Kassett bedre enn CD ? - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 21 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 416
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    "Ha-ha"...

Hva slags kommentar er det, og hvordan skal/kan den tolkes? Kunne godt latt være den der.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Blir en CD skadet, og dermed ikke kan leses normalt lenger, ja da er det bare å kopiere den med feilkorrigering. Da vil den brente kopien spille finfint! Ikke lett å reparere en kassett med samme resultat, eller?

Vel, jeg har reparert kassetter fra bekjente ved å glatte tapen pent ut igjen, eventuelt bruke spesial klebetape for å tape sammen etter brudd.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke kom her og påstå at dette kan gjøres feilfritt og uten lyter?

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig vi som liker å omtale oss selv som entusiaster, tar litt bedre vare på både utstyr og plater, enn folk flest.

De fleste jeg kjenner rister på hodet når jeg ripper ned sanger med 1538kbps til harddisken. Brenning forekommer kun til bruk i bil, fest, eller på hytta.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex

1. Informasjonen som ligger på en cd-plate er helt isolert fra omverdenen pga et isolerende plastlag. Du skal treffe temmelig hardt med en skarp gjenstand for å trenge gjennom dette. På en kassett ligger jo båndet helt framme i dagen og er sårbart for både luft, støv og berøring.

2. Du skal være temmelig eksentrisk for å fortsatt holde på med kassetter..det er 10 ganger mer idiotisk enn å påstå at VHS er bedre enn DVD.. :roll:

Begge deler er feil.

1. Det er anerkjent overalt der medier diskuteres at CD-plate formatet burde ha vært med et hylster slik som mini-disc. Hvis du ikke vet det så er det ditt problem. Og plastlaget er meget tynt til den ene siden.

2. DVD har langt bedre bilde, men VHS FM-modulert har bedre lyd. Se ellers mine kommentarer om kassett.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    ...men VHS FM-modulert har bedre lyd...
    Vel, stort sett kun dersom du spiller av på samme maskin som opptaket ble gjort på.

Jeg har brukt mange VHS-taper til HiFi-opptak av plater. Ble dessverre ikke spesielt bra lenger når spilleren ble byttet ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil

Du er forresten unik Kjell, for du er den eneste i verden som har sett en CD-plate fuske. :lol:

Ha-ha, fantastiske kommentarer.
    Så du har aldri opplevd CD-plater som står og hakker ????
    Dette blir jo det rene tøv.

Og det er klart brente plater inneholder feil, eller det oppstår feil under avlesning. Ingen digitale avlesningssystemer er helt feilfrie.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har opplevd det en gang Kjell. Det var min, den gang 5 år gamle, nieses "hits for kids" som hakket i hennes bærbare avspiller. Dette etter at platen var brukt som frisbee gjentatte ganger.
    I min brors CD-spiller hakket den imidlertid ikke. Kopien har brant var også god som ny. Den varte også lenger enn hennes interesse for akkurat den musikken.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex

1. Informasjonen som ligger på en cd-plate er helt isolert fra omverdenen pga et isolerende plastlag. Du skal treffe temmelig hardt med en skarp gjenstand for å trenge gjennom dette. På en kassett ligger jo båndet helt framme i dagen og er sårbart for både luft, støv og berøring.

2. Du skal være temmelig eksentrisk for å fortsatt holde på med kassetter..det er 10 ganger mer idiotisk enn å påstå at VHS er bedre enn DVD.. :roll:

Begge deler er feil.

1. Det er anerkjent overalt der medier diskuteres at CD-plate formatet burde ha vært med et hylster slik som mini-disc. Hvis du ikke vet det så er det ditt problem. Og plastlaget er meget tynt til den ene siden.

2. DVD har langt bedre bilde, men VHS FM-modulert har bedre lyd. Se ellers mine kommentarer om kassett.

1. Det spiller ingen rolle for meg om det er anerkjent i diverse sære grupperinger rundt omkring at CD-mediet skulle hatt et hylster lik minidisc eller ei. Hvor stort og uhåndterlig hadde det ikke blitt da? CD'ene har en svært god overlevelsesevne som de har, mye bedre enn kassett. Det sørger det beskyttende plastlaget som isolerer informasjonen for. Men det det var vel det du mente ikke eksisterte, eller?

2. Nå er ikke jeg kjent med VHS FM-modulert lyd, men hvor utbredt er så dette lydformatet? Og har det anledning til å bli spillt inn i 8 kanaler med lydkvalitet tilsvarende DTS?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begrenser seg nok til to kanaler. Men jeg mistenker at Kjell ikke vil høre snakk om flere kanaler likevel, eller..............?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har opplevd det en gang Kjell. Det var min, den gang 5 år gamle, nieses "hits for kids" som hakket i hennes bærbare avspiller. Dette etter at platen var brukt som frisbee gjentatte ganger.
    I min brors CD-spiller hakket den imidlertid ikke. Kopien har brant var også god som ny. Den varte også lenger enn hennes interesse for akkurat den musikken.

OK, du har uten tvil meget fint utstyr - fordi du kjenner den typen utstyr godt og kan bruke tid og energi på å optimere ditt system, som du på en måte bygger selv, vil jeg tro.

Jeg foretrekker kassettspilleren også fordi jeg kjenner det systemet godt - og det er en grei maskin som passer i stereo-hyllene. Og jeg stoler fortsatt ikke på den "feilfrie" avlesningen av brente plater generelt, selv om du sier at det er mulig å få til med ditt utstyr. Hadde det vært tilgjengelig en PCM harddisk-recorder med 300 GB harddisk + lett utbyttbare disker (for mer plass) + samme enkle ergonometri som en kassettspiller m.h.t. det å gjøre opptak fra ANALOGE kilder, så tror jeg KANSKJE at en slik hadde stått i stuen min. Og kassettspilleren ville da blitt brukt til 2. generasjons kopier.

Men jeg er fortsatt i tvil mht hard-disk levetid, stoler mere på analoge bånd som jeg har erfaring med i svært mange år.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begrenser seg nok til to kanaler. Men jeg mistenker at Kjell ikke vil høre snakk om flere kanaler likevel, eller..............?
    Hei, hvordan kunne du gjette det ???

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man skal ha alt sikkert på hd, så kjøper man to hd. Den ene er sikkerhetkopi. Koble fra disken, da har man alle platene sine hvis disken skal ryke. Det er hverken komplisert eller dyrt. Hvis mot all formodning begge diskene ryker rett etter hverandre så tør jeg foreslå ibas...
    Men da har man like stor uflaks som andre har flaks og vinner i lotto (7!/(34!/27!)) :shock:

Hvis man behandler cd'er godt, så er det ikke noe som slites på disse. Det er ikke fysisk kontakt mellom cd'en og laseren. Dvs at alle riper/merker blir påført av menneskene rundt. Er man litt forsiktig og benytter cover, så bør ikke riper/hakk/merker være noe problem.

Mvh

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom diskusjon, som hadde en del spennende poenger, men endte opp i hardnakket bortforklaring og hallelujastemning.

Hovedpoenget her er vel at Kjell B. liker den analoge forvrengningen kassettoptak gir, til tross for et (for de fleste av oss) kronglete format. De fleste musikkstudioer har jo mulighet til å overføre disse egenskapene til cd, ved å kjøre hele, eller deler av sporene i et opptak gjennom diverse analoge kompressorer og rørsystemer (noe som også blir brukt i STOR grad av enkelte). Ja man kjører endog også sporene over på spolebånd og spiller det inn på nytt derfra. Alt dette for å skape egenart, og det studioteknikeren/produsenten mener er riktig lyd for låtmaterialet.

Forvrenging, harmonier som oppstår, såkalt "varme" kan være flotte greier det, men jeg vil ikke ha det på alt hele tiden. Hvor heldig dette slår ut kommer jo også helt ann på hvilket utstyr det blir spilt av på. Låter det varmt og farget i utgangspunktet kan det lett bli overkill.

Mitt poeng (om det er et), er at innspillinger altid låter best på det utstyret som det er mikset med, og at det derfor er best med avspillingsutstyr som låter noenlunde nøytralt.

Det aller riktigste er vel å kjøre alt fra harddisk med et skikkelig high-end lydkort og kjøpe inn noen store aktive GENELEC studiomonitorer. Dette burde gi et godt bilde av hva studioteknikeren hører idet miksen blir laget (siden dette merket har blitt svært utbredt i studiosammenheng). Her er vi vel langt nede i digitalhelvetes dypeste avgrunner Kjell? Men det er jo slik musikken blir laget, og slik bakmennene vil det skal låte.

Og vi trenger IKKE drøfte NS10 siden den er faset ut nå, men jeg vil tro at en del dårlige åttitalsutgivelser faktisk vil låte ok i dem...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten digresjon om hvordan Harddisk produsentene kommer frem til de svimlende høye MTBF for for harddiskene sine. http://www.digit-life.com/articles/storagereliability/

Det er etter min mening viktig å skjønne at MTBF er en matematisk verdi som ikke tar med aldring, slitasje osv, men er tallverdier som blir hentet ut av xantall testede komponenter hvor noen få eksemplarer feiler innefor en ganske kort og begrenset tidsperiode.

Hadde man benyttet samme test for produkter som har en helt klar begerenset levetid eksempel med å teste 500 stearin lys, hvor man under testingen ikke brenner av hele brenn tiden til lyset, men bare noen få minutter, da kunne man fått MTBF på noen tusen timer der også... :roll: :wink:

Fordelen som jeg ser hvis man baserer seg på digitale lagrings medium, er at kopien kan bli 100% lik med originalen, så hvis man med jevne mellomrom overfører fra et gammelt, men lesbart medium, vil man gjennom kopierende generasjoner kunne få 100% av dataene fremdeles etter 100-200 år, men man vet vel neppe hva slags utstyr som benyttes i hifi sammenheng om 100år.....

Når det gjelder lyd egenskapene til en god tape basert konstuksjon som behandler musikk signalet analogt hele veien, har man jo den fordelen at man ikke trenger en high end studio A/D konverter for å oppta musikken eller en high end D/A konverter for å omvandle tilbake til den analoge godlyden igjen. Man slipper kort og godt å gå over bekken etter vann

Har hørt en del på analoge audio taper opp i gjennom, og er forøvrig ganske enig i mange av de fordelene Kjell B. beskriver. Selv om jeg ikke har like store motfårestillinger mot alt som skjer i digital verdenen.

En liten parallel mot "analog" kinofilm og DVD eller HD materiale er kanskje også på sin plass her, skal man ivareta og digitalisere all den informasjonen det ligger i hvert bilde på en 35mm film må man ganske høyt opp i bit hastighet og data mengde, disas skannere innenfor foto verdenen, brenner fort av 130mb pr dias bilde for å si det sånn, men fordi det ikke er for hvermasen å ha en fullsize 35mm kino-fremviser incl. kino mrskinist i stua, kan man gå for noe litt enklere innefor Digital verdenen som fremdels gir meget gode resultater, for eksempel en Cine9 med 1080p HD kildemateriale enten fra en HTPC, D-VHS, HD-DVD eller Blu-Ray for eksempel. :wink: (eh... kanskje ikke for hvermansen det heller...)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg er fortsatt i tvil mht hard-disk levetid, stoler mere på analoge bånd som jeg har erfaring med i svært mange år.
    Der er vi helt på bølgelengde Kjell. Jeg har hatt harddisker som har "tatt kvelden" etter få år, men takket være backup-kopi har jeg fortsatt dataene i behold. :?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer

1. Hovedpoenget her er vel at Kjell B. liker den analoge forvrengningen kassettoptak gir, til tross for et (for de fleste av oss) kronglete format. De fleste musikkstudioer har jo mulighet til å overføre disse egenskapene til cd, ved å kjøre hele, eller deler av sporene i et opptak gjennom diverse analoge kompressorer og rørsystemer (noe som også blir brukt i STOR grad av enkelte).

2. Ja man kjører endog også sporene over på spolebånd og spiller det inn på nytt derfra. Alt dette for å skape egenart, og det studioteknikeren/produsenten mener er riktig lyd for låtmaterialet.

3. Forvrenging, harmonier som oppstår, såkalt "varme" kan være flotte greier det, men jeg vil ikke ha det på alt hele tiden. Hvor heldig dette slår ut kommer jo også helt ann på hvilket utstyr det blir spilt av på. Låter det varmt og farget i utgangspunktet kan det lett bli overkill.

4. Mitt poeng (om det er et), er at innspillinger altid låter best på det utstyret som det er mikset med, og at det derfor er best med avspillingsutstyr som låter noenlunde nøytralt.

5. Det aller riktigste er vel å kjøre alt fra harddisk med et skikkelig high-end lydkort og kjøpe inn noen store aktive GENELEC studiomonitorer. Dette burde gi et godt bilde av hva studioteknikeren hører idet miksen blir laget (siden dette merket har blitt svært utbredt i studiosammenheng). Her er vi vel langt nede i digitalhelvetes dypeste avgrunner Kjell? Men det er jo slik musikken blir laget, og slik bakmennene vil det skal låte.

1. Ikke bare Kjell B., se dine egne punkter 1 og 2.

3. OK. Men husk at digital lyd mister oppløsningen ved lave nivåer. Dette kan begrense den "analoge kvaliteten" (low level information), slik at bånd hos bruker (avspilling) kan lyde bedre enn bånd i studio (innspilling).

4. Uenig der, det er innspillingen som skal være relativt nøytral. Hjemme i stuen kan jeg slå på 10 % 2. harmonisk forvrengning hvis jeg vil (ja jeg har en urgammel rørkrets som gir det (bryter av/på)).

5. Ikke hjemme i stua. Der vil jeg har den lyden jeg liker, ikke teknikerens.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for fine innlegg om harddiskers levetid.

Jeg er glad jeg kjøpte opp et stort lager av de aller beste metallbånd-kassettene - har det jeg trenger for min tid ihvertfall.

Men synes det er spennende å følge med i utviklingen.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket tidspunkt passer best for dere som vil være med på den STORE kassett versus CD duellen i praktisk lydkvalitet?

Før sommerferien?
    eller St.Hans helgen i Arendal? der blir det GARANTERT kaldt ØL!

24.06.2005?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg passer det vel for øyeblikket greit uansett, men selvsagt er det interessant å se hva de andre som har tenkt å være med på dette tror...

Tror dette kan bli særdeles spennende!

Side 11 av 21 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •