Kassett bedre enn CD ? - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 21 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 416
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kritiser ivei, det finnes masse å ta tak i. Jeg skal være den første til å kritisere Bill Gates & Co. Men ergonomien i en moderne PC er vel ikke det viktigste i denne diskusjonen?

Mange av argumentene dine faller på sin egen urimelighet. Menneskeheten har hatt tilgang på kassetter, prøvd, og funnet ut at det er en for dårlig teknisk løsning. Med masse innsats og penger kan du helt sikkert få en kassett til å låte ok - som en kjingkjang dvd-spiller til 399,- på rema...

Jeg har besvart mye av det du sier før. Ja, jeg har brukt en kostbar Sony kassett til å spille inn band. Sony norge var ute av stand til å få den til å gå jevnt nok til å brukes til øving (for jeg har faktisk gehør). Du verden så bra alt ble når jeg fikk digitalt utstyr. Ting låter likt HVER gang man spiller det av. Og avspilling låter likens som man SPILTE det. Hvem bryr seg vel om "sjel" og "audiofil-geekness" når man kan slippe å tenke på justering og havari, og heller konsentrere seg om å lage musikk, eller høre på musikk andre har laget???

Proffe studio har brukt "vintage" utstyr i mange ti-år. Gitarister har "alltid" brukt rør-forsterkere. Men de søker et personlig uttrykk. Gitarister ønsker varm forvrengning. Lyd-teknikere ønsker varm, "soft-clipped" vokallyd. De har peiling på lyd og vet hva de må ha for å få akkurat den lyden de vil ha... De bruker forøvrig 100 eller 1000-vis av meter med kabel til 10,- meteren, og uhorvelig mange op-amper og stash i signalveien....

signing off...

K

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

For mine ører er dynamikktap i Dolby SNR kombinert med dårlig frekvensrespons, støy og ustabil hastighet store nok argumenter til aldri mer å høre på en kassett. I tillegg kommer ergonomi og holdbarhet.

mvh
    Knut

Ja stort sett er det disse grunnene i digitale medier som gjør at jeg går tilbake til kassett-spiller som musikk-lagringsmedium. Så mine argumenter blir på en måte omvendte.

Jeg synes digitale systemer er utrolig langsomme, tenk å ha en hel stor PC i stuen ved stereoanlegget, og så skal den startes opp og få igang de riktige programmene, titler skrives inn, etc. For mye klassisk/eviggrønn musikk (bortsett fra pop for 14-åringer) finnes jo bare på LP-plater, og så skal jo disse spilles inn.
    Og digitale systemer er veldig udynamiske i mine ører, jeg får mye mer dynamikk og "slam" i lyden ved å kjøre analogt.
    Min kassettspiller har bedre frekvensrespons enn en CD-spiller, og mye mye bedre enn komprimerte filer, som må frekvensbeskjæres for ikke å lyde for grusomt i diskanten.
    Mht støy, jeg hører en raslende bakgrunn i diskanten når jeg lytter til all-digitale systemer og all-digitale recordings.

Men det blir bedre. Nå raser det inn re-issue vintage-produkter (ikke emuleringer lenger) i studioene, så CD-plater lyder så absolutt bedre idag enn før. Kilde: internasjonale studio-tidsskrifter (så jeg vet ikke hvor mye lille Norge henger igjen her).

Og holdbarhet: brente CD-plater holder rel. kort tid, og om få år kommer nye digitale standarder, kanskje passer ikke de gamle platene da ?

Så jeg bruker nesten de samme argumentene som du, men i motsatt retning. Så forskjellige kan oppfatninger være.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. Menneskeheten har hatt tilgang på kassetter, prøvd, og funnet ut at det er en for dårlig teknisk løsning. Med masse innsats og penger kan du helt sikkert få en kassett til å låte ok - som en kjingkjang dvd-spiller til 399,- på rema...

2. Ja, jeg har brukt en kostbar Sony kassett til å spille inn band. Sony norge var ute av stand til å få den til å gå jevnt nok til å brukes til øving (for jeg har faktisk gehør). Du verden så bra alt ble når jeg fikk digitalt utstyr. Ting låter likt HVER gang man spiller det av. Og avspilling låter likens som man SPILTE det. Hvem bryr seg vel om "sjel" og "audiofil-geekness" når man kan slippe å tenke på justering og havari, og heller konsentrere seg om å lage musikk, eller høre på musikk andre har laget???

3. Proffe studio har brukt "vintage" utstyr i mange ti-år. Gitarister har "alltid" brukt rør-forsterkere. Men de søker et personlig uttrykk. Gitarister ønsker varm forvrengning. Lyd-teknikere ønsker varm, "soft-clipped" vokallyd. De har peiling på lyd og vet hva de må ha for å få akkurat den lyden de vil ha... De bruker forøvrig 100 eller 1000-vis av meter med kabel til 10,- meteren, og uhorvelig mange op-amper og stash i signalveien....

1. Ja det er det som er det merkelige. Dere som lovpriser utviklingen sier dere hører ingen problemer med alt det nye som har kommet, mens god analog lyd er omtrent som en billig DVD-spiller på Rema. For meg høres dette ut som en som står i butikken og skal selge DVD-spillere (sorry).
    Folk flest som har erfaring med analog lyd (dvs. de over 40 år) ønsker fortsatt de gamle mediene (som kassettspilleren) - det er den kommersielle bransjen som prøver å tvinge folk over på digitale medier - godt hjulpet av den kommersielle hifi-pressen.

2. Ja, analoge maskiner må være i orden. Jeg har de senere 10-20 år erfart at man skal holde seg langt unna Sony m.h.t. utstyr som har bevegelige deler. En Sony farge-TV holder fint, mens en Sony CD-spiller eller videokamera aldri holder lengre enn ca. 2 år. Dessverre har samtidig de kommersielle hifi-tidsskriftene lovprist Sony i alle år - så problemet er: hvor skal man hente informasjon ?
    Mine egne kassettspillere har alltid vært i den høye ende av prisskalaen (og aldri Sony), og de har gått jevnt og fint. Jeg kjøper slikt utstyr av studio-fabrikat (Tascam).

3. Neida, dette er bare eventyr. Det er de senere årene, samtidig med at hifi-pressen har latterliggjort vintage-utstyr (med lignende argumenter som du bruker), at folk flest i og utenfor studio-bransjen har oppdaget hvor sterilt all-digitale innspillinger lyder. Og så leter man frenetisk etter vintage-utstyr overalt, men fortsatt uten å forstå HVORFOR vintage-utstyret har den klang det har. Man babler litt om dårlig frekvensgang og ullen lyd og annet tøv, mens det i virkeligheten er snakk om en slags fysikalsk effekt av komponentene inni apparatet - disse er ikke lenger i produksjon idag, slik at man idag ikke får samme lyden om man bygger en kopi av en gammel Ampex eller Studer båndopptaker. Det blir mislykket. Man må finne et original-apparat.

Når jeg leser innlegget ditt, så virker det som om du rett og slett ikke har noe å si.

Og hvis du hører til de som stolte på og hentet info fra hifi-pressen etter 1980, så har den jo (etter min mening) stort sett bare vært villedende istedenfor veiledende. Så du har kanskje hatt mange negative erfaringer.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg leser innlegget ditt, så virker det som om du rett og slett ikke har noe å si.
    Det er antakelig fordi du har et "Kjellverden-filter" når du leser, og ikke får med deg det som står skrevet sort på hvitt. Det er ganske respektløst å starte en diskusjon, og nekte å lese/forstå andres innspill i denne.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Det er antakelig fordi du har et "Kjellverden-filter" når du leser, og ikke får med deg det som står skrevet sort på hvitt. Det er ganske respektløst å starte en diskusjon, og nekte å lese/forstå andres innspill i denne.

Tja, jeg synes det er respektløst å sanmmenligne avansert analog lyd med den billigste DVD-spilleren på REMA ....

Og ellers finner jeg lite sammenheng i innlegget, bortsett fra at der har vært mekaniske stabilitetsproblemer med det analoge utstyret som omtales. At en digital avspiller i dag er billig og stabil er vel lett å innse. men ikke særlig interessant i denne diskusjonen. Vi snakker om lydkvalitet.

Og en diskusjon betyr jo at man er uenig, uten at det er respektløst. Selv når det er en prominent person som er inne og diskuterer. Reglene må være like for alle, synes jeg.

Ellers oppfatter jeg meg som representant for den "tause majoritet". Det er svært mange mennesker som mener det samme som meg, men ikke vet hvordan de skal uttrykke det, for i presse og media hører man bare om den fantastiske utviklingen. Så det kan være slik at det er mange av de som skriver på slike fora som dette som har et "filter" for verdenen utenfor. Pluss alle i bransjen - de må jo nesten like det de selger.

Min mening.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Tja, jeg synes det er respektløst å sanmmenligne avansert analog lyd med den billigste DVD-spilleren på REMA ....
    Jasså, så du sier det?

Hva da med han som sammenlikner avansert analogt utstyr med hardt komprimerte MP3-filer.....??????......

DER fikk du den! :twisted:
    Respektløst, my ass!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kanskje riktig. Men en kan ikke bare repetere seg selv til det kjedsommelige heller, og nekte å ta innover seg andres kommentarer/bidrag i diskusjonen. Da mister man publikums gehør, slik jeg oppfatter at du har gjort i denne saken.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    ...Tja, jeg synes det er respektløst å sanmmenligne avansert analog lyd med den billigste DVD-spilleren på REMA ....
    Jasså, så du sier det?

Hva da med han som sammenlikner avansert analogt utstyr med hardt komprimerte MP3-filer.....??????......

DER fikk du den! :twisted:
    Respektløst, my ass!

Som sagt, jeg tok ikke initiativet til å bruke ordet "respektløst" her, men må jo ha lov å svare på anklager ....
    Du får prøve å lese ovenfor.
    Selv prøver jeg å unngå å bruke uttrykk som respektløst, tøv, my ass, idiot, osv. Synes det er viktigere å diskutere saklig (men ingen er feilfri).

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jo flott. Kan du i samme slenge forsøke å unngå alle de andre uttrykkene, så som: anerkjent, velkjent og andre liknende uttrykk som liksom skal sette oss andre i forlegenhet, for vi kjenner selvsagt lite til hva de sære kretsene anser som "velkjent" osv.

Jeg kunne meget vel anvendt samme retorikk for egne argumenter, men det faller liksom ikke riktig på plass.... blir liksom ganske likt tomme løfter.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Det er kanskje riktig. Men en kan ikke bare repetere seg selv til det kjedsommelige heller, og nekte å ta innover seg andres kommentarer/bidrag i diskusjonen. Da mister man publikums gehør, slik jeg oppfatter at du har gjort i denne saken.

Enig i at det blir en del kjedsommelig repetisjon.

Men det er jo noen som er inne her og repeterer de vanlige slagordene mot analog lyd, og jeg er fortsatt uenig der (og svarer vel på samme måten).
    På den måten blir det mye repetisjon og lite nytt.

Selvsagt er det slik at analoge maskiner krever en høy teknisk standard for å være tilfredsstillende, men det har jeg jo nevnt flere steder, og det er jo (hovedsakelig) lydkvaliteten i analoge maskiner som er teknisk i orden vi (jeg) diskuterer.

Var f.ø. i tvil om jeg overhodet skulle respondere på noen av de siste innleggene.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du ikke, så må du ikke. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nå du diskvalifiserer deg som innholdsløs synser :-)

Jeg har fulgt med på studioscenen siden 1990. Da var allerede tape-basert ekko, rørbaserte gitarforsterkere etc stort. Det var ikke kommet noen massiv motreaksjon mot digital multi-trackere simpelten fordi de færreste hadde tilgang til en slik en ;-) Men jeg kan bla opp gamle keyboard magazine med tester av analoge synthesisere, eq magazine med tester av rør-baserte mic pre-amper og kompressorer. Så hvor er eventyret mitt??

-k

3. Neida, dette er bare eventyr. Det er de senere årene, samtidig med at hifi-pressen har latterliggjort vintage-utstyr (med lignende argumenter som du bruker), at folk flest i og utenfor studio-bransjen har oppdaget hvor sterilt all-digitale innspillinger lyder. Og så leter man frenetisk etter vintage-utstyr overalt, men fortsatt uten å forstå HVORFOR vintage-utstyret har den klang det har. Man babler litt om dårlig frekvensgang og ullen lyd og annet tøv, mens det i virkeligheten er snakk om en slags fysikalsk effekt av komponentene inni apparatet - disse er ikke lenger i produksjon idag, slik at man idag ikke får samme lyden om man bygger en kopi av en gammel Ampex eller Studer båndopptaker. Det blir mislykket. Man må finne et original-apparat.

Og hvis du hører til de som stolte på og hentet info fra hifi-pressen etter 1980, så har den jo (etter min mening) stort sett bare vært villedende istedenfor veiledende. Så du har kanskje hatt mange negative erfaringer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som alltid gjelder regelen om at liker du hvordan det låter så kan ingen, hverken subjektivister eller objektivister eller hva de nå heter ta det i fra deg.

Men om du gir tekniske argumenter (som mp3 kutter frekvenser, pcm er ikke egnet til å gjengi "ekte" kurveformer etc) så må du regne med å bli analysert og eventuelt møte motargumenter.

Ha en fin dag.

knut

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har fulgt med på studioscenen siden 1990. Da var allerede tape-basert ekko, rørbaserte gitarforsterkere etc stort. Det var ikke kommet noen massiv motreaksjon mot digital multi-trackere simpelten fordi de færreste hadde tilgang til en slik en ;-) Men jeg kan bla opp gamle keyboard magazine med tester av analoge synthesisere, eq magazine med tester av rør-baserte mic pre-amper og kompressorer. Så hvor er eventyret mitt??

-k

Eventyret er bl.a. at du blander gitarforsterkere og hifi-innspilling.

I denne diskusjonen tror jeg vi er totalt uinteressert i gitarforsterkere og forvrengere til gitarer, etc.

Det er seriøs hifi (alt fra symfoniorkestere til kirkemusikk, viser, pop etc.) vi snakker om. Idag har man begynt å kjøre hele masteren gjennom et analogt system (f.eks. en analog båndopptaker) for å få mere naturlig lyd.

Du har rett i at rør-kompressorer og rørmikrofoner (trafo-koblede rørtrinn) har vært der hele tiden, men de har levd i skyggen av moderne teknologi til ganske nylig.

Videre snakker du selv veldig nedlatende om slik teknologi i det ene øyeblikk, og ramser så opp en masse slike teknikker i det neste. Hvorfor kunne man ikke bare bruke en sånn DVD-spiller fra REMA her ? Det er jo liksom hovedpoenget ditt - gamle analoge kretser er som en 300 kroners REMA-spiller .....

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øøøøøhhhh........Ja...å då.......ka du meine.......øøøøøøøøøøøøøøøøh.

Er det ikke på tide å ta en teknisk diskusjonspause? inntil fakta er klare som et resultat av en praktisk test?

Vi setter noen SÆRDELES kritiske ører til å LYTTE på innspillinger fra BÅDE CD og kassett. La oss kalle dette: Audio Critical Society of Norway

Resultatet fra denne testen bør bli publisert i et FAGTIDSSKRIFT.

Hvem flere enn RoKo og undertegnede blir med? Fyll opp en bil i Oslo og kjør til Sørlandet for året's morsomste test mellom teknisk steinalder og moderne teflontid.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Øøøøøhhhh........Ja...å då.......ka du meine.......øøøøøøøøøøøøøøøøh.

Er det ikke på tide å ta en teknisk diskusjonspause? inntil fakta er klare som et resultat av en praktisk test?

Neida, dette går helt fint.

Når dere gjør testen, så bør dere gjerne tenke litt teknisk også.

Hvis den CD-platen dere bruker som referanse, i studio ble behandlet med (vintage) rørkretser og analoge båndopptakere, så kan det tenkes at dere ikke hører den store fordelen med kassettspilleren.

Hvis dere derimot bruker en "all-digital" CD-plate som kilde, skulle dere høre en stor forbedring i "musikalitet". Hvis betegnelsen "all-digital" er vanskelig, kan jeg forklare hva jeg mener.

Så, øøøhhh - øøøhhh - disse tekniske tingene kan spille en rolle.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som alltid gjelder regelen om at liker du hvordan det låter så kan ingen, hverken subjektivister eller objektivister eller hva de nå heter ta det i fra deg.

Men om du gir tekniske argumenter (som mp3 kutter frekvenser, pcm er ikke egnet til å gjengi "ekte" kurveformer etc) så må du regne med å bli analysert og eventuelt møte motargumenter.

Ha en fin dag.

knut

Det er jeg helt enig i.

Men er det ikke riktig da, at også PCM audio får problemer med dårlig oppløsning når nivået synker. Altså problemer med low level information.

Digitale musikksignaler har jo bare full oppløsning ved fullt signalnivå.
    Hva med de lave passasjene i musikken ?

Selv bruker jeg jo et rør/vintage-oppsett i anlegget, og da er jeg ganske fornøyd med dagens CD-plater også, så med det rette avspillingsutstyret er dagens CD-kvalitet absolutt godtakbar.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken kassettspiller bruker du Flageborg ?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Kassett bedre enn CD ?" Skal si dette er et ild i tørt gress tema, skulle nesten tro dette har med en grunnlegende overbevisning eller en ny slags analog/digital religion å gjøre , og ikke bare et enkelt tema om engene preferangeser for best mulig lydkvalitet og innspilling/avspillings utstyr :wink:

Det er vel greit å huske på at den lyden man ønsker ut av et hifi anlegg, er analoge og ikke digitale. Hadde det vært de digitale så måtte man være utstyrt med en egen innebygd D/A konverter mellom ørene for at musikken skal tre fram, samt orket å lytte til digitalsignalet.

Et tankekors er det vel også at det som gjør det beste digitale lydutstyret best, er nettop når det kan fremføre et best mulig analogt lydsignal ut, som er virkelighets tro og kan få hele lydanlegget til å nermest forsvinne ved lytting. Dette mener jeg er effekter som man kan oppnå både med Digital audio CD og Analoge Tape kasett spillere, hvis resten av utstyret og lytterommet har de riktige egenskapene.

Alle teknologier har sine fordeler og ulemper f.eks er det vel liten uenighet om at digitale cd medier har oksydasjons problemer over tid , men med riktig bruk slites ikke en cd plate ved avspilling, mulig den eldes litt raskere pga en litt høyere omgivelses temperatur, men kan fremdeles vare i fler år en det all skremselspropagandaen tilsier, hvis det ikke er lekasje i beskyttelses lagene eller store termiske eller mekaniske belastninger.
    Analoge audio taper har en mekanisk slitasje ved avspilling, men med riktig konstruert avspillings utstyr blir litasjen pr avspilling mindre og riktige konstruerte audio taper tåler avspilling ganske bra og når det gjelder langtids lagring så har det vel vist seg at den på mange måter klarer det bedre enn cd mediet, selv med smitte effekter osv.

Hadde forsåvidt vært interesant med en blindtest med seriøse digitale og analoge hifi utstyr testet sammen og opp mot hverandre i godt matchede oppsett. Tror noen og en hver hadde fått seg en liten overaskelse, hvis man tørr å bare lytte, og la egene innprentede motforestillinger falle :wink:

Synes det er litt tåpelig å skyte for og i mot argumenter fra hver sin digitale eller analoge skyttergrav. Målet er vi vel egenlig enige om, og det er så vidt jeg vet best mulig fremføring av den oprinnelige lyden, fremført på en engasjerende, behagelig og riktige ut i fra lytterens smak og preferanser i lytterommet.

Litt interesant også er det å tenke på at det ofte er samspillet mellom forsterkerene og høytalerene og lytterommet som utgjør den største fargingen og påvirkningen av den lyden man hører i lytterommet.

Noen liker å høre lyden fra Cerwin Vega! 1515 på noen brokobblede hissige pa forsterkere , mens andre liker og foretrekker lyden gjengitt fra Quad ESL 57 med 15 rørwatt pr høytaler......

At man har forskjellig erfaringer, preferangser og musikk smak, er vel ikke noe nytt, og sånn er det vel veldig fint at det er også. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

At man har forskjellig erfaringer, preferangser og musikk smak, er vel ikke noe nytt, og sånn er det vel veldig fint at det er også. :wink:

Er mye enig i det du skriver. Vil si det slik at i slike lyd-diskusjoner diskuterer man minst to ting (kanskje uten å vite det):

a) den grunnleggende ("nøytrale", "detaljerte") lydkvalitet som bare må være der, og
    b) den personlige preferanse for hva slags "fargning" av lyden man vil ha.

Klarer man å skille a) fra b) er man kommet langt i muligheten for å få en fruktbar diskusjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det er "mange" år siden enkelte begynte p kjøre masteren igjennom en analog tape. Men tenk på hva som skjer....
    Kode:
    [digital master] -> [D/A] -> [tape/rør] -> [A/D] -> [CD]
    Man bruker altså tape som en prosessor for å manipulere lyden. Altså farge eller filtrere eller ulineært behandle. Om tapen var transparent ville man ikke oppnå noe som helst. Altså tar man mediet for hva det er og er ute etter noe eget.

Det var ikke min mening å være nedlatende om gammel teknologi. Jeg digger Hammond-orgler, Rhodes og analoge synther. Men ikke fordi de gir bedre kirkeorgel-lyd enn et kirkeorgel, eller bedre pianolyd enn et piano. Men fordi de har en egen sound, og fordi jeg liker det upredikerbare i at det er umulig å spille samme noten to ganger etter hverandre. Dette er kvaliteter jeg ikke ønsker i stereoen min ;-)

Vi er grunnleggende uenig og uforsonende på punktet om hva som er "best", og hvilke kvaliteter og begrensninger de forskjellige media innehar. Jeg tror ikke vi er i stand til å komme så mye lengre...

mvh
    Knut

-k

Eventyret er bl.a. at du blander gitarforsterkere og hifi-innspilling.

I denne diskusjonen tror jeg vi er totalt uinteressert i gitarforsterkere og forvrengere til gitarer, etc.

Det er seriøs hifi (alt fra symfoniorkestere til kirkemusikk, viser, pop etc.) vi snakker om. Idag har man begynt å kjøre hele masteren gjennom et analogt system (f.eks. en analog båndopptaker) for å få mere naturlig lyd.

Du har rett i at rør-kompressorer og rørmikrofoner (trafo-koblede rørtrinn) har vært der hele tiden, men de har levd i skyggen av moderne teknologi til ganske nylig.

Videre snakker du selv veldig nedlatende om slik teknologi i det ene øyeblikk, og ramser så opp en masse slike teknikker i det neste. Hvorfor kunne man ikke bare bruke en sånn DVD-spiller fra REMA her ? Det er jo liksom hovedpoenget ditt - gamle analoge kretser er som en 300 kroners REMA-spiller .....

Side 12 av 21 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •