Kassett bedre enn CD ? - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 21 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 416
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    En er computer-ingeniør på NTNU. Så jeg tror jeg har LITT peiling ihvertfall.
    Det virker ikke sånn, for da hadde du visst at feilene forkommer på de støpte platene, og at dette blir feilkorrigert i PC-en før brenningen starter. Det er derfor ingen feil på brente plater, med mindre en bruker "on the fly" brenning.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Kassetten ligger godt beskyttet mot "riper" og annet.
    Nei, sier du det? Kan du da fortelle meg hvorfor båndet i seg selv ligger brettet ut - ubeskyttet - på langsiden der det skal leses av? Hadde vært en tanke bedre om det var beskyttet på en måte lik VHS eller enda bedre, DAT eller DCC.

Men neida - kassetten er jo sååååå perfekt jo. Blæh! Du har vel aldri hatt dropouts heller, du?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    En er computer-ingeniør på NTNU. Så jeg tror jeg har LITT peiling ihvertfall.
    Det virker ikke sånn, for da hadde du visst at feilene forkommer på de støpte platene, og at dette blir feilkorrigert i PC-en før brenningen starter. Det er derfor ingen feil på brente plater, med mindre en bruker "on the fly" brenning.

Her tror jeg vi har et logikk-problem.

At en brent CD-plate er uten feil. det kan jeg vanskelig tro.
    Hvorfor produseres ikke kommersielle CD-plater på denne måten, slik at de blir feilfrie ???

Jeg har da sett at enkelte brente CD-plater fusker under avspilling (mens de fleste er OK). Tror du er på gyngende grunn her.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjære Kjell, hva må til for å lage riper i en CD-plate? Jo en må være direkte uforsiktig med den. Er du uforsiktig med dine LP plater? Er du uforsiktig med dine kassetter?
    Tenkte nok det, da har du altså ingen ting å frykte fra brente CD-plater heller.

Ja her er det flere uklarheter. Du prøver visst å vri deg litt unna.

For det første: LP-plater er ikke er portabelt medium, så dem holder vi unna diskusjonen.

Brente CD-plater og kassetter er portable medier.
    Kassetten ligger godt beskyttet mot "riper" og annet.
    CD-platen (den moderne utviklingen) er så utrolig upraktisk konstruert at den er naken og tåler ikke riper.

Kassetten er altså bedre enn CD-platen på disse områdene også.

Snakker om å vri seg unna, du besvarer jo ikke spørsmålet. HVA MÅ TIL FOR Å LAGE RIPER KJELL?

Og ingen av mine brente plater (og de er det mange av) har noensinne fått hakk som gjør at den ikke leses perfekt.
    Enten leser du ikke innleggene, eller så er det bare krangling du er ute etter.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Jeg har da sett at enkelte brente CD-plater fusker under avspilling (mens de fleste er OK). Tror du er på gyngende grunn her...
    Joda, dersom du spiller dem av på de aller første (og til dels forferdelige) CD-spillerne. Der har produsentene selvsagt ikke tatt i betraktning at vi ville kunne brenne CD-er selv. Derfor er toleransen snever på disse spillerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo

Nei, sier du det? Kan du da fortelle meg hvorfor båndet i seg selv ligger brettet ut - ubeskyttet - på langsiden der det skal leses av? Hadde vært en tanke bedre om det var beskyttet på en måte lik VHS eller enda bedre, DAT eller DCC.

Men neida - kassetten er jo sååååå perfekt jo. Blæh! Du har vel aldri hatt dropouts heller, du?

Jo, men båndet er jo beskyttet inni kassetten, om enn ikke totalt.

Og hvis du ikke hatt latt kassettene dine ligge og slenge så hadde du ikke fått båndsalat. Jeg har aldri det. Kassettene SKAL ligge i eskene sine eller i spesial-holdere - for da låses spolene fast, slik at båndet alltid er stramt.

Ustabilitet i diskanten ligger rundt 1 dB - det har jeg nevnt foran. Dropouts skjer omtrent aldri hvis man følger anvisningene jeg skrev foran et sted.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åh - du vil ikke TRO hvilken perfeksjonist jeg var i mine yngre dager. Mye er slipt av, men selvsagt er jeg til dels fortsatt et petimeter. Likevel syntes jeg kassetter var et slit av en annen verden. Alle bånd lå i sine esker, og kanskje også i egne små poser - alt for å hindre støv.

Jeg har ikke nevnt båndsalat, men ble det en gang i blant båndsalat var det som regel capstanen sin feil. Problemet dukket nå og da opp på Tandberg-spilleren. Ikke festlig, men men...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her tror jeg vi har et logikk-problem.

At en brent CD-plate er uten feil. det kan jeg vanskelig tro.
    Hvorfor produseres ikke kommersielle CD-plater på denne måten, slik at de blir feilfrie ???

Jeg har da sett at enkelte brente CD-plater fusker under avspilling (mens de fleste er OK). Tror du er på gyngende grunn her.
    Og da må vi repetere skjønner jeg. :roll:
    De støpte platene inneholder feil, dette på grunn av støpeprosessen. Disse feilene vil du aldri høre nettopp fordi det er tatt høyde for slike feil i avleseren. Der korrigeres nemlig feilene, og problemet er altså ikkeeksisterende. Grunnen til at de kommersielle platene støpes og ikke brennes trenger du vel ikke å få med teskje?

Du er forresten unik Kjell, for du er den eneste i verden som har sett en CD-plate fuske. :lol:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis du ikke hatt latt kassettene dine ligge og slenge så hadde du ikke fått båndsalat. Jeg har aldri det. Kassettene SKAL ligge i eskene sine eller i spesial-holdere - for da låses spolene fast, slik at båndet alltid er stramt.
    Å, så nå tåler de ikke mer enn CD-platene likevel?????
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Snakker om å vri seg unna, du besvarer jo ikke spørsmålet. HVA MÅ TIL FOR Å LAGE RIPER KJELL?

Og ingen av mine brente plater (og de er det mange av) har noensinne fått hakk som gjør at den ikke leses perfekt.
    Enten leser du ikke innleggene, eller så er det bare krangling du er ute etter.

Ja men du behøver da ikke beskylde meg for krangling når jeg avslører flere logiske feil hos deg. Jeg er heller ikke perfekt, men har da klart å svare for meg i denne diskusjonen.

Jeg får akseptere at du ikke har fått riper, men det har nesten alle yngre mennesker jeg kjenner - de driver jo alle med brenning; dvs nå er det jo de nye mp3-spillerne som gjelder. Så jeg har observert massevis av CD-plater som har blitt liggende uten esker og fått riper.

I bilen min har jeg en spesialholder for kassetter, så jeg stikker dem inn der etter tur så er de under full kontroll, og jeg har ALDRI problemer.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men ville du hatt problemer med CD-er? Ville du latt CD-ene får riper?
    Og ville "yngre" folk med kassetter vært forskånet fra problemer med disse, slik som de sjalter og valter?

Du bruker jo konstant ytterpunktene for hvert medies fordeler/ulemper til fordel for egen ideologi.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å, så nå tåler de ikke mer enn CD-platene likevel?????

Ha-ha, der tok du meg (nesten) ......

Men bare nesten.

For kassetter kan ligge rundt i stuen uten esker og det er ingen problemer (bortsett fra støv over tid), så de bør jo i esken etterhvert, eller ligge i en skuff uten esker. Men man kan manøvrere kassetten uten å berøre båndet. Det er mye mer tricky for en CD-plate.
    Og dette problemet er anerkjent overalt der formater diskuteres.

Men i en bil i bevegelse vil kassetter kunne rulle ut båndet littegrann, så der må spolene låses.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kassetter er ikke bare et flyttbart medium, det er også spillbart. Og for hver gang du avspiller en kassett vil den degraderes. Båndet slepes over lydhodet, klemmes mellom pressvalsen og capstanen, pluss at det strekkes på grunn av fremmatingen. Sett en kassett og en CD på autorepeat døgnet rundt i noen måneder og lytt til resultatet. Hvilket medium tror du tåler denne prosessen best?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo

Nei, men ville du hatt problemer med CD-er? Ville du latt CD-ene får riper?
    Og ville "yngre" folk med kassetter vært forskånet fra problemer med disse, slik som de sjalter og valter?

Du bruker jo konstant ytterpunktene for hvert medies fordeler/ulemper til fordel for egen ideologi.

I bilen ville det være et problem med løse kassetter (men egentlig mye verre med CD-platene).

For kassetter kan ligge rundt i stuen uten esker og det er ingen problemer (bortsett fra støv over tid), så de bør jo i esken etterhvert, eller ligge i en skuff uten esker. Men man kan manøvrere kassetten uten å berøre båndet. Det er mye mer tricky for en CD-plate.
    Og dette problemet er anerkjent overalt der formater diskuteres.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Kassetter er ikke bare et flyttbart medium, det er også spillbart. Og for hver gang du avspiller en kassett vil den degraderes. Båndet slepes over lydhodet, klemmes mellom pressvalsen og capstanen, pluss at det strekkes på grunn av fremmatingen. Sett en kassett og en CD på autorepeat døgnet rundt i noen måneder og lytt til resultatet. Hvilket medium tror du tåler denne prosessen best?
    Ha-ha, noen fordeler skal jo CD-platen ha også da.

Men har man etterhvert 100-200 kassetter eller mer så slites hver kassett så lite at de holder livet ut, eller egentlig flere liv. Mine kassetter fra studiedagene er idag helt flotte fortsatt.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror neppe at Kjell behandler sine CDer med samme omhu som sine kassetter. Kanskje det er derfor han stadig får problemer med riper?

Har ikke så mange tekniske innspill å komme med i denne tråden, men jeg fikk iallefall en del båndsalat da jeg brukte kasseter på slutten av 80- og begynnelsen av 90tallet.

Min første CD Bonnie Tyler - Bitter Blue ops: spiller forøvrig like fint som den gangen jeg kjøpte den vinteren 1991-1992. Desverre gikk cdspillern føyken i våres, etter trofast tjeneste hos mor og far

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For kassetter kan ligge rundt i stuen uten esker og det er ingen problemer (bortsett fra støv over tid), så de bør jo i esken etterhvert. Men man kan manøvrere kassetten uten å berøre båndet. Det er mye mer tricky for en CD-plate.
    Informasjonen som ligger på en cd-plate er helt isolert fra omverdenen pga et isolerende plastlag. Du skal treffe temmelig hardt med en skarp gjenstand for å trenge gjennom dette. På en kassett ligger jo båndet helt framme i dagen og er sårbart for både luft, støv og berøring.

Du skal være temmelig eksentrisk for å fortsatt holde på med kassetter..det er 10 ganger mer idiotisk enn å påstå at VHS er bedre enn DVD.. :roll:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får akseptere at du ikke har fått riper, men det har nesten alle yngre mennesker jeg kjenner - de driver jo alle med brenning; dvs nå er det jo de nye mp3-spillerne som gjelder. Så jeg har observert massevis av CD-plater som har blitt liggende uten esker og fått riper.
    Men ingen av oss er så unge Kjell. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ingen av oss er så unge Kjell. :wink:

Ha-ha

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir en CD skadet, og dermed ikke kan leses normalt lenger, ja da er det bare å kopiere den med feilkorrigering. Da vil den brente kopien spille finfint! Ikke lett å reparere en kassett med samme resultat, eller?

Side 10 av 21 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •