Frekvensområdet for stemmer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frekvensområdet for stemmer?

Mulig dette har vært diskutert før, men jeg fant ikke noe.

Er det noen som har en oversikt over frekvensorådet til menneskestemmer og instrumenter?

Da mener jeg ikke ekstreme rekorder eller slike ting, men hvor dypt går stemmen til vanlige artister, da spesielt mannlige.

Hvilket områder går vanligvis en el-bass til?

Jeg kunne godt tenke meg å booste bassen en del i områder under menneskestemmer, men i steden for å høre på så mange plater og prøve og feile er det kanskje noen som vet?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil tråd :roll:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På denne linken har jeg lagt inn det meste......av det du lurer på :wink:

Kanskje side 3, er mest aktuelt for vokal.

http://www.flageborg.no/AVForum/SoundInfo_0205.pdf

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig vanskelig å svare på da det ofte er lyder ved stemmeopptak som går godt ned i dypbasen. Dersom du vil unngå buldrete vokal anbefaler jeg deg å teste litt i de områdene som normalt kan være litt problematiske. For eksempel 200 Hz er en frekvens som ofte må dempes litt. Med innfelte høyttalere og skråtak er det ikke sikkert det trenger så mye oppmerksomhet som ellers, men det er altså en typisk dempefrekvens.

Fra 125 Hz og ned til ca 60-70 (avhengig av rom) trengs det svært ofte litt mer snert. Dette vil blant annet høres svært godt på trommer og bassgitar.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Den største forskjellen mellom DVD 25 2910 er panoreringer og roen i bildet, og det ser man ikke med stillbilde.

Jeg har sett 1910 og 2910 på PTA-E700 med samme lerret ( men ikke samtidig ), men på nøyaktig de samme filmene og utvalgte scener og mener at det er ganske stor forskjell.

Nå er det faktisk mulig at bildet på DVD 1910 er dårligere enn på DVD 25
    på komponent, (det vil si jeg er nesten helt sikker).
    Det kan forklare en del.

Og, ja jeg er svært kresen.
    Har oppgradert projectoern 2 ggr nå og kommer til å gjøre det igjen.
    Hva jeg kaller store forskjeller er det mange som ikke ser i det hele tatt :wink:

Når det er sagt så synes jeg bildet på panasonicen er svært bra med 2910, så jeg er ikke helt "gal" heller.
    Regner med at dette innlegget skulle stått i "prosjektor-tråden", Arendal?? :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Toner som brukes i musikken, har en frekvens mellom 16 og 5000 Hz, men enkelte instrumenter kan ha et overtoneområde opp til høyest oppfattbare frekvens ( ca. 16000 Hz).

Summetonen i telefonen er kammertonen A, på 440 Hz. Mannstemmer i popmusikk synger i vanligvis i området 1-2 oktaver under kammertonen. En bassanger kan komme ned til 80 Hz.

En tone slik vi hører den spilt eller sunget, er et helt tonekompleks, en klang, som er summen av grunntonen og en rekke såkalte overtoner. Svingende strenger og tonesøyler vil alltid kunne gi et tonekompleks hvor overtonene har frekvenser som er 2 - 5 eller flere ganger så høye som grunntonen.

En kontrabass sitt toneomfang går fra E i store oktav til G i enstrøken oktav. (A på 440 Hz er A i enstrøken oktav). En el.bassen går like dypt, men ikke fullt så høyt. Men i all hovedsak operer el.bassen (som nok er den bassen de fleste her på forumet lytter til) i området G i store oktav til A i lille oktav.

Tango

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Den største forskjellen mellom DVD 25 2910 er panoreringer og roen i bildet, og det ser man ikke med stillbilde.

Jeg har sett 1910 og 2910 på PTA-E700 med samme lerret ( men ikke samtidig ), men på nøyaktig de samme filmene og utvalgte scener og mener at det er ganske stor forskjell.

Nå er det faktisk mulig at bildet på DVD 1910 er dårligere enn på DVD 25
    på komponent, (det vil si jeg er nesten helt sikker).
    Det kan forklare en del.

Og, ja jeg er svært kresen.
    Har oppgradert projectoern 2 ggr nå og kommer til å gjøre det igjen.
    Hva jeg kaller store forskjeller er det mange som ikke ser i det hele tatt :wink:

Når det er sagt så synes jeg bildet på panasonicen er svært bra med 2910, så jeg er ikke helt "gal" heller.
    Regner med at dette innlegget skulle stått i "prosjektor-tråden", Arendal?? :wink:
    ops: ops: ops: for mange vinduer oppe på en gang.

Hvor har det blitt av slette-knapper forresten?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •