Ohm og vanskelig

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ohm og vanskelig

Sliter fortsatt litt med dette oppgitt effekt i ohm begrepet.. Har lest mange av trådene her, men likevel er jeg ikke blitt helt klok.

leste en beskrivelse av en hjemmekino som var lagt ut her på siden hvor det stod at han hadde en effektforsterker som ytte 350watt, siden elementene i ht var på 3 ohm - bli ikke det litt feil å si? hva fortserkern yter kommer vel an påhvor mye strøm den har å rutte med.. watt inn kan ikke overstige watt ut?

Altså- forsterkeren blir jo ikke noe kraftigere uansett hvinken impedans elementene har..?

Hva er koblingen mellom impedans og følsomhet i ht? følsomheten pleier å oppgis som db på 1 meter med en watt inn - men ved hvilken impedans?

En høyttaler spiller vel ikke noe høyere selv om impedansen går ned? dette har vil ikke noe med hverandre å gjøre?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desto lavere impedans, desto høyere kan du spille med mindre watt inn.
    Men lav impedans er også en mye større belastning for forsterkeren.
    0 ohm er kortslutning.
    En forsterker med stor strømforsyning kan doble effekten ved 4 ohm, i forhold til 8 ohm.
    Hvis du har en "dårlig" forsterker, kan 4 ohms høyttalere være hard kost.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aiai der kjeme det ultimate spørsmål og som det heter i the hitchikkers guide to the galaxy svaret er 47

impedans og lydutbytte i dB har ingen direkte sammenheng.

straum multipliser med straum og multipliser med impedans så dukkar den tilsynelatande effekt opp, sia straum og påtrøkka spenning ikje altid heng saman i ett perspektiv av tid er varmen altså den aktiv effekt ikje nødvendigvis en direkte sammenheng. Man snakkar da om tilsynelatende, reaktiv, kappasitiv, resistiv effekt, kor alle samensmeltes i en gammel gresk gryte av type pytagoras.

kor mykje lydutbytte som kjeme har samanheng med kor stive opphenget til piston e, og kor blaute opphenget e og kor mykje tiltrekkningskraft der e kor svære han e dess sværare han e dess meire lyd kjeme D

smart ikje sant :roll:

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid fint med svar som ikke forvirrer ytterligere

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt produktet av strøm og spenning.

Om ampen din har et 50v linjesignal og du kobbler på en 8 ohm høyttaler blir resultatet dette = U^2/R = 50^2/8 = ~300Watt

Da ser du fort at om du halverer motstanden 8 ohm til 4 ohm vil du dobble effekten. Så ved 4 ohm last vil du ha 600Watt. Men dette betyr også at du trekker mer strøm, og DET er det ikke sikkert forsterkeren liker.

Ved 8 ohm og 50 volt linjesignal trekker du 6,25Amper. Om du halverer lastmotstanden til 4 ohm vil du forsøke å trekke 12,5 amper ut av ampen.

Det er klart at dette er en mye større påkjenning.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok - jeg skjønner at lav impedans krever mer strøm fra forsterkeren..

Men hva med lydnivået? for å doble faktisk lydnivået eller øke 3 db kreves det vet en dobling av energien.. altå på et gjeldende ht par må du ha en dobbelt så stor forsterker for å kunne øke lydnivået med 3 db.

Har impedansen noe med dette å gjøre?

Vil en to ht som drives av samme forsterker, med samme følsomhet, men ulik impedans (4 og 8 ohm) , spille likt høyt? eller Hva? den ene vil jo såfremt amp er sterk nok ha dobbelt så mye effekt..?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antall Watt og hvor høyt det spiller henger ikke direkte sammen. Når elementet listes med WATT er det for å gi deg som bruker en indikasjon på hvor mye det kan ta imot. Dette er litt tydligere i SR(PA) sammenheng.
    Om man har en rigg som tåler 2000W i SR gir man den 1950W. så vet man at forsterkerne peaker før riggen går åt skogen.
    i HIFI bransjen er dette desverre litt vanskeligere da det er mye alternativ oppføring av specs.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder følsomhet så øker den med 3dB for hver gang du dobbler antall elementer.

90 - 93 - 96 - 99dBSPL/1w/1m
    1stk - 2stk - 4stk - 8stk

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok Hansam - du har tydeligvis endel kunnskap!

jeg er med på alt du har svart - men lurer fortsatt på hvordan to ht lydmessig vil arte seg når:

-Begge ht fores av av samme forsterker
    -Ht har lik følsomhet
    -Den ene ht har 4 ohm impedans og den andre har 8 ohm imp.

Vil disse spille like høyt? HVa skjer?

Hvis disse ht spiller like høyt er jo voltsignalet ut av en forsterker mye mer interessant en watt - som brukes som referanse. Watt må jo oppgis ven en impedans, ellers er den jo uinteressant.

Hvis de spiller like høyt betyr jo det at 4 ohm ht krever dobbelt så mye watt for å gjøre samme jobb.. Er det da vi snakker om en tungdrevet ht - eller henspiller det på hvilken følsomhet som finnes i ht..

Gleder meg til å lese svar

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bah. orker ikke å begynne å tenke på det nå.

Om du parallellkobbler 1x4ohm og 1x8 ohm ender du med 2,666ohm. en veldig tung last.
    og har du 50v linjesignal vil
    4ohms elementet trekke: 12,5A
    8ohms elementet trekke: 6,25A
    kontrollregne.
    Volt / Ohmtotal = Amper
    2,666ohm totalt vil trekke: 18,75A
    -
    Dette vil resultere i at
    4ohms høyttaleren får: 625Watt
    8ohms høyttaleren får: 312Watt
    kontrollregne.

Amper * Volt = Watt
    18,75A og 50volt gir 937Watt

V^2/ohm total = Watt
    50^2/2,666 = 937Watt.

Med andre ord. Om elementene tåler like mye effekt og er oppgitt til å spille like høyt vil du ikke kunne utnytte det høyohmige elementet optimalt. Mye komplisert regning, men du kan lage mye artig med dette i tankene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæng! :shock: takk for svar!

Imponerende regning.. Ser ut til at det stemmer også.. og interessant lesing!

Men jeg er nok dårlig til å formulere spørsmålet..

Jeg mener ikke at denne forsterkeren driver disse ht samtidig.. du har et par m 4 ohm ht føst og så sammenligner du med 8 ohm etterpå..

Jeg lurer på hvilken effekt det har på mine ører at en ht har en gitt impedans.

jeg var/er av den oppfatning at en dobling av forsterkereffekt gir økning i lydstyrke på 3 db(som du og skriver tidligere.)

når en ht har 4 ohm imp kontra 8 dobles jo forsterkereffekten.. vil jeg kunne "oppleve" dette fysisk på noen måte f. eks i form av økt lydstyrke/trykk?

Den ene ht vil jo trekke det dobbelte anntall watt fra forsterker kontra den med høyohmig elementer - som du jo viser i ditt, og tillat meg, imponerende regnestykke.

med dobbelt antall watt inn på lik følsomhet - skulle jo dette resultere lydstyrkeøkning på 3db.(Dobling)

ellers er jeg litt usikker på hva du mener med at man ikke får utnyttet det høyohmige elementet - men jeg tror vel det hang sammen med at du har beregnet for en "skjev" rigg - altså at den ene siden trekker mer en den andre.

Du trenger ikke slite med store, tidkrevende regnestykker å greier, jeg tror vel det må finnes en grei avklaring på spørsmålet

:wink:

Det er lov for andre å svare også - slik at ikke Hansam sliter livet av seg for å banke noe inn i hode på en stakkar andre forlengst har forstått. ops:

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e505
    Jeg lurer på hvilken effekt det har på mine ører at en ht har en gitt impedans.
    nada
    jeg var/er av den oppfatning at en dobling av forsterkereffekt gir økning i lydstyrke på 3 db(som du og skriver tidligere.)
    følsomheten er referert til spenning og IKKE EFFEKT. Men på samme element vil selvsagt dobling av effekt gi dobling av lydtrykk
    når en ht har 4 ohm imp kontra 8 dobles jo forsterkereffekten.. vil jeg kunne "oppleve" dette fysisk på noen måte f. eks i form av økt lydstyrke/trykk?
    igjenn avh av følsomheten som er referert til spenning, og ikke effekt
    Den ene ht vil jo trekke det dobbelte anntall watt fra forsterker kontra den med høyohmig elementer - som du jo viser i ditt, og tillat meg, imponerende regnestykke.

med dobbelt antall watt inn på lik følsomhet - skulle jo dette resultere lydstyrkeøkning på 3db.(Dobling)
    følsomheten er referert til spenning og IKKE EFFEKT. der blir ingen økning i seg selv dersom du halverer impedansen, selv om effekten øker. elementet har en spole som får en strøm, strøm multiplisert med antall viklinger gir ett utrykk for strømmen i gapet, med halve impedans vil man ofte finne havlparten av viklingene, for så å få samme kraft kreves større (dobbelt) strøm, og da øker selvsagt effekten
    kanskje du heller skulle fundere på hva er effekt, spenning og strøm

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner nå hva du ikke forstår, men jeg klarer ikke å formulere en settning som kan forklare det for deg.

Men du burde gjøre som nevnt her. Lese litt om Strøm, Spenning og motstand.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ronny D
    aiai der kjeme det ultimate spørsmål og som det heter i the hitchikkers guide to the galaxy svaret er 47
    Veldig OT, men ihht. THHGTTG, så er svaret 42, ikke 47.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se det, se det!

Takk Hansam og Ronny D!

Dette var greit å vite!

Hvis alle leste denne tråden nå.. så ville det vel være greit..

Det skulle også tilsi at når man anbefaler forsterkere i kombinasjon med høyttalere, må man huske at dersom ht er på 4 ohm er de dobbelt så sultne på effekt som 8 ohms ht. Da må man ta høyde for dette i anbefalingene.

Jeg har lært noe!

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting er at en 8 eller 4 ohms høyttaler er ikke det hele tiden.

Impedansen kan fort dette under det halve og vel så det.

Husker at mine Kappa 9.2I datt ned til 1,6 ohm og det var ikke så populært hvis man allerede hadde brokoblet forsterkeren, da ble det stille gitt.

Når man skal kjøpe høyttalere er det viktig å se på både impedans og følsomhet samtidig som man bør sjekke strømreservene til forsterkeren.

Eller man kan gå og HØRE på høyttalerene, det går også bra :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aber Naturrlich!

spørmålet fra min side var fra et teoretisk utganspkt.. Ellers er vel kappa kjent for å ramle lavt i last-- dette har jeg ihvertfall hørt av andre personer..

En kamerat av meg har kappa 8. noe.. han trengte ny forsterker og jeg tok ham med til Hifihuset. Der fikk vi høre at kappaene var kjent for sin apetitt på strøm. Min kammerat hadde begrensede ressurser å handle for, men fikk med seg en Nad 216 + pre. det funket fint det..

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg hadde ikke råd til mine.
    Det vil si at jeg måtte bruke så mye penger på effektforsterker at jeg rett og slett ikke kunne ta meg råd til det, den gang.

Når det gjelder dette med teori / praksis rundt impedans, effekt osv er det vanskelig ja. balader man in rommet og akustikk blir det ikke akkurat noe lettere.

Men, det er jo det man har forum til :wink:

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitat Opprinnelig postet av Ronny D
    Veldig OT, men ihht. THHGTTG, så er svaret 42, ikke 47.
    farsken jeg gikk 5 på :roll:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •