes helt. Av og til virker det som noen hi-fi-freaks er så opptatt av å sitte og dissekere lyden, at gleden over god musikk kommer helt i bakgrunnen.

Jeg håper jeg har misforstått deg litt her, at du ikke virkelig sitter hjemme og hører på analoge opptak av fuglekvitter, og gleder deg over den naturtro gjengivelsen... For da foreslår jeg at du enten A) går ut i hagen og hører på fuglene i stedet eller B) setter på noe musikk og prøver å huske hvorfor du en gang i tiden kjøpte din første stereo.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gun

Kjell's beskrivelser av hvordan "vintage" og "moderne" lyd høres ut for ham (jeg betviler ikke at han faktisk hører det han sier han hører), er symptomatisk for en som har fått de fine hårene i det indre av øret knekt og skadet etter et langt liv med kanskje litt for høye lydvolumer...

Ha-ha, du er ihvertfall ikke en fra "den tause majoritet" lenger.

Mitt utgangspunkt er:

1) Jeg har alltid kjøpt utstyr i high-end klassen. Rundt 1970-73 kjøpte jeg noe av det beste utstyret jeg noensinne har hørt: En Tandberg 6000X båndopptaker og Dual 1219 platespiller m/Shure V15 II pickup. Begge disse går for å gi topplyd i dag rundt år 2000, og representerer vel den kvalitet man får når man idag i år 2005 produserer CD-plater som er mikset gjennom et analogt system.
    Mine forsterkere og høyttalere var flere typer, men lyden var ellers svært overbevisende i hodetelefon. MYE bedre enn om man plugger en hodetelefon i en moderne CD-spiller. Jeg sammenligner dette ganske ofte.

2) Har da testet hørselen med jevne mellomrom (tonegenerator), og kan fortsatt høre distinkte toner opp til godt over 14.000 Hz. Lydproblemene i hifianlegg startet ca. 1980, og da må jeg vel si at at jeg hørte opp til 19.000 Hz. 8)

Som sagt, dagens CD-plater fra avanserte studioer gjennomgår en prosess der de spilles gjennom utstyr som kan sammenlignes med utstyr fra 50-60-70-tallet. Det er derfor en manglende logikk i dine utsagn.

Naturligvis kan man alltid være uheldig med for billig utstyr.
    Jeg anbefaler sterkt å bruke hodetelefon i tillegg til høyttalere når man tester lydkilder. Så slipper man påvirkningen av det øvrige utstyr og kan lytte direkte på kilden.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, dagens CD-plater fra avanserte studioer gjennomgår en prosess der de spilles gjennom utstyr som kan sammenlignes med utstyr fra 50-60-70-tallet. Det er derfor en manglende logikk i dine utsagn.
    Det var en drøy påstand! Faktum er vel at noen produsenter gjør dette på noen utgivelser for å farge lyden. Det er neppe standard, og jeg så ikke snurten av slikt utstyr i kontrollrommet til Rainbow studios. For øvrig kan vel akkurat de samme egenskapene produseres digitalt.

Det er ikke alle som liker "retro-soundet" Kjell. Til rett musikk ja, men det er ikke akkurat de mestselgende utgivelsene vi snakker om her.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 13 av 21 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •